ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جمهوری اسلامی یک زندانی بلوچ دیگر را اعدام کرد

حکم اعدام این زندانی بلوچ با اتهام‌های مربوط به «مواد مخدر» اجرا شد.

دستگاه قضایی حکومت ایران جان یک زندانی بلوچ دیگر را از طریق حکم اعدام گرفت.

بنا بر گزارش خبرگزاری «حال‌وش» که به صورت ویژه اخبار و گزارش‌های مربوط به نقض حقوق بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد، سحرگاه امروز دوم اسفند ماه ۱۴۰۱، حکم اعدام یک زندانی بلوچ که پیش‌تر به اتهام مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود در زندان بیرجند به اجرا درآمد.

«حال‌وش» هویت این زندانی بلوچ  را داوود رکجان (حاج نبی خارکوهی) ۴۴ ساله، متأهل و «دارای چند فرزند از جمله یک فرزند معلول»، اهل زاهدان اعلام کرده است.

حال‌وش هم‌چنین به نقل از یک منبع آگاه نوشته است:

داوود در سال ۱۳۸۹ از بابت اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر در بیرجند بازداشت شده و به اعدام و حبس ابد محکوم شده بود.

حکومت ایران از ۲۸ مرداد ماه سال جاری تا ۱۰ بهمن ماه دست‌کم ۹۱ بلوچ را در زندان‌های مختلف ایران اعدام کرده است. بیشتر زندانیان بلوچ تحت عنوان «جرایم مرتبط با مواد مخدر» و در یک روند دادرسی غیرشفاف و ناعادلانه به اعدام محکوم شده‌ و می‌شوند.

ایران بعد از چین بالاترین رقم اعدام در جهان را دارد. سازمان عفو بین‌الملل پیشتر در گزارشی تأیید کرد که دستگاه قضایی ایران در سال ۲۰۲۲ بیش از همه جان بلوچ‌ها را با اعدام گرفته است. طبق این گزارش در سال جاری میلادی بالغ بر ۶۵ درصد اعدام‌شدگان در ایران بلوچ بودند و بیش از نیمی از آنها تحت عنوان جرایم مرتبط با مواد مخدر به دار آویخته شده‌اند.

بلوچستان که بخش بزرگی از استان سیستان و بلوچستان و بخش‌هایی از استان‌های هرمزگان و کرمان را در برمی‌گیرد از محروم‌ترین مناطق ایران به شمار می‌رود. کسر بزرگی از جمعیت بلوچ‌ها کارگران مهاجر در دیگر شهرها هستند و بخش دیگری هم برای تامین معاش به سوخت‌بری روی آورده‌اند.

از جمعه هشتم مهر تا جمعه ۲۸ بهمن بلوچ‌ها در زاهدان و چند شهر دیگر استان سیستان و بلوچستان در اعتراض به تبعیض و سرکوب به صورت پیوسته به خیابان آمده‌اند. خلاف روایت رسانه‌های حکومتی، پس از سفر هیئت ویژه رهبر جمهوری اسلامی به زاهدان، اعدام زندانیان بلوچ شتاب بیشتری گرفت.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.