ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تلاش کارگران بندرها و فعالان برای متوقف کردن کشتی‌های حمل سلاح به اسرائیل

معترضان به جنگ اسرائیل علیه غزه برای بار دوم، این بار در تاکوما در ایالت واشنگتن، موفق شدند برای ساعاتی جلوی کشتی حمل سلاح را که گفته می‌شود عازم اسرائیل است، بگیرند. همزمان کارگران حمل بار در بندر بارسلونا می‌گویند که جلوی کشتی‌هایی را که مهمات و مواد جنگی حمل می‌کنند، خواهند گرفت.

صدها معترض حامی فلسطین دوشنبه صبح زود زیر ابرهای تیره و هوای بارانی در اسکله تاکوما در ایالت واشینگتن کارزاری برای متوقف کردن کشتی حمل مهمات نظامی به راه انداختند. آنها بر این باورند که ماموریت کشتی «کیپ اورلاندو» حمل سلاح از ایالات متحده به اسرائیل است.

معترضان از جوان تا سالمند با پرچم فلسطین و شعار «از غزه دفاع کن»، «فلسطین باید آزاد شود» و «واریز پول برای جنایات اسرائیل بس است» بیرون اسکله تجمع کرده بودند. آنها با ماشین و دوچرخه جلوی رفت‌وآمد به اسکله را گرفته بودند.

فعالان در بندر تاکوما در تلاش برای متوقف کردن کشتی- دوشنبه ۶ نوامبر

در آن طرف روی آب، هفت نفر از جامعه بومیان آمریکا در یک قایق دور کشتی حرکت می‌کردند تا مانع از حرکت آن شوند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

به گفته گروه سازمان‌دهنده این اعتراضات، یک کارگر کشتی تحت تاثیر حرکت هماهنگ فعالان از ادامه سفر امتناع کرده است. فعالان امیدوارند که ادامه حرکاتی از این دست بتواند با همدلی و همراهی بیشتر کارگران بندرها همراه شود.

آنها این بار فقط ۱۲ ساعت توانستند جلوی حرکت کشتی را بگیرند اما گفته‌اند که همچنان به ردیابی آن ادامه خواهند داد.

این دومین بار بود که معترضان موفق شدند جلوی حرکت کشتی «ام. وی. کیپ اورلاندو» را بگیرند. جمعه صبح هم حدود ۱۰۰ معترض حامی فلسطین در اسکله اوکلند در کالیفرنیا تجمع کردند و با آویزان شدن از نردبان کشتی برای ساعاتی جلوی حرکت آن را گرفتند.

فعالان می‌دانستند که مقصد بعدی کشتی تاکوما است، جایی که قرار است بارگیری کند و بعد به مقصد اسرائیل به راه بیافتد.

حرکت فعالان در آکلند برای متوقف کرد کشتی اورلاندو - جمعه ۳ نوامبر

کارگران بندر بارسلونا: اجازه حرکت مهمات جنگی را نخواهیم داد

دیروز بعد از دیدار کمیته کارگران در بندر بارسلونا بیانیه‌ای علیه جنگ صادر شد: کارگران حمل بار «به کشتی‌های حامل مواد جنگی اجازه جابه‌جایی نخواهد داد.»

سازمان کارگران حمل بار بندر بارسلونا اعلام کرده است که این تصمیم برای محافظت از شهروندان غیرنظامی مستقل از قلمروی آنها اتخاذ شده است. با این حال کارگران نمی‌دانند که در کانتینر‌های کشتی چه موادی حمل می‌شود و بنابراین باید با ان‌جی‌اوها و نهادهای حقوق بشری همکاری کنند.

کارگران بندر بارسلونا پیش از این نیز در سال ۲۰۱۱ در جریان جنگ لیبی با گروه‌های مختلف همکاری کردند تا جلوی حرکت کشتی‌های حمل سلاح را بگیرند و در عوض حمل آب و غذا را تسهیل کنند.

گرچه دولت اسپانیا گفته که قصد صادرات سلاح‌های کشنده به اسرائیل را ندارد اما کارمندان بنادر اسپانیا می‌دانند که فقط در سال ۲۰۲۳ اسپانیا ۳۰۰ میلیون یورو مواد نظامی از اسرائیل خریده است و برای خرید ۷۰۰ میلیون یورو تسلیحات بیشتر در سال‌های آینده متعهد شده است.

پیش از این در بلژیک نیز کارگران بندر در بیانیه‌ای گفته بودند که مانع حمل سلاح نظامی به اسرائیل یا فلسطین خواهند شد.

در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ نیز در جریان جنگ غزه کارگران حمل بار در ایتالیا، آفریقای جنوبی و ایالات متحده از حمل تسلیحات به اسرائیل خودداری کرده بودند.

بومیان علیه کشتار فلسطینیان

پاتریسیا گونزالس از «شورای سلحشوران دریایی» از «قبیله پویالاپ» گفت دلیل تلاشش برای متوقف کردن کشتی در تاکوما رابطه‌ای است که با تاریخ خشونت و آوارگی فلسطینیان احساس می‌کند، چرا که بومیان نیز تجربه نسل‌کشی را پشت سر داردند و ترومای آن هنوز گریبانگیر جامعه بومیان آمریکا است.

گونزالس می‌گوید، وقتی مسئله نسل‌کشی مطرح است ما به خوبی آن را درک می‌کنیم: «اجداد ما تجربه مشابهی داشتند، و ما هنوز تحت تاثیر آن نسل‌کشی هستیم. و هیچگاه نمی‌خواهیم ملت دیگری این تجربه را داشته باشد.»

وصیم حاج، یکی از معترضان می‌گوید: «ما همین حالا آتش‌بس می‌خواهیم. می‌خواهیم همین حالا قتل مردم متوقف شود. ما می‌خواهیم سیاست خارجه آمریکا و تامین مالی اسرائیل با اقدام و ارزیابی جدی مواجه شود.»

وصیم حاج عضو گروه منابع عرب و مرکز سازماندهی (AROC)، گروه سازمان‌دهنده اعتراضات در آکلند و تاکوما است.

او می‌گوید که یک منبع آگاه که خواسته نامش محفوظ بماند اطلاعات مربوط به کشتی را به آنها داده است.

سخنگوی پنتاگون به الجزیره گفته است که این کشتی در واقع نقش حمایتی برای جابه‌جایی مهمات نظامی ایالات متحده دارد. او به دلایل امنیتی از ارائه اطلاعات بیشتر سر باز زد. این اقدامات هماهنگ شده فعالان برای متوقف کردن کشتی حمل سلاح در حالی صورت می‌گیرد که به گفته مقامات بهداشتی فلسطین تعداد کشته شدگان در غزه از ۱۰ هزار نفر فراتر رفته است. فعالان برای هماهنگی بیشتر در این راستا و اطلاع‌رسانه از هشتگ «کشتی را متوقف کنید»، #BlockTheBoat ، استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.