ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دبیرکل سازمان ملل می‌گوید غزه به «گورستان کودکان» تبدیل شده است

مقام‌های بهداشتی غزه می‌گویند در حملات اسرائیل به خان یونس و رفح در جنوب غزه دست‌کم ۲۳ فلسطینی کشته شدند. نتانیاهو گفت تا زمانی که گروگان‌ها آزاد نشوند آتش‌بسی در کار نخواهد بود. تلاش‌ها برای دستیابی به توقف درگیری‌ها ادامه دارد اما در شورای امنیت بار دیگر به نتیجه نرسید.

مقام‌های بهداشتی در غزه اعلام کردند بامداد روز سه‌شنبه ۱۶ آبان / ۷ نوامبر دست‌کم ۲۳ فلسطینی در دو حمله هوایی جداگانه اسرائیل به شهرهای خان‌یونس و رفح در جنوب غزه کشته شده‌اند. آن‌ها گفتند که تنها در بمباران یک خانه ۱۱ نفر کشته شدند.

جنگ اسرائیل با غزه، بیش از چهار هفته است که ادامه دارد. حماس و جهاد اسلامی فلسطین بیش از ۲۴۲ سرباز و غیرنظامی از جمله اتباع خارجی را گروگان گرفته‌اند. در غزه، وزارت بهداشت تحت کنترل حماس می‌گوید تاکنون بیش از ۱۰ هزار و ۲۲ فلسطینی، از جمله حدود چهار هزار و ۱۰۰ کودک کشته شده‌اند. در طرف اسرائیل نیز تاکنون بیش از یک‌هزار و ۴۰۰ نفر کشته شده‌اند.

ارتش اسرائیل می‌گوید شهر غزه را محاصره کرده است و نیروهایش از شمال و جنوب به داخل پیشروی کرده‌اند. حماس و حزب الله به شلیک موشک به اسرائیل ادامه می‌دهند و حملات هوایی اسرائیل به غزه ادامه دارد.

ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه اعلام کرد که کنترل یک پایگاه نظامی حماس در شمال نوار غزه را به دست گرفته است. در این پایگاه موشک‌ها و پرتابگرهای ضد تانک و دیگر تجهیزات نظامی کشف شده است.

«گورستان کودکان»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد دوشنبه ۱۵ آبان / ۶ نوامبر در نشست شورای امنیت خواستار ورود کامیون‌های بیشتر برای کمک‌رسانی به مناطق تحت محاصره غزه و پایان دادن به «بن‌بست ویرانگر» شد.

گوترش هشدار داد که نوار غزه در حال تبدیل شدن به «گورستان کودکان» است. دبیرکل سازمان ملل گفت:

ما اکنون باید برای یافتن راهی به‌منظور خروج از این بن‌بستِ بی‌رحمانه، هولناک و دردناکِ ویرانگر اقدام کنیم. غزه در حال تبدیل شدن به گورستان کودکان است. طبق گزارش‌ها هر روز صدها دختر و پسر کشته یا زخمی می‌شوند.

گوترش با بیان این‌که نقض آشکار قوانین بین‌المللی بشردوستانه در حال انجام است، افزود سازمان ملل به ۱,۲ میلیارد دلار برای کمک به ۲,۷ میلیون نفر در غزه و کرانه باختری نیاز دارد. او گفت:

عملیات زمینی نیروهای دفاعی اسرائیل و بمباران مداوم غیرنظامیان، بیمارستان‌ها، اردوگاه‌های پناهندگان، مسجدها، کلیساها و تأسیسات سازمان ملل از جمله پناهگاه‌ها را هدف قرار می‌دهد و هیچ کس ایمن نیست.

او در همین حال حماس را هم مورد انتقاد قرار داد و گفت: «حماس و دیگر شبه‌نظامیان از غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند و همچنان به پرتاب بی‌رویه موشک‌ها به سمت اسرائیل ادامه می‌دهند.»

به‌گفته گوترش ۸۹ نفر که با «آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک» (UNRWA) کار می‌کردند در غزه کشته شده‌اند و این بالاترین تلفات برای امدادگران سازمان ملل در تمام دوره‌های این سازمان است.

دبیرکل سازمان ملل ارسال کمک‌ها از طریق گذرگاه رفح در مرز مصر را «کاملاً ناکافی» دانست و آن را «چند قطره در مقابل اقیانوس نیاز» توصیف کرد و با تأکید بر این‌که گذرگاه رفح به‌تنهایی ظرفیت انتقال کمک‌ها در مقیاس مورد نیاز را ندارد گفت در دو هفته گذشته کمی بیش از ۴۰۰ کامیون وارد غزه شده‌اند که به‌طور متوسط ​​روزانه ۲۸ کامیون می‌شود، در حالی‌که قبل از آغاز جنگ ۵۰۰ کامیون در روز به غزه کمک‌های انسانی می‌رساندند.

سازمان ملل هفته گذشته اعلام کرد که برای رساندن کمک به غزه به بیش از یک گذرگاه مرزی نیاز است و گذرگاه کرم شالوم - تحت کنترل اسرائیل - تنها گذرگاهی است که برای حمل کامیون‌های کافی مجهز است. اسرائیل از باز کردن این گذرگاه پرهیز کرده و گفته است که گشودن آن خطر امنیتی در بر خواهد داشت.

توقف کوتاه جنگ آری؛ آتش‌بس طولانی خیر

در همین حال بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت که «وقفه‌های کوچک تاکتیکی» در جنگ را با توجه به پیشنهادهای ایالات متحده آمریکا و بر اساس شرایط، مورد بررسی قرار خواهد داد تا به گروگان‌ها اجازه خروج دهد یا ارسال کمک‌ها به غزه را تسهیل کند. او اما بار دیگر درخواست آتش‌بس را به‌رغم فشارهای بین‌المللی رد کرد.

نتانیاهو روز دوشنبه در گفت‌وگو با شبکه ای‌بی‌سی آمریکا گفت:

پیش از این، وقفه‌های کوچک تاکتیکی - یک ساعت این‌جا، یک ساعت آن‌جا - را داشته‌ایم. فکر می‌کنم شرایط را می‌سنجیم تا بتوانیم اجازه ورود غذا و نیازهای انسانی را داده یا گروگان‌ها به‌صورت انفرادی خارج شوند، اما فکر نمی‌کنم آتش‌بس عمومی برقرار شود.

کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده روز دوشنبه در تماس تلفنی با نتانیاهو ضمن تأکید بر پشتیبانی خود از اسرائیل، درباره این وقفه‌ها و آزادی احتمالی گروگان‌ها گفت‌وگو کرده و همچنین خواهان محافظت از غیرنظامیان شده است.

آمریکا نیز مانند اسرائیل از آن بیم دارد که حماس از آتش‌بس کامل برای تجدید قوا استفاده کند.

این در حالی است که چندین نهاد سازمان ملل در بیانیه مشترکی نوشته بودند:

ما به یک آتش‌بس فوری بشردوستانه نیاز داریم. ۳۰ روز گذشته است. بس است. این [جنگ] باید اکنون متوقف شود.

نخست‌وزیر اسرائیل در گفت‌وگوی خود با شبکه ای‌بی‌سی با بیان این‌که «اسرائیل پس از این جنگ برای مدت نامعلومی مسئولیت امنیتی غزه» را برعهده خواهد گرفت، افزود:

زمانی که این مسئولیت را در دست نداشته باشیم با شعله‌ورشدن تروریسم حماس در مقیاسی روبه‌رو می‌شویم که نمی‌توانیم تصورش را بکنیم.

وال استریت ژورنال در گزارشی از افزایش فشارهای آمریکا بر اسرائیل برای کاهش بمباران‌های شدید نوار غزه خبر داد و به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشت دو کشور در این‌باره با هم اختلاف دارند.

به‌گفته وال استریت ژورنال برخی از مقام‌های آمریکایی معتقدند که اسرائیل سرانجام با آتش‌بس موقت موافقت خواهد کرد، «اما این امر ممکن است روزها یا هفته‌ها طول بکشد».

نشست بی‌نتیجه شورای امنیت

شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه پشت درهای بسته درباره جنگ اسرائیل و غزه تشکیل جلسه داد اما به نتیجه‌ای نرسید. این نهاد متشکل از ۱۵ عضو همچنان در تلاش است تا پس از چهار بار شکست در طی دو هفته، قطعنامه‌ای را برای توقف درگیری‌ها تصویب کند.

با وجود بیش از دو ساعت گفت‌وگو پشت درهای بسته اختلاف‌ها در بین اعضای شورای امنیت باقی ماند. ایالات متحده خواستار «وقفه‌های بشردوستانه» است در حالی که بسیاری از اعضای دیگر شورا خواستار «آتش‌بس بشردوستانه» برای ارائه کمک‌های ضروری و جلوگیری از کشته شدن بیشتر غیرنظامیان در غزه هستند.

رابرت وود، معاون سفیر ایالات متحده پس از این نشست گفت:

ما در مورد وقفه‌های بشردوستانه صحبت کردیم و علاقه‌مندیم که در این زمینه به زبان مشترکی برسیم. اما در شورا در مورد قبول آن اختلاف نظر وجود دارد و در این مرحله هیچ توافقی به دست نیامد.

نشست روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل به درخواست امارات متحده عربی و چین برگزار شد.

به‌جز آمریکا، بریتانیا، دیگر عضو دائم شورای امنیت نیز با قطعنامه پیشنهادی مخالفت کرد. پیش‌ از این نیز قطعنامه پیشنهادی آمریکا در این‌باره با وتوی چین و روسیه روبه‌رو شده بود. روسیه هم قبل از آن پیشنهادی را مطرح کرده بود اما آمریکا به دلیل آن‌که در آن قطعنامه پیشنهادی اقدامات حماس محکوم نشده بود آن را وتو کرد.

لانا نصیبه، سفیر امارات متحده عربی در سازمان ملل گفت همه ۱۵ عضو شورا «کاملاً درگیر این مسئله هستند» و تلاش‌ها برای کاهش شکاف‌ها و دستیابی به توافق بر سر یک قطعنامه ادامه خواهد یافت.

در همین حال، یوکو کامیکاوا، وزیر امور خارجه ژاپن، در نشست وزیران امور خارجه کشورهای گروه۷ در توکیو گفت این گروه در نظر دارد تا جنگ در غزه را متوقف کند و اجازه دسترسی به کمک‌های بشردوستانه به غزه را فراهم سازد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.