ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سیدرضی موسوی، از فرماندهان ارشد سپاه قدس با حمله موشکی اسرائیل به سوریه کشته شد

رسانه‌های جمهوری اسلامی دوشنبه ۴ دی اعلام کردند که سیدرضی موسوی، معروف به سیدرضی مسئول پشتیبانی و تدارکات نیروی قدس سپاه پاسداران در سوریه با حمله موشکی اسرائیل به دمشق کشته شد. خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران سیدرضی موسوی را «از جمله قدیمی‌ترین مستشاران سپاه پاسداران» و از همراهان قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه معرفی کرده است. کانال تلگرامی «صابرین‌نیوز»، نزدیک به نیروی قدس سپاه نوشته است که سیدرضی موسوی با شلیک سه موشک به محل کارش در منطقه «سیده زینب» دمشق کشته شد. این شبکه اجتماعی ویدئویی نیز از این حملات موشکی منتشر کرد. سپاه پاسداران در بیانیه‌ای گفته است اسرائیل «تاوان این جنایت را خواهد پرداخت». سپاه پاسداران شنبه ۱۱ آذر نیز از کشته شدن محمدعلی عطایی شورچه و پناه تقی‌زاده دو عضو خود در حمله اسرائیل به سوریه خبر داد. پس از حمله حماس به اسرائیل در ۱۵ مهر / ۷ اکتبر بارها ارتش اسرائیل به اطراف دمشق حمله کرده است.

هلدینگ متعلق به سپاه: دولت به «خاتم الانبیا» بدهکار است؛ برای انجام پروژه‌های قرارگاه، نفت تهاتر می‌کنیم

محمدرضا رحمانی، مدیرعامل هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه خاتم‌الانبیا که از مجموعه‌های اقتصادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است در رابطه با بدهی مالیاتی این قرارگاه به دولت، با اشاره به این‌که دولت به هلدینگ راه و شهرسازی خاتم الانبیا بدهکار است گفت: «عدد بدهی‌های دولت بسیار درست است و امکان اعلام مجموع بدهی دولت به تمام بخش‌ها و هلدینگ‌های قرارگاه وجود ندارد. اما بدهی دولت فقط به بخش هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه بیش از ۴۴ هزار میلیارد تومان است.» رحمانی در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، گفت که مطالبات مالیاتی دولت از قرارگاه با بدهی‌های دولت «تهاتر» می‌شود. او همچنین درباره استفاده از تهاتر نفتی و حواله نفتی برای تأمین مالی اجرای پروژه‌های بخش راه و شهرسازی این هلدینگ قرارگاه تأکید کرد: «باید توجه داشت قرارگاه بخشی از نیروهای مسلح در کشور محسوب می‌شود و نیروهای مسلح برای بخشی از منابع دفاعی خود می‌توانند از تهاتر نفت استفاده کند و هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه خاتم الانبیا هم از این ظرفیت در همین قالب استفاده و پول را وارد پروژه‌ها می‌کند.» «قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا» بخشی از آن چیزی است که بعضاً از آن تحت عنوان «امپراتوری» مالی و اقتصادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یاد می‌شود. این قرارگاه از جمله قدرتمندترین نهادهای اقتصادی در ایران است که پس از پایان جنگ ایران و عراق با هدف «آب‌رسانی، صدور نفت و گاز، اجرای پروژه‌های سدسازی، انتقال آب، نیرو و راه‌سازی» تأسیس شد و از دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد نفوذ و قدرت بیشتری پیدا کرد. ایالات متحده آمریکا این نهاد را تحریم کرده است.

معاون وزیر اقتصاد: بیش از ١٢٠٠ نفر به جرم پولشویی محکوم شده‌اند

هادی خانی، معاون وزیر اقتصاد و دارایی جمهوری اسلامی از محکومیت بیش از ۱۲۰۰ نفر به جرم «پولشویی» خبر داد. خانی همچنین گفت که به‌زودی قرار است محدودیت‌ها و مقرراتی برای خیریه‌ها و صندوق‌های قرض‌الحسنه اعمال شود تا آن‌هایی که الزامات و استانداردهای مبارزه با پولشویی را رعایت نمی‌کنند به عنوان اشخاص مظنون به پولشویی تحت اعمال محدودیت‌ها قرار گیرند. معاون وزیر اقتصاد در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) درباره خروج کارتخوان از کشور و استفاده از آنها در کشورهای خارجی به ویژه در کشورهای همسایه و انجام داد و ستد با این کارتخوان‌ها گفت: «در مرکز اطلاعات مالی نزدیک به ٢۶ پروژه را تعریف کردیم که بحث کارتخوان‌ها، رمز‌ارزها، ارز، صندوق‌های قرض‌الحسنه و خیریه‌ها از جمله این پروژه‌ها هستند که مورد بررسی در مرکز قرار می‌گیرند.» خانی که ریاست مرکز اطلاعات مالی وزارت اقتصاد و دارایی را نیز بر عهده دارد، با بیان اینکه انجام این مهم یک اقدام مشترک بین مرکز و تمام دستگاه‌های حاکمیتی است، مبارزه با پولشویی را یک «اقدام ملی» خواند. ماه گذشته، خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران خبر داد که ۱۲۲۶ تن از سرمایه‌داران در ایران به دلیل اینکه در مظان پولشویی هستند در فهرست «محدودیت گردش مالی» قرار گرفته‌اند. آن زمان، مرکز اطلاعات مالی وزارت اقتصاد گزارش کرده بود که برای این افراد که مظنون به پولشویی در مؤسسات مالی و اعتباری با جمع گردش مالی ۱۰۷ هزار میلیارد تومان بودند، محدودیت مالی اعمال شده است. ایران به دلیل تصویب نشدن دو لایحه از لایحه‌های چهارگانه مرتبط با پولشویی در فهرست کشورهای پرخطر گروه ویژه اقدام مالی قرار دارد. دو لایحه‌ «الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی» و «الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم» پس از آنکه شورای نگهبان آنها را تأیید نکرد به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع و در آنجا بایگانی شدند.

سومین روز اعتصاب کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز برگزار شد

کارگران گروه ملی فولاد اهواز دوشنبه ۴ دی‌ماه برای سومین روز متوالی در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان و ممنوع‌الورودی شماری از همکاران خود اعتصاب کرده و دست به تجمع و راهپیمایی اعتراضی زدند. این اعتصاب و تظاهرات در حالی برگزار شد که درهای ورود و خروج شرکت کنترل داشت. راهپیمایی اعتراضی کارگران فولاد اهواز از محل شرکت تا میدان بقایی در ابتدای جاده خرمشهر انجام شد. رفع محدودیت ورود به شرکت کارگران تعلیق‌شده و بازگشت به کار همکاران اخراج‌شده قبلی، همسان‌سازی دستمزدها برابر با کارگران شرکت‌های فولادی همجوار، اجرای کامل و فوری طبقه‌بندی مشاغل، برکناری مدیرعامل فاسد و خلع مالکیت از بانک ملی و مشارکت کارگران در امر مدیریت شرکتی از جمله خواسته‌های کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز است.

توقیف یک هواپیما در فرانسه و بازداشت دو مسافر به اتهام «قاچاق انسان»

مقام‌های فرانسوی اعلام کردند که به هواپیمای حامل ۳۰۳ مسافر هندی که به اتهام «قاچاق انسان» در نزدیکی پاریس توقیف شده بود، اجازه دادند به بمبئی برود. به گزارش آژانس خبری فرانسه (AFP)، وقتی این ایرباس آ۳۴۰ که از دوبی عازم نیکاراگوئه بود، روز پنجشنبه برای سوخت‌گیری به فرودگاه آتری، در ۱۵۰ کیلومتری پاریس رسید، مقام‌های فرانسوی که اطلاعاتی مبنی بر حضور قربانیان احتمالی قاچاق انسانی در آن هواپیما دریافت کرده بودند، از ادامه حرکت آن خودداری کردند. دادیارهای فرانسوی پس از پرس‌وجوی دو روزه از مسافران، روز یکشنبه اجازه دادند که این هواپیما دوشنبه فرانسه را ترک کند. آژانس خبری فرانسه به نقل از منابع آگاه نوشته که مسافران این هواپیما عمدتاً کارگران هندی بوده‌اند که با دورنمای رفتن به ایالات متحده یا کانادا راهی نیکاراگوئه شده بودند. ۱۱ کودک خردسال نیز در میان مسافران بوده‌اند. ۱۲ مسافر نیز تقاضای پناهندگی داده‌اند. دو مسافر نیز در بازداشت نگه داشته شده‌اند تا بررسی شود که آیا نقش آن‌ها از مسافران دیگر پرواز «متفاوت» بوده یا نه و این‌که آیا «هدفی» داشته‌اند یا نه. این دو مسافر بازداشت‌شده ممکن است به تلاش برای وارد کردن مهاجران «غیرقانونی» به کشور و یا عضویت در دسته‌های مجرمانه متهم شوند.

پریسا آزاده، عضو جنبش «زنان افغانستان برای عدالت و آزادی» از زندان طالبان آزاد شد

طالبان پریسا آزاده، عضو جنبش «زنان افغانستان برای عدالت و آزادی» را پس از ۴۰ روز از زندان آزاد کرده‌اند. روزنامه اطلاعات روز به نقل از شمایل توانا ناصری، از اعضای این جنبش نوشته که آزاده صبح دوشنبه چهارم جدی (دی‎ماه) از زندان آزاد شده است. اطلاعات بیشتری در رابطه با شرایط آزادی او تاکنون منتشر نشده است. استخبارات طالبان روز ۲۳ عقرب (آبان) پریسا آزاده را در منطقه دشت‌ برچی در غرب کابل بازداشت کرده بود. پریسا آزاده عضو جنبش «زنان افغانستان برای عدالت و آزادی» است که برای حقوق زنان و دختران افغانستان مبارزه می‌کند و خواستار تشکیل یک حکومت دموکراتیک فراگیر در آن کشور است. اطلاعات روز نوشته است که با آزادی پریسا آزاده، دست‌کم یک کنشگر زن دیگر در زندان طالبان باقی مانده است. این زن منیژه صدیقی است که ۱۷ میزان (مهر) در کابل بازداشت شده بود. طالبان اخیراً ژولیا پارسی و ندا پروانی را نیز از بند آزاد کرده بودند. این چهار زن کنشگرانی بودند که از ماه‌ها پیش بازداشت و در شرایط سختی نگهداری می‌شدند. سازمان‌های عفو بین‌الملل، دیدبان حقوق بشر و دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) چندی پیش در تلاش‌هایی جداگانه از مقام‌های طالبان خواستار آزادی این زندانیان شده بودند.

شورای نگهبان بار دیگر لایحه حجاب را به مجلس برگرداند

هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان دوشنبه ۴ دی گفت: «با توجه به باقی‌ماندن برخی ایرادات و ابهامات در لایحه عفاف و حجاب، این لایحه برای اعمال اصلاحات لازم بار دیگر به مجلس شورای اسلامی ارجاع شد.» سخنگوی شورای نگهبان افزود، با این حال «بسیاری از ایرادات و ابهامات برطرف شده است» اما هر زمان که مجلس ایرادات باقی‌مانده را اصلاح کند شورای نگهبان نیز لایحه اصلاح‌‌شده را بار دیگر بررسی و نظر نهایی خود را اعلام خواهد کرد. تصمیم جدید شورای نگهبان درباره لایحه «حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» در حالی گرفته شده است که هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام ۲۱ آذرماه سال جاری مصوبه اصلاحی مجلس در مورد لایحه حجاب را مغایر با سیاست‌های کلی نظام ندانسته و آن را تأیید کرده بود. اجرای لایحه حجاب به مدت سه سال به‌صورت آزمایشی در شهریورماه گذشته به تصویب مجلس رسیده بود، اما پس از عدم تأیید شورای نگهبان به مجلس برگشت. لایحه حجاب و عفاف انواع آزار، خشونت و سرکوب زنان «بی‌حجاب» را امری قانونی تعریف می‌کند.

کابینه جنگی اسرائیل فرمول‌های مختلف آتش‌بس را بررسی می‌کند

الجزیره روز ۴ دی/ ۲۵ دسامبر گزارش داد که مصر فرمولی برای آتش‌بس پیشنهاد کرده است. براساس پیشنهاد مصر، هفت تا ۱۰ روز توقف در جنگ رخ خواهد داد، تمام غیرنظامیان اسیر در غزه آزاد می‌شوند و تعدادی از اسرای فلسطینی هم از زندان‌های اسرائیل رها می‌شوند. چند عنصر اضافی وجود دارد که ممکن است موافقت دولت اسرائیل با آنها چالش برانگیزتر باشد. براساس مدل دیگری از بسته‌های پیشنهادی آتش‌بس که قرار است کابینه دولت اسرائیل آن‌ها را بررسی کند، آزادی همه سربازان زن را در ازای اسرای فلسطینی و هفت روز توقف در حملات را پیشنهاد می‌کند. پس از این هفت روز هم یک ماه مذاکره برای بحث در مورد آزادی تمامی اسرای نظامی اسرائیلی در غزه در ازای آزادی اسرای بسیار بیشتر فلسطینی و عقب‌نشینی اسرائیل به مرزهای غزه تعیین شده است. کابینه جنگی اسرائیل امروز به بحث در مورد این فرمول‌ها ادامه خواهد داد. اما در اسرائیل ملاحظات سیاسی زیادی وجود دارد. انتقادها از نحوه مدیریت جنگ افزایش یافته است. وزیران راست افراطی در کابینه از دولت انتقاد می‌کنند که به جای حملات هوایی بر عملیات زمینی گسترده متمرکز شده و همین شیوه جنگی به افزایش تلفات سربازان ارتش منجر شده است.

انتخابات روسیه: روزنامه‌نگار مخالف جنگ اوکراین از رقابت با ولادیمیر پوتین کنار گذاشته شد

یکاترینا دونتسووا، روزنامه‌نگار سابق و از مخالفان جنگ اوکراین نمی‌تواند در انتخابات ریاست‌جمهوری با ولادیمیر پوتین رقابت کند. او روز شنبه ۲ دی/ ۲۳ دسامبر نامزدی‌اش را در انتخابات آتی روسیه اعلام کرده بود. بلافاصله اعضای کمیسیون مرکزی انتخابات با استناد به «تخلفات متعدد» به اتفاق آرا نامزدی وی را رد کردند. منتقدان پوتین می‌گویند که این رویداد نشان می‌دهد که هیچ منتقد یا مخالف واقعی پوتین اجازه نخواهد داشت در ماه مارس سال آینده میلادی در انتخابات ریاست جمهوری در برابر او بایستد. کرملین هم از هم‌اکنون می‌گوید پوتین پیروز خواهد شد زیرا از حمایت واقعی در سراسر جامعه برخوردار است و محبوبیت او در نظرسنجی‌ها حدود ۸۰ درصد است. دونتسووا پس از اعلام نظر کمیسیون انتخابات در کانال تلگرامی‌اش نوشت که این تصمیم را در دادگاه عالی به چالش خواهد کشید و آن را غیرموجه و غیر دموکراتیک خواند. در تحولی جداگانه، رسانه‌های خبری روسیه گفتند بوریس نادژدین، سیاستمدار مخالف که از پوتین و جنگ اوکراین انتقاد کرده است، روز شنبه از طرف حزب راست میانه «ابتکار مدنی» به عنوان نامزد معرفی شد. آن‌ها گفتند که او قصد دارد در روز ۲۵ دسامبر در کمیسیون انتخابات ثبت نام کند. در همین حال، حزب کمونیست، که از سال ۲۰۰۰ در هر انتخابات، رتبه دوم را پس از پوتین به دست آورده است، نیکولای خاریتونوف ۷۵ ساله را به عنوان نامزد خود معرفی کرد. خاریتونوف قبلاً در سال ۲۰۰۴ نامزد شد و ۱۴ درصد آرا را در برابر ۷۱ درصد آرای پوتین به دست آورد. خبرگزاری تاس به نقل از او گفته است که او در کارزار انتخاباتی‌اش از رهبر کرملین ایرادی نخواهد گرفت. خاریتونوف گفته است که «پوتین به کار خودش مشغول است. چرا باید از او انتقاد کنم؟»