ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیوان لاهه: صلاحیت رسیدگی به پرونده آزادسازی دارایی‌های ایران در آمریکا را نداریم

دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه در هلند پنج‌شنبه ۱۰ فروردین / ۳۰ مارس صلاحیت خود در رسیدگی به پرونده ۱,۵۷ میلیارد دلار دارایی مسدود‌شده ایران در آمریکا را رد کرد. این دادگاه در همین حال افزود آمریکا عهدنامه مودت با ایران را نقض کرده و ایران حق دارد غرامت خود را دریافت کند، اما میزان آن تنها با پیشبرد روند قضایی مشخص خواهد شد. رأی دیوان لاهه علیه ایران می‌توانست به‌منزله از دست رفتن ۱,۷۵ میلیارد دلار اوراق قرضه به اضافه سود انباشته‌شده‌ای باشد که متعلق به ایرانیان است اما در حساب سیتی‌بانک در نیویورک نگهداری می‌شود. این پرونده در سال ۲۰۱۶ و پس از این‌که دادگاه عالی ایالات‌متحده حکم انسداد و مصادره دو میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را صادر کرد، گشوده شد. براساس رأی سال ۲۰۱۶ دادگاه عالی آمریکا دارایی‌های مسدود شده ایران باید به خانواده‌های ۲۴۱ سرباز آمریکایی کشته‌شده در بمب‌گذاری ۱۹۸۳ در مقر تفنگداران آمریکایی در لبنان و سایر حملات مرتبط با تهران علیه آمریکایی‌ها پرداخت شود. ایران پس از حکم دادگاه عالی آمریکا به دادگاه لاهه شکایت برد.

طالبان رادیو «صدای بانوان» را بستند

معزالدین احمدی، رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در ولایت بدخشان پنج‌شنبه ۱۰ فروردین / ۳۰ مارس اعلام کرد که این گروه رادیو محلی «صدای بانوان» را بسته است. احمدی دلیل این اقدام را پخش موسیقی و مدح همراه با موزیک در ماه رمضان اعلام کرد. نجلا شیرزاد، مدیرمسئول رادیو «صدای بانوان» این ادعا را رد کرد و گفت دلیل اقدام طالبان را نمی‌داند. شیرزاد افزود رادیو «صدای بانوان» به‌تازگی برنامه‌هایی درباره‌ محرومیت دختران از آموزش منتشر کرد و ممکن است طالبان به همین‌ دلیل اقدام به بستن این شبکه رادیویی کرده باشند. نجلا شیرزاد همچنین از فشار و محدودیت‌ها بر علیه فعالیت این رسانه خبر داد و افزود کارمندان زن این شبکه به‌دلیل محدودیت‌های طالبان، در ماه‌های اخیر برنامه‌ها را در خانه‎های‌ خود ضبط می‌کردند. این شبکه رادیویی در ولایت بدخشان که از روی موج اف‌ام پخش می‌شود، اوایل روی‌ کارآمدن دوباره طالبان در افغانستان مدتی نیز تعطیل شده بود.

بازنشستگان لبنانی در اعتراض به وضعیت اقتصادی این کشور در برابر بانک مرکزی تجمع اعتراضی برپا کردند

با فراخوان شورای هماهنگی بازنشستگان بخش دولتی لبنان صدها نفر پنج‌شنبه ۱۰ فروردین / ۳۰ مارس در اعتراض به وضعیت نابه‌سامان اقتصادی این کشور و تورم افسارگسیخته در برابر بانک مرکزی تجمع کردند. تجمع‌کنندگان که بیشتر آن‌ها را بازنشستگان تشکیل می‌دادند در میدان «ریاض الصلح» بیروت به هم پیوستند. انجمن نیروهای مسلح لبنان و سایر گروه‌های نظامی بازنشسته نیز در این تجمع که با حضور نیروهای امنیتی و ضد شورش برگزار شد، حضور داشتند. معترضان به سمت بانک مرکزی در خیابان الحمرا حرکت کردند و با عبور در برابر نیروهای ضد شورش سیم‌های خاردار را کنار زدند. برخی از نظامیان بازنشسته موفق شدند از سیم‌های خاردار مقابل بانک مرکزی عبور کرده و با کندن شاخه درخت‌های اطراف بانک مرکزی اقدام به روشن کردن آتش کنند. لبنان از چهار سال پیش گرفتار بزرگترین بحران اقتصادی خود شده و ارزش پول ملی این کشور مدام در حال کاهش است. این کشور هنوز دولت رسمی ندارد.

آرش جوهری فعال کارگری: ۳۰ ماه حبس بدون مرخصی

آرش جوهری فعال کارگری ۱۵ مهر ۱۳۹۹ توسط مأموران اطلاعات سپاه در منزل شخصی‌اش بازداشت شد. پس از تحمل دو ماه حبس در سلول انفرادی به ۱۶ سال حبس محکوم شد. وی نخست به «اتهام اداره کردن دسته‌جات غیرقانونی با هدف برهم زدن امنیت کشور» به ۱۰ سال حبس تعزیری، از بابت اتهام «اجتماع و تبانی» به ۵ سال حبس تعزیری و از بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. حکم او در دادگاه تجدیدنظر تهران به ۷ سال و ۶ ماه کاهش یافت. وی در ۲۳ مهر ۱۴۰۱ در جریان یورش به زندان اوین و آتش‌سوزی در زندان در حالی که براثر ضربات باتوم توسط زندانبانان از ناحیه سر مجروح شده بود، بدون مداوا به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شد و همچنان در سالن ۳۰ بند ۱۰ این زندان محبوس است. در این ۳۰ ماه حتی یک روز هم به او مرخصی داده نشد. جمعی از دوستان آرش جوهری خواستار شکستن سکوت خبری درباره زندانیانی چون آرش جوهری شده‌اند. آن‌ها با انتشار سخنان آرش جوهری نوشته‌اند: ما از همه آزادی‌خواهان و فعالان حقوق بشر می‌خواهیم که با سکوت خبری در مورد زندانیانی چون آرش مقابله کنند و نگذارند سرنوشت آرش و آرش‌های دیگر زندانی در بحبوحه مانورهای سیاسی رژیم پس از کشتار بیش از ۵۰۰ تن از مردم در جریان خیزش انقلابی زن زندگی آزادی مبنی بر عفو تعدادی از زندانیان سیاسی مورد غفلت قرار گیرد.

بورکینا فاسو در آفریقا بیشترین آسیب را از تروریسم دیده است

بر اساس آخرین گزارش مؤسسه اقتصاد و صلح، مستقر در سیدنی استرالیا در مورد تروریسم جهانی که با عنوان «شاخص جهانی تروریسم ۲۰۲۳» منتشر شده، بورکینا فاسو در سال ۲۰۲۲ بیشترین آسیب را در قاره آفریقا از تروریسم دیده است و در این زمینه دومین کشور در جهان است. این گزارش نشان می‌دهد که منطقه ساحل جنوب صحرای آفریقا اکنون کانون تروریسم است. در سال ۲۰۲۲، شمار کشته‌شدگان ناشی از تروریسم در این منطقه بیشتر از مجموع کشته‌شدگان جنوب آسیا، خاورمیانه و شمال آفریقا بود. بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۲۲ بر اثر حملات تروریستی ۲۲ هزار و ۷۴ نفر در شش هزار و ۴۰۸ حمله تروریستی در ساحل جنوب صحرای آفریقا کشته شدند. بورکینا فاسو با هشت هزار و ۵۶۴ قربانی در میان کشورهای جهان که بیشترین آسیب را از تروریسم دیده‌اند، پس از افغانستان در رتبه دوم قرار دارد. سومالی، مالی و سوریه به ترتیب در رتبه‌های سوم، چهارم و پنجم جهان و پس از آن‌ها پاکستان، عراق، نیجریه، برمه و نیجر قرار دارند. حملات تروریستی در منطقه ساحل در ۱۵ سال گذشته بیش از دو هزار درصد افزایش یافته است. اکثر حملات تروریستی به شورشیان ناشناس نسبت داده می‌شود، اگرچه گروه «دولت اسلامی» (داعش) و گروه‌های تندرو اسلامگرا همچون القاعده نیز در بورکینافاسو فعالیت دارند. این گزارش نشان می‌دهد که برای نخستیین بار از سال ۲۰۱۹، حملات تروریستی در سراسر جهان در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش یافته و از پنج هزار و ۴۶۳ حمله به سه هزار و ۹۵۵ حمله رسیده است. شمار قربانیان نیز حدود ۹ درصد کاهش یافته و از هشت هزار و ۳۲۸ نفر به شش هزار و ۷۰۱ نفر رسیده است. کشورهای آفریقایی روز سه‌شنبه در شورای امنیت سازمان ملل از جهان خواستند که به تهدیدهای تروریستی پیشِ روی این قاره به‌ویژه در منطقه ساحل توجه کنند.

سازمان ملل ۳۰ مارس را «روز جهانی کاهش زباله» اعلام کرد

برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد برای نخستین بار امروز ۳۰ مارس / ۹ فروردین را «روز جهانی کاهش زباله» اعلام کرد. بر اساس بیانیه‌ برنامه محیط زیست سازمان ملل، هدف از این اقدام جلب توجه به تأثیر زباله بر سلامت انسان، اقتصاد و محیط زیست است. با تعیین این روز آگاهی در مورد پیشگیری از انباشت زباله بیشتر خواهد شد. طبق گزارش سازمان ملل، مردم جهان سالانه بیش از دو میلیارد تُن زباله تولید می‌کنند و حدود نیمی از آن به‌درستی دفع نمی‌شود. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) دو سال پیش در گزارشی نوشته بود که در ایران سرانه‌ تولید زباله ۲,۵ برابر میانگین جهانی است و برپایه‌ آمار رسمی، روزانه بیش از ۵۰ هزار تُن و سالانه بیش از ۲۱ میلیون تُن زباله در ایران تولید می‌شود.

کمیته بین‌المللی المپیک خواستار لغو محدودیت‌ها علیه ورزشکاران زن ایران و افغانستان شد

کمیته بین‌المللی المپیک چهارشنبه ۹ فروردین / ۲۹ مارس با انتشار بیانیه‌ای خواستار لغو محدودیت‌های وضع‌شده علیه ورزش زنان در ایران و افغانستان شد. این کمیته اعلام کرد که هیئت اجرایی این کمیته در نشستی آخرین وضعیت کمیته‌های ملی المپیک افغانستان، ایران، هند و گواتمالا را بررسی کرد. کمیته بین‌المللی المپیک از کمیته ملی المپیک ایران درخواست کرد که در مورد تمام موضوعات مطرح‌شده در این نشست، از جمله وضعیت ورزشکاران زن گزارش دهد. کمیته در چند ماه گذشته نسبت به وضعیت ورزشکاران زن ایران و جامعه المپیک این کشور ابراز نگرانی جدی کرده و از کمیته ملی المپیک ایران خواسته است اقدامات لازم شامل محافظت از ورزشکاران و اعضای جامعه المپیک را انجام دهد. در بیانیه آمده است: «در این راستا کمیته بین‌المللی المپیک به نظارت بر وضعیت ادامه خواهد داد و هر زمان که موضوع خاصی بر ورزشکاران و اعضای جامعه المپیک در این کشور تأثیر بگذارد، از کمیته ملی المپیک ایران درخواست مداخله فوری خواهد کرد.» کمیته بین‌المللی المپیک تأکید کرده است که در رابطه با حضور کمیته ملی المپیک و ورزشکاران ایران در بازی‌های المپیک آتی ۲۰۲۴ پاریس هرگونه اقدام لازم را انجام خواهد داد. این کمیته همچنین در مورد وضعیت ورزشکاران زن در افغانستان گفته است هیچ پیشرفت محسوسی درباره‌ تضمین دسترسی زنان و دختران جوان به ورزش و تحصیل در این کشور به‌دست نیامده است. کمیته بین‌المللی المپیک از طالبان خواسته است تا فوراً محدودیت‌های موجود علیه زنان را لغو و دسترسی ایمن زنان و دختران جوان به ورزش را تضمین کنند. براساس اطلاعات کمیته بین‌المللی المپیک، در حال حاضر ۱۰ ورزشکار افغانستانی با پشتیبانی این کمیته در خارج از این کشور تمرین می‌کنند.

روسیه خبرنگار وال استریت ژورنال را به اتهام جاسوسی برای آمریکا دستگیر کرد

آژانس عالی امنیتی روسیه می‌گوید یک خبرنگار وال استریت ژورنال به اتهام جاسوسی دستگیر شده است. سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB)، نهاد اصلی امنیت داخلی و ضد جاسوسی این کشور که جایگزین کا.گ.ب دوره شوروی است، روز پنجشنبه ۳۰ مارس/ ۱۰ فروردین اعلام کرد که ایوان گرشکویچ در حالی که تلاش می‌کرد به اطلاعات طبقه‌بندی‌شده دست یابد، در شهر یکاترینبورگ بازداشت شد. گرشکویچ اولین خبرنگار یک خبرگزاری آمریکایی است که از زمان جنگ سرد به اتهام جاسوسی در روسیه دستگیر می‌شود. دستگیری وی در بحبوحه تنش‌ها میان مسکو و واشنگتن بر سر جنگ اوکراین صورت گرفت. سرویس امنیتی روسیه ادعا کرد که گرشکویچ «به دستور ایالات متحده برای جمع آوری اطلاعات در مورد فعالیت‌های یکی از شرکت‌های مجتمع صنعتی نظامی روسیه عمل می‌کرد.» سرویس امنیت فدرال روسیه زمان دستگیری این خبرنگار را اعلام نکرد. گرشکویچ در صورت محکومیت به اتهام جاسوسی ممکن است با 20 سال زندان روبرو شود. گرشکویچ حمله نظامی روسیه به اوکراین را به عنوان خبرنگار در دفتر وال استریت ژورنال در مسکو پوشش می‌داد و از وزارت خارجه روسیه برای کار به عنوان روزنامه‌نگار مجوز دارد. آخرین گزارش او از مسکو که اوایل این هفته منتشر شد، بر کاهش رشد اقتصاد روسیه به دلیل تحریم‌های غرب متمرکز بود.

احتمال افزایش قیمت بنزین و هشدار کارشناسان: آستانه تحمل مردم هم حدی دارد

در ایران زمزمه‌هایی از افزایش قیمت بنزین شنیده می‌شود. نیروهای طرفدار دولت از جمله مصطفی میرسلیم نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، اسدالله بادامچیان، عضو حزب مؤتلفه تصادف‌های نوروزی و قاچاق سوخت را به پای ارزانی بنزین گذاشته‌اند و برخی رسانه‌های حامی دولت نیز این روزها در گزارش‌های خود مدام به رکورد مصرف بنزین در کشور اشاره می‌کنند. چنین اظهارنظرها و گزارش‌هایی این برداشت را در بین کارشناسان و مردم به‌وجود آورده که دولت در حال زمینه‌چینی برای گرانی سوخت و بنزین است. پرویز جاوید، عضو انجمن اقتصاددانان ایران در این‌باره به آفتاب‌نیوز گفت: «افزایش قیمت بنزین علاوه بر تأثیر مستقیم یک تأثیر روانی قوی نیز بر جای می‌گذارد. در حال حاضر ما در همین ابتدای سال با کسری بودجه ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی روبه رو هستیم، این رقم در کنار عدم تحقق درآمد ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی، تأثیر تورمی قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت و جمع آن به ۷۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد. در این بستر اقتصادی، افزایش قیمت بنزین پیامد‌های اجتماعی بسیار گسترده‌تری به همراه خواهد داشت. همچنین قرائن و شواهد نشان می‌دهد که سال جاری از نظر اقتصادی سال بسیار سختی خواهد بود.» به‌گفته جاوید «آستانه تحمل مردم هم حدی دارد و باید این مسئله را در نظر گرفت». اعتراضات مردمی آبان‌ماه ۱۳۹۸ در سراسر ایران پس از انجام مجدد سهمیه‌بندی بنزین در کشور و افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت آن آغاز شد. این اعتراضات که به‌سرعت به اعتراضات ضدحکومتی فرارویید موجب شد که مسئولان حکومتی پس از این رویدادها در مورد افزایش قیمت بنزین با احتیاط بیشتری عمل کنند اما در حال حاضر حکومت با بحران مالی و اقتصادی بزرگی روبه‌روست و احتمال چنین اقدامی از سر ناچاری بعید نخواهد بود.

در امارات، پسر شیخ محمد، ولیعهد پدرش شد

شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس دولت امارات متحده عربی، روز چهارشنبه ۲۹ مارس/ ۹ فروردین «خالد» پسر ارشد خود را به عنوان ولیعهد ابوظبی منصوب کرد. خبرگزاری دولتی امارات متحده عربی (WAM) شامگاه چهارشنبه بدون ارائه جزئیات بیشتر از انتصاب شیخ خالد بن محمد بن زاید آل نهیان به عنوان ولیعهد خبر داد. پس از اینکه شیخ محمد، ۶۲ ساله، سال گذشته به ریاست دولت امارات رسید، شایعاتی در مورد اینکه آیا او یکی از برادران خود را وارث خود خواهد کرد یا خیر، به گوش می‌رسید. نامزدهای پیشتاز برای تصاحب مقام ولایت عهدی، شیخ طحنون بن زاید، رئیس قدرتمند امنیت ملی، شیخ منصور، مالک باشگاه فوتبال منچستر سیتی، یا وزیر امور خارجه، شیخ عبدالله بودند. در عوض، به نظر می‌رسد که او قدرت را در خانواده نزدیک خود متمرکز می‌کند، همانطور که ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی با تفویض اختیارات گسترده به پسر و وارث خود، محمد بن سلمان، انجام داد. شیخ خالد در سال ۲۰۱۶ به عنوان رئیس سازمان اطلاعات امارات منصوب شد. شیخ زاید بن سلطان آل نهیان، اولین رئیس دولت امارات متحده عربی از سال ۱۹۷۱ تا زمان مرگش در سال ۲۰۰۴ حکومت کرد. او پسر ارشد خود خلیفه را به عنوان جانشین خود و محمد بن زاید را به عنوان معاون ولیعهد منصوب کرد. شیخ محمد از زمانی که شیخ خلیفه در سال ۲۰۱۴ دچار سکته مغزی شد، رهبر واقعی کشور بوده است. شیخ خلیفه هشت سال بعد، در می ۲۰۲۲ درگذشت. در دوران حکومت شیخ محمد، امارات متحده عربی روابط نزدیکی با عربستان سعودی همسایه خود برقرار کرد و در ابتدا در جنگ با شورشیان حوثی یمن که مورد حمایت ایران هستند، شرکت کرد و سال‌ها بعد تا حد زیادی از درگیری خارج شد.

احمد حلبی‌ساز، عکاس و خبرنگار ایرانی جایزه بین‌المللی ورلدپرس فوتو را به خاطر عکس یک دختر بی‌حجاب معترض در جمع زنان محجبه در پیش‌زمینه یک مسجد دریافت کرد

جایزه بین‌المللی ورلدپرس فوتو مستقر در آمستردام برگزیدگان خود در سال ۲۰۲۳ را شناخت. احمد حلبی‌ساز، عکاس ایرانی جایزه افتخاری این نهاد را به خاطر عکسی از یک دختر جوان بی‌حجاب ایرانی در میانه جنبش «زن، زندگی، آزادی» در جمع عده‌ای از زنان محجبه در پیش‌زمینه یک مسجد دریافت کرد. سوژه پشت کنار یک میز نشسته، در اطراف او چند صندلی خالی رنگی دیده می‌شود، او یک دست را به میز تکیه داده و دست دیگر را با درماندگی روی پایش گذاشته و خود را رها کرده و در همان حال با چشمان بسیار غمگینی که از درماندگی هم نشان دارد به جای نامعلومی خیره مانده است. در همان حال زنان محجبه پشت سر او در آمد و شدند. هیأت داوران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد عکس احمد حلبی‌ساز « یک پرتره آرام و در عین حال بسیار قدرتمند از سرکشی است که لایه‌های نمادین زیادی را در بر می‌گیرد که چشمان غمناک سوژه» به آن قدرت ویژه‌ای بخشیده است و به همین سبب و با هدف برجسته کردن قدرت اعتراض یک نفر جایزه افتخاری خود را به احمد حلبی‌ساز اعطا می‌کند. احمد حلبی‌ساز، خبرنگار و عکاس ایرانی ۸ آذر ۱۴۰۱ در صفحه اینستاگرام خود نوشت در اولین روزهای جنبش اعتراضی مردم ایران بازداشت شده است. او در ادامه نوشته بود: «نمی‌دانم عکس‌های ساده‌ام از ایران و افغانستان، کوبانی و گوشه و کنار جهان چه ایرادی داشتند. این روزها اما نه شغلی دارم و نه رسانه‌ای که بتوانم دوباره عکس‌هایم را با شور و شوق به جهان نشان دهم. مدتی قبل دادگاهم تشکیل شد و بدون داشتن وکیل به پنج سال زندان محکوم شدم. ممنوع الکار شدم. فکر نمی‌کنم که جای من باید در زندان باشد. مثل هر انسان دیگری زندگی را دوست دارم و آزادی را. بگذارید آزاد باشم؛ بگذارید زندگی کنم؛ بگذارید عکس بگیرم که عکاسی زندگی من است.»

شورای وزیران عربستان سعودی عضویت این کشور در سازمان همکاری شانگهای را تصویب کرد

به گزارش رویترز، شورای وزیران عربستان سعودی چهارشنبه ۲۹ مارس/۹ فروردین پیوستن این کشور به سازمان همکاری شانگهای را تصویب کرد. ریاض با وجود نگرانی‌های امنیتی ایالات متحده، همکاری‌های راهبردی بلندمدت با چین را در دستور کار قرار داده است. سازمان همکاری شانگهای یک اتحادیه سیاسی و امنیتی و اقتصادی از کشورهایی است که بیشتر منطقه اوراسیا را در بر می‌گیرند، از جمله چین، هند و روسیه. این نهاد که در سال ۲۰۰۱ توسط روسیه، چین و کشورهای شوروی سابق در آسیای مرکزی تشکیل شد، با هدف ایفای نقش بیشتر در برابر نفوذ غرب در منطقه، به هند و پاکستان نیز گسترش یافت. ایران نیز سال گذشته اسنادی را برای عضویت کامل در سازمان همکاری شانگهای امضا کرد. برخی منابع به رویترز گفته‌اند که پیوستن عربستان به سازمان همکاری شانگهای در جریان سفر شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین به عربستان سعودی در دسامبر گذشته مورد بحث قرار گرفت. سه‌شنبه گذشته عربستان سعودی در یک گروه پتروشیمی در شمال شرق چین سرمایه‌گذاری کلانی را انجام داد. روابط رو به رشد ریاض با پکن نگرانی‌های امنیتی را در واشنگتن، متحد طبیعی عربستان افزایش داده است. واشنگتن می‌گوید تلاش‌های چین برای اعمال نفوذ در سراسر جهان، سیاست ایالات متحده در قبال خاورمیانه را تغییر نخواهد داد. عربستان سعودی و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس از خروج آمریکا از منطقه نگران‌اند. واشنگتن اما می‌گوید یک شریک فعال در منطقه باقی خواهد ماند.

سرویس امنیتی جمهوری آذربایجان از سوءقصد نافرجام به نماینده منتقد سیاست‌های جمهوری اسلامی همزمان با افتتاح سفارت آذربایجان در تل‌آویو خبر داد

سرویس امنیتی جمهوری آذربایجان چهارشنبه ۲۹ مارس/۹ فروردین با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد تحقیقات درباره سوءقصد نافرجام به جان فاضل مصطفی، نماینده مجلس ملی جمهوری آذربایجان و از منتقدان سیاست‌های جمهوری اسلامی را آغاز کرده است. سرویس امنیتی جمهوری آذربایجان از این حمله به‌عنوان «یک حمله تروریستی» یاد کرده است. بر اساس این اطلاعیه فاضل مصطفی شامگاه سه‌شنبه با کلاشنیکف در پارکینگ منزل خود هدف قرار گفته و از ناحیه کتف و ران مجروح شده و در بیمارستان تحت درمان قرار گرفته است و جان او در خطر نیست. این اتفاق یک روز پیش از افتتاح سفارت جمهوری آذربایجان در تل‌آویو رخ داده است. در ژانویه سال جاری، جمهوری آذربایجان سفارت خود در تهران را در پی حمله‌ای که آن را به عنوان یک «حمله تروریستی» درک کرد بست. در این حمله یک مسئول امنیت سفارت آذربایجان کشته شد و روابط بین دو کشور تیره‌تر از قبل شد. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده بود که انگیزه مهاجم مشکلات خانوادگی بوده است، اما جمهوری آذربایجان این توضیح را نپذیرفت. مختار محمدوف، سفیر جمهوری آذربایجان در اسرائیل دوشنبه گذشته استوارنامه خود را به اسحاق هرتزوگ رئیس‌جمهور اسرائیل تقدیم کرد و چهارشنبه ۲۹ مارس/۹ فروردین هم سفارت آذربایجان در تل‌آویو افتتاح شد.

جمهوری آذربایجان به عنوان نخستین کشور مسلمان شیعه سفارت خود در تل‌آویو را افتتاح کرد

جمهوری آذربایجان به عنوان نخستین کشور مسلمان شیعه سفارت خود در تل‌آویو را افتتاح کرد. الی کوهن، وزیر امور خارجه جمهوری اسرائیل، ساعاتی قبل از افتتاحیه سفارت، در دیدار با جیحون بایراموف، همتای آذربایجانی خود، گفت: «اسرائیل و آذربایجان از تهدیدهای ایران درک یکسانی دارند. جمهوری اسلامی هم مناطق ما را تهدید می‌کند و هم کل خاورمیانه را بی‌ثبات می‌کند.» گشایش سفارت آذربایجان در تل‌آویو مصادف است با تقویت روابط نظامی ایران و روسیه. آذربایجان و اسرائیل سابقه همکاری نظامی دارند. این کشور به عنوان محل فرود احتمالی هواپیماهای جنگنده ارتش اسرائیل در هر حمله نظامی احتمالی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران در نظر گرفته می‌شود و با این حال مختار ممدوف، اولین سفیر جمهوری آذربایجان در اسرائیل، پیش از این به جروزالم پست گفته بود که ارتش اسرائیل نمی‌تواند از کشورش برای سوخت‌رسانی به هواپیماهای خود در هیچ حمله نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران استفاده کند. وزیر خارجه اسرائیل گفت: «ما باید با هم عمل کنیم تا از دستیابی ایران به قابلیت‌های هسته‌ای جلوگیری کنیم.» اسرائیل یکی از اولین کشورهایی بود که استقلال آذربایجان را در سال ۱۹۹۱ به رسمیت شناخت. بایراموف در نشست خبری مشترک خود با کوهن به ایران اشاره‌ای نکرد. بایراموف گفت که با افتتاح سفارت آذربایجان در تل‌آویو، دو کشور وارد مرحله بهبود یافته جدیدی در روابط خود به ویژه در زمینه افزایش روابط اقتصادی شده‌اند. وی خاطرنشان کرد: ۱۱۴ شرکت اسرائیلی در کشورش فعالیت می‌کنند و جمهوری آذربایجان ۳۰ درصد نفت اسرائیل را تامین می‌کند. بایراموف گفت: «پتانسیل عظیمی برای اسرائیل وجود دارد که فناوری پیشرفته خود را به آذربایجان بیاورد.» او افزود آذربایجان علاقه خاصی به کشاورزی و فناوری آب اسرائیل دارد.

خبرگزاری دولتی سوریه: در حمله موشکی اسرائیل به حومه دمشق دو سرباز ارتش سوریه مجروح شدند

خبرگزاری دولتی سوریه، سانا به نقل از یک منبع نظامی گزارش داد که شامگاه چهارشنبه ۲۹ مارس/ ۹ فروردین مواضع ارتش سوریه در محله المیدان در حومه دمشق هدف چند حمله موشکی قرار گرفت که در نتیجه آن دو سرباز ارتش سوریه زخمی شدند و این حملات «خسارت‌های مادی» هم به جای گذاشت.بر اساس این گزارش سامانه‌های پدافند هوایی سوریه فعال شدند و چندین موشک ساقط شدند. بنا به گزارش سانا هواپیکاهای جنگنده سوریه این حمله را از بلندی‌های جولان انجام داده‌اند و صدای انفجارهای مهیب هم در منطقه شنیده شده است. اسرائیل در ماه‌های اخیر حملات متعددی در سراسر سوریه انجام داده اما به ندرت مسئولیت این حملات را به عهده گرفته است. تنها یک هفته قبل، وزارت حمل و نقل سوریه اعلام کرد که به دنبال یک حمله هوایی شبانه به مواضع شبه‌نظامیان حامی ایران، فرودگاه بین المللی حلب از کار افتاد.

انجمن صنفی معلمان کردستان: در صورت ادامه بازداشت و پروندە‌سازی برای سلیمان عبدی، جامعە فرهنگیان از تمام ظرفیت‌های موجود برای اعتراض استفادە خواهد کرد

انجمن صنفی معلمان کردستان (سنندج و کلاترزان - دیواندرە- مریوان و سروآباد - سقز و زیویه) در بیانیه‌ای ادامه بازداشت سلیمان عبدی، معلم و فعال صنفی معلمان را محکوم کردند و هشدار دادند که در صورت ادامه بازداشت و پروندە‌سازی برای سلیمان عبدی، جامعە فرهنگیان از همه امکان‌های کنش‌‌گری استفادە می‌کنند؛ عواقب و مسئولیت آن متوجە مسئولان، آمران و عاملان بازداشت سلیمان عبدی خواهد بود. در بخشی از این بیانیه آمده است: «هنوز اشک شوق‌مان برای آزادی همکاران عضو انجمن صنفی معلمان کردستان/ سنندج از زندان پاک نشدە بود کە خبر بازداشت کاک سلیمان عبدی، معلم خوش‌نام سقزی و از فعالان صنفی باسابقه این شهر، فرهنگیان و افکار عمومی را در بهت و نگرانی فرو برد. خبر بسیار تلخ بود و همه ما را نه فقط نگران بلکه خشمگین کرد، خشم از این همه عداوت و بی‌حرمتی به معلمان این مملکت!» انجمن صنفی معلمان در بخش دیگری از بیانیه‌ خود با بیان این‌که سلیمان عبدی معلمی است که فراتر از وظایف رسمی معلمی، تمام زندگی خود را وقف اعتلای آموزش و پرورش و خدمت به فرزندان این مملکت، مطالبات فرهنگیان، زلزله‌زدگان و مصیب‌زده‌های حوادث گوناگون کرده، آورده است: «در مقابل، او هیچ وقت چیزی برای خود نخواسته، بلکه تنها مطالبه وی از حاکمان پایبندی آنان به قانون بوده است. به راستی نمی‌دانیم متولیان امر از بازداشت معلمی اینچنین دلسوز، مهربان و محبوب آنهم در آستانە نوروز چه هدفی را دنبال می‌کنند؟! اما اگر این اقدام به قصد تضعیف فعالیت‌های صنفی و جریان مطالبه‌گری معلمان انجام گرفته است، عبث بودن آن از هم‌اکنون نمایان است چرا که کاک سلیمان عبدی و جامعه معلمان هرگز از راه حقی که در پیش‌گرفته‌اند بازنگشتە و این حجم از ستم‌ و تبعیض‌ عریان را طبیعی و عادی نمی‌دانند و در برابر آن سکوت نکردە و نخواهند کرد». انتشار این بیانیه در حالی است که روز یکشنبه ششم فرودین‌ماه ۱۴۰۱، جمعی از معلمان سقز و زیویه در پیگیری وضعیت سلیمان عبدی، معلم بازداشتی با حضور در اداره آموزش و پرورش این شهر و در دست گرفتن تصاویری از این معلم دست به تجمع اعتراضی زدند. هم‌چنین انجمن صنفی معلمان کردستان، در حمایت از همکار بازداشتی خود اعلام کرده بود: «این انجمن بار دیگر حمایت خود را از همکار خوشنام و قانونمدار خود اعلام کردە و در دیدار نمایندگان افراد حاضر با سرپرست و معاونان و حراست ادارە، مراتب نارضایتی خود را از ادامە عملکردهای غیرقانونی نهاد بازداشت‌کنندە ابراز کردند». سلیمان عبدی، از اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان-سقز، روز یکشنبه ۲۸ اسفندماه ١٤٠١، بدون ارائه حکم قضایی به دست نیروهای امنیتی بازداشت و جهت بازجویی به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل شد. این عضو انجمن صنفی معلمان کردستان تاکنون از دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده محروم مانده است.