ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جزئیات تازه از آتش‌سوزی کمپ ترک اعتیاد لنگرود: برای خاموش کردن آتش آب نبود

پدر یکی از کشته شدگان کمپ ترک اعتیاد لنگرود می‌گوید که ساختمان کمپ قدیمی بود و درها را هم قفل کرده بودند و کلید آن را دست یکی از بیماران کمپ داده بودند.

دو روز پس از آتش‌سوزی مرگبار در مرکز ترک اعتیاد کلیدبر شهرستان لنگرود واقع در استان گیلان، که منجر به کشته شدن ۳۲ نفر و زخمی شدن ۱۷ تن دیگر شد، خبرگزاری جنایی که به صورت ویژه اخبار حوادث را پوشش می‌دهد با پدر یکی از قربانیان این آتش‌سوزی گفت‌وگو کرده است.

ساختمان کمپ قدیمی و درها قفل بود

پدر این قربانی که به دلیل بالا بودن شدت سوختگی تاکنون موفق به شناسایی جسد فرزندش نشده و منتظر نتیجه آزمایشات دی‌ان‌ای است، به خبرنگار انتخاب گفته است:

وقتی آنجا بودم مردم می‌گفتند یک ماشین آتش‌نشانی آمده بود که آب نداشت. حالا راست و دروغش با خودشان ولی مردم می‌گفتند ماشین آمد و آب نداشت. از طرفی درها قفل بوده و آتش‌نشانی راهی نداشته که وارد شود و آتش را خاموش کند و ماشین نمی‌توانست به حیاط برود. اطراف هم دیوار بوده و تا از سر خیابان شلنگ بکشند و به سمت در بروند کلی زمان برده است. از همه مهم‌تر اینکه ساختمان قدیمی و ‌مال دوران رضاخان است. اول مدرسه بوده و اصلاً نمی‌دانم چطور به آنجا مجوز داده‌اند.

او در ادامه با بیان این‌که شب‌ها در ساختمان را از پشت قفل می‌کردند، گفته که کلید را هم دست نگهبانی می‌دادند که از همان افراد بیمار بوده است:

نگهبان باید سالم باشد تا بتواند کار انجام دهد نه اینکه آن را به یک بیمار بدهند.

پدر این قربانی هم‌چنینن می‌گوید پسرش اعتیاد حاد نداشته، اما از طرف دادگاه نامه گرفته‌اند که او به کمپ برود و پاسگاه هم در جریان این موضوع بوده است.

بنا بر گفته‌های پدر این قربانی، مسئولان مرکز اعتیاد به او گفته‌اند که اجازه دهد پسرش در این مجموعه کار کند و مدتی هم همراه دیگر مسئولان بیمارها را می‌گرفتند و به کمپ تحویل می‌داند:

چهار میلیون دادیم، به علاوه تمام موادی که آنجا استفاده می‌شد؛ از شوینده تا سیگار و ساقه طلایی تا بشقاب و لیوان. همه را می‌گرفتم و می‌بردم و حتی شیرینی هم گرفتم و بردم، اما بچه‌ام که ترخیص شد گفت حتی کاسه و بشقاب و... را که می‌گویید آوردید اصلاً ندیدیم. من گفتم هر بار می‌آمدم دو کیلو شیرینی می‌آوردم. گفت اصلاً شیرینی ندیدیم. غذا به ما نمی‌دادند. فقط به ما عدس با یک نان لواش می‌دادند. خاطراتش که توی ذهنم می‌آید این‌قدر اذیتم می‌کند که از آنها بیشتر عذاب می‌کشم تا سوختن پسرم.

نماینده لنگرود: نکات ایمنی در مراکز درمانی رعایت نمی‌شود

پرویز محمدنژاد، نماینده لنگرود در مجلس، یکشنبه ۱۴ آبان، با اشاره به این‌که کمپ ترک اعتیاد در لنگرود بسیار ساده و آسان دچار حریق شد، گفت: «این حوادث به دنبال عدم رعایت آیین‌نامه تاسیس این درمانگاه‌ها و شرایط خاصی که برای آنها پیش‌بینی شده است در جامعه تکرار می‌شود».

هم‌چنین محمدنژاد در جلسه علنی مجلس با بیان این‌که خانواده این افراد از اقشار بسیار ضعیف جامعه هستند، افزود:

در آیین نامه تاسیس درمانگاه‌ها و این مراکز، شرایط خاصی برای این ساختمان‌ها تعریف شده است. رعایت نکات ایمنی و امکانات پزشکی از الزامات و پروتکل‌هایی است که باید رعایت شود. متاسفانه خیلی از این ضوابط رعایت نشده و حفاظتی بر این اماکن وجود ندارد. دوستان و بازرسان از تهران و استان آمدند و وزیر کشور نیز حضور پیدا کرد اما دورنمای تصمیم‌گیری‌ها چندان امیدوارکننده نیست و لازم است اقدامات لازم برای پیشگیری از وقوع این حوادث صورت گیرد.

ساعت پنج و ۵۵ دقیقه بامداد جمعه ۱۲ آبان در مرکز ترک اعتیاد منطقه کلیدبر شهرستان لنگرود واقع در استان گیلان آتش‌سوزی رخ داد.

پیش‌تر محمد جلایی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان از وخامت حال چهار نفر دیگر از مصدومان این حادثه خبر داده بود.

 او هم‌چنین گفته بود که علت آتش‌سوزی در بررسی‌های اولیه آتش گرفتن بخاری، سرایت آتش به پرده و نهایتاً آتش‌سوزی کل ساختمان در عین غافلگیری مددجویان و مسئولان‌ کمپ بوده‌ است.

 او «غافلگیری شبانه، محبوس شدن و ازدحام جمعیت» را از دلایل افزایش قربانیان در این مرکز ترک اعتیاد عنوان کرده و گفته بود ظرفیت نگهداری مددجویان در این مرکز بیش از ظرفیت آن بوده است. در همین حال اسماعیل صادق نیارکی، رئیس کل دادگستری گیلان نیز گفت مدیر این مرکز ترک اعتیاد بازداشت شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.