ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گسترش گیاه مهاجم «سنبل آبی» در سواحل خزر

گیاه آبزی سنبل آبی در محدوده تهاجمی خود اجازه رشد و نمو به هیچ گیاه آبزی دیگری را نمی‌دهد و محیط‌های آبی را کاملاً در تسلط خود می‌گیرد. در سال‌های گذشته و با شدت گرفتن تغییرات اقلیمی، رشد سنبل آبی در کشورهای دیگر هم گسترش پیدا کرده است. عکس: امید رجبی‌پور

این روزها در بخش‌هایی از سواحل خزر گیاه سنبل آبی در حال گسترش و تکثیر است. سنبل آبی طبق گزارش برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، مهمترین گیاه مهاجم آبزی دنیاست که تنوع زیستی بسیاری از کشورهای دیگر را با خطر  نابودی مواجه کرده است.

گیاه سنبل آبی (water Hyacinth) یا ارکیده آبی با نام علمی (Eichhornia Crassipes) گیاهی آبزی و شناور از خانواده غلافیان بومی مناطق گرمسیری آمریکای جنوبی است و خارج از زیستگاه خود به عنوان گیاهی مهاجم شناخته می‌شود.

گیاه آبزی سنبل آبی در محدوده تهاجمی خود اجازه رشد و نمو به هیچ گیاه آبزی دیگری را نمی‌دهد و محیط‌های آبی را کاملاً در تسلط خود می‌گیرد. در سال‌های گذشته و با شدت گرفتن تغییرات اقلیمی، رشد سنبل آبی در کشورهای دیگر هم گسترش پیدا کرده است.

این گیاه مهاجم و زیبا به واسطه سرعت بالا در تکثیر و گسترش، تهدیدی برای تنوع زیستی، توسعه‌ اقتصادی و رفاه بشر به شمار می‌آید. سنبل آبی با اکوسیستم سواحل دریای خزر و تالاب‌های ایران سازگار است و می‌تواند موجب کاهش کارایی کانالهای انتقال آب به‌ویژه در آبیاری تناوبی، اتلاف آب، همچنین افزایش هزینه لایروبی شود.

رشد این گیاه می‌تواند تاثیرات مخربی بر ماهیگیری و اقتصاد منطقه داشته باشد.

[sliderpro id="1115"]

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.