ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تدوام بازداشت‌ها در کردستان: طی دو هفته ۶۱ نفر بازداشت شدند

در هفته‌های گذشته شهرهای کردنشین شاهد موج تازه‌ای از بازداشت‌های خودسرانه فعالان مدنی و محیط زیستی، بدون ارائه حکم قضایی از سوی نهادهای امنیتی بودند. تعداد افراد بازداشت شده در حال حاضر به ۶۱ نفر رسیده است.

در هفته‌های گذشته شهرهای کردنشین شاهد موج تازه‌ای از بازداشت‌های خودسرانه فعالان مدنی و محیط زیستی، بدون ارائه حکم قضایی از سوی نهادهای امنیتی بودند. تعداد افراد بازداشت شده در حال حاضر به ۶۱ نفر رسیده است.

تصاویر تعدادی از بازداشت‌شدگان اخبر شهرهای کردنشین

به گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، در ادامه موج بازداشت‌های اخیر، با بازداشت محی‌الدین شامه، شهروند اهل بوکان در روز پنج‌شنبه تعداد افراد بازداشت شده طی هفته‌های اخیر در شهرهای کردنشین به ۶۱ نفر افزایش یافت. سه‌شنبه ۳۰ دی نیز در شهر بوکان دست‌کم ۱۹ شهروند دیگر بازداشت شده بودند.

اغلب این بازداشت شدگان به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند و از محل دقیق نگهداری آنها اطلاعی در دست نیست.

به گزارش سازمان حقوق بشر کردستان روز گذشته نیز پنج عضو گروه موسیقی زنان گلاریس در کرمانشاه به دلیل اجرای مشترک با خواننده زن و انتشار کلیپ‌های این اجرا در فضای مجازی به دادگاه احضار و برای آنها پرونده قضایی تشکیل شد.

اعضای این گروه پیشتر به دلیل انتشار کلیپ‌هایی از اجرای آواز توسط یک خواننده زن با احضار به «پلیس امنیت اخلاقی» شهر در مورد فعالیت‌های هنری خود مورد بازجویی قرار گرفته بودند.

زینب بایزیدی، فعال اجتماعی و زندانی سیاسی سابق، درباره بازداشت‌ فعالان مدنی کُرد پیش‌تر در مصاحبه با زمانه گفته بود کوچک‌ترین فعالیت‌ها در هر حوزه‌ای -زیست محیطی، سیاسی، فرهنگی و…- از سوی سازمان‌های اطلاعاتی در کُردستان به عنوان تهدیدی جدی، سازمان‌ یافته و امنیتی تلقی می‌شود:

«در زمان بازداشت‌های فله‌ای بیش از هر زمانی این احتمال وجود دارد که نهادهای امنیتی به دنبال پرونده‌سازی علیه بازداشت‌شدگان باشند و چنین موضوعی در مرحله اول بستگی دارد به اینکه چقدر امکان عملی کردن نقشه و سناریوی از پیش تعیین شده را دارند.»

فعالان مدنی کُرد و سازمان‌های حقوق بشری بارها نسبت به موج گسترده بازداشت‌ها و تشدید سرکوب در کردستان هشدار داده‌اند.

آنها علاوه بر بازداشت خودسرانه و بدون اطلاع شهروندان کُرد، در شرایطی که اکثر مناطق کُردنشین به دلیل شیوع ویروس کرونا در وضعیت نامناسبی قرار دارد، نسبت به سلامت و محل نگهداری افراد بازداشت شده، با توجه به اینکه اطلاعی از محل نگهداری و وضعیت تعدادی از آنها در دست نیست، ابراز نگرانی کرده‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • گرشاسب

    پورشاسب جان حال شما خوبه؟ مجاهدین چه ربطی به تداوم بازداشت ها در کردستان دارند؟ و کردستان چه ربطی به "زمان شاه"؟!! اتفاقا خود سازمان مجاهدین با آن رهبری لچک به سر و سیاستهای به غایت استبدادی و اقتدار گرایانه دست کمی از خود ج.ا. ندارد؛ فقط آب ندیده اند وگرنه شناگران ماهری هستند! ملاحضات و مشاهدات رایش در "روان‌شناسی توده‌‌ای فاشیسم" هم در مورد رژیم شاه صادق بود, هم در مورد ج.ا. و هم خود مجاهدین. شاید بد نباشد که قبل از نوشتن کامنت مقداری دقت کنید که مضمون و موضوع بلاگ و خبر چیست و سپس شروع به نوشتن نمایید.

  • پورشاسب

    خوب برای ایجاد جو رعب و وحشت تا اینجا من با پیشنه زمان شاه مجاهدین کار ندارم ولی وقتی هم نظر هستیم که ج.ا فاشیست مذهبی هست باید با هم هماهنگ بشیم اول برای ساقط کردن فاشیست ج.ا رایش در کتاب "روانشناسی توده‌ای فاشیسم" می‌نویسد: «منع اخلاقی از زندگی جنسی طبیعی، انسان را ترسو، خجالتی، استبدادپذیر و فرمانبر بار می‌آورد.» دقیقن کاری که ج.ا میکند بعلاوه مهندسی فقر و... حالا ممکنه بگید نه رایش اشتباه گفت خیر اکثر روانشناسان همین نظر را دارند