ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چهار کارگر در دو حادثه کاری کشته شدند

سه کارگر در بابل و یک کارگر در رشت بر اثر حوادث کاری جان خود را از دست دادند. اصغر متولیان، مدیر روابط عمومی آتش‌نشانی شهرک صنعتی بابل سه‌شنبه ۸ فروردین گفت: «براثر انفجار ناشی از رعایت نشدن اصول ایمنی در جابه‌جایی گاز تخمیر سه کارگر یک واحد تولیدی در بابل جان باختند.» نام این سه کارگر اسماعیل عبدالله‌زاده، مجتبی مرتضی‌نیا و فرشاد کلاگر اعلام شد. متولیان افزود این انفجار در ساعت ۱۶ عصر سه‌شنبه در یک کارخانه تولیدی واقع در شهرک صنعتی رجه بندپی شرقی بابل هنگامی که سه کارگر در حال تمیز کردن مخزن تخمیر بودند روی داد. او گفت کارگران «در نحوه محاسبه گاز تخمیر دچار اشتباه شده و به‌دلیل انفجار در دم کشته شدند». این حادثه سه مصدوم هم داشت که به بیمارستانی در بابل منتقل شدند. مدیر روابط عمومی آتش نشانی شهرک صنعتی بابل گفت: «حدود ۵۰ درصد از این مجموعه تولیدی که ۶۰ کارگر داشت دچار سوختگی و تخریب شد» و اکنون آتش در این کارخانه مهار شده است. منابع کارگری رشت نیز به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) خبر دادند که در روزهای گذشته یکی از کارگران شاغل در کارخانه «کیانا فوم شمال» واقع در شهرک صنعتی رشت بر اثر حادثه کاری کشته شد. نام این کارگر حسین شعبان‌زاده بود و به‌گفته منابع کارگری سقوط در مخزن آب جوش در حین کار عامل مرگ او بر اثر سوختگی زیاد بود.

رویترز: وزیر دفاع «برکنارشده» اسرائیل به کار خود ادامه می‌دهد

رویترز در یک گزارش خبری نوشته است که دستیاران یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل سه‌شنبه ۸ فروردین / ۲۸ مارس به این خبرگزاری گفته‌اند گالانت که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر او را یکشنبه گذشته برکنار کرده بود، تا اطلاع ثانوی در سمت خود باقی می‌ماند. یوآو گالانت از اصلاحات قضایی که دولت راست‌افراطی اسرائیل قصد دارد به‌اجرا بگذارد انتقاد کرده و آن را تضعیف اصل تفکیک قوا دانسته بود. قرار بود برکناری وزیر دفاع از روز سه‌شنبه اجرایی شود اما دستیاران گالانت گفتند که او هرگز نامه‌ای در مورد برکناری خود دریافت نکرده و به کار خود ادامه می‌دهد. سخنگویان نتانیاهو و حزب لیکود در پاسخ به این پرسش که آیا گالانت در سمت خود باقی می‌ماند یا جایگزین می‌شود، اظهار نظر فوری نکردند. یک نظرسنجی توسط کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل نشان داد که ۶۳ درصد از اسرائیلی‌ها - و ۵۸ درصد از رأی‌دهندگان به لیکود - با برکناری گالانت مخالف بودند. اکثریت مشابه از نتانیاهو در تعلیق بررسی اصلاحات قضایی در پارلمان حمایت کردند. اما ۶۸ درصد از اسرائیلی‌ها او را به‌دلیل این بحران مقصر دانستند. نتانیاهو دوشنبه شب این تعلیق را اعلام کرد. با این اصلاحات، دولت که یکی از راست‌گراترین دولت‌ها در تاریخ اسرائیل است، قصد دارد قدرت مقام‌های دولتی را بر دستگاه قضایی افزایش دهد. این لایحه منشأ یکی از بزرگترین جنبش‌های مردمی در تاریخ اسرائیل شده است.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی به روسیه می‌رود

کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه از سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی به روسیه خبر داد. جلالی در توئیتی نوشت مسکو فردا (چهارشنبه ۹ فروردین / ۲۹ مارس) میزبان امیرعبداللهیان است. او در مورد هدف‌های این سفر نوشت: «پیگیری توافقات انجام‌شده میان دو رئیس جمهوری، گفت‌وگو پیرامون تحولات منطقه‌ای، روند پیشرفت توافقات به‌دست آمده در کمیسیون مشترک و آخرین وضعیت کریدور شمال-جنوب از اهم موضوعات رایزنی بین وزرای خارجه خواهد بود.» پیش از این نیز حسین امیرعبداللهیان با انتشار تو‌‌‌ئیتی از سفر خود به مسکو و دیدار و گفت‌وگو با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه خبر داده بود. سفر مقام‌های ایرانی و روسی به کشورهای یکدیگر در یک سال اخیر پس از شروع جنگ در اوکراین افزایش یافته است.

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس آمار رسمی قاچاق سالانه سوخت مایع در نیروگاه‌ها را «۱,۵ میلیارد لیتر» اعلام کرد

مالک شریعتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در مورد قاچاق سوخت توسط نیروگاه‌ها گفت: «شاید رویمان نمی‌شود بگوییم ۱,۵ میلیارد لیتر، آمار رسمی قاچاق سالانه سوخت مایع در نیروگاه‌ها است.» شریعتی تأکید کرد که عمده قاچاق گازوئیل در ایران مربوط به نیروگاه‌ها است و هیچ نظارتی بر آن انجام نمی‌شود. او با اشاره به «حساب‌سازی و فاکتو درست کردن» اعلام کرد تانکرها گازوئیل را در نیروگاه‌ها تخلیه نمی‌کنند. این نماینده مجلس افزود: «نهادهای نظارتی از مجلس تقاضا کرده‌اند فکری به حال حجم بالای تخلفات نیروگاه‌ها در قاچاق سوخت انجام دهد.» آذرماه گذشته روزنامه «ایران» گزارش داد که قاچاق نفت گاز (گازوئیل) در کشور به بالاترین رقم تاریخی خود رسیده و نیروگاه‌ها سود ۷۰ هزار درصدی از آن می‌برند. این روزنامه نوشت: «برآوردهای متفاوتی از حجم قاچاق نفت گاز وجود دارد اما ارقامی در حدود ۸ تا ۱۴ میلیون لیتر در روز برای این موضوع عنوان می‌شود که عدد قابل توجهی است.»

تنها در دو ماه نخست سال ۲۰۲۳ ایرانیان برای خرید ملک در ترکیه ۱۶ هزار میلیارد تومان هزینه کرده‌اند

مقامات جمهوری اسلامی امیدوار بودند که با زلزله ترکیه تا مدتی خروج سرمایه از ایران برای خریدن ملک در کشور همسایه متوقف یا کند شود. اما چنین نشد. به گزارش رسانه‌های داخلی و بر اساس آمار‌های مرکز آمار ترکیه، شهروندان ایرانی در فوریه گذشته تعداد ۴۴۶ فقره و در ژانویه سال جاری میلادی نیز ۵۲۶ خانه در ترکیه خریده‌اند. به این ترتیب شهروندان ایرانی تنها در دو ماهه نخست سال ۲۰۲۳ تعداد ۹۷۲ ملک در ترکیه خریده‌اند که ارزش ریالی آن با دلار حدود ۴۲ هزار تومانی بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. طبق آمارهای ترکیه، ایرانی‌ها در خرید ملک پس از روس‌ها رتبه دوم را به خود اختصاص داده و با عراق که در رتبه سوم است، فاصله قابل‌ توجهی دارند.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران: برای ایجاد آرامستان جدید در غرب و شرق تهران به میزان صد هکتار نقطه‌یابی انجام شده است

علیرضا زاکانی، شهردار تهران اعلام کرد که در سال جدید توسعه گورستان‌ها در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته است. زاکانی گفت: «بهشت زهرا ۵۹۰ هکتار است و قطعه شهدا بالاترین میزان شهید در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است؛ ما توجه ویژه به بهشت زهرا داریم و بازسازی و نوسازی آن در دستور کار قرار دارد. از طرفی به اضافه کردن و در دسترس قرار دادن این محیط می اندیشیم.» شهردار تهران در ادامه افزود: «نقطه‌یابی در غرب و شرق تهران به میزان صد هکتار انجام شده و وارد مذاکره برای خرید شدیم تا مردم در غرب تهران مجبور به تردد به جنوب شهر نشوند.» زاکانی گفت شهرداری در نظر دارد با دفن مردگان در محوطه امام‌زاده‌ها، به اقتصاد این مکان‌ها کمک کند: «به امام‌زادگان شهر نیز کمک خواهیم کرد با اوقاف همکاری را آغاز کردیم تا بتوانیم دفن در امامزادگان را نیز داشته باشیم.» تهران به ۲۶ هزار مکان دفن در سال نیاز دارد. در تهران ۶۰ گورستان به طور کلی تغییر کاربرد یافته‌اند. ۴۷ گورستان نیز به فضای فرهنگی تبدیل شده‌اند و ۳۳ گورستان را برای کاربری‌های دیگر، تغییر وضعیت داده‌اند. در سال‌های گذشته برای پاسخگویی به نیازهای آینده شهر تهران در زمینه دفن مردگان، ۸۰ گورستان مورد مطالعه قرار گرفته بودند. از این تعداد، در ۲۸ گورستان ممنوعیت تدفین وجود دارد. از گورستان‌های باقیمانده نیز تنها در ۲۵ مکان هنوز ظرفیت خاکسپاری وجود دارد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی: قرار است مجلس شورای اسلامی برای مذاکرات هسته‌ای سقف تعیین کند

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در مصاحبه با الجزیره گفت: «طرحی در مجلس شورای اسلامی ارائه شده که برای مذاکرات هسته‌ای، سقف تعیین می‌کند.» دولت بایدن اعلام کرده است که احیای برجام از دستور کار کاخ سفید خارج شده و فعلاً اولویت بر حمایت تسلیحاتی ایران از روسیه در جنگ اوکراین و اعتراضات در ایران است. امیرعبداللهیان در ادامه این مصاحبه افزود: «درهای گفت‌وگو همواره باز نمی‌ماند.» به نقل از رسانه‌های داخلی، میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در گفت‌وگو با روزنامه ایزوستیا روسیه گفت: «مذاکرات وین همچنان در بن‌بست است، اما طرف‌های غربی از اعلام مرگ آن خودداری می‌کنند. به نظر می‌رسد که شانس تکمیل روند مذاکرات همچنان وجود دارد، اما احتمال آن بسیار کم است. از سرگیری این روند در درجه اول با مخالفت ایالات متحده و همچنین سه قدرت اروپایی متشکل از فرانسه، آلمان و بریتانیا مواجه است که ظاهراً تمایل خود را برای ازسرگیری اجرای توافق هسته‌ای از دست داده‌اند.» این دیپلمات روس در ادامه توضیح داد: «به‌طور رسمی، پیش‌نویسی روی میز مذاکره است که بازگشت تدریجی ایران به اجرای تعهداتش ذیل برجام و لغو تحریم‌های غیرقانونی فراسرزمینی آمریکا علیه ایران را فراهم می‌کند. این پیش‌نویس نتیجه مذاکرات فشرده و طولانی در وین با مشارکت روسیه، ایران، چین، تروئیکا، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا است که به‌عنوان هماهنگ‌کننده عمل کرد.»

پناه پناهی: صنعت سینمای ایران تقریباً تعطیل شده است

پناه پناهی فرزند جعفر پناهی، فیلمساز ایرانی، برای شرکت در جشنواره بین‌المللی فیلم بنگلور هند در این شهر حضور دارد. «جاده خاکی»، فیلم کمدی درام به نویسندگی و کارگردانی پناه درباره خانواده‌ای است که قصد دارد در پوشش سفر به روستاهای ایران، یکی از فرزندانش را به طور غیرقانونی از مرز بگذراند. «جاده خاکی» اولین فیلم بلند اوست. پناه پناهی در مصاحبه با ایندیا اکسپرس گفت: «در سینمای ایران در حال حاضر هیچ فعالیتی وجود ندارد.» او با اشاره به منع فعالیت‌های پدرش در زمینه فیلمسازی گفت: «جعفر حتی بعد از ۱۰ سال ممنوعیت فیلمسازی راهی برای ساختن فیلم پیدا کرد. برای هر هنرمندی، شنیده شدن صدایش مهم است. جعفر همیشه با نمایش فیلمش مشکل داشت، دولت به او اجازه نمایش فیلمش را در ایران نمی‌داد.» پناه پناهی گفت: «اما مشاهده کردم که پدرم چگونه خشم خود را کنترل می‌کند.» پناهی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «تا حالا مشغول نمایش فیلمم در کشورهای دیگر بودم. الان شش ماه است که اعتراضات در ایران ادامه دارد. در حال حاضر صنعت سینمای ایران تقریباً تعطیل شده است، اما با این‌حال من در حال کار بر روی یک فیلمنامه جدید هستم و امیدوارم فرصت خوبی برای ساخت فیلم جدیدم که قرار است در ایران اتفاق بیفتد، پیدا کنم.»

یک دیپلمات سابق جمهوری اسلامی: در ایران وزارت خارجه در معنایی که در جهان مرسوم است وجود ندارد

قاسم محبعلی، دیپلمات بازنشسته، در مصاحبه با سایت «انتخاب» گفت در ایران درباره سیاست خارجی و موضوعاتی امنیتی در مراجع دیگر جز دولت تصمیم‌گیری می‌شود. سفر علی شمخانی، رئیس شورای امنیت ملی به چین و امارات متحده عربی و عراق که به حصول توافق برای عادی‌سازی روابط با عربستان و سایر کشورهای خلیج فارس انجامید، سبب شد که حسین امیر عبدالهیان، وزیر امور خارجه در توییتر اعلام کند: «سفر دریابان شمخانی به امارات و عراق در چارچوب غالب مناسبات امنیتی انجام می‌شود. پدیده جدیدی نیست. نماینده وزارت خارجه در سفرها همراه ایشان است. در سیاست خارجی هماهنگی وجود دارد. همه چیز در چارچوب نظام و‌ زیر نظر رئیس‌جمهوری است.» محبعلی اما در ادامه مصاحبه با انتخاب تلویحاً این گفته را نقض کرد. او درباره تضعیف وزارت خارجه گفت: «بله من هم در دوران کاری خود شاهد این اتفاقات بودم، وزارت خارجه یک بخش کارشناسی قوی داشت و نقش خود را بازی می‌کرد و معمول هم بود که وزرای خارجه در سطح چهره‌های شناخته شده ملی باشند اما وقتی این چنین نباشد وضعیت مثل امروز در وزارت خارجه می‌شود.» این دیپلمات بازنشسته در ادامه افزود: «از اواخر دولت اصلاحات عملا وزارت خارجه ضعیف شد، اول مذاکرات هسته‌ای از دولت خارج شد، بعد مسائل منطقه و سپس تعیین سفرای حوزه خاورمیانه از وظایف وزارت خارجه خارج شد و الان نیز نمی‌توان گفت چیزی به نام وزارت خارجه به معنای مرسوم جهانی وجود دارد.» دوشنبه ۷ فروردین، کمال خزاری، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل و دبیر شورای روابط خارجی در بازگشت از دمشق درباره تضعیف نقش وزارت خارجه گفته بود: «طبیعی است که حل مسایل عالی امنیتی با شورای عالی امنیت ملی و پیشنهاد راهبرد با شورای راهبردی و اجرای سیاست خارجی با وزارت خارجه است که در هماهنگی کامل انجام‌ می‌گیرد. طبعا اشاعه اینگونه تفسیرهای نادرست به مصلحت روابط خارجی کشور نیست.»