ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مردی در تبریز فرزند نوجوان ترنس‌اش را کشت

یک نوجوان ۱۷ ساله ترنس در تبریز به‌دست پدرش به قتل رسید. خبرگزاری رکنا سه‌شنبه ۱۰ بهمن ضمن اعلام این خبر نام این نوجوان را «پارسا» عنوان کرده است. طبق این گزارش پدر نوجوان به قتل رسیده پس از اقدام به قتل فرزندش با پلیس تماس گرفته و خود را معرفی کرده است. او در گفت‌وگو با رکنا گفته فرزندش از ۱۴ سالگی «رفتار زنانه داشت و آرایش زنانه می‌کرد» و در سال‌های گذشته بارها از منزل فرار کرده بود. پدر نوجوان به‌قتل‌رسیده همچنین مدعی شد که فرزندش به مواد مخدر و الکل اعتیاد پیدا کرده بود و با همجنسان خود روابط جنسی داشت. این مرد میان‌سال در مصاحبه خود گفته است «پارسا را به بهزیستی سپرده اما بهزیستی به دلیل شرایطش، او را نپذیرفته است». به‌گفته این پدر، خانواده نوجوان به قتل رسیده با خودداری از پذیرش هویت جنسیتی او مدتی به اصفهان نقل مکان کرده بودند اما «تغییری» در شرایط فرزندشان صورت نگرفت تا این‌که به تبریز برمی‌گردند و این پدر یک روز که فرزندش بار دیگر از خانواده گریخته بود او را پیدا کرده و به یکی از مناطق اطراف تبریز برده و به قتل رسانده است. در ایران افراد ترنس از حقوق جنسیتی برخوردار نیستند و هویت جنسیتی آن‌ها تنها پس از انجام عمل و عقیم‌سازی به‌رسمیت شناخته می‌شود. روح‌الله خمینی، رهبر انقلاب ایران در سال ۱۳۶۱ با صدور فتوایی عمل «تغییر جنسیت» را مشروع اعلام کرد. با این‌حال، ترنس‌ها در ایران در غیاب قوانین حمایتگرانه با فشارهای اجتماعی، روانی، آزار و خشونت مواجه‌اند. -------- توضیح: زمانه در مورد هویت جنیستی یا گرایش جنسی مقتول اطلاعات تایید شده‌ای در اختیار ندارد، اما بنا بر شواهد موجود و نقل‌قول‌های منتشرشده از پدر، او به دلیل بیان جنیستی و گرایش جنسی غیردگرجنسگرایش‌اش کشته است.

بیانیه مشترک سه سازمان حامی کوییر‌ها: «ما حیاتمان با تهدید به زندان و شکنجه و اعدام آغشته است، در کنار دیگر کارزارها علیه اعدام می‌ایستیم»

«آزاد کوییر» (شبکه کوییرهای ایرانی هلند و حامیان)، سازمان کوییرهای ایرانی سیمرغ و «شش‌رنگ» (شبکه لزبین‌ها و ترنس‌های ایرانی) در یک بیانیه مشترک به استفاده جمهوری اسلامی از مجازات اعدام برای سرکوب اعتراض کردند. این سازمان‌ها به اعدام معترضان و فعالان مدنی به‌عنوان «یکی از ابزارهای اصلی سرکوب مخالفان و منکوب‌کردن جامعه»، و مجازات مرگ برای «روابط جنسی خارج از ازدواج» یا روابط همجنسگرایانه با هدف «کنترل خصوصی‌ترین بخش زندگی مردم» اشاره کرده اند. در بیانیه سازمان‌های فعال کوییر علیه اعدام آمده است: «در هفته‌های اخیر ده‌ها جان بی‌پناه در زندان‌های جمهوری اسلامی قربانی طناب‌های دار حاکمان شدند. نفس‌هایی در گلو خفه شدند که هر کدام عزیزی داشتند و هر یک عزیز خانواده‌ای بودند. [...] اعدام ۵۷ انسان تنها در چهار هفته گذشته، نشان می‌دهد جمهوری اسلامی با سرعت ماشین کشتار خود را به پیش می‌راند.» در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «اعدام نقض حق حیات به عنوان حق بنیادین بشر است. بسیاری از کشورهای مدرن، مجازات اعدام را سال‌هاست از قوانین خود حذف کرده‌اند. اعدام، قتلی است که بسیار برنامه‌ریزی شده و با اتکا به یک دستگاه بروکراتیک و ماشین کشتار انجام می‌شود و جامعه در پس نظمی که تحت عنوان دادگاه و صدور حکم و اعلام علنی آن مشاهده می‌کند، قرار است نفس قتل یک انسان را فراموش کند. اعدام مجازات یک فرد نیست، اعدام مجازات جامعه است برای تن دادن به تمکین. اعدام کشتن یک فرد نیست. با هر اعدام زندگی کل خانواده و نزدیکان فرد مختل و برای همیشه از اثرات چنین فاجعه‌ای رنج می‌برند.» فعالان کوییر ضمن هشدار نسبت به این‌که «جمهوری اسلامی با تهدید به اعدام فرد دستگیر شده تلاش می‌کند او را وادار به همکاری و یا سکوت کند و بسیاری از فعالین کوییر که تجربه دستگیری و زندان داشته‌اند، از چنین فضای ارعاب و تهدیدی گزارش داده‌اند» تأکید کرده‌اند: «ما، اما نه فقط برای لغو قوانین مجازات اسلامی در مورد اعدام همجنسگرایان، بلکه برای لغو مجازات اعدام به عنوان قتل سازمان یافته دولتی فریادمان را بلند کرده‌ایم. ما جامعه رنگین کمانی ایران، با هر گرایش جنسی و هویت جنسیتی، علیه مجازات اعدام فریادمان را رسا کرده‌ایم و در کنار دیگر کارزارهای علیه اعدام، بر علیه کشتار دولتی می‌ایستیم.» این بیانیه ازهمه «ایرانیان آزاده» در سراسر جهان و از تمامی فعالان ال‌جی‌بی‌تی+ خواسته‌ تا به کارزار روبه‌رشد اعتراض علیه اعدام بپیوندند.

سازمان سنجش در آزمون استخدامی آموزش و پرورش به «حافظان قرآن» ۱۰ درصد امتیاز ویژه می‌دهد

سازمان سنجش در وبسایت خود برای ثبت‌‌نام در آزمون استخدامی آموزش ‌و‌ پرورش امتیازهایی را برای داوطلبان تعیین کرده که از جمله آن‌ها امتیاز ویژه برای «حافظان قرآن» است. براین اساس ۱۰ درصد به امتیاز «حافظان قرآن» در آزمون کتبی و به همین میزان به ارزیابی تکمیلی «حافظان قرآن» دارای درجات، برای مشاغل دبیر حکمت و معارف اسلامی و آموزگار ابتدایی که عنوان رشته تحصیلی آن‌ها نیز مربوط به گروه معارف اسلامی باشد، افزوده خواهد شد. در آزمون استخدام رشته‌های شغلی آموزگاری، ۲۸ هزار آموزگار برای مدارس ابتدایی استخدام خواهند شد و داوطلبان ۲۰ تا ۴۰ ساله می‌توانند در آن شرکت کنند. در این آزمون همچنین «سهمیه ایثارگران» در مدارس غیردولتی و غیرانتفاعی مانند گذشته ۲۵ و پنج درصد اعلام شده است. «سهمیه ایثارگری» در ایران همواره در دو نوع ۲۵ درصدی و پنج درصد است. سهمیه ۲۵ درصد شامل بستگان درجه اول و خانواده‌های کشته‌شدگان در جنگ و یا کشته‌شدگان در راه پایداری حکومت و همچنین اسیران است و سهمیه پنج درصد شامل افرادی که سابقه دست‌کم شش ماه حضور در جبهه‌های جنگ را دارند و یا همسران و فرزندان آن‌ها می‌شود.

شبکه حقوق بشر کردستان: سپاه پاسداران برای دو روز متوالی کوهستان شاهو را توپ‌باران و این منطقه حفاظت‌شده را تخریب کرده است

شبکه حقوق بشر کردستان اعلام کرد سپاه پاسداران برای دومین روز متوالی کوهستان شاهو در نزدیکی روستاهای «تنگی‌ور» و «پالنگان» شهرستان کامیاران در استان کردستان را توپ‌باران کرده است. برمبنای این گزارش نیروهای سپاه پاسداران روز دوشنبه ۹ بهمن نیروهای سپاه پاسداران با استقرار در اطراف روستاهای «تنگی‌ور» و «پالنگان» در دامنه کوهستان شاهو واقع در شهرستان کامیاران، اقدام به توپ‌باران شدید این منطقه کوهستانی حفاظت‌شده کرده‌اند که بخش گسترده‌ای از محیط زیست این منطقه را تخریب کرده است. شبکه حقوق بشر کردستان به نقل از اهالی این روستاها نوشته که نیروهای سپاه به‌دنبال اعدام چهار زندانی سیاسی کُرد که جسدهای آن‌ها هنوز تحویل خانواده‌هایشان نشده، از روز یکشنبه برای ایجاد رعب‌ و وحشت دست به برگزاری یک رزمایش نظامی‌امنیتی در این منطقه کوهستانی زده و تردد به این منطقه را ممنوع اعلام کرده اند. پیشتر نیز فعالان محیط زیست نسبت به تخریب مناطق حفاظت‌شده شاهو و کوهسالان به‌دست نیروهای سپاه پاسداران هشدار داده بودند. طبق گزارش‌ها سپاه از سال ۱۳۸۶ به بهانه مقابله با حضور نیروهای مسلح احزاب اپوزیسیون کُرد چند پادگان نظامی در منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان ایجاد کرده و بارها این مناطق را توپ‌باران کرده است. پیشتر نیز فعالان محیط زیست نسبت به تخریب مناطق حفاظت‌شده شاهو و کوهسالان به‌دست نیروهای سپاه پاسداران هشدار داده بودند. طبق گزارش‌ها سپاه از سال ۱۳۸۶ به بهانه مقابله با حضور نیروهای مسلح احزاب اپوزیسیون کُرد چند پادگان نظامی در منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان ایجاد کرده و به‌‌رغم اعتراض فعالان محیط زیست، بخش وسیعی از مراتع و جنگل‌های این مناطق را در جریان احداث پایگاه‌ها و جاده‌کشی به مراکز نظامی تخریب کرده است. شاهدان محلی همچنین می‌گویند نیروهای وابسته به سپاه به‌طور متناوب مراتع و جنگل‌های اطراف مراکز نظامی را به‌بهانه «جلوگیری از استفاده‌ نیروهای مسلح احزاب اپوزیسیون کُرد از پوشش گیاهی برای حمله» عامدانه آتش می‌زنند. کوهستان شاهو در شهرهای روانسر، پاوه و سروآباد در استان‌های کرمانشاه و کردستان مستقر شدند و این ارتفاعات را با پهباد گلوله‌باران کردند. منطقه حفاظت‌شده کوسالان و شاهو (به کردی: کۆساڵان و شاهۆ) منطقه‌ای حفاظت‌شده در حد فاصل شهرهای سروآباد، مریوان و کامیاران در استان کردستان است که هم‌مرز با کردستان عراق است. بخشی از این منطقه حفاظت‌شده در محدوده استان کرمانشاه قرار دارد. در این منطقه تاکنون ۱۱۷ گونه پرنده، ۲۳ گونه پستاندار، ۱۷ گونه خزنده و ۲۴۲ گونه گیاهی شناسایی شده است.

دادستان تهران علیه شهرزاد همتی، دبیر اجتماعی روزنامه شرق به‌دلیل اظهارنظر شخصی درباره اعدام چهار زندانی سیاسی کُرد اعلام جرم کرد

خبرگزاری امنیتی فارس از اعلام جرم علیه شهرزاد همتی، دبیر اجتماعی روزنامه شرق به دلیل انتشار یک استوری در اینستاگرام، خبر داد. شهرزاد همتی ساعاتی پیش از اعدام محسن مظلوم، پژمان فاتحی، وفا آذربار و هژیر فرامرزی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «خوابم نمی‌بره، یعنی چند دقیقه دیگه ۴ نفر از ما کم میشن؟» فارس اعلام کرد: «برای فرد مورد اشاره پرونده قضایی تشکیل‌ شده و در مهلت قانونی مقرر باید نسبت به محتوای منتشره نزد مقام قضایی از خود دفاع کند.» دستگاه قضایی جمهوری اسلامی سحرگاه دوشنبه نهم بهمن این چهار زندانی سیاسی کُرد را پس از آخرین دیدار با خانواده‌هایشان اعدام کرد. سازمان حقوق بشری بارها تأیید کرده ‌اند که حکومت ایران از مجازات اعدام برای سرکوب مخالفانش استفاده می‌کند. ایران همچنین یکی از بدترین کشورهای جهان از نظر آزادی بیان و سرکوب خبرنگاران است.

نامه سرگشاده جمعی از خانواده‌های پرواز اوکراینی خطاب به ندا النشیف: «شما به ابزاری برای مشروعیت دادن به یک حکومت جنایتکار مبدل خواهید شد»

جمعی از خانواده‌های پرواز اوکراین در نامه‌ای خطاب به ندا النشیف، معاون کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل نوشتند که «شما قرار است به ایران، اردوگاه بزرگ گروگان‌های رژیم جمهوری اسلامی» سفر کنید و حالا که قرار است سفر کنید «نکات زیر را فراموش نکنید». سپس از جمله این نکات را خطاب به او نوشتند: ۱. آسمان ایران امن نیست و ممکن است هواپیمای شما هم مثل هواپیمای عزیزان بی گناه ما انتخاب شود و مورد اصابت موشک‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار بگیرد. ۲. وقتی برای رضایت مسوولین جمهوری اسلامی روسری بر سر می‌گذارید، یادتان باشد ده‌ها زن در مبارزه با حجاب اجباری کشته شدند و ده‌ها مرد که به همراهی از زنان ایران برخاسته بودند در چنگ جمهوری اسلامی جان خود را از دست دادند. ۳. ممکن است در بدو ورود شما را به عنوان گروگان دستگیر کنند. با توجه به موقعیت ممتاز شما در سازمان ملل شما گزینه‌ی مناسبی برای گروگان گرفته شدن و چانه زدن با دولت‌های منفعل غربی و سازمان‌های بی‌خاصیت بین‌المللی هستید تا با آزادی شما روزها و ماه‌های دیگری به عمر این حکومت اضافه شود. این نامه از جمله در حساب کاربری منظر ضرابی در اینستگرام منتشر شده است که چهار عضو خانواده خود را در سرنگونی هواپیما از دست داد. در این نامه سرگشاده سپس نوشته شده است که «اگر از همه‌ی این مخاطرات گذشتید فقط با خانواده‌های گروگان گرفته شده در ایران دیدار کنید آنها که عزیزانشان در بیدادگاه‌های غیرقانونی انقلاب، بدون وکیل حکم اعدام می‌گیرند و هر روز داغ عزیزی را بر دلشان می‌گذارند بدون اینکه اجازه عزا داشته باشند». این خانواده‌ها امیدوار هستند که النشیف «با خانواده‌های آسیب دیدگان در اعتراضات به حق، که مورد ضرب و شتم قرار گرفته و یا بر اثر شلیک گلوله چشم خود را از دست دادند و در زندان هستند و شکنجه می‌شوند» ملاقات کند بخصوص چون «در این اردوگاه بزرگ ایران گروگان‌های بسیار زیادی هستند که می‌خواهند شما را ببینند.»