ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراضات سراسری در ایران و اهمیت حمایت‌های بین‌المللی ــ گفت‌وگو با گلاله احمدی

گلاله احمدی، عضو مجلس نمایندگان و فراکسیون حزب سبزهای برلین به زمانه می‌گوید نقش سیاستمداران ایرانی در کشورهای غربی برای ارائه تصویری دقیق‌تر از وقایع ایران و جلب حمایت‌های بین‌المللی بسیار مهم است.

اعتراض‌های سراسری در ایران که واکنش به قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی شکل گرفت، وارد هشتمین هفته خود شده است. دامنه این اعتراض‌ها محدود به ایران نشده است و نه تنها از زمان شروع به فاصله کوتاهی هم‌زمان ایرانیان خارج از کشور هم تجمع‌های اعتراضی برگزار شد، بلکه به شکل بی‌سابقه‌ای حمایت طیف وسیعی از دولت‌ها و جامعه مدنی کشورهای عمدتا غربی، سیاستمداران، هنرمندان و افراد مشهور را به همراه داشت.

اعتراض‌های سراسری ایران با شعار پیش‌روی «زن، زندگی، آزادی» نه تنها به نمادی از آزادی‌خواهی و دمکراسی‌خواهی در سطح جهان بدل شده، بلکه تاکنون به طولانی‌ترین جنبش اعتراضی ضدحکومتی در ایران تبدیل شده است.

آلمان به عنوان یکی از کشورهایی که روابط گسترده‌ای با جمهوری اسلامی داشته است، در جریان اعتراضات اخیر لحن تندتری نسبت به جمهوری اسلامی اتخاذ کرده است و سخنگوی دولت آلمان روز دوشنبه ۱۶ آبان اعلام کرد که بسته تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران در دست اقدام است، تاکید کرد فعلا نمی‌تواند جزئیاتی در این زمینه ارائه دهد.

مواضع و لخن سختگیرانه‌تر برخی کشوهای غربی در سال‌های گذشته کم‌سابقه بوده است. از این‌رو حمایت‌های بین‌المللی از جنبش‌‎های اعتراضی و آزادی‌خواهانه اهمیت بسزایی دارد و سوال این است: آیا نگاه غرب نسبت به حکومت جمهوری اسلامی تغییر کرده است؟ نقش و جایگاه سیاستمداران ایرانی در کشورهای غربی برای حمایت از مردم ایران چگونه است؟ قضاوت و نگاه درباره ایران در میان حزب های آلمانی چگونه و بر چه اساسی است؟

زمانه برای بررسی این موضوع با گلاله احمدی، عضو مجلس نمایندگان و فراکسیون حزب سبزهای برلین، گفت‌وگو کرده است.

◼️ گفت‌وگوی زمانه با گلاله احمدی را بشنوید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

گلاله احمدی نقش سیاستمداران ایرانی در کشورهای غربی را به منظور جلب حمایت از مردم و اعتراضات در ایران بسیار تعیین‌کننده می‌داند و ضمن مقایسه اعتراضات سال ۱۳۸۸ که تعداد سیاستمداران ایرانی در آلمان کمتر بود با اعتراضات اخیر، توضیح می‌دهد آنها به دلیل روابط خانواگی و تاریخی که با ایران دارند بهتر قادرند در مورد جنش اعتراضی اخیر صحبت کنند تا کسانی (سیاستمدارانی) که صرفا از طریق اخبار و رسانه‌ها موضوعات را دنبال می‌کنند و تشخیص دقیقی نسبت به وقایع ندارند.

به گفته گلاله احمدی کشوری مانند آلمان ایران را هم کشوری استراتژیک از لحاظ منابع انرژی و سوخت‌های فسیلی می‌داند و هم کشوری با منبع امید و آزادی‌خواهی که می‌تواند نقش مهمی در منطقه داشته باشد، اما به گفته او تا یکسال گذشته نگاه اول غالب بود و از این‌رو وجود ثبات سیاسی در ایران به هر قیمتی به منظور تامین سوخت و انرژی خریداری می‌شد. گلاله احمدی تاکید می‌کند که نقش ایران و پیش‌رو بودن آن در انقلاب‌های خاورمیانه باعث شده تا نگاه دولت آلمان و به‌طور مشخص حزب سبزها تغییر کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فرهادیان

    متاسفانه ایرانی های خارج کشور که سالها در خارج بوده اند انگار در یک برهوت بی سیاستی زندگی کرده اند من نمونه ها را مثال می زنم . درخواست تعطیلی سفارتخانه ها ! اعمال روابط دو جانبه ی کشورها از طریق این سفارتخانه ها انجام می گیرد ثلا سفارت بریتانیا در ایران با مردم مستقیم در تماس است خبرهای دقیق از اعتراضات را به دولت بریتانیا منتقل می کند و دولت بریتانیا تصمیمات احضار سفیر جمهوری اسلامی تذکر تحریم و ... را با اطلاع کامل عمل می کند حال این سفارتخانه تعطیل شود چه اتفاقی می افتد ؟ هیچ اگر خامنه ای پیشنها بدهد خانواده اش را در لندن نگه داری نمائید دولت بریتانیا هم از او می خواهد فلان کار را به ازای این کمک بنماید و به گونه ای رفتار می شود که فشارها را بر روی جنبش کاهش دهد مثلا در زمان 57 این سفارت امریکا بود که افسران ارتش را وادار به پذیرش خمینی نمودند مثبت و منفی بودن آن موضوع بحث ما نیست تاثیر سفارتخانه های خارجی در سیاستمدارهای سرکوبگر در ایران است یا در سه ماه پیش حتی شنیدم که امریکا برنامه ی تغییر رژیم را بعنوان احتمال بررسی کرده و فقط انتقال پاسدارها به خارج کشور را تعیین تکلیف نکرده بود و دهها مورد دیگر که ایرانی های مقیم خارج فقط سیاهی لشکر شده اند این هموطنان در جلوی چشمشان نایاک برای جمهوری اسلامی دلالی می کرد یا در آلمان دلال ها همه شناخته شده بودند اما هیچ اثرگذار نبوده اند حالا با اینهمه پرونده ی افتضاح انقلاب شروع شده فقط پرچم دست می گیرند و دنبال رهبر درست کردن برای انقلابیون هستند اگر رهبران خارجح نشینتان بی کفایت نبودند الان رهبر انقلاب بودند نه اینکه با هزار توطئه و برنامه و فیلمهای بالیوودی خودشان را تحمیل کنند . یا سلبریتی های پرمدعای امریکائی نشین بدانند این انقلاب طی 48 ساعت سلبریتی اش را با دو میلیارد بازدید کننده معرفی می کند و اگر بخواهد همه ی شماها را با خاک یکسان می کند و همانهائی که دو پهلو حرف می زنند تا بلیطهای کنسرت هایشان را پر ملات بفروشند هم باید بدانند که حد و اندازه ی خودشان را نگه دارند ما همه چیز را رصد می کنیم اشک تمساح نریزید . این ایرانی های خارج نشین حتی نتوانستند یک اینترنت را ردیف کنند هر کاری در معرفی بین المللی انجام شده توسط خود انقلابیون داخل ایران انجام شده است شعار جهانشمول زن زندگی آزادی یا مانیفست شروین را شما نساخته اید انقلاب ساخت و راهش را تا اقصی نقاط عالم پیدا کرد و رفت در گوشه ی قلب تمام آزادیخواهان نشست . در نهایت از طلا گشتن پشیمان گشته ایم مرحمت فرمائید و ما را مس کنید