ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

علی اسداللهی، شاعر و از اعضای منتخب کانون نویسندگان ایران از زندان آزاد شد

علی اسداللهی از زندان آزاد شد. انیشا اسداللهی خواهر این شاعر و عضو کانون نویسندگان ایران شامگاه سه‌شنب ۹ اسفند با انتشار تصویرهایی از مقابل زندان فشافویه از آزادی برادرش خبر داد. پیش‌تر اعلام شده بود که نخستین جلسه دادگاه او در چند روز گذشته برگزار شده است. علی اسداللهی ۳۰ آبان توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شد. او بیش از ۳۰ روز در سلول انفرادی تحت ضرب و شتم و بازجویی برای پذیرش اتهام «اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام» بود و سپس به زندان فشافویه منتقل شد.علی اسداللهی، متولد ۱۳۶۶ است. از او تا کنون شش کتاب شعر با نام‌های «الف تا ی» (انتشارات آهنگ دیگر ۱۳۸۸)، «چشم به راه ابریشم» (انتشارات نگاه ۱۳۹۰)، «پنی‌سیلین» (نشر ناممکن ۱۳۹۲)، «بن‌بست فرشته» (نشر منجنیق ۱۳۹۶)، منظومهٔ لالکی» (نشر میدان ۱۳۹۷)، «هشت نامه و سه شعر» (نشر پوئتیکا ۱۳۹۹) منتشر شده است. مجموعه عکس «پنج و هفت-شصت و هشت» (نشر پروبلماتیکا ۱۳۹۶) -با موضوع بررسی کرونولوژیک دیوارنوشته‌های باقی‌مانده از سال‌ها ۵۷ تا ۶۸- دیگر کتاب اوست. انجمن قلم آمریکا و ۳۵ مرکز دیگر شبکه جهانی انجمن قلم دوشنبه ۲۷ فوریه/۸ اسفند با انتشار بیانیه‌ای مشترک خواهان توقف اعمال فشارها از سمت جمهوری اسلامی علیه کانون نویسندگان ایران به عنوان یک صدای پیشرو علیه سانسور شدند. در این بیانیه آمده است: «ما به عنوان اعضای شبکه جهانی انجمن قلم از مقامات ایرانی می‌خواهیم که آزار و اذیت اعضای کانون نویسندگان ایران را متوقف و بدون قید و شرط علی اسداللهی و کیوان مهتدی، دو عضو در بند کانون نویسندگان ایران را از زندان آزاد کنند.» یکم اسفند سال جاری بیش از ۲۰۰ شاعر به همراه برخی از نویسندگان و هنرمندان در بیانیه‌ای خواستار آزادی علی اسداللهی شده بودند.

رئیس دانشگاه تهران شرط عفو دانشجویان دستگیرشده در اعتراضات را «ابراز ندامت» عنوان کرد

محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران درباره عفو دانشجویان این دانشگاه که در جنبش «زن، زندگی، آزادی» دستگیر شدند گفت: «هر دانشجویی که ابراز ندامت کند مشمول عفو و بخشش قرار می‌گیرد.» مقیمی افزود دانشگاه تهران در این زمینه نامه‌ای به معاونت دانشجویی فرستاده تا پرونده‌های این دانشجویان مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار بگیرد. او افزود: «البته کمیته ویژه‌ای در این زمینه تشکیل ندادیم همان شورای انضباطی با یک رویکرد جدید در معاونت دانشجویی مسئول پیگیری وضعیت پرونده این دانشجویان شد.» رئیس دانشگاه تهران همچنین اعلام کرد که از شمار دانشجویان این دانشگاه که پرونده انضباطی در اعتراضات سراسری دارند اطلاعی ندارد. روز دوشنبه هاشم دادش‌پور، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم از برنامه این سازمان برای تدوین دستورالعمل برای عفو دانشجویان خبر داد و گفت: «ما در این رابطه یک جمع‌بندی را داشتیم و در راستای این جمع بندی سعی خواهیم کرد که حداکثر در این هفته به تصمیمی برسیم و نتیجه را به مقامات تصمیم گیرنده اعلام کنیم.»

دو بیمارستان در استانبول به دلیل ایمن نبودن در برابر زلزله تخلیه شدند

روز سه‌شنبه ۹ اسفند / ۲۸ فوریه در شهر استانبول ترکیه دو بیمارستان به دلیل اینکه برآورد می‌شود در برابر زلزله ایمن نیستند، تخلیه شدند. از جمله یک بیمارستان دانشگاهی در این کلانشهر تخلیه شد. حدود ۸۰۰ تخت، ۳۲ اتاق عمل و همچنین بخش‌های مراقبت‌های ویژه و دیالیز باید تخلیه شوند. فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه گفت بیماران به بیمارستانی در منطقه شیشلی استانبول، واقع در بخش اروپایی این شهر منتقل خواهند شد. کارشناسان بر این باورند که تا سال ۲۰۳۰ استانبول با زلزله‌ای مشابه زلزله‌ اخیر در مناطق جنوب شرقی ترکیه و سوریه، مواجه خواهد شد. شمار تلفات در این زلزله تاکنون به بیش از ۵۰ هزار نفر رسیده است.

پوتین رسماً پیمان کاهش سلاح هسته‌ای «استارت نو» را تعلیق کرد

کرملین سه‌شنبه ۹ اسفند / ۲۸ فوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه رسماً تعلیق معاهده «استارت نو» را امضا کرد. کرملین همچنین افزود روسیه در حال حاضر مذاکرات صلح با اوکراین را غیرممکن می‌داند و دستیابی به اهداف جنگ اولویت مطلق دارد. براساس این بیانیه به سرویس امنیت فدرال روسیه دستور داده شده تا اقدامات قوی‌تری علیه جاسوسی غرب انجام دهد. پوتین سه‌شنبه هفته گذشته ۲ اسفند / ۲۱ فوریه در یک سخنرانی دو ساعته گفت مسکو عضویت خود در پیمان کاهش سلاح‌های هسته‌ای موسوم به «استارت نو» را به تعلیق می‌آورد. او همچنین گفت مسکو باید آماده باشد تا در صورت آزمایش سلاح هسته‌ای از سوی واشنگتن، دست به چنین آزمایش‌هایی بزند. «استارت نو» آخرین پیمان کاهش سلاح‌های هسته‌ای میان روسیه و آمریکاست؛ دو کشوری که ۹۰ درصد کلاهک‌های اتومی جهان را در اختیار خود دارند. این پیمان در سال ۲۰۱۱ امضا و در سال ۲۰۲۱ تمدید شد و قرار بود تا سال ۲۰۲۶ ادامه یابد.

سپاه پاسداران به کپرهای تهیدستان در چابهار یورش برد و آن‌ها را تخریب کرد

براساس گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، در نخستین ساعات بامداد سه‌شنبه ۹ اسفند نیروهای سپاه پاسداران با یورش به منطقه پشت جمعه‌بازار شهرستان چابهار در سیستان و بلوچستان کپرهای مردم محروم این منطقه را تخریب کردند. بنا بر این گزارش‌ها مأموران سپاه همچنین اقدام به تیراندازی و ضرب و شتم ساکنان این منطقه کردند. آن‌ها برای تخریب کپرها با خود لودر آورده بودند و با شوکر به زنان و کودکان حمله کردند. همچنین دستشویی‌ها و‌ حوض آب‌انبار مردم را هم تخریب کردند. سپاه پاسداران مدعی است که زمین‌های این منطقه به سپاه تعلق دارند و مردم باید از آن‌جا بروند. یورش مأموران سپاه از ساعت ۱۲ شب تا سه و ۴۵ دقیقه بامداد ادامه داشت.

نماینده قم در مجلس از مسموم‌کردن دختران در مدارس اعلام برائت کرد

احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی سه‌شنبه ۹ اسفند از مسموم‌کردن دختران دانش‌آموز در مدارس اعلام برائت کرد و گفت: «ضمن اینکه این کار را محکوم می‌کنیم، از این اقدامات برائت می جوییم و از تحصیل دختران حمایت و استقبال می‌کنیم». به نوشته خبرگزاری حکومتی تسنیم نماینده قم وعده پیگیری از سوی مجلس داد. عبدالعلی رحیمی مظفری نماینده سروستان هم در جلسه علنی روز سه‌شنبه گفت که حداقل ۱۰ تا ۱۵ شهر «درگیر مسمومیت دانش‌آموزی» شده‌اند و از محمدباقر قالیباف، رئيس مجلس خواست کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس و کمیسیون بهداشت و درمان را مأمور ورود به این مسئله کند. در نزدیک به دو ماهی که از تاریخ ۹ آذر و خبر انتشار مسمومیت مشکوک دانش‌آموزان هنرستان دخترانه نور قم می‌گذرد، صدها دختر دانش‌آموز در نقاط مختلف ایران مسموم شده و با علائم سردرد، مشکلات تنفسی، بی‌حالی، حالت تهوع، افت فشار و استرس شدید به مراکز درمانی منتقل شده‌اند. مقام‌های وزارت بهداشت پس از فراگیرشدن تروریسم شیمیایی علیه دختران، به عمدی بودن این اقدامات اذعان کردند و دلیل آن ‌را اقدام «برخی از افراد برای تعطیلی مدارس دخترانه» دانستند. بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه تأکید کرد که «نوعی سم خفیف» باعث ایجاد مسمومیت دختران دانش‌آموز شده است اما گفت: «این‌که این سم چطور تولید شده است و عامدانه بوده یا خیر در حیطه وظایف وزارت بهداشت نیست.» شماری از منتقدان جمهوری اسلامی این اقدام را واکنش نظام‌مند و ارتجاعی حکومت به جنبش زن، زندگی، آزادی می‌دانند.

بانک جهانی میزان خسارت‌های زمین‌لرزه در ترکیه و هزینه‌های بازسازی آن را بیش از ۱۰۲ میلیارد دلار تخمین زد

بانک جهانی خسارت مستقیم زمین‌لرزه اخیر ترکیه را ۳۴,۲ میلیارد دلار و هزینه‌های بازسازی آن را تا دو برابر این میزان برآورد کرد. ۳۴,۲ میلیارد دلار برابر با چهار درصد تولید اقتصادی ترکیه در سال ۲۰۲۱ است. هامبرتو لوپز، مدیر دفتر بانک جهانی در ترکیه گفت براساس برآوردها زمین‌لرزه‌های اخیر می‌توانند تولید ناخالص داخلی ترکیه در سال جاری را که بین ۳,۵ و ۴ درصد پیش‌بینی می‌شود دست‌کم ۵۰ درصد کاهش دهند. آنا بیردی، معاون رئیس مجموعه بانک جهانی در اروپا و آسیای میانه وضعیت سوریه را نیز بسیار فاجعه‌بار خواند و اعلام کرد که به‌زودی بانک جهانی گزارش جداگانه‌ای درباره تأثیرات زلزله بر سوریه منتشر خواهد کرد. ۱۷ بهمن / ۶ فوریه زلزله‌ مهیبی به بزرگی ۷,۸ ریشتر ۱۱ استان در جنوب شرق ترکیه و همچنین شمال سوریه را لرزاند و تلفات بسیاری بر جای گذاشت. تنها در ترکیه بیش از ۴۳ هزار نفر جان خود را از دست دادند. گزارش بانک جهانی نشان می‌دهد که ۱,۲۵ میلیون نفر به دلیل ویرانی کامل ساختمان‌ها یا آسیب‌های گوناگون بی‌خانمان شده‌اند. بانک جهانی در ارتباط با زلزله تاکنون یک میلیارد و ۷۸۰ میلیون دلار به ترکیه کمک کرده است.

روبن اوستلوند، فیلمساز سوئدی رئیس هیئت داوران جشنواره کن امسال شد

روبن اوستلوند، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده سوئدی، رئیس هیئت داوران هفتاد و ششمین دوره جشنواره فیلم کن شد. این نخستین بار است که یک هنرمند سوئدی ۵۰ سال پس از اینگرید برگمن، بازیگر نامدار سینمای سوئد و جهان ریاست هیئت داوران کن را برعهده می‌گیرد. اوستلوند اعلام کرد که از این انتخاب «شاد و مفتخر» است. سایر اعضای هیئت داوران جشنواره کن و فیلم‌های شرکت‌کننده در آن، در ماه مارس معرفی خواهند شد. اوستلوند دو بار برنده نخل طلای کن شده است: در سال ۲۰۱۷ برای فیلم «مربع» و سال گذشته برای طنز اجتماعی «مثلث غم». این فیلمساز ۴۸ ساله در اسکار امسال نیز در سه بخش از جمله بهترین کارگردانی و بهترین فیلم نامزد دریافت جایزه است. هفتادوششمین دوره جشنواره کن در ماه مه برگزار می‌شود.

خبرگزاری‌های داخلی از ورود رئيس شرکت گازپروم روسیه به تهران خبر دادند

خبرگزاری حکومتی تسنیم سه‌شنبه ۹ اسفند/۲۸ فوریه از ورود الکسی میلر، رئیس شرکت گازپروم روسیه به تهران خبر داد. به نوشته تسنیم رئيس گازپروم در راس هیئتی وارد تهران شده و در حال رایزنی با برخی از مدیران مجموعه وزارت نفت جمهوری اسلامی‌ست. او قرار است با وزیر نفت و یکی از معاونانش برای «جمع‌بندی نتایج سفر و ترسیم نقشه راه همکاری‌های غول گازی روسیه با بخش نفت و گاز ایران» ملاقات کند. کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی در مسکو هم روز دوشنبه با میلر ملاقات کرده بود. محسن خجسته‌ مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اواخر تیر سال جاری از امضای «بزرگترین سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت نفت ایران» خبر داده بود. او گفته بود شرکت ملی نفت ایران و گازپروم روسیه تفاهم‌نامه‌ای به ارزش «چند ده میلیارد دلار» امضاء کرده‌اند. این رقم در ادامه از سوی وزارت نفت ۴۰ میلیارد دلار اعلام شد.  گفته می‌شود میدان‌های نفتی منصوری، آب تیمور، کرنج، چنگوله و آذر از جمله میدان‌های مورد توجه در این تفاهم‌نامه اند. صادرات و سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران و به تبع آن درآمدهای حکومت جمهوری اسلامی از محل فروش نفت در سال‌های اخیر به خاطر تحریم‌های ایالات متحده آمریکا کاهش چشمگیری داشته‌اند. شرکت نیمه دولتی گازپروم روسیه نیز در معرض تحریم‌های ناشی از حمله روسیه به اوکراین قرار دارد.

شمار قربانیان زلزله ملاطیه ترکیه افزایش یافت

اداره اورژانس و حوادث غیر مترقبه ترکیه سه‌شنبه ۹ اسفند / ۲۸ فوریه از افزایش شمار قربانیان زلزله روز گذشته به ۱۴۲ کشته و زخمی خبر داد. به‌گزارش خبرگزاری آناتولی، این اداره مرگ دو نفر و مجروح شدن ۱۴۰ نفر را ثبت کرده است. حال ۱۲ نفر از مجروحان وخیم گزارش شده و مداوای ۴۰ نفر دیگر نیز در حال انجام است. عملیات جست‌و‌جو و نجات در هفت ساختمان از ۳۱ ساختمان تخریب‌شده در ملاطیه به پایان رسیده است. روز دوشنبه ۸ اسفند / ۲۷ فوریه زلزله‌ای به قدرت ۵,۶ ریشتر در استان ملاطیه ترکیه روی داد. در گزارش ابتدایی اعلام شده بود که در این زمین‌لرزه دست‌کم یک نفر کشته و ۶۹ نفر مجروح شده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران را به فریبکاری متهم کرد

‌ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا یک بار دیگر اعلام کرد وزیر خارجه ایران در مورد آمادگی آمریکا برای از سرگیری مذاکرات احیای برجام دروغ می‌گوید. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ادعا کرده بود که فؤاد حسین همتای عراقی‌اش، پیامی را از طرف آمریکا به او مخابره کرده است. بر اساس این ادعا این پیام در مورد آمادگی ایالات متحده برای توافق بر سر احیای برجام است. امیر عبداللهیان ادعا کرده بود که آمریکایی‌ها گفته بودند آماده پیگیری مذاکرات هستند.‌ ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه ۲۷ فوریه/ ۸ اسفند در پاسخ به پرسشی درباره ادعاهای وزیر خارجه جمهوری اسلامی گفت: «فقط مقامات ایرانی می‌توانند بگویند که چرا به این دروغ‌ها ادامه می‌دهند. مقامات ایرانی می‌توانند این دروغ‌ها را هر چند وقت یک‌بار تکرار کنند، اما واقعیت‌های اساسی را نمی‌توانند تغییر دهند. احیای برجام ماه‌هاست که در دستور کار قرار نگرفته است. ما هیچ پیامی که خلاف این قاعده باشد نداده‌ایم. من نمی‌توانم در مورد اینکه چرا مقامات ایرانی ممکن است در تلاش برای فریب بقیه جهان باشند صحبت کنم. این سؤال را باید از آنها پرسید.»

دو ناو جنگی ایران در برزیل پهلو گرفتند

به گزارش خبرگزاری رویترز دولت لولا داسیلوا، رئیس ‌جمهوری برزیل، با وجود فشارهای آمریکا به دو کشتی جنگی ایران اجازه داد در ریودوژانیرو پهلو بگیرند. بر اساس این گزارش اداره بندر ریو در بیانیه‌ای اعلام کرد: «کشتی‌های جنگی مکران و دنا، هر دو صبح روز یکشنبه وارد برزیل شدند.» رویترز اوایل فوریه سال جاری گزارش داده بود که برزیل در مقابل فشارهای ایالات متحده تسلیم شده و درخواست ایران برای پهلوگیری این کشتی‌ها در ریودوژانیرو در اواخر ژانویه ۲۰۲۳ را رد کرده است. با این حال، با پایان سفر لولا کشتی‌ها اجازه پهلوگیری پیدا کردند. دریاسالار، کارلوس ادواردو هورتا آرنتز، معاون رئیس ستاد نیروی دریایی برزیل در اطلاعیه‌ای که ۲۳ فوریه منتشر شد، موافقت خود برای پهلوگیری این کشتی‌ها در ریودوژانیرو در فاصله بین ۲۶ فوریه/۷ اسفند تا ۴ مارس/۱۳ اسفند را اعلام کرد. آمریکا که در پی ایجاد روابط نزدیک‌تر با برزیل است از حضور کشتی‌های جنگی ایران در آب‌های آن کشور خرسند نیست. الیزابت باگلی سفیر ایالات متحده ۱۵ فوریه در یک کنفرانس خبری از برزیل خواسته بود که اجازه لنگر انداختن کشتی‌ها را ندهد. دیپلماسی با ایران یکی از نکات برجسته سیاست خارجی دولت لولا داسیلوا در دوره ریاست جمهوری قبلی‌اش بود. او در سال ۲۰۱۰ به تهران سفر کرد تا با محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری وقت، دیدار کند. لولا در آن زمان به دنبال میانجیگری برای توافق هسته‌ای بین ایران و ایالات متحده بود.

شبکه جهانی انجمن قلم خواهان آزادی بی‌قید و شرط علی اسداللهی و کیوان مهتدی شد

انجمن قلم آمریکا و ۳۵ مرکز دیگر شبکه جهانی انجمن قلم دوشنبه ۲۷ فوریه/۸ اسفند با انتشار بیانیه‌ای مشترک خواهان توقف اعمال فشارها از سمت جمهوری اسلامی علیه کانون نویسندگان ایران به‌عنوان یک صدای پیشرو در ایران شدند. در این بیانیه آمده است: «ما از خبر آزادی آرش گنجی و رضا خندان مهابادی، دو نویسنده ایرانی از زندان استقبال می‌کنیم. هیچ کس نباید به خاطر جرم‌انگاری آنچه که نوشته است، ترجمه کتاب یا مبارزه با سانسور زندانی شود.» در ادامه این بیانیه آمده است: «ما به‌عنوان اعضای شبکه جهانی انجمن قلم از مقامات ایرانی می‌خواهیم که آزار و اذیت اعضای کانون نویسندگان ایران را متوقف و بدون قید و شرط علی اسداللهی و کیوان مهتدی، دو عضو در بند کانون نویسندگان ایران را از زندان آزاد کنند.» شبکه جهانی انجمن قلم در ادامه این بیانیه با همه نویسندگان ایرانی اعلام همبستگی کرده و یادآور شده است که نویسندگان دربند بعد از بازداشت‌های خودسرانه توسط مأموران امنیتی جمهوری اسلامی از دسترسی به وکیل و ملاقات با اعضای خانواده خود محروم بوده‌اند. کیوان مهتدی نویسنده، مترجم، فعال کارگری و عضو کانون نویسندگان ایران که از اردیبهشت سال جاری در بازداشت به‌سر می‌برد، هم‌اکنون در حال گذراندن دوره شش سال زندان خود است. علی اسداللهی، شاعر و عضو هیأت دبیران کانون نویسندگان ایران در آبان بازداشت و پس از تحمل ۳۱ روز انفرادی به زندان فشافویه (تهران بزرگ) منتقل شد. او در آنجا بدون هیچ اتهامی در بازداشت به‌سر می‌برد. یکم اسفند سال جاری بیش از ۲۰۰ شاعر به همراه برخی از نویسندگان و هنرمندان در بیانیه‌ای خواستار آزادی علی اسداللهی شده بودند.

سفر وزیر خارجه اسرائیل به آلمان برای گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای ایران

الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل سه‌شنبه ۲۸ فوریه /۹ اسفند در راستای کارزار اسرائیل برای توقف دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای، به ویژه پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر نزدیک شدن جمهوری اسلامی به تولید غنی‌سازی اورانیوم با درجه تسلیحاتی، راهی آلمان می‌شود. به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، کوهن گفت: «این سفر استراتژیک در چارچوب تلاش‌ها برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.» آلمان یکی از ۳۵ عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که قرار است ۶ مارس /۱۵ اسفند در وین برای بحث درباره غنی‌سازی اورانیوم ۸۴ درصد در تأسیسات هسته‌‌ای ایران تشکیل جلسه دهد. انتظار می‌رود رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از این نشست به ایران سفر کند. قرار بود این هفته کوهن میزبان جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا باشد، اما این دیدار به تعویق افتاد و تاریخ جدیدی هم برای آن تعیین نشد. بریتانیا نیز یکی از اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. کوهن در برلین با همتای آلمانی خود آنالنا بربوک دیدار و گفت‌وگو می‌کند. علاوه بر برنامه هسته‌ای ایران، روابط دوجانبه بین دو کشور نیز در دستور کار قرار دارد. این چهارمین سفر وزیر خارجه اسرئیل به خارج از آن کشور است. پیش از این او از سودان، ترکیه و اوکراین بازدید کرده بود.

بهزاد نبوی: ‌به دلیل مشکلات جسمی و همچنین بالا بودن سن دیگر امکان حضور در جبهه اصلاحات را ندارم

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) بهزاد نبوی، رئیس جبهه اصلاحات از پایان دوره ریاست دو ساله خود در این جبهه خبر داد. نبوی درباره کناره‌گیری از این مقام گفت: «مدت دو ساله من در ریاست جبهه اصلاحات به پایان رسید و دیگر سمتی در جبهه ندارم.» او در پاسخ به این سؤال که آیا تمایل به ادامه همکاری در جبهه اصلاحات را دارد، گفت: ‌«به دلیل مشکلات جسمی و همچنین بالا بودن سن دیگر امکان حضور در جبهه را ندارم.» بهزاد نبوی (زاده ۱۳۲۱ تهران) از اعضای ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی است. او در واکنش به اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ ایران گفته بود: «به‌رغم شرایط نامساعد برای ادامه فعالیت سیاسی، کماکان باید حرکت اصلاحی را ادامه دهیم. فی‌المثل در ماجرای مهسا امینی جبهه در اولین روز، بیانیه داد و به رئیس قوه قضائیه نامه نوشت، ولی قطعاً نمی‌توانیم با معترضان کف خیابان که شعارهای براندازانه می‌دهند، همسو شویم.»

پیروز، یوزپلنگ ایرانی جان باخت

پیروز، آخرین بازمانده سه توله پوزپلنگ ایرانی که در ۱۰ اردیبهشت‌ماه به‌روش سزارین از مادرش ایران به دنیا آمده بود، در نخستین ساعات روز سه‌شنبه، ۹ اسفند جان باخت. امیر مرادی، رییس بیمارستان دامپزشکی مرکزی، همزمان با انتشار ویدیوی جان باختن پیروز گفت: «با از دست دادن پیروز و عدم اثربخشی تمام تلاش‌هایی که تیم درمان در چند روز گذشته برای نجات حیوان انجام داد همراه بود، باعث تأسف من و تمام همکاران است و از همه عذرخواهی می‌کنیم که نتوانستیم این حیوان را نگه داریم.» دو فرزند پیشین ایران، در فاصله‌ای نزدیک از تولد جان باخته بودند اما پیروز تا به امروز دوام آورده بود. در ابتدا، چون توله‌ها به روش سزارین متولد شدند، توسط مادر به‌عنوان فرزند قبول نشدند و مراقبت از آن‌ها به آدمی واگذار شد. پیروز برای مراقبت بیشتر، از توران در استان سمنان به پردیسان در تهران منتقل شد. پیروز که با شیر و مراقبت مادر بزرگ نشده بود، سیستم ایمنی قوی‌ای نداشت. در آخرین ساعت‌های زندگی پیروز، درمان او را با دستگاه دیالیز شروع کردند تا جلوی آسیب ازکارافتادگی کلیه‌هایش را بگیرند. پیروز دو روز دیگر اگر زنده می‌ماند، ده ماهه می‌شد. با مرگ پیروز، موجی از کاربران برای او در شبکه‌های اجتماعی سوگواری کردند. کاوه مدنی، از مدیران پیشین سازمان محیط‌زیست ایران، در توییتی نوشت: «بدرود پسر خوب ایران! فراموش نمی‌کنیم که در دورانی سرشار از ظلم و غم و اندوه، عشق و شادی و لبخند را برای یک ملت به ارمغان آوردی.»