ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجمع بازنشستگان در چند شهر: «فریاد از این همه بیداد»

در ادامه اعتراضات هفتگی صدها بازنشسته در شهرهای مختلف به خیابان آمدند و وعده‌های دولت را «دروغ» خواندند و در بیانیه ای مشترک گفتند تا تحقق مطالباتشان به اعتراض خیابانی ادامه خواهند داد.

صدها بازنشسته در تهران، تبریز، بجنورد، خرم آباد، شوش، رشت، قزوین، کرمانشاه، اردبیل، اراک، مشهد، اصفهان، شیراز و چند شهر دیگر به خیابان آمدند تا به بازگشت لایحه همسان‌سازی به دولت و تحمیل فقر بر بازنشستگان اعتراض کنند.

تجمع بازنشستگان تأمین اجتماعی در شهرهای مختلف که با تجمع بازنشستگان صندوق حمایت از کارکنان فولاد در تهران، خوزستان و اهواز، بازنشستگان درمان در شیراز و مخابرات در تهران و تبریز همزمان شد.

در رشت بازنشستگان در حرکتی نمادین سفره خالی در خیابان پهن کردند و قاشق‌ به دست شعار دادند: «از این همه بیداد، فریاد فریاد».

بازنشستگان معترض که در شهرهای مختلف شعار های «ظلم و ستم کافیه/ سفره ما خالیه»، «وعده، وعید کافیه/ سفره ما خالیه»، «وعده وعید خوب بود/ اما همه‌اش دروغ بود» سردادند، خواستار اجرای کامل همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هستنند. دولت در آغاز بهمن ماه در سکوت خبری لایحه دائمی شدن همسان‌سازی را از مجلس پس گرفته است.

۳۱ تشکل مستقل در روزهای گذشته با صدور یک بیانیه مشترک بازنشستگان را به تجمع و اعتراض همزمان فراخوانده بودند. در این بیانیه آمده بود: «به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم اما برای ما بازنشستگان و مستمری‌بگیران؛ معیشت، زیست و تامین ضروری‌ترین نیازهای زندگی همچنان دغدغه‌ای عذاب آور است.»

گروه‌های بازنشستگان با بیان اینکه «چندین دهه سیاست‌های مخرب و ضد کارگری دولت‌های حاکم پای ما بازنشستگان را از تیرماه ۱۳۹۹ در روزهای یکشنبه به صحنه اعتراضات خیابانی کشید»، اعلام کردند: «در همین زمان با اتحاد و همبستگی موفق به کسب نسبی بخشی از حقوق پایمال شده خود شدیم. اما با تورم‌های ۴۵ درصدی قیمت کالاها و خدمات و افرایش بیش از ۶۵ درصدی قیمت مواد خوراکی، مجدداً خط فقر شدیدتری به ما تحمیل شد.»

در بیانیه ۳۱ تشکل مستقل بازنشستگان سراسر ایران آمده است:

«بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر از بازنشستگان حتی حداقل‌بگیر نیز نیستند و با حقوق های چندین برابر زیر خط فقر ، روزگاری جهنمی را با مرارت می‌گذرانیم».

بازنشستگان تأمین اجتماعی که از دی ماه سال گذشته دور تازه‌ای از اعتراض پیوسته را آغاز کرده‌اند، در این بیانیه اعلام کرده بودند: «همچنان زیر بار این شرایط تحمیلی مشقت‌بار نخواهیم رفت و سنت تجمعات خیابانی سراسری خود را در «یکشنبه»‌های اعتراضی ، متحد و گسترده‌تر، پی خواهیم گرفت و همواره بر این باوریم که: تنها کف خیابون، بدست میاد حقمون!».

بازنشستگان معترض همچین خواستار افزایش مستمری دوره بازنشستگی به ۱۲ میلیون تومان، برخورداری از بیمه درمانی کامل و رایگان، پرداخت بدهی دولت به تأمین اجتماعی و مشارکت بازنشستگان در هیئت امناء سازمان تأمین اجتماعی هستند.

بدهی دولت به تأمین اجتماعی از ۳۸۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفته است. دولت اما در بودجه سال آینده پرداخت تنها حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان از این مبلغ را از طریق تهاتر پیش‌بینی کرده است. رویه ای که به گفته رئیس کانون بازنشستگان تهران موجب کسری بودجه ۱۱ هزار میلیارد تومانی تأمین اجتماعی در هر ماه خواهد شد. تأمین اجتماعی در سال جاری برای پرداخت حقوق بازنشستگان ناچار به استقراض از بانک رفاه شده است.

تجمع بازنشستگان فولاد در سه استان

همزمان با بازنشستگان تأمین اجتماعی گروهی از بازنشستگان تحت پوشش صندوق حمایت از کارکنان فولاد نیز در اصفهان، تهران و خوزستان تجمع کردند.

این گروه از بازنشستگان نیز خواستار اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان و رفع تبعیض هستند.

تفاوت حقوق دوره بازنشستگی بازنشستگان صندوق کشوری و لشکری که کارکنان رسمی دولت را در بر می‌گیرد، با بازنشستگان تحت پوشش دیگر صندوق ها و تخصیص بودجه ویژه به صندوق بازنشستگی کشوری و لشکری در سال‌های اخیر موجب اعتراض گروه‌های بازنشستگان شده است.

بازنشستگان مخابرات در ورودی را بستند

در یک تجمع دیگر گروهی از بازنشستگان شرکت مخابرات از شهرهای مختلف به تهران آمدند و در مقابل ساختمان این شرکت تجمع کردند. یک تصویر از مسدود کردن در ورودی شرکت مخابرات از سوی معترضان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

معترضان که برخی رسانه‌ها آن‌ها را «کارکنان ایثارگر»، عنوانی که برای مجروحان جنگ ایران و عراق استفاده می‌شود، معرفی کردند، «تعلل شرکت مخابرات در تبدیل وضعیت» خود را دلیل تجمع امروز اعلام کردند.

معترضان گفتند که با وجود موافقت سهامداران و مجوز دولت و مجلس، شرکت مخابرات از صدور احکام جدید برای آن‌ها امتناع می‌ورزد.

طومار بازنشستگان بهداشت و درمان خوزستان

در یک خبر دیگر گروهی از بازنشستگان بهداشت و درمان در استان خوزستان مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی کشوری در اهواز تجمع کردند تا طومار اعتراضی خود را به مسئولان این صندوق تحویل دهند.

در این طومار که به امضا «بخش کثیری از بازنشستگان بهداشت و درمان خوزستان» رسیده، عنوان شده است با‌ گذشت هفت ماه از صدور دستور احکام افزایش حقوق بازنشستگان، هنوز مبلغ افزایش یافته در احکام جدید پرداخت نشده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.