ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۱۹ پناهجوی دیگر در نزدیکی سواحل تونس غرق شدند

یک گروه حقوق بشری در تونس از غرق شدن یک قایق دیگر در سواحل این کشور و کشته‌شدن دست‌کم ۱۹ پناهجو خبر داد.

با افزایش حرکت پناه‌جویان از تونس به سمت اروپا، شمار کشته‌شدگان در دریا نیز رو به افزایش گذاشته است.

انجمن حقوق اجتماعی و اقتصادی (FTDES) اعلام کرد ۱۹ پناهجوی جان‌داده که ممکن است تعداد آن‌ها بیشتر شود، مهاجران کشورهای جنوب صحرای آفریقا بودند که به قصد عبور از مدیترانه به مقصد ایتالیا در سواحل تونس غرق شده‌اند.

رمضان بن آمور، یکی از مقام‌های «انجمن حقوق اجتماعی و اقتصادی» به خبرگزاری رویترز گفته که قایق حامل این پناهجویان که از سواحل صقافس حرکت کرده بوده در سواحل مهدیه تونس غرق شده است. به گفته او گارد ساحل تونس توانسته پنج‌تن از سرنشینان این قایق را نجات دهد.

مقام‌های تونس هنوز در این‌باره اظهارنظری نکرده‌اند.

شمار پناهجویان قربانی که به‌دنبال یک زندگی بهتر روانه مسیرهای خطرناک دریایی می‌شوند در حالی رو به افزایش است که رسانه‌های ایتالیایی گزارش کردند که ۲هزار پناهجو در مدت ۲۴ ساعت خود را به لامپدوزا رسانده‌اند. خبرگزاری آنسا این رقم را یک رکورد جدید خواند.

بر مبنای داده‌های سازمان ملل متحد، حداقل ۱۲هزار نفر در سال جاری میلادی از تونس خود را به ایتالیا رسانده‌اند. این رقم در مدت مشابه سال ۲۰۲۲، ۱۳۰۰ نفر گزارش شده است.

پیشتر لیبی نقطه اصلی خروج پناهجویان از شمال آفریقا به اروپا بود اما به‌نظر می‌رسد تونس و به‌ویژه ساحل نزدیک به صفاقس مبدأ جدید پناهجویانی ست که از فقر و درگیری‌های نظامی در آفریقا و خاورمیانه می‌گریزند.

در چهار روز گذشته، دست‌کم پنج قایق حامل پناهجویان و مهاجران در نزدیکی شهر صفاقس در جنوب غرق شده و ۶۷ مفقود و ۹ کشته برجای گذاشته‌اند.

گارد ساحلی تونس پیشتر گفته بود در چهار روز گذشته حدود ۸۰ قایق را که به سمت ایتالیا حرکت می‌کردند متوقف کرده و بیش از ۳هزار نفر را که عمدتا از کشورهای جنوب صحرای آفریقا بودند، بازداشت کرده است.

طبق آمار «انجمن حقوق اجتماعی و اقتصادی»، گارد ساحلی تونس در سه ماهه اول سال جاری از حرکت بیش از ۱۴ هزار پناهجو با قایق جلوگیری کرده است. این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۲هزار و ۹۰۰ نفر بوده است.

گارد ساحلی ایتالیا روز پنجشنبه اعلام کرد که حدود ۷۵۰ پناهجو را در دو عملیات در سواحل جنوبی ایتالیا نجات داده است.

جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا روز جمعه گفت که اگر ثبات مالی در تونس حفظ نشود، اروپا در معرض خطر موج عظیمی از پناهجویان و مهاجران است که از شمال آفریقا به سواحل این کشور می‌رسند.

ملونی از صندوق بین المللی پول و برخی کشورها خواست تا به سرعت به تونس کمک کنند و جلوی فروپاشی اقتصادی در این کشور را بگیرند.

فاجعه روز یکشنبه در بحبوحه اقدامات همه‌جانبه مقام‌های تونس برای دستگیری مهاجران «غیرقانونی» تبعه کشورهای جنوب صحرای آفریقا رخ داده است. مشابه اقداماتی که در برخی از کشورها از جمله ایران علیه پناهجویان انجام می‌شود.

قیس سعید، رییس‌جمهوری این کشور ماه گذشته، با نفرت‌پراکنی علیه این مهاجران، آن‌ها را «تهدید جمعیتی» خواند و به دست‌داشتن در جرم و جنایت متهم کرد. به‌رغم انتقاد و اعتراض گروه‌های حقوق بشری در تونس، نیروهای امنیتی اخراج افراد «غیرقانونی» ساکن تونس را آغاز کردند.

در عین‌حال مهاجران جنوب صحرای آفریقا هم افزایش حملات نژادپرستانه و بدرفتاری را گزارش کرده‌اند. به خاطر اعمال جریمه و مجازات از سوی دولت علیه کسانی که پذیرای مهاجران بدون مدرک هستند، بسیاری از مهاجران از خانه‌هایشان بیرون رانده شده‌اند و افرادی که به‌طور غیررسمی در بخش‌های ساختمانی و سایر بخش‌ها کار می‌کردند هم شغل خود را از دست داده‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.