ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استقلال در سینمای ایران ــ در گفت‌وگو با بابک پیامی

فرشته نزاکتی ــ سینماگر مستقل چگونه سینماگری‌ست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ تبعید آیا در سینمای ما یک مفهوم تازه است؟ این پرسش‌ها را با بابک پیامی، سینماگر تحسین‌شده در جشنواره فیلم ونیز در میان گذاشتیم.

از شهریور ۱۴۰۱ با آغاز قیام ژینا بسیاری از سینماگران ایرانی در همراهی با ملت ایران از سیاست‌های تبلیغی حکومت فاصله گرفتند. بسیاری از بازیگران نام‌آشنا که حجاب اجباری از سر برداشتند، نقش‌های ثابتی دارند که نمی‌توان از امروز به فردا جایگزینی برای آنان یافت. کار به آنجا کشید که محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی دولت سرکوبگر ناگزیر به عقب‌نشینی شد و رسماً اعلام کرد اگر سینماگران نادم باشند، راه برای آنان به رغم همه مخالفت‌هایشان باز است.

آیا با قیام ژینا اکنون سینماگران ایرانی راه خود را از حکومت جدا می‌کنند؟ سینماگر مستقل اصولاً چه کسی است؟ سینماگر تبعیدی کیست؟

بابک پیامی می‌گوید سینمای ایران در چهل و سه سال گذشته عمیقاً زیر سیطره حکومت قرار داشته. سینماگر مستقل هم کسی است که این سیطره را برنتابد، بنابراین مفهومی که ما در ایران از استقلال سینماگر درک می‌کنیم با مفهوم سینمای مستقل در غرب تفاوت دارد.

مصاحبه با او را می‌بینید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

بابک پیامی به تازگی مستند « ۷۵۲ یک عدد نیست» درباره خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی را ساخته و به نمایش گذاشته است. او یک سینماگر تبعیدی‌‌ست. در سال ۱۳۸۲ هنگامی که برای داوری جشنواره مسکو برای اخذ ویزا به سفارت‌خانه روسیه مراجعه کرده بود در بازگشت بازداشت شد. مأموران مواد فیلم «سکوت بین دو فکر» که در آن زمان در مرحلهٔ تدوین قرار داشت را با خود بردند و سپس او را به قید وثیقه آزاد کردند. مدتی بعد او برای شرکت در جشنواره فیلم مسکو از ایران خارج شد و دیگر هرگز بازنگشت. پیامی می‌گوید مفهوم و معنای تبعید، سیال است و از هنرمندی به هنرمند دیگر ممکن است تغییر کند.

او به خاطر فیلم «رأی مخفی» جایزه جشنواره جهانی فیلم والادولید (اسپانیا) و جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم ونیز را به دست آورده است.

بیشتر ببینید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.