ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جمهوری اسلامی ایران دو بلوچ دیگر را اعدام کرد

با اجرای حکم اعدام این دو زندانی شمار زندانیان بلوچی که از شهریور تا دوم دی ماه اعدام شدند به ۱۰۰ نفر رسید.

ایوب ریگی (۳۷ ساله) و الیاس رئیسی (۲۸ ساله) دو زندانی بلوچ بودند که صبح روز سوم دی ماه در زندان مرکزی زاهدان اعدام شدند.

«حال‌وش» که به صورت ویژه اخبار مربوط به نقض حقوق بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد به نقل از منابع مطلع اعدام این دو زندانی را تایید کرد.

ایوب ریگی در سال ۱۳۹۸ به اتهام قتل دستگیر و به اعدام محکوم شده بود و الیاس رئیسی هم در سال ۱۳۹۹. جزئیات بیشتری از پرونده این دو نفر منتشر نشده است. تنها پیشتر حال‌وش در خرداد امسال نوشته بود ریگی بارها اتهام وارد شده به خود را رد کرده است.

جمهوری اسلامی ایران از ۲۸ مرداد ماه سال جاری تا به امروز دست‌کم ۱۰۰ بلوچ را در زندان‌های مختلف ایران اعدام کرده است. بیشتر زندانیان بلوچ تحت عنوان «جرایم مرتبط با مواد مخدر» و در یک روند دادرسی غیرشفاف و ناعادلانه به اعدام محکوم شده‌اند.

بر بنیاد گزارش سازمان عفو بین‌الملل در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۶۵ درصد اعدام‌شدگان در ایران بلوچ بودند و بیش از نیمی از آنها تحت عنوان جرایم مرتبط با مواد مخدر به دار آویخته شدند.

بلوچستان که بخش بزرگی از استان سیستان و بلوچستان و بخش‌هایی از استان‌های هرمزگان و کرمان را در برمی‌گیرد از محروم‌ترین مناطق به شمار می‌رود. کسر بزرگی از جمعیت بلوچ‌ها کارگران مهاجر در دیگر شهرها هستند و بخش دیگری هم برای تامین معاش به سوخت‌بری روی آورده‌اند.

از جمعه هشتم مهر تا جمعه دوم دی بلوچ‌ها در زاهدان و چند شهر دیگر استان سیستان و بلوچستان در اعتراض به تبعیض و سرکوب به صورت پیوسته به خیابان آمده‌اند. خلاف روایت رسانه‌های حکومتی، پس از سفر هیئت ویژه رهبر جمهوری اسلامی به زاهدان، اعدام زندانیان بلوچ شتاب بیشتری گرفت.

معترضان بلوچ جمعه دوم دی ماه در تظاهرات هفتگی خود خواستار توقف اعدام زندانیان بلوچ شدند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فرهادیان

    ما بارها اعلام کرده ایم نقض حق حیات یک قتل دولتی محسوب می شود و به شدت آنرا محکوم می کنیم اعدام را لغو می کنیم اعدام را متوقف کنید اعدام جنایت است