ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سی‌ویکمین روز جنگ اسرائیل و غزه: تشدید حملات اسرائیل ـ درخواست نهادهای سازمان ملل برای آتش‌بس فوری

اسرائیل می‌گوید در ۲۴ ساعت گذشته ۴۵۰ هدف حماس مورد حمله قرار داده است. وزارت بهداشت غزه می‌گوید در این حملات بیش از ۲۰۰ نفر کشته شده‌اند. ۱۱ نهاد سازمان ملل متحد و شش سازمان بشردوستانه. خواستار «آتش‌بس فوری بشردوستانه» شدند.

نیروهای دفاعی اسرائیل دوشنبه ۱۵ آبان / ۶ نوامبر اعلام کردند هواپیماهای جنگنده‌ این کشور ۴۵۰ هدف حماس در غزه را در ۲۴ ساعت گذشته مورد حمله قرار دادند.

رویترز بمباران شبانه در غزه از هوا، زمین و دریا را یکی از شدیدترین حملات اسرائیل توصیف کرد.

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که بیش از ۲۰۰ نفر در شب گذشته در اثر حملات هوایی اسرائیل کشته شده‌اند.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای افزود که شمار کشته‌شدگان فقط شهر غزه و بخش شمالی نوار غزه را شامل می‌شود.

ارتش اسرائیل گفت حملات آن‌ها «تونل‌ها، تروریست‌ها، مجتمع‌های نظامی، پست‌های دیده‌بانی و ایستگاه‌های پرتاب موشک‌های ضدتانک» را هدف قرار داده است. به‌گفته ارتش اسرائیل در این حملات چندین نفر از نیروهای حماس، از جمله جمال موسی، یکی از فرماندهان ارشد حماس که رهبری عملیات امنیتی ویژه این گروه را برعهده داشت، کشته شده‌اند.

اسرائیل می‌گوید از زمان آغاز عملیات زمینی گسترده در غزه در ۵ آبان / ۲۷ اکتبر،  ۳۱ سرباز اسرائیلی کشته شده‌اند.

جاناتان کنریکوس، سخنگوی ارتش اسرائیل اواخر روز یکشنبه به سی‌ان‌ان گفت که بمباران‌ها در شمال غزه برای دو روز متوالی به‌مدت چند ساعت متوقف شد تا غیرنظامیان بتوانند به سمت جنوب نوار غزه حرکت کنند.

کنریکوس افزود که دسترسی به آب و ارقام بشردوستانه در جنوب غزه وجود دارد، اما حماس با شلیک به آن‌ها مانع حرکت کاروان‌ها می‌شود.

مقامات بهداشتی در غزه تحت کنترل حماس می‌گویند بیش از ۹ هزار و ۷۷۰ فلسطینی از آغاز جنگ کشته و ۲۴ هزار و ۸۰۸ نفر زخمی شده‌اند. تعداد کشته‌شدگان در کرانه باختری ۱۵۵ نفر و زخمی‌شدگان آن دو هزار و ۱۰۰ نفر بوده است. در طرف اسرائیل نیز تا سی‌ویکمین روز جنگ یک‌هزار و ۴۰۵ نفر کشته و پنج‌هزار و ۶۰۰ نفر زخمی  اعلام شده است.

اسرائیل با امتناع از آتش‌بس تا زمان آزادی گروگان‌ها برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان، با فشار مداوم روبه‌رو شده است.

درخواست آتش‌بس فوری

مدیران ۱۱ نهاد سازمان ملل متحد و شش سازمان بشردوستانه شامگاه یکشنبه ۱۴ آبان / ۵ نوامبر با انتشار بیانیه مشترکی خواستار آتش‌بس فوری در غزه، محافظت از جان غیرنظامیان و اجازه انتقال سریع غذا، آب، دارو و سوخت به نوار غزه شدند.

این بیانیه حملات حماس به اسرائیل در روز ۷ اکتبر را «وحشتناک» توصیف کرد و افزود «با این حال کشتار غیرنظامیان در غزه نیز که شمارشان بیشتر است، وحشتناک است، چنان‌که دسترسی ۲,۲ میلیون فلسطینی به غذا، آب، دارو، برق و سوخت قطع شده است».

این نهادها افزودند که هزاران مجروح به درمان سریع نیاز دارند در حالی که ظرفیت بیمارستان‌های غزه به هیچ وجه پاسخگو نیست.

در این بیانیه مشترک آمده است: «کل جمعیت غزه اکنون در محاصره هستند و هدف حمله قرار دارند. آن‌ها از دسترسی به نیازهای ضروری برای بقا محروم هستند و در خانه‌ها، پناهگاه‌ها، بیمارستان‌ها و عبادتگاه‌های خود بمباران می‌شوند.»

به‌گفته این بیانیه امدادگران و بخش درمانی در غزه تاکنون بیش از یک‌صد بار هدف حمله قرار گرفته و ۸۸ نفر از کارکنان آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (اونروا) نیز کشته شده‌اند که این «بالاترین آمار کشته‌شدگان سازمان ملل در یک جنگ محسوب می‌شود».

سفر بلینکن به ترکیه

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه، ساعاتی پس از آن‌که صدها نفر در تظاهرات به دفاع از فلسطین تلاش کردند به پایگاه هوایی که نیروهای آمریکایی در جنوب ترکیه در آن مستقر هستند، یورش ببرند، به ترکیه رفت تا با هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه دیدار و درباره وضعیت جاری غزه، مسائل منطقه‌ای و روابط دوجانبه گفت‌وگو کند.

صبح دوشنبه آنکارا از بلینکن اسقبال سردی کرد و هیچ دیپلمات بلندپایه‌ای را به فرودگاه نفرستاد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز قرار نیست با بلینکن ملاقات کند. این در حالی است که وقتی وزیر خارجه آمریکا به ترکیه سفر می‌کند، به‌طور معمول با اردوغان هم دیدار می‌کند.

به‌گزارش شبکه تی‌آر‌تی ترکیه، وزیران خارجه آمریکا و ترکیه پشت درهای بسته به‌مدت ۲,۵ ساعت درباره تحولات غزه گفت‌وگو کردند و سپس بلینکن بدون حضور در نشست خبری وزارت خارجه، ترکیه را ترک کرد.

درست پیش از سفر بلینکن، ترکیه سفیر خود از اسرائیل را فراخواند. اردوغان همچنین نتانیاهو را مورد انتقاد قرار داد و آشکارا از آمریکا به دلیل همدستی در جنایت‌های اسرائیل در غزه انتقاد کرد.

وزیر خارجه امریکا روز گذشته نیز به عراق سفر کرده و با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر این کشور درباره تحولات غزه گفت‌وگو کرده بود. السودانی بلافاصله پس از این دیدار به تهران رفت و با سران جمهوری اسلامی، از جمله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

بلینکن همچنین روز یکشنبه در سفری از پیش اعلام نشده به کرانه باختری رود اردن با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که به درخواست‌های بین المللی برای آتش‌بس فوری پیوسته است، دیدار کرد.

بلینکن نگرانی‌های ایالات متحده در مورد این‌که آتش‌بس طولانی‌مدت می‌تواند به حماس در تجدید قوا کمک کند، تکرار کرد، با این حال بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل فعلاً آتش‌بس موقت را هم رد می‌کند. او گفته است: «بدون آزاد کردن گروگان‌ها آتش‌بسی در کار نخواهد بود».

سفر رئیس سی‌آی‌ای به اسرائیل

نیویورک تایمز روز گذشته گزارش داد، ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) به اسرائیل سفر می‌کند تا در مورد جنگ غزه با مقام‌های ارشد این کشور گفت‌وگو کند. تایمز به نقل از یک مقام آمریکایی که نامش منتشر نشده است، نوشت: «برنز همچنین به دیگر کشورهای خاورمیانه، از جمله مصر، اردن، قطر و امارات متحده عربی برای گفت‌وگو درباره وضعیت غزه خواهد رفت».

برنز روز یکشنبه در آغاز ورود به اسرائیل با دیوید بارنیا، رئیس موساد دیدار کرد و قرار است امروز (دوشنبه) با نتانیاهو دیدار کند.

نیویورک تایمز به نقل از منابع آمریکایی نوشت ایالات متحده آمریکا در پی افزایش تبادل اطلاعات امنیتی با اسرائیل است و برنز در این سفر وضعیت غزه و روند مذاکرات درباره آزادسازی گروگان‌ها و جلوگیری از گسترش دامنه جنگ را بررسی می‌کند.

این نشریه افزود سفر برنز در راستای تلاش‌های آمریکا برای واداشتن اسرائیل به محدود کردن حملات خود به نیروهای حماس و جلوگیری از قربانی شدن غیرنظامیان و نیز ایجاد وقفه‌هایی برای ورود کمک‌های انسان‌دوستانه انجام شده است.

کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا قرار است روز دوشنبه با رهبران خارجی تماس بگیرد تا در مورد جنگ غزه و پیشبرد کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان گفت‌وگو کنند.

آمریکا نیروهای بیشتری به خاورمیانه فرستاد

در همین حال شامگاه یکشنبه، فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) اعلام کرد که زیردریایی یو.اس.اس فلوریدا که قادر به استقرار موشک‌های بالستیک است با ۱۵۴ موشک کروز تاماهاوک وارد خاورمیانه شده است.

این زیردریایی کانال سوئز را طی کرده و وارد دریای سرخ شده است و از آن‌جا به نیروی ضربتی ناو یو.اس.اس دوایت‌دی آیزنهاور خواهد پیوست. یو.اس.اس آیزنهاور و ناوگان همراه آن نزدیک به دو هفته پیش به خاورمیانه اعزام شدند.

هفته گذشته، گروه ناو هواپیمابر یک تمرین آموزشی گسترده را با گروه ضربتی ی.اس.اس فورد کاریر که در حال حاضر در دریای مدیترانه در جنوب قبرس در حال فعالیت است، انجام داد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا دستور داده بود که این دو گروه ناو هواپیمابر به خاورمیانه اعزام شوند تا مانع از گشوده شدن جبهه دیگری از سوی ایران و حزب‌الله لبنان علیه اسرائیل شوند.

افزون بر این، سومین گروه ضربتی نیروی دریایی متشکل از یگان اعزامی دریایی ۲۶ در حال حاضر در دریای سرخ مستقر است. از یو.اس.اس باتان، کشتی تهاجمی آبی خاکی، و دو کشتی دیگر به‌عنوان پایگاهی در دریا برای حدود دو هزار تفنگدار دریایی استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.