ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زینب جلالیان: من به خاطر شما پشت میله‌های زندان می‌مانم و شما هم به خاطر من در این انتخابات فرمایشی شرکت نکنید

زینب جلالیان، زندانی سیاسی کُرد که ۱۶ سال تمام از عمرش را در زندان‌های جمهوری اسلامی حبس بوده است، در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری از مردم خواست «فقط یک روز در خانه بمانند». او در پیامی که از دورن زندان ارسال کرد، نوشت: «من زینبم! زینب جلالیان، زن مبارز کُرد که ۱۶ سال است، نه! بگذارید دقیق‌تر بگویم، ۱۶ سال و ۴ روز است که پشت میله‌های زندان هستم. شانزده سال است که به خاطر آزادی و حقوق مردم سرزمینم پشت میله‌های زندان به سر می‌برم. دلم می‌خواهد بعد از ۱۶ سال اسارت تنها به خاطر آزادی، از شما مردم سرزمینم خواهشی کنم. همچون سال‌های گذشته سر صندق‌های رای نروید. مردم عزیز ایران، بخش کوچکی از شما ۴۴ سال است که به این حکومت ستمگر رای می‌دهید، به این امید که شرایط زندگی شما بهتر شود. اما متاسفانه شاهد آن هستیم که شرایط زندگی هر روز بد و بدتر شده است. در بدتر بودن شرایط کشور همه شما مسئولید. مسئولید چون با رای دادن به این حکومت ستمگر عمر این ظالمان را زیاد می‌کنید. من به خاطر شما پشت میله‌های زندان می‌مانم و شما هم به خاطر من فقط یک روز در خانه‌های خود بمانید و در این انتخابات فرمایشی شرکت نکنید.» انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری ۱۱ اسفند برگزار می‌شود. نهادهای حکومتی مشارکت در این انتخابات را ۳۰ درصد برآورد کرده‌اند. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان در یک بیانیه خواهان تحریم انتخابات شده است. یک حزب «اصلاح‌طلب» هم گفته است از هیچ نامزدی حمایت نمی‌کند. شورای اصلاح‌طلبان پیش از این گفته بود که امکان معرفی نامزد در حوزه انتخابیه تهران را ندارد اما مشخص نکرده بود که انتخابات را تحریم می‌کند یا نه.

مرگ ۵۲ پرنده مهاجر در کرمان ــ مدیرکل محیط زیست می‌گوید طبیعی است

پس از انتشار یک ویدئو در شبکه‌های اجتماعی از مرگ پرندگانی که بر یک دکل مخابراتی در کرمان نشسته‌اند، رکنا به نقل از «شهروندان» در این شهر نوشت: «تعداد مرگ پرندگان مهاجری که به یک دکل مخابراتی پناه برده‌اند هر روز بیشتر می‌شود. به نظر می‌رسد تغییرات اقلیمی پرندگان مهاجر را آواره و سردرگم کرده است و این آوارگی برای یافتن زیستگاه جدید آنها را در شرایط خطرناک نیز قرار می‌دهد.» مجتبی نیک‌طبع، مدیرکل محیط‌ زیست کرمان اما به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت که این موضوع صحت ندارد. او مرگ پرندگان در مسیر مهاجرت را «طبیعی» دانست و افزود: «براساس آخرین اطلاعات در چند روز اخیر حدود ۱۵ مورد تلفات داشته‌ایم و مرگ مشکوک نداشته‌اند و مرگ ۵۲ قطعه کذب است.»

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان در بیانیه‌ای انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را تحریم کرد

در فاصله کمتر از ۲۴ ساعت تا انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان با صدور بیانیه‌ای فرهنگیان، دانش‌آموزان و مردم را به تحریم انتخابات فراخواند. این شورا مجلس و دولت را «در حل بحران‌های فرهنگی، اقتصادی، زیست‌محیطی، اجتماعی، سیاست داخلی و خارجی» ناکارآمد خواند و گفت انتخابات را تحریم می‌کند. تشکل‌های صنفی معلمان که در سال‌های اخیر برای افزایش حقوق معلمان، توقف خصوصی‌سازی آموزش، حق آموزش به زبان مادری، توقف سرکوب معلمان تحصن و تجمع کردند، «وجود نهادهای انتصابی، غیرانتخابی و غیرپاسخگو با داشتن قدرت مطلق از صدر تا ذیل حکومت، در انحصار قرار دادن کامل حوزه‌های اقتصاد، سیاست، فرهنگ، قضاوت و امنیت به زیرمجموعه‌های همان نهادهای انتصابی، محدودیت تام در انتخاب شدن و انتخاب کردن بواسطه اعمال منویات همان نهادها از طریق نهاد انتصابی شورای نگهبان و قرار گرفتن تمامی مجلس در برابر مردم، هر زمان که خواستار مطالبات حقوقی و قانونی خود بوده‌اند، به نفع حکومت؛ به طوری‌که مجلس‌نشینان در عوض این که وکیل‌الرعایا باشند، وکیل‌‌الحکومه شده‌اند» را از دلایل خود برای تحریم انتخابات ۱۱ اسفند اعلام کردند. «کالایی‌سازی آموزش»، «تصویب قوانینی که به فرودست‌سازی مردم انجامید»، «فساد مالی نمایندگان» و «عدم رسیدگی و نظارت بر وضعیت معیشتی، امنیت شغلی و افزایش حقوق» مزدبگیران از دیگر دلایل شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان برای تحریم انتخابات است. انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری ۱۱ اسفند برگزار خواهد شد. برآورد نهادهای حکومتی مشارکت حدود ۳۰ درصد واجدین شرایط رای در انتخاباتی است که به رقابت بین نیروهای وفادار به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی تبدیل شده است. پیش از این حزب اراده ملت ایران اسلامی گفته بود که در انتخابات شرکت نمی‌کند و شورای اصلاح‌طلبان هم اعلام کرده بود نمی‌تواند در حوزه انتخابیه تهران نامزد معرفی کند.

ناهید تقوی، زندانی دو تابعیتی را پیش از پایان مرخصی به زندان اوین بازگرداندند

ناهید تقوی، شهروند دو تابعیتی ایرانی ــ آلمانی که از ۱۹ دی ۱۴۰۲ با پابند الکترونیکی به مرخصی پزشکی اعزام شده بود، بار دیگر به زندان اوین بازگردانده شد. مریم کلارن، دختر این زندانی سیاسی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «عصر روز چهارشنبه نهم اسفندماه، مادرم علی‌رغم اینکه در مرخصی پزشکی قانونی بود، مجبور به بازگشت به زندان اوین شد.» به گفته او بازداشت دوباره ناهید تقوی و بازگرداندن او به زندان اوین «بدون دلیل روشن» و «خودسرانه» انجام شده است. تقوی مهر ۱۳۹۹ در خانه‌اش در تهران بازداشت شد. هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر گفته که او را حداقل ۲۰۰ روز در سلول انفرادی حبس و هزار ساعت بازجویی کرده‌اند. شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران ناهید تقوی را به ۱۰ سال و ۸ ماه حبس محکوم کرده است. دختر تقوی در شبکه اجتماعی گفته است که مادرش از «درد شدید مفاصل، فتق دیسک، فشار خون و دیابت» رنج می‌برد. مریم کلارن پیش از این جمهوری اسلامی را مسئول جان و سلامت مادرش دانسته بود.

بیش از ۱۵ هزار نفر در برف و کولاک ۲۶ استان ایران گرفتار شده‌اند

بابک محمودی، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر ایران از امدادرسانی به ۱۵ هزار و ۹۸۶ نفر گرفتار شده در برف و کولاک در ۲۶ استان خبر داد. به‌گفته محمودی از ۵ اسفند تا ساعت شش صبح پنج‌شنبه ۱۰ اسفند ۲۶ استان ایران به‌جز ایلام، بوشهر، خوزستان، کردستان و کرمانشاه متأثر از بارش برف، کولاک و آب‌گرفتگی شده‌اند. در همین زمینه اداره هواشناسی تهران، دمای هوای صبح پنج‌شنبه پایتخت را چهار درجه زیر صفر اعلام کرد. هوای تهران از روز گذشته حدود سه درجه سردتر شده است. برای روز جمعه نیز بارش برف در تهران پیش‌بینی شده است. همچنین روز پنج‌شنبه تمام راه‌های روستاهای استان یزد به دلیل بارش برف مسدود است.

وزیر نفت: قرارداد توسعه هشت میدان نفتی ایران با شرکت‌های روس امضا شده است

جواد اوجی، وزیر نفت جمهوری اسلامی در نشست عمومی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه با بیان این‌که طی سه روز نشست این کمیسیون دو طرف در ۱۱ زمینه مختلف از جمله در زمینه‌های تجاری، اقتصادی، سیاسی، انرژی و حمل‌ونقل تفاهم‌نامه همکاری داشتند، گفت: «همکاری در صنایع نفت و گاز و تلاش برای اجرایی‌سازی تفاهم‌نامه‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف مانند توسعه هشت میدان نفتی که از سوی شرکت‌های روس در مرحله تفاهم‌نامه، قرارداد و اجرا هستند، انجام شده است که بعضی از این میدان‌ها هم به بهره‌برداری رسیده‌اند.» وزیر نفت افزود روزانه بیش از ۲۰۰ هزار بشکه افزایش تولید نفت ایران از محل قرارداد توسعه هشت میدان نفتی بوده است. اوجی فضای همکاری ایران و روسیه را در «عالی‌ترین سطح» ارزیابی کرد و گفت: «دو کشور بیش از گذشته به هم نزدیک شده‌اند» اما با وجود همکاری‌ها، «جزو نخستین شریک‌های تجاری یکدیگر نیستند». او گفت: «در آینده نزدیک شاهد امضای قراردادهایی تازه خواهیم بود.»