ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مسمومیت در مدارس دخترانه - ۶۷ دانش‌آموز در زنجان راهی بیمارستان شدند

یکشنبه هفتم آبان، ۶۷ دانش‌آموز دختر هنرستان کوثر در شهر زنجان با علائم مسمومیت راهی بیمارستان شدند. به گزارش ایسنا، حوالی ساعت ۱۲ ظهر یکشنبه گزارشی مبنی بر ایجاد مشکل برای سلامتی شماری از دانش آموزان هنرستان دخترانه کوثر شهر زنجان به اداره‌کل آموزش و پرورش استان ارسال شد که تیم‌های ارزیاب در محل حاضر شدند. پس از بررسی‌های اولیه، دانش‌آموزان دختر که همگی دچار عارضه‌ای با علائم مسمومیت شده بودند، به چند بیمارستان منتقل شدند تا به این ترتیب روند درمان آن ها آغاز شود. حسن اسم‌خانی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در همین رابطه اظهار کرد: «ظهر روز یکشنبه در پی مسمومیتی که در هنرستان دخترانه کوثر شهر زنجان اتفاق افتاد، ۳۶ دانش‌‌آموز به بیمارستان موسوی، ۲۹ دانش‌‌آموز به بیمارستان ولیعصر، یک دانش‌آموز به بیمارستان بهشتی و یک دانش‌آموز به بیمارستان امام حسین زنجان منتقل شدند.» او همچنین افزود که ۶۲ نفر از دانش‌آموزان مرخص شده و پنج دانش‌‌آموز همچنان بستری هستند. نخستین گزارش‌ها از مسمومیت‌های دانش‌آموزان آذرماه سال گذشته منتشر شد، اما تنها در چند هفته پیش از پایان سال گذشته این خبرها مورد توجه مردم و رسانه‌ها قرار گرفت و واکنش مقامات جمهوری اسلامی به آن نخست انکار، سپس تصدیق ضمنی و پس از اظهارنظر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ترکیبی از انکار و قول پیگیری بود. بنابر اعلام مقامات رسمی جمهوری اسلامی از جمله به‌گفته سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، در طول این مدت دست‌کم ۱۳ هزار دانش‌آموز دختر در پی مسمومیت‌های مشکوک با گاز به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی منتقل شدند. این سخنان بر خلاف گزارش کمیته حقیقت‌یاب مجلس شورای اسلامی است که به دخالت تندروها برای ممانعت از مدرسه رفتن دختران اشاره کرده است.

مکرون: حق سقط جنین به قانون اساسی فرانسه افزوده می‌شود

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه گفت که دولتش قصد دارد حق سقط جنین را در قانون اساسی فرانسه درج کند تا این حق «غیرقابل بازگشت» شود. مکرون روز دوشنبه ۳۰ اکتبر/ ۸ آبان در یک پست در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که پیش‌نویس این ماده در هفته آینده به شورای دولتی، بالاترین دادگاه اداری فرانسه ارائه خواهد شد تا پیش از پایان سال جاری میلادی، حق سقط جنین را به قانون اساسی بیفزاید. وی گفت: «در سال ۲۰۲۴، حق انتخاب سقط جنین برای زنان غیرقابل برگشت خواهد بود.» مکرون در روز ۸ مارس، وعده کار بر روی تضمین بنیادین این حق را وعده داده بود، که به عنوان پاسخی به لغو حقوق فدرال سقط جنین در ایالات متحده در سال گذشته تلقی شد. بازنگری قانون اساسی در فرانسه مستلزم رفراندوم یا تصویب حداقل سه‌پنجم اعضای هر دو مجلس این کشور است. اکثر تغییرات قانون اساسی در فرانسه پس از جنگ جهانی دوم با رأی مجلسین تصویب شده است. ختم حاملگی در سال ۱۹۷۵ در فرانسه غیرقانونی شد و از آن زمان قوانین پی در پی بهبود شرایط سقط جنین، به ویژه با حفظ سلامت و ناشناس ماندن زنان و همچنین کاهش بار مالی این عمل بر روی زنان را هدف قرار داده است. یک نظرسنجی در نوامبر ۲۰۲۲ نشان داد که ۸۹ درصد از پاسخ دهندگان موافق وارد شدن حق سقط جنین به قانون اساسی فرانسه بودند. بر اساس آمارهای دولتی، سال گذشته ۲۳۴ هزار سقط جنین در فرانسه انجام شده است.

کارگران شهرداری زاهدان چهار ماه است حقوق نگرفته‌اند

به‌گزارش صفحه‌هایی در شبکه‌های اجتماعی که خبرهای سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهند در شهرداری زاهدان نیروهای شرکتی از تیرماه و نیروهای قراردادی از مردادماه ‌سال جاری حقوقی دریافت نکردند و برای گذران زندگی دچار مشکلات معیشتی شده‌اند. یکی از نیروهای قراردادی شهرداری زاهدان گفته است که هیچ‌کس پاسخگوی کارکنان نیست و آن‌ها هم‌اکنون در بدترین شرایط زندگی هستند و حتی قدرت خرید نان خشک هم ندارند. شهرداری مرکزی زاهدان دلیل پرداخت‌نشدن حقوق کارکنان را کمبود درآمد عنوان کرده در حالی که به‌نوشته کانال تلگرامی «رسانک»، زاهدان دارای پنج منطقه است که هر منطقه‌ میلیاردها درآمد و حدود ۲۰ سازمان دارد، که تقریباً هر سازمان بیش از پنج میلیارد تومان در ماه درآمد دارد. پیش از این نیز نیز در ۲۱ مرداد ماه سال جاری، کارگران شهرداری زاهدان به‌دلیل پرداخت‌نشدن چندماهه حقوق خود مقابل شهرداری مرکز استان سیستان و بلوچستان تجمع اعتراضی بر پا کرده بودند.

انجمن قلم آمریکا بازداشت نسرین ستوده به‌دلیل ابراز همبستگی با خانواده آرمیتا گراوند را محکوم کرد

انجمن قلم آمریکا با انتشار بیانیه‌ای «خشم خود را از دستگیری نسرین ستوده، وکیل، نویسنده و مدافع صریح حقوق بشر که گزارش شده هنگام شرکت در مراسم تشییع پیکر آرمیتا گراوند ۱۷ ساله دستگیر و مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته است، ابراز کرد». انجمن قلم آمریکا نسرین ستوده را «یکی از برجسته‌ترین و شجاع‌ترین مبارزان حقوق بشر در ایران» توصیف کرده و ضمن درخواست آزادی فوری و بی‌قید وشرط او افزوده است که «زندانی شدن دوباره نسرین ستوده به‌دلیل ابراز همبستگی با خانواده نوجوانی که ظاهراً به جرم خودداری از پوشاندن موهایش جان خود را از دست داده است، نمونه دیگری از بی‌اعتنایی بی‌رحمانه حکومت ایران به انسانیت زنان و دختران است». روز یکشنبه ۷ آبان به‌رغم تدابیر شدید امنیتی و دستگیری ۱۲ تا ۱۵ تن، جمعیت قابل توجهی خود را برای وداع با آرمیتا به بهشت زهرا رساندند. نسرین ستوده از جمله کسانی بود که با ضرب‌وجرح بازداشت و به بازداشتگاه وزرا منتقل شد. ستوده در این مراسم بدون حجاب ظاهر شده بود. آرمیتا گراوند ۹ مهرماه هنگام رفتن به مدرسه در مترو تهران «بیهوش» شد و به کُما رفت و شنبه ششم آبان مرگ او در بیمارستان فجر تهران اعلام شد. شواهد حاکی از آن است که این دختر نوجوان بر اثر ضربه حافظان حجاب اجباری بیهوش و به بیمارستان منتقل شده بود. انجمن قلم آمریکا همچنین خواهان آزادی «تمامی زنان و مردان شجاعی» شد «که در حال حاضر در ایران به‌دلیل جرأت سخن گفتن علیه دولت کنونی زندانی هستند»، از جمله نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و برنده جایزه نوبل صلح.

در پی حمله مخالفان اسرائیل به فرودگاه داغستان روسیه، پلیس کنترل فرودگاه را به‌دست گرفت

شب گذشته، یکشنبه ۷ آبان / ۲۹ اکتبر یک هواپیمای مسافربری اسرائیلی در فرودگاه «ماخاچ‌قلعه اویتاش» (MCX) پایتخت جمهوری خودمختار داغستان روسیه بر زمین نشست و ده‌ها نفر از پشتیبان‌های فلسطین و مخالفان اسرائیل به این فرودگاه حمله کردند و فریاد «الله اکبر» سردادند. وزارت کشور روسیه روز دوشنبه ۸ آبان / ۳۰ اکتبر اعلام کرد که پلیس این فرودگاه را تصرف و ۶۰ نفر از مهاجمان را دستگیر کرده است. معترضان اکثراً مردان جوانی بودند که پرچم‌های فلسطین را در دست داشتند. آن‌ها درهای شیشه‌ای فرودگاه را هم شکستند. به‌گزارش رویترز، گروه دیگری از آن‌ها قصد داشتند یک کامیون گشت‌زنی را واژگون کنند. مقام‌های محلی گفتند که پیش از مهار این ناآرامی توسط نیروهای امنیتی، ۲۰ نفر در فرودگاه زخمی شدند. نیروهای امنیتی به رویترز گفتند مسافران هواپیما سالم هستند.