ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عفو بین‌الملل از افزایش سه‌برابری شمار اعدام‌های مربوط به مواد مخدر در ایران خبر داد

ایران رکورد تازه‌ای از اجرای حکم اعدام به ثبت رسانده است. تنها در پنج ماه اول ۲۰۲۳، جمهوری اسلامی دست‌کم ۱۷۳ زندانی با اتهام‌های مربوط به جرائم مواد مخدر را اعدام کرد.

سازمان عفو بین‌الملل در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده اعدام زندانیان با جرائم مربوط به مواد مخدر در ایران از ابتدای سال جاری میلادی افزایش سه برابری داشته و آن را نگران‌کننده خوانده است.

به گزارش عفو بین‌الملل، جمهوری اسلامی ایران در پنج ماه اول سال ۲۰۲۳ دست‌کم ۱۷۳ نفر را با جرائم موادمخدر بر پایه دادگاه‌های سیستماتیک «ناعادلانه» اعدام کرده و این میزان به نسبت دوره مشابه سال گذشته سه برابر افزایش داشته است.

این سازمان حقوق بشری همچنین گفته اعدام زندانیان مواد مخدر دو سوم آمار اعدام‌ها در پنج ماه اول سال ۲۰۲۳ را شامل می‌شود و بسیاری از اعدام‌شدگان از اقلیت‌های اتنیکی و قشر فقیر جامعه ایران هستند. همچنین حدود ۲۰ درصد از اعدام‌های ثبت‌شده در ایران شامل بلوچ‌ها می‌شود، هرچند آنها فقط پنج درصد از کل جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند.

دیانا الطحاوی، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل سرعت اعدام‌ها در ایران را «بی‌شرمانه» خوانده و گفته دستگاه قضایی جمهوری اسلامی قوانین بین‌المللی درباره اعدام متهمان جرائم موادمخدر نقض می‌کند:

این نشانه فقدان انسانیت و بی‌توجهی آشکار آنها به حق حیات است. بر اساس حقوق بین‌الملل دررابطه با خشونت، اقدام حکومت ایران زیرپا گذاشتن کرامت انسانی و در مغایرت با حق حیات است. جامعه بین‌المللی باید اطمینان حاصل کند همکاری در برنامه‌‌های مبارزه با قاچاق مواد مخدر -مستقیم یا غیرمستقیم- به محرومیت خودسرانه از حق زندگی و  دیگر موارد نقض حقوق بشر در ایران کمک نخواهد کرد.

کارتون «طرح جدید برای پرچم ایران»، اثر راینر هاخفلد، کارتونیست آلمانی ــ منبع: کارتون‌موومنت
کارتون «طرح جدید برای پرچم ایران»، اثر راینر هاخفلد، کارتونیست آلمانی ــ منبع: کارتون‌موومنت

ایران در سال در سال ۲۰۲۳ بر پایه آمار ثبت‌شده تاکنون ۲۸۲ نفر را اعدام کرده و عفو بین‌الملل می‌گوید این میزان دو برابر بیشتر از کل اعدام‌ها در دوره مشابه سال پیش است.

سازمان عفو بین‌الملل ابراز نگرانی کرده است که اگر مقام‌های ایران به اجرای احکام اعدام با این سرعت ادامه دهند، امکان دارد آمار اعدام تا پایان سال به حدود هزار نفر برسد.

عفو بین‌الملل همچنین اشاره کرده جمهوری اسلامی در سال جاری میلادی علاوه بر اجرای حکم اعدام محکومان جرائم مخدر، زندانیان سیاسی مربوط به اعتراضات را اعدام کرده است و همچنین دو فرد دیگر را به دلیل مطالبی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده بودند و حکم «ارتداد» دریافت کرده بودند نیز اعدام شدند. یک مرد هم به دلیل رابطه جنسی با زنی متاهل اعدام شده است.

سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ نیز روز گذشته طی گزارشی اعلام کرد تنها در ماه مِه ۲۰۲۳، دست‌کم ۱۴۲ زندانی در زندان‌های ایران اعدام شدند و این بالاترین آمار ماهانه از سال ۲۰۱۵ به این‌سو است.

ایران در سال در سال ۲۰۲۳ بر پایه آمار ثبت‌شده تاکنون ۲۸۲ نفر را اعدام کرده و عفو بین‌الملل می‌گوید این میزان دو برابر بیشتر از کل اعدام‌ها در دوره مشابه سال پیش است.

این سازمان همچنین تعداد اعدام‌های از ابتدای سال جاری میلادی تا ابتدای ماه ژوئن را ۳۰۷ تن اعلام کرد. این تعداد نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته میلادی (۱۷۴ نفر) یعنی ۷۶ درصد افزایش داشته است.

سازمان حقوق بشر ایران نیز اعلام کرده بیشترین آمار اعدام‌شدگان، حدود ۵۵ درصد در ماه گذشته میلادی مربوط به اتهام‌های «مواد مخدر» است.

عفو بین‌الملل نیز گفته اعدام زندانیان در ایران شامل زندانیان سیاسی، از جمله معترضان بازداشت‌شده در جریان جنبش انقلابی زن، زندگی، آزادی شده است.

همچنین دو زندانی به اتهام «ارتداد» که علت آن انتشار مطالبی در شبکه‌های اجتماعی آنها عنوان شده است، اعدام شده‌اند.

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، دو روز پیش طی سخنان همچنان بر اجرای احکام اعدام تاکید کرد و گفت: «حکم اعدام افرادی که باید اعدام شوند، اجرا خواهد شد.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.