ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله نیروهای پلیس به دانشگاه آزاد اسلامی واحد سوهانک و بازداشت ده‌ها دانشجوی دختر

روز گذشته، یکشنبه ۶ خرداد شمار زیادی از نیروهای پلیس در مقابل ورودی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سوهانک تهران دست‌کم ۱۰۰ نفر از دانشجویان دختر را به‌دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری بازداشت و آن‌ها را مجبور به امضای تعهد کتبی کردند. براساس گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی مأموران باتوم و اسلحه با خود داشتند و دو ون سفید هم با خود آورده بودند. به بسیاری از این دختران بازداشت‌شده گفته شد که تا وقتی چادر نپوشند یا مانتو‌های خود را با سنجاق نبندند، حق خروج از ون را ندارند. در پی جنبش «زن، زندگی، آزادی» مسئله حجاب به یکی از چالش‌های مهم حکومت تبدیل شده و دستگاه امنیتی با گسیل نیروهای خود به خیابان‌ها عملاً و علناً به مقابله با زنانی روی آورده است که حجاب اجباری حکومت را برنمی‌تابند. آن‌ها خواهان پوشش اختیاری‌اند و حکومت خواهان حجاب اجباری.

ادامه فشارها پس از مرگ رئیسی: اشکان اسماعیل‌نژاد را هم در بوکان بازداشت کردند

اشکان اسماعیل‌نژاد شهروند اهل بوکان، در پی واکنش و انتشار مطالبی در رابطه با سقوط هلیکوپتر حامل ابراهیم رئیسی، عضو «هیئت مرگِ» کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷، پس از احضار به اداره اطلاعات بوکان بازداشت شد. اشکان اسماعیل‌نژاد، ۲۲ سال سن دارد و اهل روستای قاجری شهرستان بوکان است. همزمان با برگزاری چند مراسم‌ عزاداری برای رئیسی و همراهانش که در سانحه هلیکوپتر کشته شدند، جمهوری اسلامی دست به ارعاب و بازداشت شهروندان، روزنامه‌نگاران و خانواده‌های دادخواه زده و فضای مجازی را امنیتی زده است. از زمان انتشار خبر مرگ رئیسی بر اثر سقوط بالگرد در ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، دست‌کم ۱۵ شهروند و فعال مدنی که درباره‌ مرگ ابراهیم رئیسی در شبکه‌های اجتماعی مطالبی منتشر کرده بودند در ملکان، تبریز، لاهیجان، سبزوار، قم، بوکان،فومن و تهران بازداشت شدند.

اعتراضات جدی کشورها علیه اسرائیل پس از کشتار آوارگان فلسطینی در رفح

چندین کشور عربی حمله هوایی اسرائیل به اردوگاه تل‌السلطان، محل اسکان آوارگان در جنوب رفح را محکوم کردند. مصر اسرائیل را به حمله عمدی به چادرهای آوارگان متهم کرد و از نقض آشکار قوانین بین‌المللی سخن گفت. قطر ابراز نگرانی کرد که این حمله تلاش‌ها برای دستیابی به آتش‌بس را مختل کند. از اردن و کویت نیز انتقادهایی به گوش رسید. وزارت امور خارجه عربستان سعودی «حمله به غیرنظامیان بی‌دفاع در نوار غزه» را به‌شدت محکوم کرد. ریاض «تداوم نقض آشکارِ» قطعنامه‌های بین‌المللی توسط اسرائیل را غیرقابل قبول دانست. سخنان تند مشابهی نیز از سوی کویت بیان شد. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه و آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، از دولت اسرائیل خواستند که حمله به رفح را متوقف کند. گیدو کروستو، وزیر دفاع ایتالیا گفت حملات اسرائیل دیگر قابل توجیه نیست. براساس آخرین اطلاعات فلسطینی‌ها، ۴۵ نفر در گلوله‌باران اردوگاه خیمه‌ای تل‌السلطان کشته شدند. ارتش اسرائیل مدعی شد که «براساس اطلاعات دقیق» در این حمله هوایی، دو مقام ارشد حماس کشته شدند. با این حال، دادستان ارشد نظامی اسرائیل این حمله هوایی را «بسیار سنگین» خواند و از انجام تحقیقات در این‌باره خبر داد.

نرگس محمدی: روز یادبود رئیسی در سازمان ملل روز گرامی‌داشت چوبه‌های دار، اعدام و کشتار جمعی علیه مردم ایران است

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی و برنده نوبل صلح در پیامی از زندان اوین نسبت به برگزاری مراسم یادبود ابراهیم رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل که قرار است پنج‌شنبه ۱۰ خرداد / ۳۰ مه در نیویورک برگزار شود، واکنش نشان داد. نرگس محمدی در این پیام نوشت: «وقتی دولت‌های جهان، ناقض فاحش حقوق بشر و جلاد تاریخ سرزمین ایران را که تا روز مرگش ابزار سرکوب یک ملت بود، در جایگاهی قرار می‌دهند که گویی انسانی صلح‌طلب و دموکرات را از دست داده‌اند، دیگر نباید انتظار داشت که دیکتاتورها، سرکوبگران، ناقضان حقوق بشر، شکنجه‌گران و جلادان مرگ‌آفرین دیگری در جاهای دیگر جهان سر برنیاورند.» محمدی نسبت به برگزاری این مراسم «عمیقاً ابراز تأسف» کرده و این اقدام را «بستن دردآلود درِ شکسته پایگاه حقوق بشر» در سازمان ملل توصیف کرده است. او با اشاره به این‌که ابراهیم رئیسی از اعضای «هیئت مرگ» زندانیان سیاسی اعدام‌شده در دهه ۱۳۶۰ بوده و با «انتخابات حداقلی» رئیس‌جمهوری شده، تأکید کرد که رئیسی در «سرکوب و کشتار معترضان» در جنبش «زن، زندگی، آزادی» نیز نقش داشت. نرگس محمدی نوشته است: «برای حقوق بشر که تنها و بی‌پناه مانده، برای صلح که بی‌صدا مانده و برای مردم ایران نگرانم.»

هیات تخلفات اداری استان البرز روح‌الله مردانی، معلم و فعال صنفی را اخراج کرد

روح‌الله مردانی (رادا)، فعال صنفی معلمان در کرج، در پی فعالیت‌های صنفی و حضور در تجمعات و انتشار پست‌های سیاسی در صفحات شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی از طرف هیات تخلفات اداری استان البرز، بازخرید و از شغل معلمی محروم شد. به گزارش کانال صنفی معلمان ایران در شبکه تلگرام در هفت خرداد، این حکم صادره بدوی است و امکان تجدید نظرخواهی وجود دارد. مردانی در سال‌های گذشته نیز از سوی نیروهای امنیتی ممنوع الخروج، تهدید و بازداشت شده بود. مردانی نخستین بار هنگامی که دانشجو بود ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ به اتهام مشارکت در تجمعات اعتراضی دی ۱۳۹۶ دستگیر شد. او در اعتراض به حکم و دادرسی ناعادلانه مدت‌های طولانی اعتصاب غذا کرد و حتی دهانش را دوخت. دادگاه او را آن زمان در مجموع به شش سال حبس و دو سال ممنو‌ع الخروجی محکوم کرد. در طول دو سال گذشته هیات‌های تخلفات اداری و حراست‌های آموزش و پرورش در حکم بازوهای اجرایی نهادهای امنیتی‌، صدها معلم و فعال صنفی را به‌خاطر فعالیت‌های صنفی، مدنی و سیاسی به مجازات‌های مختلف محکوم کرده‌‌اند. بسیاری از معلمان کنشگر از کار اخراج شده، برخی به بازنشستگی اجباری، جریمه‌های نقدی محکوم شده و برخی نیز در زندان به بند کشیده شده‌اند. به گزارش کانال صنفی معلمان ایران آمار معلمان اخراجی بسیار بیشتر از شمار معلمان اخراجی است که در رسانه‌ها بازتاب یافته است. روز گذشته، شش خرداد شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان با انتشار تصویری از حکم اخراج سامان کوشش، معلم و فعال صنفی اهل مریوان، خبر محروم کردن او را از معلمی اعلام کرد. در همین روز در استان کردستان، حکم اخراج سمیه اخترشمار، معلم جوان مریوانی نیز رسانه‌ای شد.

شمار قربانیان رانش زمین در پاپوآ گینه نو بسیار بیشتر از آمار قبلی است: بیش از دو هزار نفر مدفون شده‌اند

آژانس ملی حفاظت مدنی پاپوآ گینه نو به سازمان ملل متحد اطلاع داد که بیش از دو هزار نفر در رانش زمین مدفون شده‌اند. پیش از این سازمان ملل گفته بود که ۶۷۰ نفر در رانش زمین پاپوآ گینه نو مدفون شده‌اند. این حادثه روز جمعه گذشته ۴ خرداد / ۲۴ مه در منطقه‌ای دورافتاده از این کشور جزیره‌ای اقیانوس آرام رخ داد. از آن زمان بار دیگر باران شدیدی بارید. به‌گفته مقامات محلی، بارندگی‌ها می‌تواند زمین خیس را بیشتر بی‌ثبات کند. در برخی روستاها لایه‌ای از گل و سنگ تا ارتفاع هشت متر وجود دارد. دولت تجهیزات سنگین ارتش را به منطقه فاجعه فرستاده است. با این حال، ساکنان محل می‌ترسند که ماشین‌ها و تجهیزات باعث رانش بیشتر زمین شوند و در نتیجه نجات افراد مدفون دشوارتر شود. کشورهای زیادی از جمله استرالیا، نزدیکترین همسایه پاپوآ گینه نو، ایالات متحده آمریکا و فرانسه به پاپوآ گینه نو کمک کرده‌اند.

مدیرعامل انجمن ندای معلولان: بودجه و اعتبارات سازمان بهزیستی کفاف تأمین ویلچر با دوام را نمی‌دهد

محمود کاری، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل انجمن ندای معلولان ایران در مورد مشکلات تهیه ویلچر برای معلولان گفت: «معلولان اگر در استفاده از ویلچرهای ایرانی خیلی ملاحظه کنند، بیش از دو سه سال سالم نمی‌ماند، از طرفی پنج الی شش سال هم برای گرفتن ویلچر جدید باید در نوبت بمانند و اگر معلولان هم ویلچری بخواهند که پنج الی شش سال کار کند، قیمتش بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان است که بودجه و اعتبارات سازمان بهزیستی هم کفاف تأمین چنین ویلچرهایی را نمی‌دهد.» به‌گفته محمود کاری قیمت ویلچر ایرانی از سه تا ۱۵ میلیون تومان؛ قیمت ویلچرهای برقی ۲۵ میلیون تا ۷۵ میلیون تومان و قیمت ویلچرهای خارجی نیز تا ۱۵۰ میلیون تومان است. او همچنین افزود مشکل در مورد تجهیزات پزشکی فقط مربوط به ویلچر نیست و معلولان به انواع تجهیزات پزشکی که برایشان جنبه حیاتی دارد، نیازمند هستند؛ مثل انواع پروتز‌ها، سمعک و کمربندهای مخصوص، اما کمک‌هزینه‌های سازمان بهزیستی کفاف نمی‌دهد و شامل همه موارد مورد نیاز نمی‌شود. مدیرعامل انجمن ندای معلولان شمار معلولان در ایران را «حدود ۹ میلیون» نفر تخمین زد و گفت: «بین این افراد حداقل۵۰ درصد نیازمند به خدمات ویژه هستند.» این در حالی است که مرکز آمار ایران شمار معلولان را یک میلیون و ۱۱۶۰ نفر اعلام کرده است. معلولان در ایران ۷۵۰ هزار تومان مستمری می‌گیرند که این میزان با تورم و گرانی و هزینه‌های بالای زندگی به‌هیچ‌وجه کفاف زندگی یک معلول را نمی‌دهد.

ولیعهد اردن از گفت‌وگوها با ایران درباره «همه مسائل» خبر داد

حسین بن عبدالله الثانی، ولیعهد اردن، درباره تحولات اخیر در روابط کشورهای عربی با ایران گفت: «ما در اردن همیشه در پی کاهش‌ تنش‌ها در منطقه هستیم و ما و همه کشورهای عربی خواستار روابط دوستانه با ایران براساس اصل حسن هم‌جواری و خودداری از دخالت در امور کشورهای دیگر هستیم.» حسین بن عبدالله الثانی در مصاحبه با شبکه «العربیه» تأکید کرد که میان اردن و ایران «درباره همه مسائل گفت‌وگو جریان دارد» و ابراز امیدواری کرد که این گفت‌وگوها به نتیجه برسد. او روابط راهبردی کشورش با کشورهای منطقه از جمله ایران را بااهمیت دانست و افزود: «آن‌چه برای ما مهم است آن است که اردن به میدان جنگ منطقه‌ای تبدیل نشود (...) اگر می‌خواهیم که روابط درست برقرار کنیم، ضروری است که همه عوامل تنش را برطرف کنیم.»