ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شقایق مرادی با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد

شقایق مرادی، ویراستار و فعال مدنی شنبه چهارم آذرماه با تودیع قرار از زندان اوین آزاد شد. شقایق مرادی صبح روز دوشنبه ۲۲ آبان با یورش نیر‌وهای امنیتی به منزلش بازداشت شده بود. او پس از بازداشت به زندان اوین و سلول انفرادی بند امنیتی ۲۰ منتقل شده بود. شقایق مرادی در دوران بازداشت از داشتن وکیل محروم مانده بود و خانواده‌اش برای عدم اطلاع‌رسانی تحت فشارهای امنیتی قرار داشتند.

دستگاه قضایی حکومت ایران، جان حمیدرضا آذری، «کودک-مجرم» زندانی را از طریق اجرای حکم اعدام گرفت

دستگاه قضایی حکومت ایران جان یک زندانی کودک-مجرم را از طریق اجرای حکم غیرانسانی اعدام گرفت. بنا بر گزارش سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ، یک زندانی کودک-مجرم به‌نام حمیدرضا آذری، که در زمان ارتکاب جرم ۱۶ سال و هشت ماه سن داشت، در زندان سبزوار به اجرا درآمد. روز جمعه سوم آذر، رسانه‌های داخل ایران خبر اعدام یک زندانی در سبزوار را منتشر کرده بودند. هویت این زندانی از سوی رسانه‌های داخلی «حمیدرضا آ» اعلام شده بود. بر اساس مدارکی که از این زندانی به رویت سازمان حقوق بشر ایران رسیده، نشان می‌دهد که او حمیدرضا آذری نام داشته و در زمان ارتکاب قتل انتسابی ۱۶ سال و ۸ ماهه بوده است. بر بنیاد این گزارش، حمیدرضا با تاریخ تولد ۵ مرداد ۱۳۸۵، متهم بود که ۸ اردیبهشت ماه سال جاری، در یک درگیری خیابانی فردی را به قتل رسانده است. حمیدرضا در زمان اجرای حکم ۱۷ سال و سه ماه سن داشت. طبق آمار سازمان حقوق بشر ایران، از سال ۲۰۱۰ میلادی تا کنون دست‌کم ۶۸ کودک‌مجرم در ایران اعدام شده‌اند. در ماه‌های گذشته آمار اجرای حکم اعدام در ایران افزایش بیشتری گرفته است و بنا به گزارش سازمان حقوق بشر ایران از آغاز سال ۲۰۲۳ تاکنون دست‌کم ۶۸۴ زندانی در زندان‌های مختلف ایران اعدام شده‌اند.

در پی حمله مأموران نظامی به بندر کرگان میناب، تعدادی از شهروندان بلوچ زخمی شدند

بنا بر گزارش خبرگزاری «حال‌وش» که اخبار و رویدادهای مربوط به بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد، شنبه چهارم آذرماه ۱۴۰۲، نیروهای نظامی به بندر کرگان میناب یورش برده و اقدام به تیراندازی به سوی مردم کردند. بر اساس این گزارش و تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، شماری از شهروندان بلوچ زخمی شده‌اند. در همین ارتباط، «حال‌وش» به نقل از یک منبع آگاه نوشت که «نیروهای نظامی با فحش و ناسزا به زنان و دختران به مسجد جامع این شهر حمله کرده و نمازگران را مورد ضرب و جرح قرار دادند. هم‌چنین «حال‌وش» تصاویری منتشر کرده که نشان می‌دهد، نیروهای تک‌تیرانداز در مسجد کرگان مستقر شده‌اند. تا این لحظه از شمار دقیق زخمی‌ها و بازداشت‌شدگان این رویداد اطلاع دقیقی در دست نیست. پیش‌تر نیز منابع بلوچ گزارش کرده بودند که در هشتم آبان ماه سال جاری نیروهای نظامی به این بندر در منطقه گیاوان یورش برده و بسیاری از اموال مردم از جمله قایق‌های صیادی شهروندان را تخریب و آتش زده بودند.

همسر نیلوفر حامدی: پس از دو هفته هنوز پرونده نیلوفر به شعبه تجدیدنظر نرفته است

محمدحسین آجورلو، همسر نیلوفر حامدی، روزنامه‌نگار زندانی در حساب کاربری خود در ایکس (توییتر سابق) نوشته پس از گذشت دو هفته هنوز پرونده همسرش به شعبه تجدیدنظر ارسال نشده است. محمدحسین آجورلو نوشته در تاریخ ۲۰ آبان وکیل نیلوفر حامدی در اعتراض به حکم ناعادلانه قاضی صلواتی علیه او،‌ درخواست تجدیدنظر ثبت کرده است: «اما با گذشت ۲ هفته همچنان پرونده به شعبه تجدیدنظر ارسال نشده تا روند رسیدگی طی شود.» همسر نیلوفر حامدی همجنین اشاره کرده که از تاریخ ۲۷ شهریور ادامه بازداشت این روزنامه‌نگار غیرقانونی است: «۴۳۰ روز از بازداشت غیرقانونی نیلوفر می‌گذرد.» نزدیک به دو هفته پیش، پرتو برهان‌پور، وکیل نیلوفر حامدی در گفت‌وگویی با روزنامه شرق از تجدیدنظرخواهی در پرونده این روزنامه‌نگار زندانی خبر داد. ۳۰ مهرماه سال جاری، بعد از گذشت بیش از یک سال بازداشت موقت، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران نیلوفر حامدی و الهه محمدی را به اتهام‌هایی چون «همکاری با دولت متخاصم»، «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ترتیب به ۱۳ و ۱۲ سال زندان محکوم کرد. در صورت تأیید این احکام از سوی دادگاه تجدید نظر، اشد مجازات یعنی شش سال حبس برای الهه محمدی و هفت سال حبس برای نیلوفر حامدی قابل اجرا خواهد بود.

حادثه ریزش بهمن در ارتفاعات سِن‌بران: جسد پنج کوهنورد پیدا شد

ریزش بهمن در ارتفاعات سِن‌بران شهرستان ازنا تا کنون پنج کشته و چهار مجروح بر جای گذاشته است. پیش‌تر پیکر چهار کوهنورد پیدا شده بود و یک نفر مفقود بود. مهدی پازوکی، مدیرکل مدیریت بحران لرستان، از پیدا جسد دو کوهنورد دیگر گرفتار شده در این حادثه خبر داده بود و در رابطه با آخرین وضعیت کوهنوردان گرفتارشده در ارتفاعات سِن‌بران گفت: «شب گذشته تا آخرین لحظه ممکن، عملیات امدادی برای یافتن کوهنوردان مفقود شده ادامه داشت که با تاریک شدن هوا عملاً این اقدام متوقف شد و امدادگران در پناهگاه در انتظار طلوع آفتاب بودند». پازوکی، گفت که تلاش‌ها برای پیدا کردن تنها کوهنورد مفقودی دیگر نیز ادامه خواهد داشت و ساعاتی بعد پیکر کوهنورد پنجم نیز پیدا شد. بنا بر گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یک تیم ۹ نفره روز جمعه سوم آدرماه ۱۴۰۲، باوجود هشدارهای اداره کل مدیریت بحران استان و شهرستان ازنا مبنی بر عدم صعود کوهنوردان و گردشگران به ارتفاعات، از دورود به ارتفاعات سِن‌بران صعود می‌کنند و درگیر بهمن می‌شوند. بر اساس این گزارش، این ۹ نفر از استان‌های همدان (دو کوهنورد ملایری) هفت نفر از لرستان (یک نفر از بروجرد و شش نفر از دورود) بودند که چهار نفر آنها مصدوم و از طریق بالگرد به بیمارستان الیگودرز منتقل شدند.