ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دستگاه قضایی حکومت ایران جان دست‌کم هفت زندانی دیگر محکوم به اعدام را گرفت

حکومت جمهوری اسلامی ایران در هفته‌ها و ماه‌های اخیر بار دیگر بدون کم‌ترین توجه به واکنش‌های سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی و حقوق بشری اجرای مجازات بی‌رحمانه اعدام را شدت بخشیده است. تنها در حدود یک ماه گذشته بیش از ۱۰۰ زندانی در زندان‌های مختلف ایران به دار آویخته شدند.

اجرای احکام غیرانسانی و مجازات بی‌رحمانه اعدام در زندان‌های مختلف کشور از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی بدون لحظه‌ای توقف کماکان ادامه دارد.

در چند روز اخیر دست‌کم حکم هفت زندانی محکوم به اعدام در سکوت خبری در زندان‌های گرمسار، زنجان، خرم‌آباد، سنندج، مشهد و مشکین‌شهر به اجرا درآمده است. در همین ارتباط رسانه‌های حقوق بشری اطلاع داده‌اند که این افراد به اتهامات مربوط به «مواد مخدر» و «قتل» پیش‌تر به اعدام محکوم شدند.

خبرگزاری «حال‌وش» که به صورت ویژه اخبار و گزارش‌های مربوط به نقض حقوق بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد، اسامی یکی از این زندانیان اعدامی را عبدالله توتازهی، حدوداً ۴۰ ساله، متأهل، دارای چهار فرزند و اهل ملک‌آباد از توابع شهرستان خاش اعلام کرده است.

بر پایه این گزارش، عبدالله توتازهی سال ۸۶ در شهر گرمسار به اتهام مرتبط با «مواد مخدر» بازداشت و توسط مراجع قضایی به اعدام محکوم شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری «حال‌وش» از تاریخ ۲۹ مردادماه ۱۴۰۱ تا چهارم خرداد ۱۴۰۲ دست کم ۱۴۳ شهروند بلوچ در زندان‌های مختلف کشور اعدام شده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ در گزارشی دیگر خبر داده است، چهارشنبه سوم خرداد ۱۴۰۲، دو زندانی در زندان زنجان به دارآویخته شدند. اسامی این دو زندانی میثم صدری، متأهل و داری یک فرزند خردسال و نیز پرویز جوادی ۳۱ ساله و اهل زنجان اعلام شده است.

بر بنیاد این گزارش، میثم صدری حدود چهار سال پیش از بابت اتهام «قتل» بازداشت شده بود. پرویز جوادی نیز دو سال پیش از بابت اتهام مشابه بازداشت و به اعدام محکوم شده بود.

این نهاد حقوق بشری در گزارشی دیگر از اجرای حکم اعدام یک زندانی دیگر در زندان خرم‌آباد خبر داده و هویت او را محمدامین ولی‌نیا، ۲۳ ساله و اهل شهرستان نورآباد لرستان اعلام کرده است.

در این گزارش آمده است که این زندانی اعدامی، سال ۹۱ از بابت اتهام «قتل» بازداشت شده بود. ماشین اعدام جمهوری اسلامی در هفتم خرداد ۱۴۰۲، جان یک زندانی دیگر را این بار در زندان مرکزی سنندج گرفت.

هویت این زندانی عبدالرحمن مظفری و اهل شهرستان قروه عنوان شده است.

آژانس خبررسانی «کُردپا» در این باره نوشته است که این زندانی ۱۷ سال پیش به اتهام «قتل» بازداشت شده بود.

دیروز یک‌شنبه هفتم خرداد نیز دستگاه قضایی حکومت ایران، جان یک زندانی با هویت جلیل مینایی ۳۵ ساله را در زندان مشگین شهر گرفت.

سازمان حقوق بشر ایران نوشته است جلیل مینایی حدود سه سال پیش در یک مشاجره خانوادگی مرتکب قتل شد. او سپس بازداشت و تا قبل از اجرای حکم اعدام در زندان‌های اردبیل و مشگین شهر به‌سر برد.

در همان روز نیز دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، دست‌کم یک زن در زندان مرکزی مشهد را به دار آویخت.

این زندانی که هویتش منیره نوری‌کیا احراز شده، به نوشته سازمان حقوق بشر ایران، به اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بود.

یک منبع آگاه در باره این زن اعدام شده به سازمان حقوق بشر ایران گفته است، منیره نوری‌کیا به اتهام قتل دختر ۱۰ ساله همسرش به قصاص محکوم شده بود. او متهم بود که خرداد سال ۹۹ مرتکب قتل شده است. پدر منیره اهل کرکوک عراق بود و مادرش اهل ایران.

به گفته این منبع آگاه، «منیره در زمان بازداشت ۲۷ سال سن داشت، اما زمانی که ۱۴ سالش بود، او را به اجبار به عقد یکی از اقوام مادرش درآوردند. فرزند همسرش یک کودک ۱۰ ساله بود که منیره هنگام تنبیه کردن، ناخواسته موجب مرگش شده بود.»

در هفته و ماه‌های اخیر بار دیگر دستگاه قضایی جمهوری اسلامی اجرای احکام محکومان به اعدام را بدون توجه به واکنش‌های نهادها و سازمان‌های حقوق بشری شدت بخشیده است. بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران، از آعاز سال میلادی تاکنون دست‌کم ۲۹۴ زندانی در زندان‌های ایران اعدام شدند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.