ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتصاب کارگران معادن خصوصی زغال سنگ شمال کرمان

کارگران معادن خصوصی شمال کرمان روز سه‌شنبه ۶ مهر دور دیگری از اعتصاب را با مسدود کردن مسیر حمل زغال از معادن به سمت کارخانه زغالشویی آغاز کردند. یکی از خواست‌های کارگران بازگرداندن مالکیت معدن به دولت است. آن‌ها در پایان روز اول اعتصاب، تاکید کردند اعتصاب در روزهای بعد ادامه خواهد یافت.

کارگران معادن خصوصی شمال کرمان روز سه‌شنبه ۶ مهر دور دیگری از اعتصاب را با مسدود کردن مسیر حمل زغال از معادن به سمت کارخانه زغال‌شویی آغاز کردند. کارگران به فشار کار بالا، کمی دستمزد و قراردادهای موقت اعتراض کردند. یکی از خواست‌های کارگران بازگرداندن مالکیت معدن به دولت است.

سه شنبه ۶ مهر - کارگران معادن زغال سنگ شمال کرمان مسیر حمل زغال را مسدود کردند

آن‌ها در پایان روز اول اعتصاب، تأکید کردند اعتصاب در روزهای بعد ادامه خواهد یافت.

اعتصاب کنندگان کارگران معادن خصوصی پابدانای جنوبی، چشمه پونه، سراپرده، باب شکون، گله توت و ۱۲-۱۴ بودند. آن‌ها با تجمع در محل دو راهی مسجد ابوالفضل دشتخاک زرند، مسیر حمل زغال به کارخانه زغال‌شویی را سد کردند.

اعتصاب در حالی انجام شد که سیمای جمهوری اسلامی به تازگی از «دستور ویژه رییس جمهوری برای حل مشکلات کارگران معادن زغال سنگ» خبر داده بود.

افزایش فشار کار، با دستمزدهای کمتر از حداقل دستمزد

کارگران ۱۰ تا ۱۵ سال سابقه کار دارند، اما قراردادشان موقت است و دستمزدشان ۴ تا ۵ میلیون تومان در ماه است. شمار کارگران شاغل مدام کاهش می‌یابد اما حجم کار و فشار بر کارگران نیز بیشتر شده است. افزایش فشار کار و استرس ناشی از آن خطر افزایش حوادث کار را در پی دارد، آن هم در وضعیتی که معادن به ویژه معادن زغال سنگ ایران فاقد حداقل استانداردهای ایمنی و بهداشت محیط کارند و به لحاظ حوادث کار منجر به مرگ کارگران پس از ساخت و ساز در رده دوم قرار دارند.

فیش حقوقی یکی از کارگران معدن زغال سنگ که در چنین شرایطی کار می‌کند، نشان می‌دهد دریافتی ماهانه او با سال‌ها سابقه کار، چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است.

واریز نشدن کامل حق بیمه نیز یکی دیگر از مشکلات کارگران است. کارگران معدن گله توت از سوء استفاده دیگری پرده برداشتند. کارفرمای این معدن در چند سال اخیر، درصدی از مزد کارگران را که بابت مالیات از حقوق کارگران کسر می‌کرده، به حساب اداره مالیات واریز نکرده است.

کارگران معادن زغال سنگ کرمان بارها در اعتراض به شرایط کار اسارت بار خود اعتصاب، تجمع و راهپیمایی کرده‌اند. مسئولان با دادن وعده و تهدید و تعقیب قضایی تلاش کرده‌اند کارگران را به سر کار بازگردانند. اما اعتراضات پس از چندی از سرگرفته شده است.

بی جهت نیست که ابراهیم رئیسی در آغاز کار خود به عنوان رئیس جمهوری حکومت اسلامی، به معادن زغال سنگ کرمان رفت و وزیر صمت (صنعت، معدن و تجارت) دولت کابینه او وعده داد در اجرای «دستور ویژه رئیس جمهوری» مشکلات معیشتی کارگران شاغل حل شود و ظرفیت‌های اشتغال‌زایی معادن افزایش یابد.

در حین تجمع کارگران اعتصابی در مسیر حمل و نقل زغال، مسئولان شهرستان زرند تلاش کردند با دادن وعده و وعید آن‌ها را به سر کار بازگردانند اما کارگران در پایان روز اعلام کردند تا برآورده شدن مطالباتشان به اعتصاب ادامه می‌دهند.

اعتصاب کارگران معادن زغال سنگ با بایکوت خبری رسانه‌های حکومت اسلامی روبه‌رو شد.

خبر آغاز اعتصاب با بستن جاده توسط کارگران، شکست مذاکرات مسئولان با کارگران و تأکید کارگران بر ادامه اعتصاب سه‌شنبه تنها در رسانه‌های محلی کرمان انعکاس یافت. چهارشنبه ۷ تیر این رسانه‌ها نیز در باره اعتصاب سکوت کردند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.