ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زلزله در ترکیه و سوریه: خانه‌های ویران‌شده بوی مرگ می‌دهند

تاکنون مرگ ۲۴ هزار نفر تایید شده است. در سوریه وضعیت بحرانی است و سازمان ملل خواسته تا به صورت فوری برای آوارگان غذای گرم تهیه شود. شورای امنیت سازمان ملل هم در مورد وضعیت بحرانی زلزله در سوریه و دشورای‌های گذر از مناطق تحت کنترل دولت و مخالفان جلسه برگزار خواهد کرد.

با ادامه کار شبانه‌روزی امدادگران برای یافتن بازماندگان، تعداد قربانیان زلزله ترکیه-سوریه به ۲۴ هزار نفر رسید.

اداره مدیریت حوادث و فوریت‌های  ترکیه اعلام کرد که تعداد قربانیان در ترکیه به ۲۰۶۶۵ نفر رسیده است.

این سازمان اعلام کرد که نزدیک به ۹۳ هزار قربانی از منطقه زلزله در جنوب ترکیه تخلیه شده‌اند و بیش از ۱۶۶ هزار امدادگر در تلاش‌های امداد و نجات مشارکت دارند.

این در حالی است که در سوریه تاکنون بیش از ۳۵۰۰ نفر کشته شده‌اند. در سوریه وضع به مراتب پیچیده‌تر از ترکیه است. آمار‌های تایید شده‌ مرگ افراد و کندی در اعلام آن نشانه تاثیر کمتر زلزله در سوریه نیست بلکه حضور کم‌تعداد تیم‌های امداد و نجات و فقدان امکانات آواربرداری سبب شده تا ساختمان‌های فروریخته در سوریه گورستان ساکنانش شود.

یکی از خبرنگاران حاضر در صحنه به تلویزیون الجزیره گفت که از ساختمان‌های بوی مرگ و بوی اجساد به مشام می‌رسد و امدادگرها می‌گویند یافتن زندگان در زیر آوار دیگر به معجزه شبیه است.

همزمان سازمان ملل هشدار داد که حداقل ۸۷۰ هزار نفر در دو کشور پس از زمین لرزه‌ای که ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را تنها در سوریه بی‌خانمان کرده است، نیاز فوری به غذا دارند.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل برای تأمین جیره غذایی و وعده‌های غذایی گرم به ۸۷۴ هزار نفر از مردم زلزله زده ترکیه و سوریه ۷۷ میلیون دلار کمک درخواست کرده است.

کسانی که در شرایط سخت زمستانی این منطقه به غذای گرم نیاز مبرم دارند شامل ۲۸۴ هزار آواره جدید در سوریه و ۵۹۰ هزار نفر در ترکیه از جمله ۴۵ هزار پناهنده و ۵۴۵ هزار آواره داخلی هستند.

کورین فلیشر، مدیر منطقه‌ای برنامه جهانی غذای سازمان ملل برای خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: «برای هزاران نفر از مردمی که تحت تأثیر زلزله قرار گرفته‌اند، در حال حاضر غذا یکی از نیازهای اصلی است و اولویت ما این است که آن را به سرعت به افرادی که به آن نیاز دارند برسانیم.»

همزمان کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه خواستار آتش‌بس فوری در سوریه برای تسهیل ارسال کمک به همه قربانیان زلزله ویرانگر منطقه شد.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل در توئیتی اعلام کرد: «در این زمان وحشتناک در ترکیه و سوریه، ما خواستار ارسال فوری کمک به همه نیازمندان هستیم. ولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار آتش‌بس فوری در سوریه و احترام کامل به تعهدات حقوق بشری و حقوق بشردوستانه است تا کمک به همه برسد.»

در مقر سازمان ملل در نیویورک، سوئیس و برزیل درخواست مشترکی برای تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل در مورد وضعیت اسفناک سوریه و مواجهه این کشور با زلزله را پیش برده‌اند. قرار است جلسه شورای امنیت سازمان ملل در روز دوشنبه یا سه‌شنبه برگزار شود.

در این نشست قرار است مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه گزارشی از وضعیت زلزله‌زدگان در سوریه و دشواری‌های امدادرسانی در این کشور به اعضا ارائه کند.

تا کنون حداقل ۳۵۵۳ نفر در سوریه جان خود را از دست داده‌اند، جایی که بیش از یک دهه جنگ داخلی و بمباران هوایی بیمارستان‌ها را ویران کرده، اقتصاد را از بین برده و باعث کمبود برق، سوخت و آب شده است.

مناطق تحت کنترل شورشیان سوریه در نزدیکی مرز ترکیه در وضعیت وخیم‌تری قرار دارند زیرا بدون مجوز دمشق نمی‌توانند از بخش‌های تحت کنترل دولت سوریه کمک دریافت کنند.

در عین حال، باب الحوا - تنها گذرگاه مرزی که پیش از زلزله برای انتقال کمک‌های چهانی به این مناطق استفاده می‌شد- در منطقه‌ای واقع شده که به شدت آسیب دیده است. زلزله بسیاری از مسیرهای دسترسی به این گذرگاه را تخریب کرده و انتقال اقلام مورد نیاز در سوریه با اختلال جدی مواجه شده است.

حتی قبل از این زمین لرزه، سازمان ملل بارها بر نیاز به باز کردن گذرگاه‌های مرزی بیشتر برای تسهیل انتقال کمک‌ها تاکید کرده بود.

حال کم‌کم زمزمه‌های انتقاد از سازمان ملل و بی‌توجهی‌اش به وضعیت بحرانی در سوریه هم در رسانه‌ها شنیده می‌شود. هم‌اکنون حدود ۱۳۰ تیم جست‌وجو و نجات شهری از سراسر جهان در ترکیه مشغول به کار هستند و ۵۷ تیم دیگر نیز در راه هستند اما در سوریه کشورهای اندک با تیم‌های کوچک امداد و نجات به سختی مشغول کمک‌رسانی هستند.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد در پاسخ به انتقادها گفت که سازمان ملل تیم‌های جست‌وجو و نجات اختصاصی خودش را ندارد و نقشش فقط هماهنگ‌کننده کمک‌هاست.

 دوجاریک گفت که یک تیم ارزیابی فاجعه سازمان ملل در سوریه است و در حلب، حمص و لاذقیه از مناطق تحت کنترل دولت مستقر شده‌اند. او گفت که دومین کاروان کمک‌های سازمان ملل روز جمعه از ترکیه وارد منطقه تحت کنترل شورشیان سوریه شد و سرپناه و اقلام غیرغذایی با خود آورد.

او گفت که برنامه جهانی غذای سازمان ملل در چهار روز اول پس از وقوع زمین لرزه به ۱۱۵ هزار نفر در ترکیه و سوریه کمک‌های غذایی ارسال کرده است، در حالی که سازمان بهداشت جهانی ۷۲ هزار تن کمک‌های پزشکی به هر دو کشور ارسال کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.