ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در شهرهای صنعتی ایران آلودگی هوا همچنان افزایش می‌یابد

براساس پیش‌بینی‌ها، آلاینده‌های جوی در شهرهای صنعتی و پرجمعیت ایران تا میانه هفته آینده همچنان افزایش خواهد یافت. در تهران نیز کیفیت هوا همچنان در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد. با این وجود مسئولان از استفاده از سوخت مازوت چشم‌پوشی نمی‌کنند.

صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا چهارشنبه ۷ دی از افزایش آلاینده‌های جوی در شهرهای صنعتی از روز پنج‌شنبه تا میانه هفته آینده خبر داد.

همچنین، شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران اعلام کرد که با توجه به حاکمیت جو پایدار و انباشت آلاینده‌ها طی ساعات گذشته همراه با افزایش ترافیک صبحگاهی چهارشنبه ۷ دی کیفیت هوای پایتخت در بیشتر مناطق پرتردد در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.

بر این اساس، با افزایش نسبی تندی باد تا اواخر وقت چهارشنبه تا حدودی از میزان غلظت آلاینده‌ها کاسته خواهد شد، با این حال، افزایش ترافیک شامگاهی سبب افزایش غلظت ذرات معلق و برقراری وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس در بیشتر مناطق پرتردد می‌شود.

صبح چهارشنبه شاخص آلاینده «ذرات معلق کمتر از ۲,۵ میکرون» روی عدد ۱۰۹ یعنی شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت همچنین آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ذرات‌ معلق کمتر از ۲,۵ میکرون» با میانگین ۱۱۳ بود و کیفیت هوای پایتخت در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت.

مبتلایان به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان جزو گروه‌های حساس محسوب می‌شوند و باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

براساس شاخص کیفیت هوا (AQI)، از عدد صفر تا ۵۰ در محدوده هوای پاک، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا در محدوده قابل قبول، سالم یا متوسط، و از محدوده ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس تعریف می‌شود. در بازه ۱۵۱ تا ۲۰۰ نیز هوا در محدوده ناسالم برای همه گروه‌ها و از محدوده ۲۰۱ تا ۳۰۰ نیز هوا در محدوده بسیار ناسالم قرار می‌گیرد. بر اساس این دسته‌بندی در محدوده ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.

هوای تهران در روزهای اخیر به‌شدت بوی گوگرد می‌داد و غلظت دی‌اکسید گوگرد آن به آلاینده شاخص هوای آن تبدیل شده و در نقاط مختلف شهر به‌ویژه در غرب و جنوب آن میزان آلاینده‌های هوا بسیار بالا بود.

آلودگی هوا همچنین در روزهای اخیر بسیاری از مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل و بسیاری از شهروندان را روانه بیمارستان‌ها کرده است.

برخی از کارشناسان معتقدند که توزیع بنزین پتروشیمی‌ها پس از سال‌ها یکی از دلایل تشدید آلودگی هواست. براساس آمار وزارت نفت از ابتدای سال جاری تاکنون روزانه ۱۰۳ میلیون لیتر بنزین مصرف شده و تراز تولید و مصرف منفی شده است. سه پالایشگاه بندرعباس، هرمز و ستاره خلیج‌فارس ۷۰ درصد تولیدات فرآورده‌های نفتی را برعهده دارند.

پیش از این، در سال ۱۳۹۱ به دلیل تحریم‌ها و کمبود شدید بنزین برای نخستین بار در ایران بنزین پتروشیمی‌ها عرضه شد. در آن زمان نیز یک‌باره آلودگی هوا افزایش یافت و مسئولان وقت با کتمان این موضوع، برای برون‌رفت از این مسئله، راهکار‌هایی از جنس آب‌پاشی را مطرح کردند.

این روزها، مسئولان حکومتی از تصمیم خود برای استفاده از بنزین پتروشیمی‌ها چشم‌پوشی نمی‌کنند و از ادامه استفاده انبوه از آن برای تأمین سوخت نیروگاه‌ها و مراکز صنعتی کوتاه نمی‌آیند.

در تهران مازوت‌سوزی بیشترین سهم را در آلودگی هوا دارد، با این وجود، هیچ مسئولی حاضر به صحبت صریح درباره آن نیست.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.