ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حق آزادی باروری زنان برنده انتخابات در اوهایو و ویرجینیا و تبعات سیاسی آن

کارزارهای دموکرات‌ها و تشکل‌های زنان در ایالت‌های اوهایو، ویرجینیا، کنتاکی و پنسیلوانیا پیروزی‌های مهمی را برای آزادی‌های باروری رقم زد که می‌تواند در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری در آمریکا هم تبعات داشته باشد.

درحالی‌که رأی‌دهندگان در سراسر آمریکا برای انتخابات‌های مختلف محلی و ایالتی به‌پای صندوق‌های رأی رفتند، روز هفتم اکتبر شهروندان در دو ایالت اوهایو و ویرجینیا از حق افراد و زنان برای پایان خودخواسته بارداری (سقط ‌جنین) با رأی خود حمایت کردند.

در اوهایو، رأی‌دهندگان با اکثریت قاطع اصلاح قانون اساسی ایالتی را برای پذیرفتن حق فرد برای تصمیم‌گیری در مورد بارداری خود تصویب کردند؛ پیروزی بزرگی برای ۱۷ ماه کارزار تشکل‌هایی که کنار هم آمدند تا قدرت از پایین را ممکن کنند.

در ویرجینیا، با رأی علیه دولت جمهوری‌خواه غالب که می‌خواست حق سقط ‌جنین را محدود کند، مجلس ایالتی و سنای ایالتی هردو به‌دست دموکرات‌ها افتاد. در این رقابت سیاسی، دموکرات‌ها علیه پیشنهاد فرماندار جمهوری‌خواه، گلن آلن یانکین، مبنی بر ممنوعیت سقط‌ جنین پس از هفته ۱۵ بارداری، کمپین کردند و توانستند جمهوری‌خواه‌ها را شکست دهند.

در ایالت پنسیلوانیا، یک کرسی در دیوان عالی این ایالت به دست قاضی دموکراتی افتاد که حامی حق سقط جنین است.

در کنتاکی، فرماندار دموکرات اندی بشیر که قانون محدودکننده سقط جنین در این ایالت را «افراطی» خوانده بود، برای دومین بار رای آورد. این ایالت سقط جنین را تقریبا به طور کامل ممنوع کرده است. تلاش اندی بشیر برای ایجاد استثناهایی از ممنوعیت تقریباً کامل سقط جنین در این ایالت موجب شده که پیروزی او هم پیروزی حامیان آزادی‌های باروری محسوب شود.

این پیروزی‌ها در اوهایو، ویرجینیا، کنتاکی و پنسیلوانیا برای حق باروری زنان می‌تواند در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری در آمریکا تبعات سیاسی داشته باشد. به‌ویژه پیروزی در اوهایو، که از جمله ایالت‌هایی است که سرنوشت انتخابات‌ها را در آمریکا مشخص می‌کند.

از زمانی که دیوان عالی ایالات متحده آمریکا سال گذشته حق قانونی برای پایان خودخواسته بارداری را لغو کرد، تلاش برای بازگرفتن این حق در مجلس‌های ایالتی ادامه دارد. دموکرات‌ها در تلاش هستند مناسبات را برای قانونی شدن این حق در سطح فدرال ممکن کنند.

گروه‌های حقوق زنان و حقوق حق باروری، کارزارهایی را برای تصویب اصلاحیه قانون اساسی در ایالت‌های مختلف و به‌ویژه ایالت‌هایی که جمهوری‌خواهان در آنجا دست بالاتر را دارند پیش برده‌اند. مطالبه اصلی اصلاح قوانین ایالتی و محلی برای دسترسی افراد و زنان به خدمات درمانی مربوط به مراقبت‌های باروری و از جمله پایان خودخواسته بارداری است.

پیروزی‌ای برای تشکل‌ها و قدرت از پایین

رأی‌دهندگان اوهایو در پیروزی مهمی برای دموکراسی در آمریکا به‌حق دسترسی زنان به خدمات درمانی برای پایان خودخواسته بارداری، رأی دادند و تلاش‌های جمهوری‌خواه‌ها را برای محدود کردن این حق نقش بر آب کردند. آنچه امروز رأی آورد حق فرد برای «تصمیم گرفتن و اجرای تصمیمات باروری خود» است.

تظاهرات حامیان حقوق آزادی‌های باروری در کلمبس، اوهایو در ژانویه ۲۰۲۲. بیشتر این تظاهرات‌ها را تشکل‌های زنان سازماندهی کردند.

انتخابات اوهایو اما در این میان از همه این انتخابات‌ها برای تشکل‌های زنان مهم‌تر بود. چراکه آنها با فراز و نشیب فراوانی، علیه قانون‌گذاران جمهوری‌خواه این ایالت و انواع ترفندهای آنها برای محدود کردن حق پایان خودخواسته بارداری سازماندهی کردند.

با رأی مردم اوهایو، از جمله این خطوط به قانون اساسی ایالتی اضافه خواهد شد:

هر فردی حق دارد تصمیمات مربوط به تولیدمثل را خود اتخاذ و اجرا کند، از جمله تصمیمات در موارد زیر، اما نه محدود به: ۱. پیشگیری از بارداری؛ ۲. درمان باروری؛ ۳. ادامه بارداری؛ ۴. مراقبت لازم برای سقط جنینی که خودخواسته بوده؛ ۵. مراقبت‌های لازم برای پایان خودخواسته بارداری.

قانون همچنین به صورت مشخص می‌گوید که دولت نباید به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم، این موارد را مجازات و ممنوع کند و یا در این حق فردی مداخله کند یا تبعیض قائل شود.

«اوهایویی‌ها برای آزادی باروری»، ائتلافی از سازمان‌های زنان، سازمان‌های بهداشت باروری، سازمان‌های عدالت و دسترسی به حقوق باروی در سراسر ایالت، با حمایت حقوقدان‌های سازمان اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا، ۱۷ ماه است که برای این پیروزی، تلاش و سازماندهی می‌کنند. ساعت‌ها زمان داوطلب‌ها و فعالان این سازمان‌ها، که خانه‌به‌خانه رفتند و در مورد وضعیت حقوق باروری آگاهی‌رسانی کردند، این پیروزی را ممکن کرد.

ائتلاف «اوهایویی‌ها برای آزادی باروری» ازجمله شامل سازمان‌هایی ماند «صندوق سقط جنین اوهایو»، «صداهای جدید برای عدالت باروری»، «اتحاد زنان اوهایو»، «اتحاد زنان رأی‌دهنده اوهایو»، «والدین حامی برنامه‌ریزی‌ها باروری»، گروه‌های «پرو چویس» (حامی انتخاب) منطقه‌ای، و سازمان‌های دیگر است. در بیانیه این ائتلاف آمده که برخی از این سازمان‌ها دهه‌هاست که به صورت مشارکتی برای حمایت و گسترش دسترسی به سقط جنین کار و سازماندهی می‌کنند.

اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا که شاخه حقوقی مبارزه برای حق دسترسی زنان به حق سقط جنین در این مبارزات است در بیانیه‌ای نتیجه انتخابات امشب را «یک پیروزی حیاتی برای آزادی‌های باروری» خواند. این اتحادیه نوشت:

از اوهایو گرفته تا ویرجینیا و پنسیلوانیا، رأی‌دهندگان در سراسر طیف سیاسی بار دیگر این پیام روشن را ارسال کردند که سیاستمداران از تصویب ممنوعیت سقط جنین و محروم کردن مردم از دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی ضروری خلاص نخواهند شد.

این سازمان نوشت که آنها و تشکل‌هایی که با آنها متحد شدند، در مجموع ۶ میلیون دلار برای کمپین، از جمله سازمان‌دهی، سیاست‌گذاری، و ارتباطات خرج کردند.

ترفندهای جمهوری‌خواهان برای محدود کردن سقط جنین

تصویب اصلاحیه قانون اساسی در اوهایو در حالی صورت می‌گیرد که اکثریت قانون‌گذاران جمهوری‌خواه در سال ۲۰۱۹ سقط جنین‌ها را پس از حدود شش هفته بارداری ممنوع کردند. آنها برای پایان حاملگی درنتیجه تجاوز جنسی و زنای با محارم هم استثنا قائل نشدند.

تغییرات سال ۲۰۱۹ را جمعیت‌های از تشکل‌های زنان و گروه‌های آزادی‌های مدنی به چالش کشیدند و در دادگاه‌های پایین‌دست به‌صورت موقت متوقف شد. رأی روز هفتم نوامبر، پایان این چالش‌های حقوقی به نفع حقوق باروری، انتخاب زنان و آنها که حامله می‌شوند است.

پیش از اینکه جمهوری‌خواه‌ها ممنوعیت شش هفته‌ای سقط جنین در اوهایو را در سال ۲۰۱۹ اعمال کنند، پایان خودخواسته بارداری تا قبل از هفته ۲۲ بارداری قانونی بود. اصلاحات قانون اساسی جدید ایالتی کلمه ۲۲ هفته را نمی‌آورد اما محدودیت ۲۲ هفته‌ای با زبانی دیگر در قانون گنجاده شده است. در قانون آمده که دولت می‌تواند پایان خودخواسته بارداری را در مواردی که تهدید برای جان باردار و یا پس از مرحله زنده محسوب شدن جنین باشد، محدود کند. از این رو عملاً محدودیت به همان حدود ۲۲-۲۴ هفته بازگشته است.

جمهوری‌خواه‌ها در مجلس قانون‌گذاری اوهایو اکثریت کرسی‌ها را دارند. آنها در ماه اوت ۲۰۲۳ سعی کرده بودند طرحی را به رأی بگذارند که اصلاح قانون اساسی ایالتی برای گنجاندن حق پایان خودخواسته بارداری را محدود می‌کرد. آنها می‌خواستند این تبصره قانونی را اضافه کنند که برای تغییر قانون اساسی ایالتی اکثریت قاطع آراء کافی نیست و برای تصویب چنین تغییری باید ۶۰ درصد آراء اخذشده به نفع آن باشد. مردم اوهایو با ۵۷ درصد آراء، این طرح جمهوری‌خواهان را در ماه اوت رد کردند.

تشکل‌های مختلفی که برای گرفتن حق پایان خودخواسته بارداری در اوهایو باهم متحد شده بودند بارها دولت و مجلس ایالتی را به چالش کشیدند. ازجمله اتحادیه زنان رأی‌دهنده اوهایو و اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا که باهم در چندین چالش حقوقی دولت اوهایو را به دادگاه کشیدند که نتوانند محدودیت‌ها برای حق سقط جنین را در این ایالت اجرایی کنند.

اهمیت سیاسی این پیروزی‌ها

در ویرجینیا، انتخاباتی که محوریت آن موضوع سقط جنین بود، دموکرات‌ها پس از دو سال کنترل سنا و مجلس ایالتی را به دست گرفتند. پیش از انتخابات هفت اکتبر، جمهوری‌خواهان اکثریت را در مجلس ایالتی داشتند و دموکرات‌ها اکثریت را در سنای ایالتی.

با اینکه در ایالت ویرجینیا، موضوع سقط جنین کارزاری برای قدرت گرفتن دموکرات‌ها بود، کارزارهای تشکل‌ها برای پایان دادن به محدودیت‌های سقط جنین در ایالت اوهایو سعی کرده بودند که با رأی‌دهنده‌ها از هر طیفی رابطه بگیرند.

با این حال، اوهایو ایالتی است که جمهوری‌خواه‌ها و دموکرات‌ها بر سر رأی‌دهندگان آن رقابت دارند و ازجمله ایالت‌هایی است که نتایج انتخابات آن ریاست جمهوری آمریکا را مشخص می‌کند. رأی به حق دسترسی به پایان خودخواسته بارداری، در این ایالت اکنون جمهوری‌خواه که در انتخابات سال ۲۰۲۰ بود، با ۵۳ درصد آراء، دونالد ترامپ را انتخاب کرد، موضوع سیاسی مهمی است.

موضوع بیشتر از هر چیز مربوط به چگونگی انتخابات آمریکاست و اینکه چرا اوهایو اهمیت پیدا می‌کند. هیچ جمهوری‌خواهی هرگز بدون پیروزی در اوهایو به ریاست جمهوری در آمریکا نرسیده است. و از زمان ظهور سیستم دوحزبی، دموکرات‌ها تنها هشت بار بدون پیروزی در اوهایو به ریاست جمهوری دست‌یافته‌اند. یکی از این دموکرات‌ها جو بایدن است که در انتخابات ۲۰۲۰، اوهایو را به ترامپ باخت.

ازاین‌رو رأی‌گیری بر سر موضوع سقط جنین در این ایالت به‌عنوان سنجشی در مورد وضعیت اقبال آتی جمهوری‌خواه‌ها در این ایالت هم ارزیابی می‌شود.

جمهوری‌خواه‌ها برای نتیجه برای محدود و ممنوع کردن سقط جنین در انتخابات امشب، بسیار خرج کردند. به گزارش دمکراسی ناو، دست‌کم دو میلیاردر جمهوری‌خواه و از حامیان اصلی گروه‌های ضد حق سقط جنین برای شکست این کارزارها، ۴ میلیون دلار به گروه‌های «حفاظت از قانون اساسی» در اوهایو کمک مالی کرده بودند.

کرسی قاضی دیوان عالی ایالتی پنسیلوانیا هم برای دموکرات‌ها اهمیت سیاسی دارد. دن مک‌کافری، قاضی و دادستان سابق فیلادلفیا، که خود را مدافع حقوق زنان و حق پایان خودخواسته بارداری می‌داند، اکنون در دیوان عالی ایالتی پنسیلوانیا حق رأی خواهد داشت.

این دادگاه با توجه به جایگاهش در دادن حکم در رابطه با آرای انتخابات ریاست جمهوری آتی در این ایالت و تلاش دموکرات‌ها برای بار دیگر قانونی کردن حق سقط جنین، می‌تواند مؤثر باشد. اکنون در این دیوان عالی ایالتی، پنج دموکرات و دو جمهوری‌خواه کرسی دارند. در رقابت‌ها برای این کرسی هم، دموکرات‌ها بر مخالفت‌شان در رابطه با تصمیم دادگاه عالی ایالات متحده در سال گذشته برای لغو سقط جنین و تلاش برای حمایت مجدد فدرال از این حق متمرکز شدند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.