ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وبینار زمانه:

مسئله‌ی فلسطین، مسئله‌ی ما ــ راه‌های ممکن کدام‌اند؟

زمانه در وبیناری با حضور یاسمین میظر و بهروز عارفی وجوه مختلف جنگ اخیر را در بستر تاریخ مسئله‌ی فلسطین و در نسبت با مبارزات دموکراتیک مردم ایران و منطقه به بحث گذاشت.

در بحبوحه‌ی اخبار و گزارش‌ها از بهبود روابط دولت‌های عربی با اسرائیل، کم‌تر کسی انتظار داشت حماس عملیات نظامی چنین گسترده و بی‌سابقه‌ای را علیه اسرائیل آغاز کند. پاسخ اسرائیل به این عملیات، البته پیش‌بینی‌پذیرتر بود؛ به همان سیاق دهه‌ها خشونت نظامی علیه فلسطینیان، اسرائیل دست به «مجازات جمعی» ساکنان نوار غزه زده و فاجعه‌ای انسانی پدید آورده است.

جنگ اسرائیل و غزه اما به تنش‌های سیاسی درون جامعه و اپوزیسیون ایران دامن زده است. قسمی گفتار ملی‌گرایانه‌ی لیبرال و محافظه‌کار، بسان همیشه، مواضعی از بی‌تفاوتی مطلق تا حمایت سرسخت از اسرائیل را پیش گرفته است. اما در میان چپ‌گرایان نیز موضعی یکسان نسبت به مسئله‌ی فلسطین و اسرائیل، و به‌ویژه این جنگ اخیر، وجود ندارد.

«زمانه» در وبیناری با حضور یاسمین میظر و بهروز عارفی وجوه مختلف جنگ اخیر را در بستر تاریخ مسئله‌ی فلسطین و در نسبت با مبارزات دموکراتیک مردم ایران و منطقه به بحث گذاشت.

یاسمین میظر، پژوهشگر و فعال سیاسی ایرانی، سردبیر نشریه‌ی «کریتیک» و پژوهشگر ارشد دانشگاه آکسفورد است. بهروز عارفی، نویسنده، تحلیلگر مسائل خاورمیانه و مترجم کتاب «چگونه سرزمین اسرائیل اختراع شد: از سرزمین مقدس تا مام وطن» (نوشته‌ی شلومو ساند) است.

در این بحث از میهمانان پرسیدیم:

  • جنگ اخیر چه جایگاهی هم در تاریخ مبارزه‌‌های مردم فلسطین و هم در مناسبات ژئوپلیتیک امروز خاورمیانه دارد؟
  • جایگاه تاریخی و سیاسی سازمان‌های اسلام‌گرا در مبارزه‌های فلسطینیان کجاست؟ نیروهای دموکراتیک و مترقی کجای این منازعات‌اند؟
  • نسبت مسئله‌ی فلسطین با خواسته‌های مردم ایران در قیام‌های پس از دی ماه ۱۳۹۶ و به‌ویژه جنبش زن، زندگی، آزادی چیست؟ نیروهای دموکراتیک و مترقی چه موضعی باید نسبت به مسئله‌ی فلسطین و سازمان‌های سیاسی فلسطینی بگیرد؟

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

نسخه شنیداری:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شروین

    آیا کوشش در راه ایجاد آتش‌بس و یا صلح ره‌آوردی جز ststus quo برای مردم فلسطین خواهد داشت؟ با توجه به اینکه تحلیل مارکسیستی نظریه‌پردازان چپ فلسطین نشان می‌دهد طرح دوکشور-دو ملت دروغی بیش نیست.