ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل: اخراج مهاجران افغانستانی از پاکستان پیامدهای جدی خواهد داشت

کمیساریای عالی پناهند‌گان سازمان ملل در پاکستان از این کشور خواست تا به جای اخراج مهاجران افغانستانی راهکار جامعی برای ثبت نام آن‌ها که بدون اوراق شناسایی هستند، ایجاد کند.

قیصرخان افریدی، سخنگوی کمیساریای عالی پناهند‌گان سازمان ملل در پاکستان، پنج‌شنبه ۱۱ آبان / ۲ نوامبر در بیانیه‌ای گفت اخراج مهاجران افغانستانی از پاکستان می‌تواند عواقب جدی داشته باشد و جان آن‌ها را به خطر ‌اندازد.

افریدی همچنین از دولت پاکستان خواست تا راهکار جامعی برای ثبت نام مهاجران افغانستانی که بدون اوراق شناسایی هستند، به جای اخراج آن‌ها فراهم آورد

سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز پاکستان را متهم کرد که برای اخراج پناهجویان افغانستانی که مدارک قانونی ندارند، به تهدید، بدرفتاری و بازداشت متوسل شده است.

رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که پلیس این کشور از شهرهای مختلف مهاجران و پناهجویان افغانستانی را بازداشت و آن‌ها را به مراکز نگهداری منتقل می‌کند تا از آن‌جا به کشورشان بازگردانده شوند.

دیده‌بان حقوق بشر از مقام‌های پاکستانی درخواست کرد تا با کمیساریای عالی پناهند‌گان سازمان ملل برای ثبت نام افراد فاقد مدارک همکاری کنند.

پیش از این نیز، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهند‌گان و سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) با انتشار بیانیه‌ مشترکی خواستار توقف روند اخراج مهاجران افغانستانی از «همه کشورها» شده بودند.

دولت پاکستان از چهارشنبه ۱۰ آبان / یکم نوامبر اخراج صدها هزار مهاجر افغانستانیِ بدون اوراق شناسایی را آغاز کرد. چهار میلیون افغانستانی در پاکستان زندگی می‌کنند که ۱,۷ میلیون نفر از آن‌ها مدارک شناسایی ندارند.

براساس گزارش‌های منتشرشده، تا کنون بیش از ۱۴۰ هزار مهاجر افغانستانی از پاکستان به کشورشان بازگشته‌اند.

پیش از این در روز جمعه ۵ آبان / ۲۷ اکتبر، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل از دولت پاکستان خواسته بود که برای جلوگیری از یک فاجعه بشری، اخراج اجباری شهروندان افغانستانی را متوقف کند.

راوینا شمدسانی، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر در بیانیه‌ای گفته بود دست‌کم ۶۰۰ هزار نفر از افغانستانی‌های ساکن پاکستان پس از تسلط طالبان بر افغانستان کشور خود را ترک کرده‌اند.

روز گذشته، چهارشنبه ۱۰ آبان / یکم نوامبر ۱۵ نفر از سیاست‌مداران و فعالان حقوق‌ بشر پاکستانی دادخواستی را برای جلوگیری از اخراج دسته‌جمعی مهاجران «غیرقانونی» افغانستانی به دادگاه عالی آن کشور ارائه دادند.

آن‌ها گفتند این تصمیم به معنای معکوس‌کردن سیاست ۴۵ ساله‌ پاکستان برای میزبانی از مهاجران و پناهجویان و فراتر از «صلاحیت‌های محدود» حکومت موقت مطابق قانون اساسی پاکستان است. در این دادخواست آمده است:

از آن‌جایی که این بازگرداندن داوطلبانه نیست و دولت افغانستان نیز آن را تسهیل نمی‌کند، این امکان وجود دارد که بسیاری از کسانی‌ که اخراج می‌شوند از سرما و گرسنگی بمیرند.

دولت طالبان نیز خواستار آن شد که «افغان‌ها نباید بدون آمادگی اخراج اجباری شوند، بلکه باید به آن‌ها زمان کافی داده شود».

وزارت خارجه آمریکا از تمامی کشورها به‌ویژه پاکستان درخواست کرد تا در برخورد با مهاجران و پناهجویان افغانستانی بر اساس وظایف خود عمل کنند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه‌ آمریکا روز گذشته (چهارشنبه) در یک نشست خبری گفت:

ما قویاً همسایگان افغانستان، از جمله پاکستان را تشویق می‌کنیم تا به افغان‌هایی که خواهان حمایت بین‌المللی هستند اجازه‌ ورود بدهند و با سازمان‌های بشردوستانه‌ بین‌المللی مانند کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهند‌گان و سازمان بین‌المللی مهاجرت برای ارائه‌ کمک‌های بشردوستانه به آن‌ها هماهنگی کنند.

او تأکید کرد که این کشورها باید به اصول منع بازگشت اجباری احترام بگذارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.