ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مهاجمان در خلیج عدن یک کشتی مرتبط با اسرائیل را توقیف کردند

مهاجمان در خلیج عدن یک کشتی حمل مایعات حامل اسید فسفریک را توقیف کردند. به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، این کشتی با نام «سنترال پارک» تحت مدیریت کشتی‌رانی زودیاک قرار داشته است. زودیاک در بیانیه‌ای این حمله را «حادثه‌ی مشکوک به راهزنی دریایی» دانسته و اعلام کرده است: «اولویت ما امنیت ۲۲ خدمه کشتی است. این کشتی با کاپیتانی ترکیه‌ای دارای خدمه‌ای چندملیتی از کشورهای روسیه، ویتنام، هند، گرجستان، و فیلیپین است.» شرکت زودیاک متعلق به ایال اوفر، میلیاردر اسرائیلی است. هنوز هیچ گروهی مسئولیت توقیف کشتی سنترال پارک را نپذیرفته اما پس از آغاز حمله اسرائیل به غزه تا کنون دو مورد دیگر از حمله به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل گزارش شده است. انصارالله، گروه شیعیان حوثی یمن، پیش از این مسئولیت توقیف یک کشتی دیگر در دریای سرخ و انتقال آن به سواحل یمن را پذیرفته بودند اما عدن در دست گروه رقیب حوثی‌ها که تحت حمایت عربستان و غرب است، قرار دارد و روی کاغذ کنترل خلیج عدن هم با آنهاست. یک مقام آمریکایی هم شنبه ۴ آذر / ۲۵ نوامبر به آسوشیتدپرس گفت که پهپادی «احتمالاً ایرانی» جمعه سوم آذر به کشتی باری دیگری با نام سی‌ام‌ای سی‌جی‌ام متعلق به یک میلیاردر اسرائیلی در اقیانوس هند حمله کرده است. این خبر رسماً تأیید نشده است.

جوانمیر مرادی: مأموران اطلاعاتی برای اعضای خانواده‌ام فضای ترس و وحشت ایجاد کرده‌اند

جوانمیر مرادی، فعال کارگری کرمانشاهی در پیامی از ادامه آزار و اذیت خود و خانواده‌اش به دست نیروهای امنیتی خبر داده است. مرادی در این پیام که در کانال تلگرامی اتحادیه آزاد کارگران منتشر شده است، تلاش‌های مأموران اطلاعاتی در ماه‌های اخیر برای تماس با او را چنین شرح می‌دهد: «روز ۲۳ شهریور ۱۴۰۲، دو روز قبل از سالروز قتل مهسا امینی با یک شماره به نام شماره شخصی و بدون مشخص بودن ارقام آن چند بار به گوشی من زنگ زدند و من چون می‌دانستم از طرف مأموران امنیتی است، پاسخ ندادم. از ابتدای آبان ۱۴۰۲ چندین بار مأموران امنیتی به درب منزل آمده و اقدام به زدن زنگ خانه کرده‌اند. بارها با یک شماره ثابت زنگ زده‌اند و باز هم پاسخ نداده‌ام.» این عضو هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران و سندیکای کارگران برقکار و فلزکار کرمانشاه همچنین از رعب‌آفرینی مأموران اطلاعاتی برای اعضای خانواده‌اش پرده برداشته است: «مأموران اطلاعاتی مدام در اطراف خانه ما در حال پرسه زدن هستند و مدام اعضاء خانواده‌ام را تعقیب می‌کنند و باعث ایجاد فضای ترس و وحشت برایشان شده‌اند.» مرادی در این پیام هشدار داده که مسئولیت هرگونه اتفاقی برای هر یک از اعضای خانواده‌اش با «دستگاه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی و خود جمهوری اسلامی» خواهد بود. جوانمیر مرادی را دی ۹۹ بازداشت کردند. حکم یک سال حبس او خرداد ۱۴۰۰ به جزای نقدی بدل شد.

کودک کولبر در اثر تیراندازی مأموران نظامی در منطقه مرزی بانه کشته شد

بنا بر گزارش شبکه حقوق بشر کُردستان، نهاد ناظر حقوق بشر کُردستان مستقر در فرانسه، بامداد یکشنبه پنجم آذر ۱۴۰۲، فاروق علیزاده، کودک کولبر ۱۷ ساله اهل شهر ربط در استان آذربایجان غربی در اثر تیراندازی مأموران هنگ مرزی در منظقه «هنگه‌ژال» بانه کشته شد. بر پایه این گزارش بامداد یکشنبه، گروهی از کولبران در منطقه مرزی «هنگه‌ژال» از فاصله نزدیک و بدون اخطار قبلی از سوی نیروهای مرزبانی هدف تیراندازی قرار گرفتند که در نتیجه آن فاروق علیزاده با اصابت گلوله ساچمه‌ای به سرش درجا کشته شد. بر اساس آمار گردآوری شده از سوی شبکه حقوق بشر کردستان، در آبان سال جاری دست‌کم شش کودک کولبر در مناطق مرزی استان‌های آذربایجان غربی، کُردستان و کرمانشاه در اثر تیراندازی نیروهای مرزبانی زخمی شدند. بر پایه گزارش‌های ثبت‌شده در «کولبرنیوز»، که به صورت ویژه خبرهای مربوط به کولبران را رصد می‌کند، در شش ماه نخست سال ۱۴۰۲، ۱۳ کولبر جان باختند و ۷۲ تن مجروح شدند که شلیک ماموران مرزبانی عامل مصدومیت یا قتل ۷۷ تن از آن‌ها بود.

واژگونی مینی‌بوس حامل کارگران در مسیر قم ــ سلفچگان: ۱۶ کارگر زخمی شدند

روزی نیست که خبر مرگ یا زخمی شدن کارگران رسانه‌ای نشود. بنا بر گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) شنبه شب چهارم آذرماه، یک دستگاه مینی‌بوس حامل کارگران در مسیر قم به سمت سلفچگان در نزدیکی روستای تاج خاتون، ۱۶ نفر دچار مصدومیت شدند. در این گزارش اشاره‌ای به جزئیات بیشتر این حادثه نشده، اما به نوشته ایلنا، مصدوم‌شدگان این حادثه از کارگران شاغل در یک واحد تولید سوهان در شهرستان سلفچگان بودند که از محل کار عازم محل سکونت خود بودند. مسئولان دولتی رانندگان را مقصر تصادف‌های مرگبار می‌دانند، اما از ناایمن بودن خودروهای ساخت داخل و جاده‌های پرخطر سخنی نمی‌گویند. جانشین پلیس راهوار اخیراً گفته بود که طی ۱۰ سال کیفیت خودروهای داخلی به لحاظ ایمنی یک درصد هم بهتر نشده است. سالانه صدها کارگر در ایران در اثر حوادث کار جان خود را از دست می‌دهند و هزاران کارگر مصدوم و از کار افتاده می‌شوند. بر بنیاد گزارش سازمان پزشکی قانونی سالانه حداقل ۲۸ هزار حادثه کاری در ایران رخ می‌دهد. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مدعی است کمتر از ۸۰۰ کارگر جانشان را در سال ۱۴۰۰ به دلیل حادثه کاری از دست داده‌اند. گزارش نهادهای دولتی تنها حوادث کار رخ داده در کارگاه‌های تحت پوشش قانون کار و تأمین اجتماعی را در برمی‌گیرد.

شیراز: درگیری مسلحانه در چهارراه زند

ظهر یکشنبه پنجم آذر، رسانه‌ها از وقوع یک درگیری مسلح در چهارراه زند شیراز خبر دادند. رسانه‌های داخل ایران، این رویداد را «درگیری پلیس با متهمین تحت تعقیب» عنوان کرده‌اند. رهام‌بخش حبیبی، فرمانده انتظامی استان فارس در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت: «ظهر امروز ماموران انتظامی به سرنشینان یک دستگاه خودرو پژو ۴۰۵ مشکوک و دستور ایست می‌دهند. سرنشین این خودرو به دستور پلیس توجه نکرده و اقدام به تیراندازی به سوی ماموران می‌کند.» منابع مختلف از زخمی‌شدن دو نفر یا کشته‌شدن یک نفر و زخمی‌شدن یک نفر دیگر خبر داده‌اند. به گزارش کانال تلگرامی «خبر فوری»، راننده پژو در جریان درگیری کشته شده و فرد دیگر نیز مجروح و دستگیر شده است. اعتمادآنلاین نیز از کشته‌شدن یک نفر و زخمی‌شدن یک نفر دیگر خبر داده است. این در حالی است که به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از افراد مسلح و یک عابر پیاده مجروح و به بیمارستان منتقل شده‌اند.

شایا شهوق، روزنامه‌نگار و گرافیست را به پنج سال زندان محکوم کردند

شایا شهوق، روزنامه‌نگار و گرافیست در دادگاه انقلاب آمل به پنج سال حبس محکوم شد. در همین ارتباط، شیما افکار، همسر شایا شهوق در پستی در حساب اینستاگرام خود خبر داده که همسرش در پی جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات «عضویت در گروه‌های معاند»، «اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار»، «اجتماع و تبانی، تبلیغ علیه نظام» و «توهین به رهبری» که در تاریخ ۲۸ آبان برگزار شد، این حکم را دریافت کرده است. شایا شهوق ۲۸ شهریور همزمان با سالگرد قیام ژینا به دست نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در آمل بازداشت شد. همسر او درباره نحوه بازداشت او در آن روز چنین نوشته بود: «شش هفت مأمور با خشونت و شکستن در، وارد منزل ما شده و پس از به‌هم‌ریختن کشوها و کابینت‌ها و ...همسرم، شایا شهوق ، روزنامه‌نگار، گرافیست و دانشجوی دانشگاه ادینبورگ را دستگیر و به گفته‌ی خودشان، ظاهرا به دادسرای آمل منتقل کرده‌اند. موبایل، لپ‌تاپ و مک‌بوک شایا و لپ‌تاپ من را هم با خود بردند.» شایا شهوق، طراح و گرافیست است و سابقه همکاری با نشریاتی همچون ماهنامه «نامه» را در کارنامه خود دارد. این ماهنامه دو سال پس از آغاز فعالیت توقیف شد.

برای روزنامه «اعتماد» به دلیل انتشار سند «خیلی محرمانه» پرونده قضایی تشکیل دادند

بنا بر گزارش خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، دادستانی تهران به دلیل انتشار غیرقانونی سند محرمانه علیه روزنامه اعتماد اعلام جرم کرد و پرونده قضایی تشکیل شد. تسنیم بدون اشاره به محتوای «سند محرمانه» نوشته است که روزنامه اعتماد در یکی از مطالب منتشر شده (یکشنبه پنجم آذر) به صورت غیرقانونی محتوای «یک سند خیلی محرمانه» را منتشر کرد. روزنامه اعتماد تصویر بخشنامه‌ای‌ را چاپ کرده که احمد وحیدی، وزیر کشور دستور سرکوب زنان را به خاطر تن ندادن به حجاب اجباری داده و به برخورد با زنان در «ایستگاه‌ها و داخل واگن‌های مترو» تأکید کرده است. این بخشنامه‌‌ که وزیر کشور دستور آن را داده، نهم خردادماه سال جاری صادر شده است. چهار ماه پس از صادر شدن این بخشنامه، آرمیتا گراوند، دانش‌آموز ۱۷ ساله‌ در مترو تهران «بیهوش» و به کُما رفت. مقام‌های جمهوری اسلامی و رسانه‌های حکومتی تلاش کردند «بیهوش» شدن آرمیتا گراوند را ناشی از «افت فشار» معرفی کنند. آرمیتا گرواند صبح شنبه ششم آبان، بعد از ۲۸ روز در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان فجر جان‌باخت.