ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتصاب غذای پنج زندانی عرب محکوم به اعدام با لب‌های دوخته شده

حسین سیلاوی، علی خسرجی، علی مطیری، علی مجدم و جاسم حیدری که حکم اعدام برایشان صادر شده، چند ماه است با هم در سلولی‌ انفرادی در زندان شیبان اهواز، در شرایطی بسیار نامناسب به‌ سر می‌برند.

بنا بر گزارش‌ برخی منابع حقوق بشری، پنج زندانی سیاسی عرب به نام‌های حسین سیلاوی، علی خسرجی، علی مطیری، علی مجدم و جاسم حیدری که حکم اعدام برایشان صادر شده، در اعتراض به این حکم و همچنین به ‌دلیل شرایط نامطلوب زندان شیبان اهواز، از پنج روز پیش با دوختن لب‌هایشان اعلام اعتصاب غذا کرده‌اند.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

به‌ گزارش وب‌سایت «اطلس زندان‌های ایران»، این پنج زندانی در چند ماه اخیر در کنار هم در یکی از سلول‌های انفرادی زندان شیبان، در شرایط بسیار نامناسبی به‌ سر برده‌اند.

سلول‌های انفرادی در زندان شیبان در مجاورت «بند یک» قرار دارند و بیشتر وقت‌ها بیش از یک زندانی را در خود جای می‌دهند. طبق گزارش‌های منتشر شده، هیچ گونه امکانات گرمایشی و سرمایشی در سلول‌های انفرادی زندان شیبان وجود ندارد و قرار گرفتن یک توالت در هر سلول، سبب انتشار «بوی بسیار بد و غیر قابل تحمل» در فضای سلول می‌شود.

یک منبع آگاه درباره وضعیت این پنج زندانی عرب در زندان شیبان اهواز گفته است:

«این پنج زندانی به نشانه اعتراض به وضعیت پرونده خود و فشارهای ناشی از خطر همیشگی اجرای حکم اعدام و همین‌طور نگهداری طولانی مدت در سلول‌های انفرادی دهان خود را دوخته‌اند.»

این منبع نیز تأکید کرده است که سلول‌های انفرادی زندان شیبان شرایطی غیرقابل تحمل دارند:

«پیش‌تر در این بخش چهار سلول یک و نیم در دو متر وجود داشت که مدتی قبل دیوار بین آنها را برداشته و آنها را تبدیل به دو اتاق سه در چهار متر کرده‌اند.»

روز ۳۰ شهریور امسال، علی مطیری، علی خسرجی، حسین سیلاوی و علی مجدم، هم‌زمان با سالگرد حمله به رژه نیروهای نظامی در شهر اهواز از زندان شیبان به بازداشتگاه وزارت اطلاعات منتقل شدند. این زندانیان مدتی بعد به انفرادی‌های زندان شیبان فرستاده شده‌ و تاکنون در یکی از اتاق‌های این بند، در شرایط بسیار نامناسبی به‌ سر می‌برند.

جاسم حیدری هم اوایل دی‌ ماه ابتدا از زندان شیبان به زندان سپیدار منتقل و پس از مدتی به انفرادی زندان شیبان‌ برده شده است.

علی مطیری، ورزشکار رشته بوکس و از اهالی شیبان در شمال شهر اهواز است. او به ترور دو بسیجی به نام‌های بشیر حمیدی و حسن کارونی با ضربات چاقو در اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ متهم شده است. به گزارش «مرکز حقوق بشر احواز» او در یک دادگاه ناعادلانه به اتهام قتل دو بسیجی و محاربه، به اعدام محکوم شده است.

علی خسرجی، ۲۶ ساله و حسین سیلاوی، ۳۰ ساله به همراه فرد دیگری به نام ناصر خفاجیان به اتهام «همکاری و شرکت در حمله مسلحانه به کلانتری ۲۳ کوی مجاهد اهواز در ادریبهشت ‌ماه ۱۳۹۶» بیش از دو ‌سال پیش بازداشت شدند و حکم اعدام گرفتند. به گزارش منابع حقوق بشری، این سه زندانی به شدت شکنجه شده‌اند و تاکنون اطلاعی از سرنوشت ناصر خفاجیان در دست نیست.

مسئولیت رسیدگی به پرونده این سه متهم را شعبه ۱۲ دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضی جلیلیان به عهده داشت و برای همه آنها حکم اعدام صادر شده است.

با وجود اینکه برای این متهمان درخواست اعاده دادرسی داده شده، دیوان عالی کشور با رد این درخواست حکم آنها را تأیید کرده است.

علی مجدم ۳۹ ساله و از ساکنان «کوت سید صالح» اهواز است که ۲۳ بهمن ماه ۹۵ به همراه شهروندان عرب دیگری از جمله دو زن، توسط اداره اطلاعات بازداشت شد. او به اتهام «انجام عملیات مسلحانه علیه نیروهای امنیتی ایران»، «اقدام علیه امنیت کشور» و «ارتباط با جامعه جهانی و تشکیل یک گروه مخالف علیه ایران» در دادگاه انقلاب محکوم شده است.

بنا بر اعلام سازمان اتحاد برای ایران، جاسم حیدری، فرزند کویت اهل کوی زعفرانیه اهواز است. آقای حیدری در سال ۱۳۹۶ در تهران و بعد بازگشت از اروپا (اتریش) مدتی را در بازداشتگاه اوین به سر برد. او سپس به اداره اطلاعات اهواز منتقل و به شدت شکنجه شد.

حیدری در دادگاه انقلاب اهواز محاکمه و به اتهام بغی بر اساس مواد ۲۸۷ و ۲۸۸ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ به اعدام محکوم شد. این حکم در تاریخ ۲۲ آبان ۱۳۹۹ تایید و در زندان به او ابلاغ شد.

اتهام دیگر حیدری شرکت در اعتراضات زندان شیبان در فروردین ۹۹ است. به این پرونده در شعبه ۱۰۱ کیفری شهرستان باوی رسیدگی می‌شود.

در حال حاضر به ‌دلیل تبعیض‌های ساختاری اعمال شده از سوی حکومت جمهوری اسلامی در مناطق عرب‌نشین در خوزستان، بسیاری از شهروندان عرب ساکن در این استان از داشتن حداقل‌ امکانات آموزشی، بهداشتی و عمرانی محروم هستند. بیشتر جوانان مناطق عرب‌نشین بیکار هستند و مطالبات و اعتراضات مسالمت‌آمیز این شهروندان در طول‌ سال‌های گذشته همواره به اشکال خشونت‌آمیزی سرکوب شده است.

در سال‌های گذشته به دلیل مدیریت ناکارآمد و توزیع ناعادلانه سرمایه و امکانات در استان خوزستان، بسیاری از فعالان مدنی و گروها و احزاب سیاسی فعال در این استان، خواستار توجه حکومت مرکزی به وضعیت مناطق خود شده‌اند. مناطقی که در حال حاضر به‌عنوان «حاشیه» شناخته می‌شوند.

این مطالبات و اعتراض‌ها به محدودیت و تبعیض اما پیوسته و در طول چهار دهه حکومت جمهوری اسلامی با سرکوب و برخوردهای امنیتی و قضایی روبه‌رو شده‌ است.

  • در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.