ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مرگ ۱۰۷۷ کارگر در شش ماه

مرگ کارگران بر اثر حوادث کار در شش ماه نخست امسال افزایش یافته است. سقوط از بلندی و برخورد با جسم سخت دو علت اصلی مرگ کارگران‌ اند.

باشگاه خبرنگاران جوان (وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی) یکشنبه ۱۴ آبان با استناد به گزارش سازمان پزشکی قانونی از افزایش ۱۵٬۷ درصدی مرگ کارگران بر اثر حوادث کار در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ خبر داد.

به گفته این خبرگزاری، سازمان پزشکی قانونی در شش ماه نخست سال ۱۴۰۲، ۱۰۷۷ مرگ را بر اثر حوادث کار را ثبت کرده است. آمار ثبت شده در مدت مشابه سال ۱۴۰۱، ۹۳۱ تن گزارش شده بود.

سقوط از بلندی با ۴۹۸ مورد و برخورد با جسم سخت با ۲۴۶ مورد منجر به فوت بیشترین فراوانی را در حوادث مرگبار کار داشته‌اند. این دو حادثه عامل مرگ بسیاری از کارگران ساختمانی است که نزدیک به نیمی از حوادث منجر به مرگ در این بخش رخ می‌دهد.

این گزارش گفته است ۱۰۶۶ تن از کارگران فوت شده مرد و ۱۱ نفر زن بودند و استان تهران با ۲۱۷، اصفهان با ۸۱ و مازندران با ۷۰ کارگر فوت شده بیشترین فراوانی را در حوادث مرگبار ثبت کرده‌اند.

سازمان پزشکی قانونی در سال ۱۴۰۱، ۱۹۰۰ مرگ ناشی از حوادث کار را ثبت کرده بود. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اما تنها ۷۱۱ مرگ به دلیل حوادث کار را تایید کرد. اختلاف آمار این دو نهاد حکومتی نشان می‌دهد بخش بزرگی از حوادث کار در کارگاه‌های خارج از شمول قانون کار و نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رخ می‌دهد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده سالانه بیش از ۲۶ هزار حادثه کاری در ایران رخ می‌دهد. رعایت نکردن استانداردهای ایمنی کار از سوی کارفرمایان، استفاده از لباس کار بی‌کیفیت در محیط‌های کاری، ساعت‌ کار طولانی که موجب خستگی کارگران می‌شود، دستمزد اندک و تاخیر در پرداخت دستمزدها که کارگران را با فشار روانی روبه‌رو می‌کند از جمله عامل‌های افزایش نرخ حوادث کارند.

کوتاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت به عنوان دو نهاد متولی نظارت بر محیط‌های کارگری در ایفای نقش خود، و نادیده گرفتن تخلف کارفرمایان در اصول ایمنی کار از سوی ناظران دولتی محیط کار را برای کارگران به قتل‌گاه تبدیل کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.