ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۲۴۲ کارگر شهرک صنعتی البرز بیکار شدند؛ ۵۲ تن از بیکارشدگان معلولند

دو شرکت تولیدی مستقر در شهرک صنعتی البرز قزوین در دو ماه اخیر ۲۴۲ کارگر را اخراج کرده‌اند. ۵۲ تن از کارگران معلول هستند و پس از ۵ تا ۱۵ سال کار در کارخانه «فیروز» به خاطر «کاهش هزینه‌های شرکت» بیکار شدند. ۱۵ تن از کارگران بیکار شده از این شرکت زن هستند.

شرکت نخ البرز در دو ماه گذشته ۱۹۰ کارگر را در دو مرحله بیکار کرده است. ۱۲۰ تن از کارگران در دیماه و ۷۰ کارگر در بهمن اخراج شده‌اند. مدیران کارخانه دلیل بیکارسازی کارگران را «کاهش فروش محصولات» اعلام کرده است.

بیکارسازی کارگران معلول از «بهشت معلولان»

شرکت فیروز که در سال ۱۳۵۳ با مشارکت شرکت آمریکایی جانسون‌اند جانسون جهت تولید وسایل بهداشتی کودکان ایجاد شد سال ۱۳۶۳ با نام «فیروز» تولید را از سر گرفت. هزار کارگر در سه شیفت در کارخانه کار می‌کنند. ۸۰۰ تن از کارگران زن و مرد معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و به رغم سال‌ها سابقه کار با قرارداد موقت کار می‌کنند.

مدیریت شرکت به لحاظ بکارگیری کارگران معلول، کارخانه را «بهشت معلولان» می‌خواند با این حال بیش از ۵۰ کارگر زن و مرد معلول را که سال‌ها سابقه کار دارند برای «کاهش هزینه» از کار بیکار کرده است. کارگران اخراج شده گفته‌اند مشکلات کارخانه با تحریم‌های اقتصادی آغاز شده و ممکن است کارگران بیشتری اخراج شوند.
یکی از کارگران گفته است:

«دلیل کارفرما برای بیکاری کارگرانی که خود معلول هستند، کاهش هزینه‌ها است. و این نگرانی وجود دارد که همکاران دیگری نیز به همین سرنوشت مبتلا شوند.»

به گفته‌ی معاون اداره کار قزوین ۴۸ تن از کارگران بیکار شده درخواست بیمه بیکاری کرده‌اند. او گفت کارگران اخراجی تحت مسئولیت سازمان بهزیستی هستند و افزود:

«طبق مصوبه قانون اشتغال معلولان در دستگاه‌های متولی، بهزیستی موظف است این موضوع را پیگیری کند و اداره کار نیز موظف به بازرسی میدانی از نحوه کارکرد کارگران، موارد ایمنی و بهداشتی در شرکت‌های خصوصی و دستگاه‌های دولتی است.»

بیکارسازی ۱۹۰ کارگر کارخانه نخ البرز به دلیل کاهش فروش

ایلنا خبرگزاری دولتی کار ایران به نقل از «منابع کارگری» خود در تولید نخ البرز از بیکارسازی ۱۹۰ کارگر این کارخانه خبر داده است. ۱۲۰ تن از کارگران در ابتدای دی ماه و ۷۰ تن در بهمن ماه اخراج شده‌اند.

۴۰۰ کارگر کارخانه تولید با قراردهای یک ماهه به کار گرفته شده‌اند و دو ماه حقوق معوقه دارند. به نوشته‌ی ایلنا، «طی چند سال گذشته میزان تولید این واحد بسیار خوب بود اما در سال جاری میزان تولیدات کاهش یافت و در نتیجه خطوط تولیدی سالن‌های یک و سه تعطیل شدند.»

برخی کارگران بیکار شده هم هنوز مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.