ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادگاه تجدید نظر حکم بیش از ۶۰ سال حبس برای فعالان حقوق زنان و فعالان مدنی گیلان را عیناً تأیید کرد

براساس گزارش رسانه بیدارزنی، شعبه ۱۱ تجدیدنظر دادگاه انقلاب رشت به ریاست قاضی محمدصادق ایران عقیده، صبح سه‌شنبه ۸ خرداد احکام حبس برای زهره دادرس، فروغ سمیع‌نیا، سارا جهانی، یاسمین حشدری، شیوا شاه سیاه، نگین رضایی، متین یزدانی، آزاده چاوشیان، زهرا دادرس، جلوه جواهری و هومن طاهری را که پیشتر صادر شده بود، عیناً تایید کرده است. شعبه سوم دادگاه انقلاب رشت به ریاست قاضی مهدی راسخی، پیشتر در تاریخ هشتم فروردین سال جاری فعالان برابری‌خواهی جنسیتی را که مرداد ۱۴۰۲ و در آستانه نخستین سالگرد خیزش ژینا در گیلان با یورش به منازلشان بازداشت شدند، پس از اعمال خشونت در بازداشتگاه و با پرونده‌سازی نهادهای امنیتی، در مجموع به بیش از ۶۰ سال حبس محکوم کرد. این دادگاه زهره دادرس را به اتهام تشکیل ‌گروه با هدف برهم زدن امنیت ملی به شش سال و یک روز حبس تعزیری و‌ به اتهام اجتماع و تبانی، به سه سال و شش ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم کرد. فروغ سمیع‌نیا، سارا جهانی، یاسمین حشدری، شیوا شاه سیا، نگین رضایی، متین یزدانی، آزاده چاووشیان و‌ زهرا دادرس هر یک در مجموع به شش سال و سه ماه و ۷ روز حبس محکوم شدند. این فعالان به اتهام اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور، به سه سال و شش ماه و یک روز حبس و به اتهام عضویت در گروه غیرقانونی به دو سال و هفت ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری محکوم شدند. جلوه جواهری و هومن طاهری هم به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند.

حملات تازه اسرائیل به اردوگاه رفح ده‌ها کشته برجای گذاشت

مقامات غزه اعلام کردند که اسرائیل سه‌شنبه ۸ خرداد / ۲۸ مه بار دیگر به اردوگاه آوارگان رفح حمله کرد. محمد المغیر، یکی از مسئولان دفاع مدنی فلسطین، به خبرگزاری فرانسه گفت در این حمله که چادرهای آوارگان غرب رفح هدف قرار گرفت، ۲۱ نفر کشته شدند. گروه حماس نیز تأیید کرد که حمله اسرائیل به این منطقه «ده‌ها» کشته و زخمی برجای گذاشته است. خبرگزاری فرانسه به‌نقل از شاهدان عینی نوشته است که تانک‌های ارتش اسرائیل با پشتیبانی توپخانه و نیروی هوایی این کشور به مرکز رفح رسیدند و به سمت مناطق غربی آن پیشروی کردند. اسرائیل یکشنبه‌ شب ۶ خرداد / ۲۶ مه نیز به اردوگاه تل‌السلطان، محل اسکان آوارگان در جنوب رفح حمله کرده و ۴۰ فلسطینی را کشته بود. این کشتار با واکنش‌های بین‌المللی روبه‌رو شد و کشورهای بسیاری آن را محکوم کردند. شورای امنیت سازمان ملل نیز قرار است در ساعات آتی نشست ویژه‌ای را در ارتباط با این حملات برگزار کند.

گام نهایی برداشته شد: پس از نروژ اسپانیا و ایرلند هم کشور مستقل فلسطین را به‌رسمیت شناختند

سه‌شنبه ۸ خرداد / ۲۸ مه پس از آن‌که نروژ به‌شکل رسمی اعلام کرد کشور مستقل فلسطین را به‌رسمیت می‌شناسد، اسپانیا و ایرلند نیز طبق قرار از پیش تعیین‌شده به نروژ پیوستند. سیمون هریس، نخست‌وزیر ایرلند گفت: «ما می‌خواستیم فلسطین را در پایان روند صلح به‌رسمیت بشناسیم، با این‌وجود همراه با نروژ و اسپانیا این تصمیم را گرفتیم تا معجزه صلح را زنده نگهداریم.» نخست‌وزیر ایرلند باور به راه حل دو کشوری را «تنها راه» برای اسرائیل و فلسطین دانست «که در کنار هم در صلح و امنیت زندگی کنند». ایرلند همچنین با به‌رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل خواست که «به جهانیان گوش فرادهد و به فاجعه بشری که در غزه شاهد هستیم پایان دهد». پیلار الگریا، سخنگوی دولت اسپانیا نیز اعلام کرد که کابینه این کشور در «یک روز تاریخی» به‌شکل رسمی کشور فلسطین را به‌رسمیت شناخته است. ساعاتی پیش از این اعلام پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا در پارلمان این کشور تأکید کرد که به‌رسمیت شناختن فلسطین تنها مسیر برای پیشبرد راه حل دو کشوری و آینده‌ای صلح‌آمیز در خاورمیانه است. سانچز افزود کشور فلسطین باید شامل نوار غزه و کرانه باختری اشغالی با پایتختی شرق بیت‌المقدس (اورشلیم) باشد و اسپانیا هیچ تغییری را در مرزهای فلسطین پس از سال ۱۹۶۷ به‌رسمیت نمی‌شناسد، مگر این‌که همه طرف‌ها توافق کنند. سانچز همچنین در پاسخ به استدلال اسرائیل که می‌گوید به‌رسمیت شناختن فلسطین به سود حماس تمام خواهد شد گفت حماس مخالف راه حل دو کشور است و چنین تصمیمی رد آشکار نظر حماس است. نخست‌وزیر اسپانیا همچنین تأکید کرد که او نه با اسرائیل و نه با هیچ‌کس دیگری مخالف نیست. دولت اسرائیل پیش از این واکنش خشمگینانه‌ای به این اقدام نشان داده و سفیران نروژ، ایرلند و اسپانیا را به وزارت خارجه احضار کرده بود. این سه کشور اروپایی امیدوارند تصمیم‌شان تأثیر نمادین زیادی داشته باشد و سایر کشورها نیز از آن الگوبرداری کنند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه: نیروهای داعش در حُمص سه نیروی سپاه پاسداران را کشتند

دیده‌بان حقوق بشر سوریه، سازمان ناظر مستقر در لندن سه‌شنبه ۲۸ مه/ ۸ خرداد گزارش کرد افراد مسلح وابسته به هسته‌های داعش در سوریه سوار بر موتور سیکلت با سلاح‌های سبک به سمت یک پست متعلق به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی (سپاه قدس) و یک خودروی نظامی متعلق به نیروهای سپاه تیراندازی کرده و سه تن از نیروهای سپاه را کشته‌اند. این «حمله غافلگیرانه» در نزدیکی یک مدرسه آموزش رانندگی در غرب پالمیرا در حومه شرقی حمص رخ داده و بر اثر آن خودروی نظامی سپاه نیز در آتش سوخته است. بر مبنای گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ۳۱۹ نفر از نیروهای رژیم بشار اسد و شبه‌نظامیان نیابتی آن‌ها، از جمله ۳۰ نیروی شبه‌نظامی سوری مورد حمایت ایران و سه عضو سپاه پاسداران ایران، در ۱۳۱ عملیات اعضای داعش از جمله کمین، حملات مسلحانه و انفجار در منطقه غرب فرات و بیابان‌های دیرالزور، الرقه و حمص کشته شده‌اند. این حملات جان ۳۷ غیرنظامی از جمله یک کودک را نیز گرفته است. ۲۷ نیروی داعش هم در این حملات کشته شده‌اند، از جمله سه نفری که در حملات هوایی روسیه جان داده‌اند.

کمک مالی به آوارگان سوری نسبت به سال گذشته کاهش یافت: ۷,۵ میلیارد یورو جمع‌آوری شد

در هشتمین کنفرانس اهداکنندگان کمک مالی به آوارگان سوری در بروکسل، کشورهای شرکت‌کننده متعهد شدند که ۷,۵ میلیارد یورو برای کمک پرداخت کنند. در این نشست که دوشنبه ۷ خرداد / ۲۷ مه برگزار شد از جمله وزیران خارجه کشورهای عربی، کشورهای عضو اتحادیه اروپا، سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی شرکت داشتند. یانس لنارچیچ، کمیسر مدیریت بحران اتحادیه اروپا پس از کنفرانس اعلام کرد که ۳,۹ میلیارد یورو از این کمک مالی در سال ۲۰۲۴ و مابقی در سال ۲۰۲۵ و پس از آن ارائه می‌شود. او افزود نهادهای مالی بین‌المللی و طرف‌های اهداکننده این کمک مالی، مبلغ ۲,۵ میلیارد یورو را به‌شکل وام با شرایط آسان برای کمک به آوارگان سوری اختصاص دادند. این در حالی است که در کنفرانس سال گذشته اهداکنندگان کمک مالی به آوارگان سوری ۹,۶ میلیارد یورو به صورت کمک مالی و وام پرداخت شده بود.

نخست‌وزیر اسپانیا: به‌رسمیت شناختن کشور فلسطین شرط لازم برای صلح در خاورمیانه است

در پی نروژ، اسپانیا نیز قرار است بعد از ظهر سه‌شنبه ۸ خرداد / ۲۸ مه به‌شکل رسمی کشور مستقل فلسطین را به‌رسمیت بشناسد. پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا روز سه‌شنبه در پارلمان این کشور تأیید کرد که این تنها مسیر برای پیشبرد راه حل دو کشوری و آینده‌ای صلح‌آمیز در خاورمیانه است. سانچز در مادرید تأکید کرد که کشور فلسطین باید شامل نوار غزه و کرانه باختری اشغالی با پایتختی شرق بیت‌المقدس (اورشلیم) باشد و اسپانیا هیچ تغییری را در مرزهای فلسطین پس از سال ۱۹۶۷ به‌رسمیت نمی‌شناسد، مگر این‌که همه طرف‌ها توافق کنند. سانچز همچنین در پاسخ به استدلال اسرائیل که می‌گوید به‌رسمیت شناختن فلسطین به سود حماس تمام خواهد شد گفت حماس مخالف راه حل دو کشور است و چنین تصمیمی رد آشکار این «سازمان تروریستی» است. نخست‌وزیر اسپانیا همچنین تأکید کرد که او نه با اسرائیل و نه با هیچ‌کس دیگری مخالف نیست. ایرلند نیز روز سه‌شنبه می‌خواهد فلسطین را به‌رسمیت بشناسد. دولت اسرائیل پیش از این واکنش خشمگینانه‌ای به این اقدام نشان داده و سفیران نروژ، اسپانیا و ایرلند را به وزارت خارجه احضار کرده بود.

قاضی دادگاهی که برای اعضای «مجاهدین خلق» به‌راه انداخته‌اند مدعی شد «متهمان تحت تعقیب پلیس بین‌الملل قرار دارند»

حدود چهار ماه و نیم است که مسئولان قضائی جمهوری اسلامی دادگاهی را برای «محاکمه ۱۰۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق»، از جمله مریم و مسعود جوی و مهدی ابریشمچی در تهران به‌راه انداخته‌اند که همچنان ادامه دارد. در سیزدهمین جلسه این دادگاه که روز سه‌شنبه ۸ خرداد در شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست حجت‌الاسلام‌ دهقانی، قاضی دادگاه برگزار شد، دهقانی با بیان این‌که اهداف پلیس بین‌الملل ایجاد امنیت عمومی در دنیا، مبارزه با تروریسم و تحت تعقیب قرار دادن مجرمان و استرداد آن‌ها است، ادعا کرد برای متهمان «اعلان قرمز»‌ صادر شده است و گفت: «این دادگاه برابر مقررات قانونی مبادرت به صدور اعلان قرمز برای متهمان کرده است. امروز به تمام کشور‌های میزبان متهمان این پرونده اعلام می‌کنم این متهمان تحت تعقیب پلیس بین‌الملل قرار دارند و هرگونه صدور اوراق شناسایی، هویت و یا تسهیل روادید برای متهمان این پرونده توسط دولت‌های میزبان خلاف قوانین پلیس بین‌الملل است.» رئیس دادگاه همچنین به تمام کشور‌هایی که قوانین پلیس بین‌الملل را پذیرفته‌اند اعلام کرد که «با پلیس بین‌الملل همکاری و برای تأمین امنیت مردم خود اقدام کنند». رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی ۲۱ آذر ۱۴۰۲ از شروع دادگاه اعضای سازمان مجاهدین خلق در تهران خبر دادند. به‌گفته این رسانه‌ها شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران بر مبنای کیفرخواستی ۷۰۰ صفحه‌ای محاکمه اعضای سازمان مجاهدین خلق را به‌طور غیابی آغاز کرده است. قوه قضائیه جمهوری اسلامی می‌خواهد در این دادگاه سازمان مجاهدین را به‌عنوان یک شخصیت حقوقی محاکمه کند. حکومت ایران علاوه بر اعدام‌های گسترده اعضای سازمان مجاهدین خلق در کشتار ۶۷، در سال‌های گذشته نیز وابستگان به این سازمان و خانواده‌های آن‌ها را شدیداً سرکوب کرده و به‌طور وسیع و نظام‌مند از اتهام وابستگی به این سازمان برای سرکوب فعالان و معترضان استفاده کرده است.

ماموران زندان قزلحصار ضمن توهین و تحقیر همسر یکی از زندانیان سیاسی به او تعرض جنسی کردند

برمبنای اطلاع منابع موثق نزدیک به خانواده‌های زندانیان سیاسی زندان قزلحصار، ماموران زن این زندان به بهانه بازرسی، همسر یکی از زندانیان سیاسی را مورد آزار، تحقیر و تعرض جنسی قرار داده‌اند. هویت این زندانی و همسرش محفوظ مانده است. طبق گزارش منابع موثق زنان مامور زندان قزلحصار طی رفتاری بی‌سابقه، همسر این زندانی سیاسی را به شکلی زننده، با توهین و آزار کاملا برهنه کرده و به این بهانه که «برای بازرسی از مقامات حفاظت زندان دستور دارند»، با دست به او تعرض جنسی کرده‌اند. به گفته یکی از منابع نزدیک به خانواده‌ این زندانی سیاسی «شدت خشونت ماموران زندان در بازرسی به حدی بوده است که همسر این زندانی سیاسی دچار خونریزی شده و علاوه بر آن آسیب روانی شدیدی به او وارد شده است.» او تأ‌کید کرده است: «همه روزه در زندان قزلحصار، این رفتار غیرانسانی با خانواده زندانیان عمومی انجام می‌شود، اما این برای نخستین بار است که به دستور مقامات زندان، با خانواده یکی از زندانیان سیاسی نیز به بهانه بازرسی چنین رفتاری صورت می‌گیرد.» در عین‌حال نهادهای امنیتی و قضایی حکومت ایران در چهار دهه گذشته همواره از تجاوز و آزار جنسی در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های رسمی و غیررسمی استفاده کرده‌اند. زندانیان سیاسی زندان قزلحصار در کارزار «نه به اعدام» هر سه‌شنبه اعتصاب غذا می‌کنند و طی هفته‌های گذشته نیز فشار بر این زندانیان و آزار و اذیت آن‌ها افزایش یافته است.

دو کارگر ساختمانی به‌دلیل نبود ایمنی کار کشته و شش کارگر مصدوم شدند

حوادث کاری ناشی از نبود ایمنی کار همچنان جان کارگران را می‌گیرد. بر مبنای گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) عصر دوشنبه هفتم خرداد یک کارگر ساختمانی در روستای شین آباد میاندوآب، به‌دلیل سقوط دستگاه بالابر از ارتفاع یک ساختمان نیمه‌کاره جان خود را از دست داد و یک کارگر دیگر مصدوم شد. این دو کارگر که نامشان اعلام نشده به ترتیب ۵۰ و ۱۷ سال سن داشتند. آن‌ها به همراه دستگاه بالابر به پایین کشیده شده و سقوط کرده‌اند. نیروهای امدادی از وخامت حال کارگر نوجوان مصدوم خبر داده‌اند. طبق گزارش ایلنا یک کارگر نوجوان دیگر نیز در محدوده خیابان وحید اصفهان هنگام کار در یک واحد ساختمانی از ارتفاع ۱۲ متری سقوط کرد و در دم جان سپرد. او مهاجر افغانستانی بود و تجهیزات ایمنی نداشت. ایلنا همچنین از مصدومیت یک کارگر نوجوان دیگر در کرج خبر داد. این کارگر ساختمانی ۱۷ ساله حین انجام کار در یک ساختمان نیمه کاره واقع در باغستان غربی کرج بر اثر سقوط به درون یک چاه پنج متری دچار مصدومیت شد. سه کارگر ساختمانی دیگر نیز در مهاباد حین انجام کار دچار حادثه شدند. برمبنای گزارش ایلنا آن‌ها در پی فروریختن دیوار یک ساختمان در روستای قوزلوجه واقع در شهرستان مهاباد مصدوم شدند. کارگر دیگری نیز روز دوشنبه حین انجام کار در ارتفاع مخزن آب در حال تأسیس شهر ایذه، با سقوط از ارتفاع مخزن دچار مصدومیت شد. ایران از نظر ایمنی کار یکی از بدترین وضعیت‌ها را در جهان دارد. پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک استخدام افراد زیر ۱۸ سال را به ویژه در مشاغل خطرناک ممنوع اعلام کرده‌ است. ایران در سال ۱۳۷۳ به این پیمان‌نامه جهانی پیوست. هر چند در ایران استفاده از کارگران کمتر از ۱۵ سال تمام بر اساس ماده ۷۹ قانون کار ممنوع است اما کارگران زیر ۱۸ سال، شامل پناهجویان افغانستانی به‌طور غیرقانونی از جمله در کار ساختمانی که یکی از بالاترین آمار مرگ و میر و مصدومیت کارگران را در ایران دارد به‌کار گرفته می‌شوند. بسیاری از حوادث منجر به مرگ کارگری به دلیل عدم رعایت ایمنی محیط کار رخ می‌دهد.

محمدباقر قالیباف دوباره رئيس مجلس شد

برمبنای گزارش رسانه‌های داخلی ایران محمدباقر قالیباف بار دیگر به سمت رئيس مجلس گماشته شد و برای پنجمین سال متوالی این سمت را برعهده گرفت. طبق گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) روز سه‌شنبه هشتم خرداد در دومین جلس علنی مجلس دوازدهم، از میان محمدباقر قالیباف، مجتبی ذوالنوری و منوچهر متکی، قالیباف ۱۹۸ رأی از ۲۸۷ رأی را به‌دست آورد. از میان حمیدرضا حاجی بابایی، علی نیکزاد، عبدالرضا مصری، حسین‌علی حاجی دلیگانی، حمید رسایی و موسی غضنفرابادی نیز حاجی‌ بابایی و نیکزاد با ۱۷۵ و ۱۶۹ رأی به‌عنوان نائب رئيس اول و دوم مجلس دوازدهم معرفی شدند.