ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فاجعه انسانی در آب‌های ایتالیا: دریا جسد ۴۳ پناهجو را به ساحل آورد

قایقی با ۱۲۰ سرنشین پناهجو اعم از پناهجویان ایرانی، افغانستانی و پاکستانی که از ترکیه به مقصد اروپا در حرکت بودند، در دریای طوفانی نزدیک سواحل ایتالیا به صخره برخورد کرد و متلاشی شد. هویت پناهجویان کشته‌شده که در میان آن‌ها یک نوزاد نیز دیده می‌شود، مشخص نیست.

رسانه‌های ایتالیا یکشنبه ۲۶ فوریه/۷ اسفند از مرگ ده‌ها پناهجو در آبهای ساحلی منطقه کالابریای ایتالیا خبر دادند. طبق گزارش‌های منتشر شده دست‌کم ۴۳ نفر از سرنشینان قایقی که گمان می‌رود پناهجویان ایرانی، افغانستانی و پاکستانی را از ترکیه به کالابریا می‌برده، از جمله یک نوزاد تازه متولد شده، در دریا غرق شده‌اند.

هنوز هویت پناهجویان غرق‌شده مشخص نیست.

طبق برآوردها نزدیک به ۱۲۰ نفر اعم از زن و مرد سوار بر این قایق بوده‌اند که از این تعداد ۸۰ نفر نجات پیدا کرده‌اند. قایق مذکور پس از برخورد به صخره‌ها متلاشی شده است.

سرویس آتش‌نشانی ایتالیا صبح یکشنبه از پیداشدن ۲۸ جسد خبر داد که بسیاری از آن‌ها در یک ساحل توریستی در نزدیکی استکاتو دی کوترو (Steccato di Cutro) غوطه‌ور بوده‌اند. بقیه اجساد در دریا پیدا شده‌اند.

طبق گزارش‌ها یک ماهیگیر در ساعت‌های اولیه بامداد یکشنبه بقایای قایق را پیدا کرده است. شبکه رای‌نیوز ایتالیا در گزارش خود اعلام کرد که قایق دو تکه شده و به نقل از منابع گفت که سرنشینان حتی فرصت درخواست کمک نداشته‌اند.

آنتونیو سراسو، شهردار کوترو با «بی‌سابقه» خواندن این فاجعه در این منطقه به خبرنگاران گفت:

هرگز دلمان نمی‌خواست چنین صحنه‌ای ببینیم. دریا همچنان اجساد را برمی‌گرداند. کودکان هم در میان قربانیان هستند.

ایتالیا یکی از اصلی‌ترین مقصدها برای پناهجویانی‌ست که از طریق دریا قصد ورود به اروپا را دارند. مسیر موسوم به مدیترانه مرکزی که به ایتالیا می‌رسد، یکی از خطرناک ترین مسیرهای دریایی جهان شناخته می‌شود.

بیش از ۱۰۰ هزار پناهجو در سال ۲۰۲۲ با قایق وارد ایتالیا شدند. دولت راستگرای جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا که در اکتبر سال گذشته میلادی به قدرت رسید، از همان ابتدا سیاست‌های مهاجرستیزانه‌ را در اولویت قرار داد و در قدم اول علیه موسسات خیریه نجات پناهجویان از دریا قوانین سختی را اعمال کرد. از جمله جریمه تا سقف ۵۰ هزار یورو برای نادیده‌گرفتن الزام درخواست از مقام‌های بندر و همچنین حرکت به سمت قایق‌های «غیرمجاز» برای نجات سرنشینانی که مقام‌ها دستور به ماندن آن‌ها در دریا داده‌اند.

ملونی در بیانیه‌ای با سلب مسئولیت از سیاست‌های دولتش در قبال پناهجویان، انگشت اتهام را به سمت «قاچاقچیان انسان» گرفت و «تأسف عمیق» خود را برای زندگی کوتاه‌شده به‌دست قاچاقچیان انسان ابراز کرد. او در عین حال تأکید کرد دولتش متعهد به «جلوگیری از به‌راه افتادن قایق‌ها و فجایعی که به خاطر آن رخ می‌دهد» است.

او افزود: «به‌راه انداختن یک قایق به طول تنها ۲۰ متر با ۲۰۰ سرنشین در شرایط جوی نامطلوب، جرم است. این غیرانسانی است که زندگی مردان، زنان و کودکان را با بهای «بلیتی» که آنها در چشم‌انداز نادرست سفری امن پرداخت می‌کنند، عوض کنیم.»

ملونی گفت که دولت او خواستار «حداکثر همکاری» با کشورهای مبدأ و مبدا خواهد بود.

ماتئو پیانتدوسی، وزیر کشور ایتالیا هم همانند نخست‌وزیر این کشور موضعی از سر مهاجرستیزی خیرخواهانه گرفت و گفت که حادثه غرق شدن کشتی در کالابریا یک «تراژدی بزرگ» بوده که او را «عمیقاً غمگین کرده» و در عین حال افزود که «ادامه هر ابتکار ممکنی برای جلوگیری از به‌راه افتادن [مهاجران] ضروری است».

پیانتدوسی روز پنجشنبه در مصاحبه با روزنامه ایل جیورناله ایتالیا به اقدامات دولتش بالید و گفت این اقدام‌ها از جمله توافق با لیبی و تونس، از ورود ۲۱ هزار پناهجو جلوگیری کرده است.

بر مبنای گزارش سازمان بین المللی مهاجرت از مهاجران گمشده، از سال ۲۰۱۴ تاکنون ۲۰ هزار و ۳۳۳ نفر در مدیترانه مرکزی جان خود را از دست داده و یا مفقود شده اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.