ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

میلاد جلیلی با نام هنری ایلشن، خواننده رپ در تبریز را بازداشت کردند

میلاد جلیلی، خواننده رپ به زبان ترکی آذری که با نام هنری ایلشن آثار خود را در فضای مجازی منتشر می‌کند، سه‌شنبه ۷ آذر بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد. صدای شهریور در ایکس نوشت که ایلشن «با خشونت توسط سرکوبگران ربوده شد». ساعاتی پیش از بازداشت، او در اکانت اینستاگرام خود یک ترانه اعتراضی منتشر کرده بود که در آن نام بازداشتی‌های اخیر جامعه مدنی آذربایجان غربی و شرقی را نام می‌برد و خواستار آزادی آنان می‌شود. کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی هم نوشت جلیلی «بدون ارائه حکم قضایی توسط نیروهای امنیتی تبریز بازداشت» شده است و تاکید کرد این ماموران، لباس شخصی بوده‌اند.

گزارش اتحادیه اروپا: ایران ۱۰ برابر آمریکا و سه برابر چین گاز گلخانه‌‌ای تولید می‌کند

بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده از سوی اتحادیه اروپا، ایران حدود سه برابر چین و بیش از ۱۰ برابر آمریکا گاز گلخانه‌ای تولید می‌کند. برپایه این گزارش درحالی‌ که در دنیا به‌طور متوسط به ازای هر یک هزار دلار تولید ناخالص داخلی، ۵۰۰ هزار تن گازهای گلخانه‌ای منتشر می‌شود، این نرخ در ایران بیش از ۵ برابر متوسط جهانی یعنی حدود ۲٬۵ میلیون تن است. طبق آمارهای رسمی اتحادیه اروپا، به‌‌جز ایران بزرگترین کشورهای آلاینده‌ محیط زیست در فهرست بزرگترین اقتصادهای دنیا قرار دارند. ایران در شرایطی در جایگاه هشتمین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای جهان قرار گرفته که طبق آخرین داده‌های منتشر شده در سایت بانک جهانی در رده‌بندی اقتصادهای بزرگ جهان در سال ۲۰۲۲، در رتبه ۴۱ قرار دارد. شرکت بی‌پی بریتانیا، از غول‌های نفتی جهان در گزارش سالانه آمارهای انرژی جهان که در تیر سال جاری منتشر شد به وضعیت ایران نیز اشاره کرد و گفت که سال گذشته، همزمان با کاهش مصرف گاز و افزایش تولید انرژی برقی آبی ایران، مصرف سوخت‌های آلوده نفتی در این کشور افزایش چشمگیری داشته است. بر اساس این گزارش، مصرف فرآورده‌های نفتی ایران در سال گذشته بیش از ۱۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ رشد داشت. مصرف گاز ایران در همین دوره بیش از سه درصد کاهش داشته، تولید برق آبی کشور نصف شده و تولید انرژی‌های تجدیدپذیر ایران نیز تغییری نداشته است. افت مصرف گاز، به‌عنوان پاک‌ترین سوخت فسیلی، در حالی صورت گرفته است که ایران از سال‌های گذشته تاکنون به‌سبب جبران بحران کسری گاز در زمستان، به مازوت‌سوزی‌های گسترده در صنایع و بخش نیروگاه‌های برقی دست می‌زند و بر آلودگی هوا می‌افزاید.

عضو شورای شهر تهران: دلیل اصلی آلودگی هوا مازوت‌سوزی است

سوده نجفی، عضو شورای شهر تهران در جلسه علنی شورای شهر تهران گفت: «شهروندان بدانند دلیل اصلی آلودگی هوا مازوت‌سوزی است.» به گزارش وب‌سایت شهر، سه‌شنبه هفتم آذر این عضو شورای شهر در جلسه شورا تأکید کرد: «شهروندان بدانند که یکی از دلایل آلودگی هوای شهر تهران در شش ماه دوم سال مازوت‌سوزی و موارد این‌گونه است، اما متاسفانه به‌دلیل عملکرد بد شهرداری تهران به ویژه مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی در تبیین این موضوع، اولین نهادی که در این روز‌های آلودگی هوا مورد انتقاد است مدیریت شهری است و شهروندان خواستار حل این موضوع از سوی مدیریت شهری هستند.» سوده نجفی به اظهارات علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست که هفته گذشته گفته بود «قول نمی‌دهد در فصل زمستان مازوت‌سازی انجام نشود» انتقاد کرد و گفت: «این موضوع به‌نوعی شفاف‌سازی است، اما سوال من این است که وظیفه رئیس سازمان محیط زیست چیست؟ اجرای قانون هوای پاک چه می‌شود؟ این اظهارات شانه خالی کردن از اجرای قانون و عدم انجام مسئولیت‌های اصلی سازمان است.» نجفی افزود: «وقتی کسی که مسئولیت اصلی در زمینه آلودگی هوا دارد چنین اظهاراتی را مطرح می‌کند، چه انتظاری از دیگر مسئولان باقی می‌ماند؟»

دفتر ریاست جمهوری ترکیه: ابراهیم رئیسی به آنکارا نمی‌آید

دفتر ریاست جمهوری ترکیه بدون ارائه دلیل به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه ۷ آذر / ۲۸ نوامبر به آنکارا سفر نخواهد کرد. هنوز مشخص نیست که این دیدار لغو شده یا به تعویق افتاده است. خبرگزاری تسنیم در ایران نوشته که این سفر به تعویق افتاده است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در اوایل ماه جاری میلادی سفر ابراهیم رئیسی را اعلام کرده و گفته بود رهبران دو کشور بر ارائه پاسخی مشترک به جنگ اسرائیل و حماس تمرکز خواهند کرد. اردوغان در نشست اضطراری ۲۰ آبان / ۱۱ نوامبر سران کشورهای اسلامی در ریاض به خبرنگاران گفته بود: «ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران در بیست‌وهشتم ماه جاری به دیدار ما می‌آید». رسانه‌های رسمی دولتی ترکیه نیز این خبر را اعلام کردند و تا روز دوشنبه بارها در تلویزیون ترکیه مورد بحث قرار گرفت. به‌گفته دفتر ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان یکشنبه ۵ آذر / ۲۶ نوامبر با رئیسی تلفنی گفت‌وگو کرده است.

جانشین وزیر دفاع: خرید سوخو ۳۵ و میل‌۲۸ از روسیه قطعی شده است

مهدی فرحی، جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۷ آذر درباره روند خرید جنگنده‌های جدید از روسیه به خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران گفت: «در حوزه هوایی، ورود هواپیمای آموزشی یاک ۱۳۰، جنگنده سوخو ۳۵ و بالگرد میل ۲۸ به کشور قطعی شده است و فرآیند آن در حال انجام است.» فرحی مدعی شد که جمهوری اسلامی در زمینه بالگرد «قابلیت‌های خوبی» دارد و «از لحاظ کمیت در منطقه برترین است»، اما افزود: «ارتقای کیفی بالگردها در دستور کار قرار گرفته است». در دی‌ماه سال گذشته، ایگور لویتین، دستیار ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در دیدار با محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهوری اسلامی از آمادگی شرکت‌های روسی برای «تولید مشترک بالگرد» با ایران خبر داه بود. در سال‌های اخیر مقام‌های جمهوری اسلامی چندین بار از قطعی شدن روند خرید و تحویل جنگنده سوخو ۳۵ ساخت روسیه خبر داده‌اند اما تحویل این جنگنده به ایران همواره به تعویق افتاده است. در شهریورماه سال جاری نیز برخی از رسانه‌های نزدیک به نهادهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی از تحویل نخستین فروند از هواپیمای آموزشی یاک ۱۳۰ توسط روسیه به ایران خبر داده بودند.

یک کارشناس حوزه آب: علت اصلی کاهش تراز دریای خزر تغییرات اقلیمی است

محسن موسوی خوانساری، هفتم آذر به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت که عامل اصلی کاهش تراز آب دریای خزر گرمایش هوا و تغییر اقلیم است که موجب افزایش تبخیر آب شده است. به گفته او در سال‌های اخیر ۱٬۵ متر تراز آب دریای خزر کاهش یافته است. خوانساری در ادامه گفت :«دریای خزر به‌علت تغییرات اقلیمی، نه تحت تاثیر ورودی آب به آن دچار کاهش تراز شده است. عمده ورودی آب دریای خزر از رودخانه ولگا است. گفته می‌شد که روی این رود سدهایی ساخته شده که علت کاهش تراز آب دریای خزر است اما این دیدگاه اشتباه بود چون روسیه و رودخانه ولگا حالت دشت دارند بنابراین نمی‌توان سدهای عظیمی روی آن ساخت و سدهای ساخته شده روی این رود مربوط به سالیان گذشته است. ورود آب ولگا به دریای خزر نیز با کمی تغییر ادامه دارد.» به گفته این عضو انجمن آب و خاک پایدار ایرانیان، ساحل دریای خزر در ایران «یکی از سواحل خیلی خوب» است چون سواحل عمیق دریای خزر طرف ایران است اما سواحل آن در طرف روسیه و قزاقستان کم‌عمق و کم‌شیب است یعنی با کاهش تراز آب دریای خزر، روسیه،‌ قزاقستان و ترکمنستان بیشتر متضرر می‌شوند. او افزود: «از آنجایی که تأسیسات روسیه در کنار ساحل واقع شده، این کشور هیچ‌وقت به کاهش تراز آب خزر تمایل ندارد. بنابراین کاری می‌کند که آب وارد آن شود اما تبخیر ناخواسته باعث کاهش حجم این اکوسیستم آبی شده و در ۲۰ سال اخیر مرتب روند کاهشی داشته است».

نیروهای امنیتی یک زوج فعال در زمینه گردشگری را در اصفهان بازداشت کردند

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی نیلوفر غزاله، فعال حوزه گردشگری و همسرش محمدعلی مقیمی (رهاب)، رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی گردشگری استان اصفهان را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. طبق گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران بازداشت این دو شهروند با دستور قاضی محسن پوربافرانی، از قضات دادگستری شهرستان خور و بیابانک صورت گرفته است. در عین‌حال دلایل بازداشت، محل نگهداری و  اتهام‌های مطروحه علیه این زوج مشخص نیست. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی پیشتر نیلوفر غزاله را به‌خاطر «انتشار عکس‌های بدون حجاب»‌به پنج‌سال حبس تعزیری محکوم کرده است. به‌علاوه، اقامتگاه گردشگری این زوج واقع در خور (موسوم به منطقه گردشگری مصر) هم به‌دلیل به‌دلیل عدم رعایت حجاب اجباری توسط مراجعه کنندگان، به دستور قاضی پوربافرانی پلمب شده است.