ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا در جهان: تلاش برای کنترل تعداد جان‌باختگان

محدودیت‌های اجتماعی سفت و سختی در فرانسه، یونان و اسپانیا اعمال می‌شود. نیوزیلند یک نمونه موفق و ایران یک نمونه ناموفق در مهار همه‌گیری است.

شمار مبتلایان به کووید- ۱۹ در جهان به ۵۳ میلیون نفر نزدیک می‌شود. تاکنون بیش از یک میلیون و ۲۹۰ هزار نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. برخلاف ایران در سایر کشورهای جهان تعداد جان‌باختگان در حال کنترل شدن است. نیوزیلند یک نمونه موفق در مقابله با همه‌گیری ویروس کروناست. در یونان منع آمد و شد شبانه برقرار شد. در آمریکا و فرانسه همه‌گیری همچنان بیداد می‌کند و مقامات اسپانیا تدابیر ویژه‌ای برای محدود کردن سفرها در نظر گرفتند.  

محدودیت‌های اجتماعی سفت و سختی در یونان برقرار شده است (عکس: شاتر استاک)

بحران بهشت زهرا نمودی از انفعال دولت روحانی

بر اساس گزارش‌های رسمی وزارت بهداشت شمار جان‌باختگان کووید-۱۹ در ایران رو به افزایش است. تعداد کسانی که در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند، در خوش‌بینانه‌ترین حالت دو تا سه برابر آمار رسمی است. پیش از این ۶۵ نفر از رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران خواهان تعطیلی کامل کشور به مدت دو هفته شده بودند. اما دولت روحانی تاکنون با این اقدام مخالفت کرده است. جلوه‌ای از انفعال دولت در برابر همه‌گیری ویروس کرونا را می‌توان در بهشت زهرا سراغ گرفت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا اعلام کرد که در ۵۰ سال گذشته هرگز این گورستان که یکی از بزر‌گ‌ترین گورستان‌های جهان است شاهد چنین حجم بزرگی از اجساد نبوده. به گفته خال حتی در دوران جنگ یا در زمان وقوع زلزله‌ها هم این تعداد جسد به سمت بهشت زهرا سرازیر نشده است:

«بهشت زهرا اکنون ۲۶۰ روز است که در بحران به سر می‌برد و روشن نیست چند ماه دیگر این شرایط ادامه خواهد داشت.»

در بهشت زهرا یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در زمینی به مساحت پنج کیلومتر مربع دفن شده‌اند.

اقتصاد بریتانیا زیر تأثیر همه‌گیری کرونا

بر اساس اعلام مرکز آمار بریتانیا، اقتصاد این کشور در پاییز سال جاری در مقایسه با تابستان ۱۵,۵ درصد رشد کرده است. تحلیل‌گران اقتصادی پیش از این اعلام کرده بودند که در سپتامبر / مهر سال جاری درآمد سرانه اقتصادی در بریتانیا رو به افزایش می‌گذارد.

به این ترتیب دومین اقتصاد بزرگ اروپا موفق شد خسارت اقتصادی از همه‌گیری ویروس کرونا را تا حد زیادی جبران کند. در اثر اعمال محدودیت‌های اجتماعی اقتصاد بریتانیا به میزان ۱۹,۸ درصد کوچک شده بود.

تولید واحدهای صنعتی بریتانیا اما همچنان تحت تأثیر همه‌گیری ویروس کرونا ۶,۳ درصد کمتر از سال گذشته است.

در بریتانیا تاکنون بیش از یک میلیون و ۲۵۶ هزار نفر به کووید- ۱۹ مبتلا شده‌اند و از میان این جمعیت، بیش از ۵۰ هزار نفر هم جان خود را از دست داده‌اند.

نیوزیلند، یک نمونه موفق

نیوزیلند تابستان گذشته اعلام کرده بود که بر همه‌گیری ویروس کرونا غلبه کرده است. اکنون برای نخستین بار یک مورد ابتلا به کووید-۱۹ در این کشور گزارش شده است. مسئولان بهداشتی نیوزیلند در حال بررسی نحوه انتقال ویروس به یک زن جوان روستایی‌اند.

وزارت بهداشت نیوزیلند با این‌حال از کارکنان مراکز اداری و تجاری خواسته است اگر میسر است دورکاری کنند.

نیوزیلند در جهان یک نمونه موفق از مقابله با همه‌گیری ویروس کروناست. ساکنان این کشور زندگی روزانه و عادی خود را از سر گرفته‌اند و پوشیدن ماسک هم اجباری نیست.

دولت این کشور که در حوزه اقیانوس آرام قرار دارد، اکتبر سال جاری اعلام کرده بود که برای دومین بار با موفقیت بر همه‌گیری ویروس کرونا غلبه کرده است. موارد ابتلا هنگام ورود مسافران از مبادی این کشور مشاهده شده است. به تازگی دو مورد ابتلا در مرزهای این کشور شناسایی و به ثبت رسید.

در نیوزیلند تاکنون در مجموع هزار و ۶۰۰ نفر به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند و ۲۵ نفر هم در اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند.

مقررات سفت و سخت در یونان

برخلاف نیوزیلند در یونان موارد ابتلا به کووید-۱۹ جهش یافته است. مقامات بهداشتی این کشور برای مقابله با همه‌گیری منع آمد و رفت شبانه را اعمال کردند. بر این اساس شهروندان یونانی از ساعت ۲۱ تا ۵ صبح روز بعد حق ندارند از خانه‌های خود خارج شوند.  

در طول روز هم شهروندانی که مایل‌اند از متزل خارج شوند می‌بایست درخواست خروج از منزل را از طریق پیامک به مسئولان اطلاع دهند. اگر تأیید شد اجازه خروج از منزل را دارند. با وجود اعمال این محدودیت‌های سفت و سخت در شهرهای بزرگ یونان خیابان‌ها همچنان شلوغ و پر رفت و آمد است.

در یونان تاکنون بیش از ۶۳ هزار نفر به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند و ۹۰۰ نفر هم جان خود را در اثر ابتلا به این بیماری از دست داده‌‌اند.

تسالونیکی مهم‌ترین کانون همه‌گیری ویروس کرونا در یونان است. در این شهر میزان آلودگی ۳۲ درصد گزارش شده است.

نظام سلامت و زیرساخت های بهداشتی در یونان تحت تأثیر بحران اقتصادی قرار گرفت و آسیب دید. این آسیب‌ها اکنون در بحران همه‌گیری کرونا آشکارتر شده است.

در آمریکا و فرانسه کرونا همچنان بیداد می‌کند

در ایالات متحده آمریکا تنها در یک شبانه‌روز ۱۳۴ هزار و ۳۸۳ مورد ابتلا به کووید-۱۹ شناسایی شد و به ثبت رسید. از این جمعیت ۱۸۵۹ نفر نیز در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند. به این ترتیب شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در آمریکا به ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر افزایش یافت و شمار جان‌باختگان هم به ۲۳۹ هزار و ۵۹۰ نفر رسید.  

در فرانسه هم وضع همچنان بحرانی است. در این کشور در شبانه‌روز گذشته ۳۵ هزار و ۸۷۹ مورد ابتلا به ثبت رسید.

در نیویورک قرار است محدودیت‌های اجتماعی تازه‌ای اعمال شود. بر این اساس رستوران‌ها و بارها می‌بایست ساعت ۲۲ تعطیل کنند. برگزاری مجالس مهمانیِ بیش از ۱۰ نفر هم قرار است ممنوع اعلام شود. نیویورک یکی از کانون‌های همه‌گیری ویروس کرونا در ایالات متحده آمریکاست.

تا قبل از اعمال محدودیت‌های اجتماعی در فرانسه شمار مبتلایان به ۶۰ هزار نفر هم رسیده بود. در این کشور در شبانه‌روز گذشته ۳۲۸ نفر در اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند.

اسپانیا محدودیت‌های تازه‌ای را برای مسافرت‌ها اعمال کرد. مسافرانی که قصد دارند در داخل این کشور سفر کنند و یا از کشورهای اروپایی وارد اسپانیا شوند می‌بایست تست کرونا داده باشند. مسافرانی که از خارج از حوزه شنگن وارد این کشور می‌شوند می‌بایست دو هفته قرنطینه را تحمل کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • متخصص کوید-۱۹

    خطاب به آقایان پورشاسب و حقیقتی هر دو اشتباه می فرماید و بد جوری هم اشتباه می فرماید. آقای پورشاسب در مورد نیوزیلند نکتهء اساسی مدیریت صحیح بحران است, حالا چه جمعیت کم باشد چه زیاد. طبق تمامی تحقیقات در مورد روش های پیشگیرانه از کوید نیوزیلند از بهترین نمونه ها بوده است. اگر شما منبعی خلاف این دارید باید با ذکر منبع و نام نویسنده یا نویسندگان آن نظر خود را به ثبت برسانید, وگرنه ایرانی بازی در آوردن و الکی بدون هیچ مدرک و منبع فقط به قصد رو کم کنی صحبت کردن قبول نیست. به نظر می رسد که برخی از دوستان اینجا را با دوران دبیرستانشان عوضی گرفته اند. آقای حقیقتی مشکل اساسی در ایران خود دولت است که با آگاهی کامل به مرگبار بودن عواقب برگزاری مراسم خرافی مذهبی کماکان با وقاحت خاص آخوندی رسما و با استفاده از بلندگوهای دولتی باز همگان را تشویق به برگزاری مراسم نمود. حالا اینکه شما نیز در همزبانی با دولت تقصیر را به گردن مردم می اندازید, این انتخاب شخصی و ذهنی شماست و ربطی به واقعیت ندارد. خود روحانی یکی دو ماه پیش گفته بود که ترس اصلی اش از تعطیل کردن کشور این است که منجر میشود به مقابله با لشکر گرسنگان. در مورد نیویورک نیز کاملا اشتباه فرض کرده اید: موج اول کرونا در بهار امسال تماما از طریق مسافرانی بود که از اروپا به فرودگاه های این شهر وارد میشدند. دولت ترامپ سفر از چین به آمریکا را منع کرده بود, اما تا آن زمان ویروس از چین به اروپا رسیده بود و از اروپا به نیویورک. موج کنونی کرونا در نیویورک عمدتا در محله های یهودی های ارتدوکس/سنتی (هاسه دیک) است. امروز پنج شنبه ۱۲ نوامبر محله ای که بیشترین درصد عفونت را دارد, ۶.۴% محله ای "ریچموند هیلز" است که هیچکدام از صفاتی را که شما گفته اید اصلا ندارد. مثل اینکه از یادتان رفته بود که ذکر کنید که بسیاری از آن "مردم آزادی پرست اروپایی" که در ایتالیا علیه دولت تظاهرات کرده بودند متعلق به جریانات فاشیستی در آن کشور بودند.

  • حقیقتگو

    درایران اقشارهائی بوده وهستند که اگر ویروس کرونا را همچون پشه و مگس و زنبور با چشماشان نبینند باور نکرده و نمی کنند که چنین ویروسی وجود داشته باشد وبرای اقشار دیگر که می گویند هرچه خدا بخواهد همان میشود و اقشار سومی هستند که برحسب اینکه نمازهای انچنانی می خوانند ودین دارهستند که می گویند خدا تنهایمان نمی گذارد و ازما حفاظت می کندپس شرکت کردن درمراسم عزادری محرم و نصیب بردن ازغذاهای اهدائی ترجیح میدهند..درتمامی کشورهای اروپائی که اکثریت مهاجران را دارند ومردمانی آزادی پرست دارند بهران کرونا سر بفکک گذاشته است درکشور اروپائی که ساکن هستم بدفعات مشاهده کرده ام اقشاری ازدین ناب محمدی نتها ویروس کرونا وشیوع آن را جدی نگرفته اند بلکه همانند سابق در مهمانی هایشان بااقشار فک و فامیل ها و اشنایان بدون هیچ ترس و وحشتی برگذار شده ومیشود ...درنیورک هم اقشار مهاجران همه کشوری وجود دارد اوضاع چنین است ...حکومت چین هرچه کرد و می کند بشدت تمام و با قانون سفت و سخت ازشیوع ویروس کرونا جلوگیری کرد وگرنه لاقل چنین میلیون چینی تلف شده بودند ودرتمامی چین با جمعیتی بالغ بر یک و نیم میلیارد نفر فاجعه هزاران مرتبه مهلک تر ازایران می توانست داشته باشد ولی چرا چنین نشده است؟ اکثریت مردم ایران اندوخته های مالی و خواراکی ندارند که اگر به ایزوله وتعطیل کردن شهرها بی انجامد آز آنها استفاده کنند..اگر کارنکید پول ندارید و شوخی هم نیست ..ونه پیامبر اسلام و نه دوازده امامش برای حمایت لاقل ازمسلمان درب منزلشان نان و کالاهای اساسی تحویل نخواهند داد پس لاعلاجانه باید راهی خیابان شویدوتوسط ویروس کرونا شکارشوید..درحقیقت محض حکومت آخوندی و اقشارش به شکارچی مال و ثروت و مسکن تلف شده گان مشغول شده اند زیراکه تلف شده گان همگی کارتن خواب و بیکاره و مقروض و آس و پاس نبوده اند ..فقط قانون انحصارحکومتی بابت تاکنون تلف شده گان درآمد های پنهانی کلانی برای حکومت آخوندی دربرداشته است وآنهم به غیر از فروش دارو و هزینه بیمارستان ها!!!

  • پورشاسب

    حالا که یکی راستشا گفت سانسور کنید آخه اون مجمع جزایر دور افتاده از محیط شهرهای امروزی چه موفقیتی داشته با ۴ میلیون جمعیت شبیه این هست که نیویورک را با با این جزایر مقایسه کنن یک ابر شهر پر تکاپو و پر رفت کمک نزدیک ۳۰ یا بالا تر جمعیت دارد و شلوغ غیر قابل قیاس با یک جزایر روستایی که فقط صدای گاو ازش میاد

  • پورشاسب

    خوب قیاس ایران و نیوزلند اشتباه هست چون نیوزلند ۴ میلیون جمعیت دارد و وسعت بالایی دارد واقعیتش نمیشه با کلان شهر قیاسش کرد اما میگن با ترکیه با ترکیه هم اشتباه هست ترکیه هم تفاوت دارد اساسی در ترکیه جان انسانها ارزش بسیار بیشتری از ایران دارد ایران بلبشوی فقیر با مردمان گرسنه را باید با موزامبیک ونزوئلا پاکستان یمن همین کشورهای فاسد و جنگ زده قیاس کرد بعلاوه ایران مشکل پنهان کاری و... دارد و یه چیز جالب ج.ا هیچ وقت محدودیت نمیزاشت نمیدونم چرا در سالگرد جانباختگان جنبش ابان یادش به کرونا و محدودیت و ... افتاده این هم مدیریت استبداد که سیستم درمانشم استبداد زده و ناکارآمد هست ایران کشوری هست با حکومت مستبد و تمامیت خواه و متاسفانه بلبشوی شدیدی هست و جان بی ارزش قیاس ایران با ترکیه و نیوزلند اشتباه بعلاوه نیوزلند با هیچ کشوری قابل قیاس نیست حتی با دانمارک و ... وسعت دارد ابر شهری ندارد محیط کشاورزی و دامداری و.. و مجموعه جزایر هست اصلن ورود کرونا به نیوزلند از سوئ مدیریت بوده نیوزلند اصلن موفق نیست