ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کشورهای ثروتمند جهان در حال احتکار واکسن کرونا

آمریکا از هم‌‌اکنون بر یک چهارم ظرفیت تولید واکسن مسلط شده. بخش عمده‌ای از واکسن هم در اختیار کانادا، بریتانیا، ژاپن و اروپا قرار دارد.

بر اساس پژوهشی که محققان دانشگاه دوک در کارولینای شمالی آمریکا انجام داده‌اند از هم‌کنون کشورهای ثروتمند جهان میلیاردها دوز واکسن ضد کرونا را پیش‌خرید کرده‌اند و به این ترتیب کشورهای فقیر برای دستیابی به واکسن می‌بایست دست‌کم تا سال ۲۰۲۴ در انتظار بمانند.

واکسن کرونا
واکسن کرونا

بر اساس پژوهش دانشگاه دوک کشورهای ثروتمند و کشورهایی با درآمد متوسط از هم اکنون سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون دوز واکسن ضد کرونا را پیش‌خرید کرده‌اند با این چشم‌انداز که در آینده نزدیک این مقدار را به پنج میلیارد دوز افزایش دهند.

پیامد این پیش‌خریدها این است که کشورهای ثروتمند و مرفه می‌توانند واکسن را در اختیار جمعیت خود قرار دهند در حالی‌که میلیاردها نفر از ساکنان زمین از واکسن ضد کرونا بی‌بهره می‌مانند. بر همین اساس این احتمال وجود دارد که کشورهای فقیر می‌بایست تا سال ۲۰۲۴ در انتظار واکسن ضد کرونا بمانند.

برای توزیع عادلانه واکسن ضد کرونا در جهان ۱۵۰ کشور از جمله ایران توافق‌نامه‌ای با اتحادیه بین‌المللی واکسن موسوم به «کواکس» امضاء کرده‌اند. هدف از این توافق‌نامه این است که تا پایان سال آینده دو میلیارد دوز واکسن ضد کرونا به طور عادلانه در اختیار کشورهای عضو کواکس قرار گیرد.

بر اساس این برنامه کشورهای ثروتمند و فقیر از صندوقی استفاده می‌کنند که دسترسی به واکسن ضد کرونا را می‌بایست برای همگان میسر کند. به این ترتیب کواکس تلاش می‌کند مانع از احتکار واکسن ضد کرونا شود و واکسن را بر اساس اولویت‌های مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا در جهان در اختیار کشورها قرار دهد.

بر اساس پژوهش دانشگاه دوک کشورهای اروپایی، کانادا و ژاپن که توافقنامه کواکس را امضاء کرده‌‌اند، بر خلاف تعهدات خود، به طور همزمان با شرکت‌های دارویی تولیدکننده واکسن ضد کرونا قراردادهایی را امضا کرده‌اند. بریتانیا و کانادا از هم اکنون بیش از نیاز خود به واکسن ضد کرونا دسترسی دارند. کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم از هم‌اکنون صدها میلیون دور واکسن ضد کرونا را پیش‌خرید کرده‌اند.  

ایالات متحده آمریکا که توافقنامه کواکس را امضاء نکرده و همچنین درخواست خروج از سازمان جهانی بهداشت را ارائه داده، برای تأمین نیازهای ۴۵۵ میلیون نفر واکسن ضد کرونا را پیش‌خرید کرده است. این مقدار بیش از نیاز ایالات متحده آمریکاست و دسترسی به این حجم از واکسن ضد کرونا به این معناست که آمریکا می‌تواند بر توزیع یک چهارم واکسن موجود در جهان تسلط داشته باشد.

برزیل و هندوستان هم با پیش‌خرید واکسن ضد کرونا نیازهای نیمی از جمعیت خود را از هم‌اکنون تأمین کرده‌اند.

کشورهای فقیر اما راهی جز این ندارند که به توافق‌نامه کواکس پایبند باشند.

پژوهشگران دانشگاه کوک اما یادآوری کرده‌اند که این پژوهش با این فرض انجام شده که واکسن ضد کرونا واقعاً موثر باشد، در حالی‌که هنوز معلوم نیست واکسن‌هایی که در جهان در مرحله تولید قرار دارد تا چه حد موثرند.

از طرف دیگر ظرفیت تولید واکسن ضد کرونا در جهان هم همچنان نامعلوم است. پژوهش دانشگاه کوک در این‌باره سکوت کرده است.   

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    برای کشورهای اسلامی چطور؟ می فرمائید ...این کشورها اسلام دارند وپرچم سوزادن و فهاشی به استکبارجهانی و فرنگ غرب را حمایت می کنند و مسیحیان را نجس میدانند پس خدا و پیامبر و ودوازده امام و امام زمان دارند کافی شان است ؟ مسلم است تا بتوانند واکسن را به عمد به کشورهای اسلامی هرچند ثروتمند ونفت فروش نخواهند داد که میلیونها تلف شوند ...سالهای سال است که اقشار محقق و جوامع شناسان و حامیان محیط زیست به افرزایش جمعیت افسار گسیخته کشورهای اسلامی و جهان سومی هشدار میدهند چرا باید برعلیه چنین موهبت ویروس کرونا وارانه اقدام کنند وواکسن را برایشان بفرستند؟ بله بدون تعارف و تکلمی جمعیت ایران درزمان انقلاب اسلامی بالغ بر 25میلیون بود وحالا بالغ بر بیش از80میلیون و آنهم به خیر وموهبت داروهای ساخته وپرداخته کشورهای استکبارجهانی که حکومت آخوندی با آنچه برعلیه استکبارجهانی انجام داده است در خوراک رسانی به جمعیت عظیم درمانده است ...