ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا در ایران: سخنگوی وزارت بهداشت هشدار داد زمستانی سخت‌تر از پاییز در پیش روست

شمار جانباختگان کووید‌ـ‌‌۱۹ یک بار دیگر در ایران رکورد زد. نیمی از جانباختگان در تهران زندگی می‌کردند. بازماندگان آن‌ها در تنگنای معیشتی قرار گرفته‌اند.

شمار جانباختگان کووید-۱۹ یک بار دیگر در ایران رکورد زد. سخنگوی وزارت بهداشت هشدار داد که زمستانی سخت‌تر از پاییز در پیش روست.

کرونا در ایران ـ عکس از آرشیو

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد در شبانه‌وز گذشته ۴۸۶ نفر دیگر در اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و به این ترتیب شمار جانباختگان این بیماری در ایران به ۴۱ هزار و ۹۷۹ نفر رسید.

باید توجه داشت که آمار وزارت بهداشت بر اساس تست‌های پی سی آر صرفاً موارد قطعی ابتلا به بیماری را مشخص می‌کند. تعداد دقیق مبتلایان و جانباختگان کووید-۱۹ در ایران دو تا حتی سه برابر آمار رسمی تخمین زده می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه نشست خبری دوشنبه ۲۶ آبان خود گفت:

«امر فاصله‌گذاری ، استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پیشگیری از تجمعات. تنها راه مقابله [با همه‌گیری] است و با این حال همچنان شاهد صحنه‌هایی از مراسم پرتجمع در ماه‌های اخیر بودیم. مطمئنا زمستانی سخت‌تر از پاییز پیش‌رو خواهیم داشت.»

بر اساس اعلام وزارت بهداشت استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز، و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

نیمی از جانباختگان در تهران

ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران اعلام کرد که تنها در تهران از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا تاکنون ۱۹ هزار و ۲۳۹ نفر در اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران یادآوری کرد که اغلب جانباختگان کووید-۱۹ سرپرست و نان‌آور خانواده‌ها بوده‌اند و اکنون بازماندگان آن‌ها در تنگنای معیشتی قرار دارند:   

«اخیراً پزشکی که کارمند دولت نبوده پس از فوت در اثر کرونا از لحاظ اقتصادی خانواده آن دچار مشکل شده و وقتی در میان پزشکان شرایط این چنین است قطعاً‌ در خانواده‌های دیگر متوفیان نیز وضعیت اقتصادی مناسبی نیست و باید حمایت‌های دولتی هر چه سریع‌تر از این خانواده‌ها انجام گیرد.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی شامگاه گذشته سرانجام با تعطیلی شهرها بر اساس شاخص‌های وزارت بهداشت و زیر نظر وزارت کشور موافقت کرد. ۱۰۰ شهر از یکم آذر به سمت تعطیلی کامل می‌روند. تصمیم‌گیری درباره تعطیلی شهرها به فرمانداران سپرده شده است. عبدالرحمان فضلی، وزیر کشور صبح دوشنبه در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا هشدار داد:

«آمارسازی و مخفی کاری نباید داشته باشیم، این جان مردم است و بر اساس این آمار دکتر نمکی تصمیم می‌گیرد.»

در این فاصله ظرفیت‌های بیمارستانی در کانون‌های همه‌گیری کرونا در ایران تکمیل شده است. مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در مصاحبه با همشهری گفت:

«در بیمارستان‌های دولتی بیماران همه در نوبت بستری هستند و جا نیست. خصوصی‌ها هم تقریبا همین‌طورند، یعنی تا یک مریض مرخص نشود، نمی‌شود کس دیگری را جای او بستری کرد.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • اکبر دهقانی ناژوانی

    بالاخره باید خیلی مواظب بود کرونا شوخی بردار نیست. خود آدم می تواند ماسک درست کند. دو و یا سه و یا چهار تاپارچه را روی هم گذاشته و اطراف این پارچه ها باید دوخت و با کش و یا نخ به گوش آویزان کرد و یا پشت سر و یا گردن گره زد. حد اقل باید پهنای این ماسک بتواند دهان و بینی را بپوشاند. برای اطمینان بیشتر می توان یک و یا دو لایه پارچه بیشتری روی گذاشته و به همان شکل بالا درست کرد. این ماسک را می شود هر سه شب یک بار شست و خشک کرد برای روز بعد. هر جا تجمع باشد کرونا هم هست و حسابی پذیرایی می کند. مغازه ها شلوغ ، توی قطار و اتوبوس خیلی شلوغ است و خطر مبتلا شدن به کرونا خیلی بالا است. فاصله ها را باید حد اقل دو متر رعایت کرد. تا زمانی که واکسن و دارویی برای کرونا ساخته نشده خیلی باید مواظب بود. بعضی ها حرفهایی‌می زنند که فلان گیاه و یا فلان روغن و یا فلان مواد ضد افونی‌ برای کرونا خوب است به این حرف‌ها نباید توجه کرد. در خبر ها آمده بود که آمریکا و آلمان واکسنی کشف کرده اند . تا بیاید این واکسن تولید شود و به ایران برسد خیلی طول می کشد. حد اقل یک سال طول می کشد که به دست ما در ایران برسد، پس بنابراین نظافت، قرنطینه و فاصله گرفتن و ماسک زدن و رعایت بهداشت فعلا مهمترین‌ کاری است که کمک می کنند که انسان به کرونا گرفتار نشود.اگر کسی کرونا گرفت. شانس زنده ماندنش‌ کم است، بخصوص در ایران که هیچ امکان دارویی و نظم و انضباطی وجود ندارد. بسیاری از دکتر ها و پرستاران در ایران از کرونا مرده اند و می میرند. چه برسد به آدمهای‌ معمولی. از این ماسک هنگام طوفانی و غبارآلود بودن هوا می توان استفاده کرد.