ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بدترین خشکسالی ۵۰۰ سال گذشته در اروپا

رصدخانه خشکسالی اروپا اعلام کرد ۴۷ درصد از قاره سبز در شرایط هشدار با کمبود شدید رطوبت خاک قرار دارد. سطح آب رودخانه‌ها پایین آمده، تولید برق و محصولات کشاورزی تحت تأثیر قرار گرفته است.

یکی از آژانس‌های اتحادیه اروپا اعلام کرد که اروپا با بدترین خشکسالی در حداقل ۵۰۰ سال اخیر مواجه است، چنانکه حدوداً دو سوم این قاره در حالت هشدار یا هشدار قرار دارد و این امر سبب محدودیت حرکت کشتی‌های باری در رودخانه‌ها و از آن طریق کاهش حمل و نقل داخلی، کاهش تولید برق و کاهش برخی محصولات کشاورزی شده است.

 رصدخانه خشکسالی اروپا (EDO) که زیر نظر کمیسیون اروپا فعالیت می‌کند در گزارشی که در ماه اوت/ مرداد سال جاری منتشر کرد، اعلام کرد ۴۷ درصد از اروپا در شرایط هشدار قرار دارد، زیرا رطوبت در خاک خشک می‌شود و ۱۷ درصد از پوشش گیاهی منطقه تحت تاثیر بحران کم‌آبی قرار گرفته است. در این گزارش آمده است:

«خشکسالی شدیدی که از ابتدای سال بر بسیاری از مناطق اروپا تأثیر گذاشته است، از اوایل ماه اوت بیشتر گسترش یافته و در مجموع وضع بدتر شده است.»

مناطق وسیعی از قاره اروپا در تابستان سال جاری با گرمای بی‌سابقه‌ای مواجه بودند. این امر روند خشکسالی را تشدید کرد، سبب آتش‌سوزی جنگل‌ها در بسیاری از مناطق از جمله در یونان و فرانسه شد. نگرانی‌ها افزایش یافته است، چنانکه بسیاری از شهروندان و نهادها خواهان اقدمات موثرتر برای مقابله با تغییرات آب و هوایی‌اند.

کمیسیون اروپا در بیانیه‌‌ای اعلام کرد با این فرض که داده‌های کنونی موجود در پایان فصل تابستان هم تأیید شوند، به نظر می‌رسد خشکسالی در تابستان ۲۰۲۲ بدترین  خشکسالی در حداقل ۵۰۰ سال گذشته باشد. آندریا تورتی، پژوهشگر ارشد مرکز تحقیقات مشترک اتحادیه گفت:

«ما این رویداد را به طور کامل تجزیه و تحلیل نکرده‌ایم اما بر اساس تجربه تصور می‌کنم که این پدیده حتی از سال ۲۰۱۸ نیز شدیدتر است.»

به گفته این پژوهشگر خشکسالی سال ۲۰۱۸ نیز آنقدر شدید بود که با نگاهی به فهرست ۵۰۰ سال گذشته، هیچ رویداد مشابه دیگری به دلیل ترکیب آب و هوای گرم و خشک در اروپا به ثبت نرسیده است. در آن سال، هوای خشک و گرم موجب کاهش ۵۰ درصدی بازده محصولات کلیدی در اروپای مرکزی و شمالی شد اما رطوبت مناسب هوا در جنوب اروپا با افزایش برداشت همراه بود. چهار سال بعد خشکسالی حتی از آن زمان هم شدت بیشتری دارد.

محصولات کشاورزی در فصل تابستان آسیب دیده‌اند، به طوری که در سال ۲۰۲۲ ذرت  ۱۶ درصد کمتر از میانگین پنج سال گذشته برداشت شده و محصولات سویا و آفتابگردان نیز به ترتیب ۱۵ و ۱۲ درصد کاهش یافته است.

تولید برق از نیروگاه‌ها به دلیل کمبود آب که سیستم‌های خنک‌کننده را تغذیه می‌کند، ضربه خورده و سایر تولیدکنندگان برق نیز تحت تأثیر قرار گرفته‌‌اند.

سطح پایین آب مانع از تردد کشتی‌ها برای مثال در امتداد رودخانه راین شده است و این امر بر حمل و نقل زغال سنگ و نفت نیز تأثیر گذاشته و به این ترتیب، در مجموع انرژی و تولید دانه‌های روغنی در اروپا تحت تأثیر خشکسالی قرار گرفته است.

رصدخانه خشکسالی اروپا (EDO) اعلام کرد بارندگی در اواسط اوت/ مرداد سال جاری ممکن است از ابعاد بحران کاسته باشد اما در برخی موارد، بارندگی با رعد و برق همراه بوده است که باعث خسارت‌هایی به برخی مناطق شده است.

شاخص خشکسالی رصدخانه از اندازه‌گیری‌ بارش‌ها، درصد رطوبت خاک و کسر تابش خورشیدی جذب شده توسط گیاهان برای فتوسنتز به دست می‌آید.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.