ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سکینه پروانه، زندانی سیاسی کُرد در زندان مشهد اقدام به خودکشی کرد

شبکه حقوق بشر کردستان گزارش کرده که سکینه پروانه پیش از خودکشی در زندان مشهد توسط بازجویان امنیتی با شوکر برقی برای اعتراف اجباری مورد شکنجه قرار گرفته بود.

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، یکشنبه هشتم آبان ۱۴۰۱، سکینه پروانه، زندانی سیاسی کُرد پس از انتقال از بازداشتگاه سازمان اطلاعات سپاه مشهد به زندان این شهر اقدام به خودکشی کرده است.

بر اساس این گزارش، این زندانی سیاسی روز دوشنبه یکم آبان به دستور مسئولان زندان به سوئیت زندان مشهد منتقل شد و پس از چند ساعت به همراه سه زندانی دیگر به نام‌های فاطمه فیض و منیره نوری‌کیا و شهلا (فامیلی نامشخص) به بازداشتگاه سازمان اطلاعات سپاه مشهد انتقال یافت.

به نوشته شبکه حقوق بشر کردستان، مسئولان زندان این چهار زندانی را به «تلاش برای شورش در زندان» متهم کرده‌اند:

«این زندانی سیاسی در بازداشتگاه توسط بازجویان امنیتی با شوکر برقی مورد شکنجه قرار گرفته و از سوی آن‌ها تهدید شده است که در صورت عدم انجام اعترافات ویدئویی، خواهر نوجوان او را بازداشت خواهند کرد».

هم‌چنین بنا به اطلاعات شبکه حقوق بشر کردستان، سکینه پروانه تحت فشار و شکنجه بازجویان امنیتی مجبور به انجام اعترافات اجباری شده است.

این سازمان حقوق بشری در خصوص آخرین وضعیت این زندانی سیاسی کُرد، نوشته است:

«سکینه پروانه روز گذشته بار دیگر به سوئیت زندان مشهد بازگردانده شد و در سلول انفرادی پس از تلاش برای حلق‌آویز کردن خود با مداخله مأموران زندان از سلول خارج و به بهداری زندان انتقال یافت.»

سکینه پروانه روز گذشته پس از بستری چند ساعته در بهداری زندان مجدداً به بند عمومی بازگردانده شد.

سکینه پروانه از روز ۱۸ بهمن‌ماه ۹۸ از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.

پیام درفشان، وکیل سکینه پروانه پنجم خرداد ماه ۹۹ از صدور حکم ۵ سال حبس تعزیری و ۳ سال ممنوعیت از عضویت در گروه‌های سیاسی به اتهام «عضویت در گروه یا دستجات معاند نظام با هدف برهم زدن امنیت کشور» برای موکل خود خبر داده بود.

این حکم بنا به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری صادر شده است.

سکینه پروانه در تاریخ ۱۴ تیر ۹۹ در حالی که آثار کبودی و ضرب و شتم روی بدنش وجود داشت مجدداً به زندان اوین منتقل شد.

دادگاه در مرداد ماه همان ‌سال این زندانی سیاسی کُرد را به اتهام «اغتشاش در زندان» به ۲ سال حبس محکوم کرد. این زندانی سیاسی از زمان بازداشت تاکنون در زندان‌های اوین تهران، قرچک ورامین، قوچان و مشهد به‌سر برده است.

پیشتر سکینه پروانه در تاریخ ۵ تیر با نوشتن نامه‌ای ماجرای بازداشت و اذیت و آزارهایی که در دوران زندان بر او گذشته است را شرح داده بود.

بر اساس گفته‌های این زندانی سیاسی، ماموران امنیتی جمهوری اسلامی اوایل پاییز ۱۳۹۸ او را به بهانه ملاقات با خانواده‌اش در شهر سلیمانیه کردستان عراق بازداشت و پس از انتقال به مرز ایران و عراق ۱۰ روز در بازداشتگاه‌های مریوان و سنندج نگهداری و در نهایت به زندان اوین منتقل کردند.

او دوران بازداشت خود را تحت سخت‌ترین شرایط بازجویی همراه با شکنجه‌های جسمی در بندهای دو الف، ۲۰۹ و زندان زنان اوین گذرانده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.