ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پنجمین روز اعتصاب کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز با راهپیمایی اعتراضی همراه شد

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز پنج روز است که در اعتصاب‌اند. آن‌ها امروز با شعار «بانک ملی حیا کن، گروه ملی رو رها کن»، «محمدی حیا کن، گروه ملی رو رها کن»، «کارگر می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» و پارچه‌نوشته‌هایی با شرح «بانک ملی عرضه اداره کردن گروه ملی را ندارد» و «همسان‌سازی حقوق با شرکت‌های فولادی حق مسلم ماست» راهپیمایی اعتراضی برگزار کردند. به گزارش کانال تلگرامی «اتحادیه آزاد کارگران ایران»، مطالبات کارگران از قرار زیر است: ـ رفع ممنوعیت ورود به شرکت کارگران تعلیق‌شده و بازگشت به کار کارگران اخراج شده قبلی. ـ همسان‌سازی دستمزدها برابر دریافتی کارگران شرکت های فولادی همجوار. ـ اجرای کامل و فوری طبقه‌بندی مشاغل. ـ قراردادی شدن کلیه کارگران شفق. ـ برکناری مدیرعامل فاسد و خلع مالکیت از بانک ملی. ـ مشارکت کارگران در امر مدیریت شرکتی که متعلق به خود ما است. برخی کارگران هفت‌تپه نیز در کانال تلگرامی «هفت‌تپه-کانال مستقل کارگران» از خواست‌های کارگران فولاد حمایت کرده‌اند و مبارزات آن‌ها و مخصوصاً خواست «مشارکت کارگران در امر مدیریت شرکتی» را یادآور مبارزات کارگران هفت‌تپه برای خلع‌ید از کارفرمای خصوصی دانسته‌اند.

مردم اردکان برای سومین روز در اعتراض به آلودگی هوا تظاهرات کردند: «اردکان هوا ندارد»

جمعی از مردم اردکان با شعار «مسئول بی‌لیاقت، ننگت باد، ننگت باد»، «قاسم اردکانی، شرمت باد، شرمت باد»، «جیره‌خور صنعتی، ننگت باد، ننگت باد» در اعتراض به آلودگی هوا به خیابان‌ها آمده‌اند. آن‌ها کفن‌پوش با پارچه‌نوشته‌های «اردکان هوا ندارد» و «کودکان را دریابید» اعتراضاتی را ادامه می‌دهند که اکنون وارد سومین روز خود شده و تصاویر شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که از چهارم دی‌ماه و در غالب تجمع شبانه آغاز شده است. روز گذشته، پنجم دی‌ماه/۲۶ دسامبر نیز مردم با شعارهایی از جمله «استاندار حیا کن، اردکان رو رها کن» و «هوای پاک حق مسلم ماست» به خیابان آمده بودند. آلودگی هوا اخیرا در چندین استان ایران شدت گرفته است و شاخص کیفی هوای اردکان در اغلب روزهای اخیر بنا بر اعلام نمایشگرهای سطح این شهرستان در وضعیت ناسالم و گاهی خطرناک برای گروه‌های حساس بوده است. شهرستان اردکان از شهرستان های صنعتی استان یزد است که صنایع آلاینده متعددی در آن فعالیت می‌کنند. مطابق گزارش خبرگزاری «ایلنا»، مسئولان استان در دو دهه گذشته به صدور مجوزهای متعدد برای احداث صنایع در این منطقه ادامه داده‌اند و در شرایط فعلی نیز به دنبال توسعه صنایع در اردکان هستند. به گفته حسین سبزواری، فرماندار شهرستان اردکان، اردکان در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۱۰۰ روز آلوده را پشت سر گذاشته است و دو واحد صنعتی در این‌باره به مراجع قضایی معرفی شده‌اند و ۵۰ واحد اخطار گرفته‌اند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، امروز جلسه‌ای متشکل از اعضای شورای اسلامی شهرستان اردکان و میبد برگزار شده که به مباحث آلایندگی هوای دو شهرستان اختصاص داشته است. هنوز گزارشی از نتایج این جلسه منتشر نشده است.

رمضان شریف: به صورت مستقیم و با استفاده از «جبهه مقاومت» انتقام ترور رضی موسوی را می‌گیریم

سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت که جمهوری اسلامی قطعاً از اسرائیل به دلیل ترور رضی موسوی انتقام خواهد گرفت. رضی موسوی از فرماندهان عالی سپاه قدس در سوریه بود که روز دوشنبه هدف موشک‌های اسرائیل قرار گرفت و در زینبیه دمشق کشته شد. رمضان شریف روز چهارشنبه ۶ دی‌ماه گفت که انتقام ایران از این ترور، ترکیبی از «اقدام مستقیم و اقدامات جبهه مقاومت» خواهد بود. سخنگوی سپاه گفت که در ترورهای پیشین اسرائیل هم سپاه از آن‌ها به صورت مستقیم انتقام گرفته است ولی اسرائیلی‌ها اجازه انتشار خبر ترور افسران ارشدشان را نمی‌دهند: «برخورد ما با رژیم یک روند ادامه‌دار است و یک برخورد لحظه‌ای و نقطه‌ای نیست کمااینکه بعد از ترور دانشمندان هسته‌ای ما انتقام گرفتیم اما به دلیل فضای بسته رسانه‌ای اسرائیلی‌ها اجازه انتشار این اخبار را نمی‌دهند. اگر شما امروز یک افسر ارشد اسرائیلی را ترور کنید کما اینکه در انتقام‌های قبلی این اتفاق افتاده است اما آن‌ها اجازه رسانه‌ای شدن آن را نمی‌دهند.» با این حال حسن کاظمی قمی، دیپلمات ارشد ایرانی که نقش نماینده سپاه قدس در وزارت خارجه را ایفا می‌کند، «پاسخ مستقیم» به کشته شدن رضی موسوی را «زود» دانست و گفت باید بررسی‌های لازم پیش از هر اقدامی انجام شود: «در شرایط کنونی تحولات منطقه و سرزمین‌های اشغالی، موضع جمهوری‌ اسلامی این است که ورود به یک اقدام مستقیم، شاید کمی زود باشد. باید بررسی‌های لازم در این زمینه انجام شود، کمااینکه ابزارهای دیگری نیز برای پاسخ‌گویی وجود دارد که مقدم بر عملیات هستند و در زمان مقتضی انجام می‌شود.»

کمیته روابط خارجی پارلمان ترکیه با عضویت سوئد در ناتو موافقت کرد

کمیته روابط خارجی پارلمان ترکیه به عضویت سوئد در پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو) چراغ سبز نشان داد. این اقدام راه را برای طرح آن در پارلمانی که اکثریت آن در دست حزب حاکم «عدالت و توسعه» است، هموار می‌کند. پیشنهاد سوئد برای عضویت در ناتو ماه‌ها با مخالفت ترکیه و مجارستان در بن‌بست مانده بود و به‌تازگی پس از آن‌که رجب طیب اردوغان، رئیس ‌جمهوری ترکیه آن را به دریافت جنگنده‌های اف۱۶ از ایالات متحده آمریکا مرتبط کرد، پیچیده‌تر شد. ترکیه و مجارستان در ماه آوریل فنلاند را به‌عنوان سی‌ویکمین عضو ناتو پذیرفتند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، از رأی کمیته روابط خارجی پارلمان ترکیه استقبال کرد و گفت روی ترکیه و مجارستان حساب می‌کند تا «در اسرع وقت» مصوبه‌های خود را تکمیل کنند. او تأکید کرد که «عضویت سوئد ناتو را قوی‌تر خواهد کرد». توبیاس بیلستروم، وزیر خارجه سوئد نیز با بیان این‌که گام بعدی رأی‌گیری در پارلمان ترکیه است، گفت: «ما مشتاقانه منتظر عضویت در ناتو هستیم.»

واکنش اسلامی به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: فضاسازی آمریکا، اروپا و اسرائیل است، کار جدیدی نکرده‌ایم

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در ایران گفت که ایران کماکان به غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم ادامه می‌دهد و اقدام متفاوت و جدیدی انجام نداده است. اسلامی این سخنان را روز چهارشنبه ۶ دی‌ماه در حاشیه جلسه هیأت دولت و در واکنش به گزارش روز گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح کرد. روز سه‌شنبه دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل اعلام کرد که ایران در تأسیسات هسته‌ای نطنز و فردو کاهش سرعت غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد را معکوس کرده است. رئیس سازمان انرژی اتمی با تأکید بر اینکه طبق ضوابط، اورانیوم با غنای ۶۰ درصد تولید می‌کنیم، گفت که «نه کاری را تغییر داده‌ایم و نه ظرفیت جدیدی ایجاد کرده‌ایم». اسلامی گفت که از نظر او «کاخ سفید، سه کشور اروپایی و رژیم صهیونیستی» پشت گزارش جدید آژانس هستند و هدفشان ایجاد انحراف از «جنایاتشان در غزه» است. به رغم تکذیب اسلامی، در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است که «ایران تولید اورانیوم با خلوص بالا را افزایش داده و کاهش تولید قبلی خود را از اواسط سال ۲۰۲۳ معکوس کرده است.» بنابه این گزارش، ایران در نیروگاه آزمایشی غنی‌سازی سوخت در تأسیسات گسترده نطنز و در مجتمع غنی‌سازی سوخت فردو تا ۶۰ درصد اورانیوم غنی‌سازی می‌کند و «آژانس در اواخر ماه نوامبر گذشته، از افزایش نرخ خوراک‌دهی برای تولید هگزافلوراید اورانیوم (UF6) غنی‌شده به ایزوتوپ ۲۳۵ اورانیوم ۶۰ درصدی مطلع شد و آن را مشاهده کرده است». همچنین ایران از پایان ماه نوامبر تولید هگزافلوراید اورانیوم غنی‌شده به اورانیوم ۶۰ درصدی در این دو تأسیسات را به حدود ۹ کیلوگرم در ماه افزایش داده است. این در حالی است که ایران غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را تا سه کیلو در ماه کاهش داده بود.