ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کارگران شهرداری زاهدان: سفره‌های ما خالی است و توان مخارج خانواده را نداریم

کارگران شهرداری زاهدان نسبت به عدم پرداخت معوقات مزدی خود ناراضی هستند. بنا بر گزارش «کمپین فعالین بلوچ»، معوقات سال گذشته آن‌ها هنوز پرداخت نشده است. در همین خصوص یک منبع آگاه به «کمپین فعالین بلوچ» گفته است: «ماه‌ها معوقات مزدی داشتیم که با پرداخت علی‌الحساب آن در سال گذشته، هم‌چنان هر یک از ما چند ماه دستمزد معوقه داریم که انتظار می‌رفت قبل از تعطیلات سال نو واریز شود.» این منبع آگاه هم‌چنین با اشاره به این‌که سفره‌های کارگران شهرداری زاهدان خالی است و دیگر توان مخارج خانواده را ندارند، افزوده است: «شهرداری مرتب مشکلات مالی و ساخت و ساز را بهانه می‌کند در حالی که هر یک از ما در شیفت‌های کاری خود به طور طولانی مدت کار می‌کنیم و مشکلات شهرداری مربوط به ما نمی‌شود.» پیش‌تر حامد آرامش، مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان در اواخر اسفندماه ۱۴۰۱، گفته بود، شهرداری‌های این استان معوقات حقوق و دستمزد کارگران خود را قبل از سال نو پرداخت خواهند کرد. آرامش به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته بود: «با همت و پیگیری کمیسیون کارگری شورای تامین، بخش عمده‌ای از شهرداری‌ها، در روزهای پایانی سال با پرداخت معوقات مزدی کارگران خود، لبخند را بر روی لبان این عزیزان بنشانند». اما وضعیت بد معیشتی که بیش از پیش گریبان کارگران را گرفته است نه تنها در روزهای تعطیلات سال نو لبخندی را بر روی لبان کارگران شهرداری زاهدان نیاورده، بلکه آن‌ها کماکان نسبت به چندین ماه دستمزدهای معوقه خود ناراضی هستند.

اعتراضات به اصلاحات قضایی دولت در اسرائیل ادامه یافت

روز دوشنبه ۷ فروردین / ۲۷ مارس اعتراضات به اصلاحات قضایی در اسرائیل گسترش یافت. اتحادیه‌ها از کارکنان سفارت‌های اسرائیل در سرتاسر جهان خواستند که سفارتخانه‌ها را ترک کنند. در خود اسرائیل، از جمله، بنادر و فرودگاه بین‌المللی بن گوریون در نزدیکی تل آویو اعتصاب کردند. در این فرودگاه هواپیماها فقط فرود می‌آمدند، اما پرواز نمی‌کردند. بانک‌ها، بیمارستان‌ها و مدارس پیش‌دبستانی نیز تحت تأثیر اعتصاب‌ها قرار گرفتند. ده‌ها هزار نفر نیز در سراسر اسرائیل، از جمله در اطراف ساختمان پارلمان (کنست) در اورشلیم (بیت‌المقدس) به خیابان‌ها آمدند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از طریق توئیتر از مردم خواست تا اعتراضات خود را به‌شکل مسالمت‌آمیز ابراز کنند. نتانیاهو روز گذشته (یکشنبه) یوآو گالانت، وزیر جنگ را که از اصلاحات قضایی انتقاد کرده و آن را تضعیف اصل تفکیک قوا دانسته بود، برکنار کرد. به گزارش رسانه‌ها، نتانیاهو قرار بود روز دوشنبه در مجلس نطقی ایراد کند و به مسائل روز واکنش نشان دهد اما این امر ظاهراً به دلیل اختلاف در دولت دست راستی افراطی به تعویق افتاده است. بر اساس این گزارش‌ها، چندین وزیر اعلام کرده‌اند که در صورتی که نتانیاهو اصلاحات قضایی را متوقف کند یا از مسیر برنامه‌ریزی شده خارج کند، از سمت خود استعفا خواهند داد. تصویب این قانون دولت راست افراطی را به تحقق مجموعه تغییرات مورد نظرش که منجر به افزایش قدرت قوه مجریه بر قوه قضاییه خواهد شد نزدیک‌تر و قدرت دولت بر تعیین قضات و رد کردن آرای دادگاه عالی اسرائیل را تضمین خواهد کرد.

کمیسیون تحقیق سازمان ملل می‌گوید در لیبی جنایت جنگی جدی رخ می‌دهد و قربانیان عمدتاً پناهجویان هستند

بر اساس تحقیقات سازمان ملل، نیروهای مسلح و شبه‌نظامیان در لیبی مرتکب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت می‌شوند. در گزارش نهایی بازرسان یک کمیسیون ویژه به شورای حقوق بشر سازمان ملل، موارد متعددی از بازداشت‌های خودسرانه، قتل، تجاوز جنسی، بردگی، کشتار غیرقانونی و ناپدید شدن اجباری در لیبی مستند شده است. این گزارش نشان می‌دهد که تقریباً همه بازماندگان این جنایت‌ها که با آن‌ها مصاحبه شده، به دلیل ترس از انتقام و عدم اعتماد به نظام قضائی لیبی، از طرح اتهام خودداری کرده‌اند. مهم‌تر از همه، در گزارش بازرسان گفته‌شده که پناهجویان قربانی این جنایت‌ها هستند. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد آن‌ها به طور نظام‌مند شکنجه شده و به بردگی جنسی کشیده شده‌اند. کمیسیون تحقیق سازمان ملل خواستار پایان دادن به مصونیت از مجازات گسترده در لیبی شد و اتحادیه اروپا را هم متهم کرد که با حمایت از گارد ساحلی لیبی، در جنایت علیه پناهجویان شریک است. لیبیِ نفت‌خیز در شمال آفریقا یکی از مسیرهای اصلی حرکت پناهجویان کشورهای مختلف به سمت اروپا است.

دولت لبنان در پی انتقادها تغییر ساعت را پذیرفت

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، در پی انتقادها از تصمیم دولت مبنی بر تعویق اجرای ساعت تابستانی به پس از ماه رمضان، نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان خواهان تشکیل جلسه هیئت دولت و پایان دادن به وضعیت «دو زمانه بودن کشور» شد و گفت از تصمیم خود برای تعویق اجرای ساعت تابستانی عقب‌نشینی می‌کند. او گفت هدف از این کار «آسان کردن روزه برای روزه‌داران و این‌که یک ساعت زودتر افطار کنند بود بدون آن‌که هیچ آسیبی به دیگر طایفه‌های کشور بزند». میقاتی افزود: «ناگهان و در خارج از چارچوب کاملاً اداری و طبیعی برخی فکر کردند که این تصمیم خلاف خواست آن‌هاست در حالی که قطعاً من کسی نیستم که تصمیمی با ابعاد مذهبی و طایفه‌ای بگیرم.» او با بیان این‌که «این مسئله نمی‌بایست چنین ابعادی پیدا می‌کرد»، تأکید کرد که مسئله اصلی «نه ساعت زمستانی و تابستانی، که نبود رئیس‌جمهوری و دولت دارای اختیارات است». او با اشاره به انتقادها گفت: «اتهامات و دروغ‌های بسیاری را تحمل کردم و ماندم، راحت‌ترین کار برای من آن است که به خانه بروم و مسئولیت را رها کنم و سخت‌ترین کار آن است که به این مسئولیت ادامه بدهم، هر کس ظرفیتی دارد، تحمل من دیگر رو به پایان است.» لبنان همچون کشورهای اروپایی هر سال در آخرین یکشنبه ماه مارس، خود را با ساعت تابستانی تنظیم می‌کند و زمان را یک ساعت به جلو می‌کشد. دفتر نخست‌وزیر موقت لبنان شنبه گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که امسال تغییر ساعت به روز ۲۰ آوریل موکول می‌شود. این تصمیم عملاً لبنان را به دو بخش با زمان‌های متفاوت تقسیم کرد. کلیسای بانفوذ مارونی اعلام کرد که از این تصمیم پیروی نخواهد کرد. سازمان‌ها، احزاب و مدرسه‌های مسیحی هم از کلیسای مارونی لبنان پیروی کردند. عباس حلبی، وزیر آموزش و پرورش لبنان هم روز یکشنبه گفت مدرسه‌ها برخلاف تصمیم دولت، به وقت تابستانی کار خواهند کرد.

ادامه روند بهبود روابط ایران با کشورهای منطقه: مصر برای گردشگران ایرانی ویزا در محل صادر می‌کند

به گزارش خبرگزاری آناتولی، احمد عیسی، وزیر گردشگری و آثار باستانی مصر دوشنبه ۷ فروردین / ۲۷ مارس اعلام کرد که گردشگران ایرانی با ورود به فرودگاه‌های جنوبی سینا بر اساس ضوابط مشخص روادید دریافت می‌کنند. شرط صدور ویزا در محل این خواهد بود که گردشگران ایرانی در چارچوب تور گردشگری وارد مصر شده باشند. عیسی همچنین از هماهنگی‌های لازم در آینده برای تشکیل تورهای ایرانی خبر داد. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ۲۲ اسفند گذشته در مورد روابط ایران و مصر گفت «معتقد به برداشتن گام‌های جدیدی برای ارتقای روابط هستیم، ولی همان‌طور که می‌دانید روابط بین کشورها در یک مسیر دوجانبه است و باید دید اراده کشور مقابل در چه مسیری است‌.» این سخنان سه روز پس از امضای بیانیه ازسرگیری روابط ایران و عربستان سعودی بیان شد. روزنامه «الشرق الاوسط» نیز به‌تازگی نوشت که ایران طی سال گذشته پیام‌های متعددی در رابطه با استقبال از «گفت‌وگو با قاهره» ارسال کرده است.

انفجار انتحاری در مقابل یک مرکز تجارتی در کابل جان چند نفر را گرفت

عبدالنافع تکور، سخنگوی وزارت کشور (داخله) طالبان دوشنبه ۷ فروردین / ۲۷ مارس در توئیتر از انفجار انتحاری در شهر کابل خبر داد و گفت مهاجم انتحاری پیش از رسیدن به هدف از پا درآمده و مواد همراه او منفجر شده است. به‌گفته او در این انفجار شش غیرنظامی کشته و شماری از جمله سه نفر از نیروهای طالبان زخمی شدند. عبدالنافع تکور افزود مهاجم انتحاری در نزدیکی ایست‌ بازرسی در چهارراه ملک اصغر از مربوطات حوزه‌ دوم امنیتی، توسط نیروهای طالبان از پا در آمده است. او درباره‌ هدف این مهاجم انتحاری چیزی نگفت. منابع آگاه به روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان گفته‌اند که این انفجار صبح دوشنبه در مقابل ورودی مرکز تجارتی داوودزی در نزدیکی وزارت خارجه‌ طالبان رخ داده است. بیمارستان اورژانس کابل می‌گوید که به بخش جراحی این بیمارستان دو کشته و ۱۲ زخمی از جمله یک کودک منتقل شده‎اند. مسئولیت این حمله را تاکنون گروهی برعهده نگرفته است. در اواخر دی‌ماه گذشته نیز انفجاری در نزدیکی وزارت خارجه‌ طالبان رخ داد که مسئولیت آن را گروه «دولت اسلامی» (داعش) برعهده گرفت. در آن حمله بیش از ۲۰ نفر کشته یا زخمی شدند.

«رشد جمعیت جهان را می‌توان ۴۰ سال زودتر از پیش‌بینی‌های قبلی متوقف کرد»

مؤسسه بین‌المللی Earth4All که در زمینه محدودیت‌های رشد در پنج شاخص فقر، نابرابری، توانمندسازی، غذا و انرژی فعالیت می‌کند براساس تحقیقات تازه خود اعلام کرد که جمعیت جهان می‌تواند در اوایل سال ۲۰۴۰ به ۸,۵ میلیارد نفر برسد و تا پایان قرن دوباره به حدود ۶ میلیارد نفر بازگردد. با این حال پیش‌نیاز چنین فرایندی «جهش عظیم» سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه اقتصادی، آموزش و بهداشت است. سازمان ملل پیش‌بینی می‌کند که جمعیت جهان تا سال ۲۰۸۰ به اوج خود برسد، اما پس از آن به حدود ۱۰,۴ میلیارد نفر خواهد رسید. طبق گزارش سازمان ملل، جمعیت جهان در ماه نوامبر از مرز هشت میلیارد نفر گذشت. جمعیت جهان در حدود سال ۲۰۰۰ میلادی شش میلیارد نفر بود. Earth4All در مطلبی با عنوان «مردم و سیاره» دو سناریوی ممکن برای آینده ترسیم می‌کند: در سناریوی نخست، جهان از نظر اقتصادی به‌شکلی مشابه با ۵۰ سال گذشته توسعه خواهد یافت. سپس جمعیت تا سال ۲۰۵۰ به اوج خود خواهد رسید. در سناریوی دوم، چنان‌چه سرمایه‌گذاری‌های بزرگتری برای مبارزه با فقر صورت گیرد، حتی می‌توان در سال ۲۰۴۰ به این امر دست یافت. سایر پیش‌بینی‌های مهم در زمینه جمعیت اغلب اهمیت توسعه سریع اقتصادی را دست کم می‌گیرند. پر اسپن استوکنز، مدیر پروژه Earth4All گفت: «ما می‌دانیم که توسعه سریع اقتصادی در کشورهای کم‌درآمد تأثیر زیادی بر باروری دارد. نرخ زاد و ولد زمانی کاهش می‌یابد که دختران به آموزش دسترسی داشته باشند و زنان از نظر اقتصادی توانمند شوند و مراقبت‌های بهداشتی بهتری وجود داشته باشد.»

به دلیل روزه‌خواری ده‌ها مغازه را در اهواز و نیشابور پلمب و بازرسی کردند و چند نفر را هم بازداشت کردند

صادق جعفری چگینی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز خوزستان از پلمب دو واحد صنفی و بازداشت چند شهروند در اهواز ٰبه‌دلیل آن‌چه «رعایت نکردن قوانین رمضان» عنوان کرد، خبر داد. چگینی گفت: «دو رستوران معروف در اهواز که قوانین ماه رمضان را رعایت نمی‌‌کردند، پلمب شدند.» او افزود: «رصد و نظارت بر اداره‌های ارشاد اسلامی، اتحادیه‌‌ها، اداره صمت، شهرداری و … در روزهای آینده افزایش خواهد یافت. با مدیرانی که به وظایف قانونی خود در حوزه نظارت بر اماکن عمومی، فرهنگی، خدمات عمومی و تنظیم‌ بازار عمل نکنند، در باب ترک فعل با آن‌ها برخورد می‌‌شود.» علیرضا حسینعلی‌زاده، فرمانده انتظامی نیشابور نیز اعلام کرد که طی دو روز گذشته در این شهر ۱۰ مغازه در راستای اجرای طرح موسوم به «برخورد با روزه‌خواری» پلمب شدند. به‌گفته او، در ۴۸ ساعت اخیر، ۴۰ واحد صنفی نیز در این راستا مورد بازرسی قرار گرفته‌اند. براساس قوانین جمهوری اسلامی غذا خوردن در ماه رمضان در انظار و اماکن عمومی و معابر جرم تلقی می‌شود.

بانک مرکزی: شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری در اسفندماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل ۶,۶ درصد افزایش یافت

بانک مرکزی جمهوری اسلامی خلاصه نتایج شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در اسفندماه ۱۴۰۱ را اعلام کرد. بر این اساس، شاخص بهای کالاها در این مناطق در اسفندماه سال گذشته به عدد ۷۹۴,۳ رسید که نسبت به ماه قبل ۶,۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد. بانک مرکزی همچنین نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهی به اسفندماه ۱۴۰۱ نسبت به ۱۲ ماه منتهی به اسفندماه ۱۴۰۰ را ۴۶,۵ درصد عنوان کرد. این آمار، آمار رسمی محسوب می‌شوند و برخی نرخ تورم و گرانی کالاها را بیش از این‌ها می‌دانند.

روایت رئیس فدراسیون شطرنج از ماجرای بی‌حجابی سارا خادم الشریعه، استاد بین‌المللی شطرنج: به من گفتند قطعاً باید پاسخگو باشد

حسن تأمینی، رئیس فدراسیون شطرنج جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در مورد رفتن سارا خادم الشریعه، استاد بین‌المللی شطرنج به اسپانیا گفت: «کسی فکرش را هم نمی‌کرد که سارا برود. (...)خود سارا بحث بازگشت را داشت و دنبال تضامین بود که فردی چون وزیر ضمانت کند و در برگشت اذیت نشود. وزیر و سیستم‌های نظارتی دو سه بار با من صحبت کردند و گفتند منعی برای آمدنش نگذاشتیم اما در این شرایط قطعاً باید پاسخگو باشد و بتواند با توجه به قوانین کشورش جوابی بدهد.» تأمینی سارا خادم الشریعه را از «خوش اخلاق‌ترین بازیکنان شطرنج» نامید و افزود: «فکرش را هم نمی‌کردیم برود چون چند هفته قبل در کشورهای دیگر مسابقه داده و این اتفاق نیفتاده بود. (...) البته شاید نوع نگاهش به برخی مسائل سبب این اتفاق شد. باید همکاری و همفکری کنیم که نفر اول ایران و هشتم جهان را کمک کنیم و برگردانیم. هیچ صحبت سیاسی بر ضد نظام هم نداشته است.» سارا خادم‌الشریعه ۵ دی ۱۴۰۱ در مسابقات شطرنج سریع قهرمانی جهان در آلماتی قزاقستان در حالی که با پرچم جمهوری اسلامی بازی می‌کرد بدون حجاب اجباری حاضر شد. این اقدام او بازتاب جهانی یافت. او سپس به اسپانیا رفت و به‌همراه همسرش در این کشور زندگی کرد. سارا در بهمن‌ماه سال گذشته با پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا در مادرید نیز دیدار کرد.

وزرای خارجه ایران و عربستان در ماه رمضان با هم دیدار می‌کنند

به گزارش خبرگزاری دولتی عربستان سعودی SPA، فیصل بن‌فرحان، وزیر خارجه این کشور برای دومین بار طی چند روز گذشته به صورت تلفنی با حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه دولت ابراهیم رئیسی صحبت کرد. این دو توافق کردند که برای احیای روابط بین دو کشور، در ماه رمضان با یکدیگر دیدار کنند. خبرگزاری رسمی سعودی نوشت که در این تماس، «تعدادی از موضوعات مشترک با توجه به توافق سه جانبه‌ای که در جمهوری خلق چین به امضا رسید، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. دو وزیر همچنین توافق کردند که در ماه رمضان یک دیدار دوجانبه بین آنها برگزار شود». اوایل ماه جاری میلادی، ایران و عربستان سعودی توافقی را با میانجیگری چین برای احیای روابط و بازگشایی سفارتخانه‌ها پس از سال‌ها خصومت اعلام کردند. وزارت خارجه جمهوری اسلامی هم روز دوشنبه ۷ فروردین ساعتی پس از انتشار خبر این تماس تلفنی در خبرگزاری سعودی اعلام کرد که امیرعبداللهیان در تماس تلفنی با فیصل بن فرحان آخرین وضعیت توافق فی‌مابین و نشست وزرای خارجه دو کشور را مورد گفتگو قرار داد. خبرگزاری سعودی و بیانیه وزارت خارجه جمهوری اسلامی درباره مکان این دیدار توضیحی نداده‌اند. پیش از این سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفته بود که سه مکان را بر ای دیدار دو وزیر خارجه به طرف سعودی پیشنهاد داده است.

اعتصاب سراسری در آلمان: حمل‌ و نقل عمومی فلج شد

روز دوشنبه ۷ فروردین / ۲۷ مارس اعتصاب سراسری آلمان را فلج کرد. کارکنان بخش حمل و نقل عمومی راه دور، منطقه‌ای و شهری راه آهن، اتوبوس‌ها و کارکنان هواپیمایی و فرودگاه‌ها در این اعتصاب ۲۴ ساعته شرکت دارند. این اعتصاب سراسری با فراخوان اتحادیه‌های کارگری EVG و Verdi برگزار شد. Verdi درخواست ۱۰,۵ درصد افزایش دستمزد برای حدود ۲,۵ میلیون کارمند شاغل در بخش خدمات حمل و نقل عمومی و محلی را مطرح کرده است که حداقل ۵۰۰ یورو حقوق بیشتر در ماه می‌شود؛ اما کارفرمایان تنها با پنج درصد افزایش دستمزد در دو مرحله و پرداخت یک‌باره دو هزار و ۵۰۰ یورو موافقت کرده‌اند. EVG اتحادیه راه‌ آهن و حمل و نقل صبح دوشنبه از این اعتصاب عمومی اظهار رضایت کرد و گفت در ساعات نخست روز دوشنبه، بیش از ۳۰ هزار کارمند تنها در بخش راه آهن در ۳۵۰ مکان اعتصاب کردند. اتحادیه‌های کارگری می‌گویند تاکنون هیچ پیشرفتی در مذاکرات این اتحادیه‌ها و کارفرمایان به‌دست نیامده است. آن‌ها تهدید کرده‌اند که در صورت عدم توافق در دور سوم مذاکرات که امروز، دوشنبه آغاز می‌شود، دور جدیدی از اعتصابات آغاز خواهد شد.

مناقشه بر سر تغییر ساعت در لبنان شکاف‌ها در این کشور را بیشتر کرد

در پی تشدید اختلافات بین مقام‌های سیاسی و مذهبی در لبنان بر سر تأخیر تغییر ساعت مردم لبنان روز یکشنبه عملاً با دو زمان متفاوت از خواب بیدار شدند. لبنان همچون کشورهای اروپایی هر سال در آخرین یکشنبه ماه مارس، خود را با ساعت تابستانی تنظیم می‌کند و زمان را یک ساعت به جلو می‌کشد. دفتر نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان شنبه گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که امسال تغییر ساعت به روز ۲۰ آوریل موکول می‌شود. دلیلی برای این تصمیم اعلام نشد اما روشن بود که به‌دلیل همزمانی ماه رمضان با زمان تغییر ساعت چنین تصمیمی گرفته شده تا مسلمانان روزه‌دار یک ساعت زودتر افطار کنند. کلیسای بانفوذ مارونی لبنان که بزرگترین کلیسای مسیحی در این کشور است، اعلام کرد که از این تصمیم پیروی نخواهد کرد و گفت هیچ مشورت یا ملاحظاتی در مورد استانداردهای بین‌المللی صورت نگرفته است. سازمان‌ها، احزاب و مدرسه‌های مسیحی از کلیسای مارونی لبنان پیروی کردند. عباس حلبی، وزیر آموزش و پرورش لبنان نیز روز یکشنبه گفت مدرسه‌ها برخلاف تصمیم دولت، به وقت تابستانی کار خواهند کرد. در سوی دیگر، نهادها و احزاب مسلمان در ساعت زمستان باقی ماندند و شکاف‌ها در کشوری که در سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ جنگ داخلی بین مسیحیان و مسلمانان را تجربه کرده و کرسی‌های پارلمان به فرقه‌های مذهبی تخصیص داده شده است، بیشتر شد. شرکت‌ها و سازمان‌های رسانه‌ای، از جمله LBCI و MTV دو شبکه خبری اصلی لبنان اعلام کردند که با وقت تابستانی کار خواهند کرد. اما « میدل ایست ایرلاینز»، شرکت هواپیمایی ملی لبنان گفته است که براساس ساعت زمستانی به فعالیت خود ادامه خواهد داد. اختلاف بر سر تغییر ساعت در حالی در لبنان شکاف‌ها را بیشتر کرده است که این کشور همچنان با بزرگترین بحران اقتصادی خود روبه‌روست و اعتماد مردم به سیاستمداران بسیار کاهش یافته است.