ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مایکروسافت:‌ جمهوری اسلامی پشت حمله هکری به شارلی ابدو است

یک گروه هکری مورد حمایت جمهوری اسلامی اطلاعات مشترکین نشریه طنز فرانسوی، شارلی ابدو، را به سرقت برده و منتشر کرده است.

به گزارش رویترز، گروهی تحت عنوان «ارواح مقدس» با انتشار پستی در یک انجمن آنلاین، اعلام کردند که نام و اطلاعات تماس بیش از ۲۰۰هزار مشترک شارلی ابدو را در اختیار دارند و حاضرند آن را به قیمت ۲۰ بیت‌کوین (۴۷۰هزار دلار) بفروشند. هکرها اندکی بعد نمونه‌ای از این اطلاعات را منتشر کردند و روزنامه فرانسوی لوموند نیز صحت آن را تأیید کرد.

پژوهشگران مایکروسافت می‌گویند: «این اطلاعاتی که طرف ایرانی به دست آورده است ممکن است مشترکان مجله را در خطر حملات آنلاین یا فیزیکی گروه‌های افراطی قرار دهد.» همچنین، بنابر گزارش مایکروسافت، هکرهای ایرانی برای تشدید حملات خود از حساب‌های توییتری با هویت‌های جعلی یا دزدی برای انتقاد از کاریکاتورهای خامنه‌ای استفاده کردند. دو حساب کاربری که تظاهر می‌کردند یکی از اعضای تحریریه و مدیر فنی شارلی ابدو هستند، پیش از آنکه توییتر حسابشان را مسدود کند، بخشی از اطلاعات به سرقت رفته را روی توییتر منتشر کردند.

در گزارش مایکروسافت آمده است که حمله هکری به شارلی ابدو بخشی از عملیات نفوذ گسترده‌تری است که فنون اجرای آن با فعالیت‌هایی که پیش‌تر از طرف تیم‌های هکری جمهوری اسلامی صورت گرفته مطابقت دارد. بر اساس این گزارش، تیم مسئول حمله اخیر همان تیمی است که گفته می‌شد در جریان «کارزاری چندجانبه» برای اثرگذاری بر انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، به سایت وزارت دادگستری ایالات متحده حمله کرده است. ایران در آن زمان این ادعاها را رد کرد.

نشریه طنز شارلی ابدو که در فرانسه منتشر می‌شود چهارشنبه ۱۴ دی / ۴ ژانویه نخستین شماره خود در سال جدید میلادی را با عنوان «کاریکاتوریست‌ها ملاها را می‌زنند» به ۳۵ کاریکاتور از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی اختصاص داده بود. این کاریکاتورها در یک مسابقه بدون جایزه از بین ۳۰۰ کاریکاتور از کشورهای مختلف انتخاب شده بودند. شارلی ابدو در این شماره نوشت: «علی خامنه‌ای نماد قدرت مذهبی متعصب، واپس‌گرا و کوته‌بین است و فقط رهبر کسانی است که واقعاً می‌خواهند از او فرمانبرداری کنند.» مقامات جمهوری اسلامی آشکارا خواستار «واکنشی مؤثر» به این کاریکاتورها شدند، سفیر فرانسه در تهران را احضار کردند و با اعلام اینکه قصد بازنگری در فعالیت‌های فرهنگی فرانسه در ایران را دارند، به فعالیت مؤسسه پژوهشی فرانسه در ایران پایان دادند.

شارلی ابدو پیش از این بارها با انتشار کاریکاتورهایی از پیامبر اسلام مخالفت‌هایی به‌ویژه در میان مسلمان‌ها برانگیخته بود. دفتر این نشریه در خیابان نیکولا اپِر پاریس در ۷ ژانویه ۲۰۱۵ / ۱۷ دی ۱۳۹۳ هدف حمله دو برادر مسلح به نام‌های سعید و شریف کواشی قرار گرفت. آن‌ها با فریادهای «الله اکبر»  وارد ساختمان دفتر شارلی ابدو شدند و ۱۲ نفر را کشتند و ۱۱ نفر را زخمی کردند. هشت کشته و دو زخمی کاریکاتوریست‌ها و نویسندگان شارلی ابدو بودند. دو مهاجم بعد به دست پلیس کشته شدند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.