ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجمع مردم لبنان در اعتراض به عدم امکان برداشت سپرده‌ها از بانک‌ها

جمعه ۴ فروردین / ۲۴ مارس گروهی از مردم معترض بیروت در مقابل بانک لبنان تجمع کردند و در اعتراض به عدم امکان برداشت سپرده‌هایشان از بانک‌ها، دست به آتش زدن لاستیک‌ها زدند. این تجمع اعتراضی در خیابان الحمراء بیروت انجام شد و معترضان به سمت بانک لبنان مواد آتش‌زا پرتاب کردند. در پی وخیم‌تر شدن اوضاع اقتصادی و معیشتی در لبنان تظاهرات اعتراضی نیز در این کشور تشدید شده است. لبنان از سال ۲۰۱۹ دچار بحران اقتصادی عمیقی است که به‌گفته بانک جهانی، از بدترین بحران‌ها در جهان و در تاریخ لبنان است. فروپاشی اقتصادی لبنان با بحران شدید نقدینگی و محدودیت‌های شدید بانکی همزمان شده است طوری‌که سپرده‌گذاران امکان خارج کردن سپرده‌های خود را از بانک‌ها ندارند. ارزش پول ملی نیز مدام کاهش می‌یابد و اکنون هر دلار در لبنان به بیش از ۱۱۰ هزار لیره رسیده است.

شورای بازنشستگان ایران حداقل دستمزد برای سال ۱۴۰۲ را «فرمان کشتار جمعی برای غارت بیشتر» دانست

شورای بازنشستگان ایران در بیانیه‌ای با عنوان «دستمزد مصوب ۱۴۰۲، فرمان کشتار جمعی برای غارت بیشتر است»، به‌مناسبت تصویب حداقل دستمزد نوشت شورای عالی کار و مسئولان حکومتی «به نام افزایش حقوق اما در حقیقت با ارزان‌کردن بیشتر نیروی کار، کل سطح زندگی از جمله سلامت، رفاه، حق حیات، وشادی و امید را کاهش دادند تا قتل و کشتارهایشان را با قوانین گرسنگی تکمیل کرده باشند.» این شورا افزوده است: «با این سرکوب مزدی، حداقل‌بگیران، این طبقه بزرگ اجتماعی دیگر حداقل‌بگیر هم نیستند بلکه به ورطه خردکننده فقر مطلق سقوط کرده‌اند.» شورای بازنشستگان در پایان بیانیه خود آورده است: «تداوم مقاومت‌ها و اعتراضات سنگین اجتماعی و فروکش نکرده‌ی زن، زندگی، آزادی در روزها و ماه‌های آینده پاسخی غیرقابل اجتناب علیه وضعیت موجود که در آن، سهم مردم تنها فقر، ستم و سرکوب است، خواهد بود.» شورای عالی کار ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ حداقل دستمزد در سال ۱۴۰۲ را پنج میلیون و ۳۰۸ هزار و ۲۸۴ تومان اعلام کرد. این رقم فقط یک میلیون و ۱۲۸ هزار و ۵۳۴ تومان از مزد پایه در سال ۱۴۰۱ بیشتر است. یعنی تنها ۲۷ درصد به حداقل دستمزد امسال افزوده شد.

پس از حمله مرگبار پهپادی به مواضع نیروهای آمریکایی در سوریه واشنگتن متعهد شد از پرسنل نظامی خود در این کشور محافظت کند

ایالات متحده آمریکا جمعه ۴ فروردین / ۲۴ مارس اعلام کرد که از پرسنل نظامی خود در سوریه محافظت خواهد کرد. جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید به شبکه سی‌ان‌ان گفت: «ما تا جایی که می‌توانیم برای محافظت از مردم و امکانات‌مان تلاش خواهیم کرد. فضای خطرناکی است.» این سخنان ساعاتی پس از حمله‌های هوایی ارتش آمریکا به نیروهای تحت حمایت سپاه پاسداران جمهوری اسلامی بیان می‌شود. دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید حملات آمریکا باعث کشته‌شدن هشت جنگجوی طرفدار ایران در سوریه شده است. این حملات در تلافی حمله‌ پهپادی بعدازظهر پنج‌شنبه به پایگاه نیروهای ائتلاف در حسکه سوریه انجام شد که منجر به کشته‌شدن یک پیمانکار آمریکایی و زخمی شدن پنج سرباز آمریکایی شد. آمریکا می‌گوید این حمله پهپادی کار ایران است. جان کربی گفت در روز جمعه، یک روز پس از این حملات، پایگاه نیروهای آمریکایی در میدان نفتی العمر در شمال شرق سوریه نیز هدف حمله موشکی جدیدی قرار گرفت اما هیچ تلفات جانی در برنداشت. ژنرال مایک اریک کوریلا، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) در بیانیه‌ای گفت: «ما همیشه تمام اقدامات لازم را برای دفاع از مردم خود انجام خواهیم داد و همیشه در زمان و مکانی به انتخاب خود پاسخ خواهیم داد.»

معترضان اسرائیلی و فلسطینی در لندن به استقبال نتانیاهو رفتند

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، جمعه ۲۴ مارس / چهارم فروردین برای دیدار با همتای بریتانیایی خود، ریشی سوناک، وارد لندن شد. با این‌همه، این گروه‌های یهودی، اسرائیلی و فلسطینی مقیم انگلیس بودند که با فریادها و شعارهای ضد او به استقبال این دیدار رفتند. به گزارش میدل ایست آی، هم‌زمان با پیاده‌شدن نتانیاهو از خودرو و دست دادن با سوناک، فریاد «شرم بر تو» در حوالی داونینگ استریت شماره ۱۰، محل استقرار نخست‌وزیر بریتانیا، شنیده می‌شد. معترضان طیف گسترده‌ای از یهودیان ضد صهیونیست و دیگر حامیان فلسطین تا اسرائیلی‌ها و صهیونیست‌های مخالف نتانیاهو را شامل می‌شدند. نتانیاهو به قصد مذاکره درباره مسائلی از جمله مسائل امنیتی و تقویت پیوندهای استراتژیک میان بریتانیا و اسرائیل به لندن سفر کرده است. در طی دیدار دو نخست‌وزیر، ریشی سوناک با اشاره به «اصلاحات قضایی» در دست انجام در اسرائیل، بر اهمیت حفظ ارزش‌های دموکراتیک تأکید کرد. به باور مخالفان نتانیاهو و معترضانی که یازده هفته در حال برگزاری تظاهرات در اسرائیل هستند، این اصلاحات منجر به فروپاشی آنچه آنان «بنیادهای دموکراتیک اسرائیل» می‌دانند خواهد شد. این اصلاحات به پارلمان اسرائیل که اکثریت آن قوه مجریه را نیز در کنترل دارد اجازه خواهد داد با رأی اکثریت ساده آرای دادگاه عالی را لغو کند و نیز بر نامزدهای قضاوت نیز کنترل عملی داشته باشد. در پی اعتراض‌های گسترده به هنگام ورود نتانیاهو به لندن، پخش زنده دیدار نخست‌وزیران اسرائیل و بریتانیا نیز لغو شد. این دیدار سه روز پس از آن صورت می‌گیرد که دولت‌های اسرائیل و بریتانیا یک قرارداد استراتژیک امضا کردند که هدف از آن تعمیق پیوندهای اقتصادی، امنیتی و فن‌آوری بین دو کشور و مبارزه با «یهودستیزی» اعلام شده است. دولت بریتانیا در بخشی از این قرارداد متعهد شده است که با استفاده از صفت «آپارتایدی» برای توصیف برخورد دولت اسرائیل با فلسطینیان و نیز با «تعصب ضد اسرائیلی» در نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد مقابله کند.

حق رد صلاحیت نتانیاهو برای نخست‌وزیری از دادستان کل اسرائیل سلب شد؛ اسرائیلی‌ها برای یازدهمین هفته پیاپی به خیابان آمدند

قانون‌گذاران اسرائیلی پنجشنبه ۲۳ مارس / سوم فروردین قانونی را تصویب کردند که طبق آن، دادستان کل کشور قادر نخواهد بود صلاحیت بنیامین نتانیاهو را برای پست نخست‌وزیری رد کند. این قانون درست چند ساعت قبل از آغاز یازدهمین هفته از اعتراضات سراسری اسرائیلی‌ها علیه آنچه «اصلاحات قضایی» نتانیاهو خوانده می‌شود تصویب شد. دولت راست افراطی نتانیاهو روز‌به‌روز به تحقق مجموعه تغییرات مورد نظرش که منجر به افزایش قدرت قوه مجریه بر قوه قضاییه خواهد شد نزدیک‌تر می‌شود. هدف این تغییرات تضمین قدرت دولت بر تعیین قضات و رد کردن آرای دادگاه عالی اسرائیل است. رأی روز پنجشنبه پارلمان به آن معناست که حالا تنها دو راه برای خلاص‌شدن از نخست‌وزیر وجود دارد. راه نخست این است که خود نخست‌وزیر خودش را به لحاظ جسمی یا روانی فاقد صلاحیت اعلام کند، و راه دوم این‌که سه‌چهارم کابینه از خود سلب صلاحیت کند. در واکنش به این تغییرات، هزاران نفر از اسرائیلی‌ها پنجشنبه شب به خیابان آمدند تا آنچه را «لغزیدن کشور به دیکتاتوری» می‌خوانند محکوم کنند. معترضان بزرگراه‌ها را بستند و با پلیس درگیر شدند. حداقل چهل نفر از معترضان فقط در تل‌آویو دستگیر شدند. ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل، پیش‌تر معترضان را «مشتی آنارشیست» خوانده بود و از پلیس خواسته بود تجمعات را متفرق کند. پلیس در این هفته برای نخستین‌بار از ماشین‌های آب‌پاش علیه معترضان استفاده کرد. یکی از معترضان به نام عفرت صفران به خبرنگار میدل‌ایست آی گفت: «بن‌گویر نمی‌فهمد که دستگیری رهبران جنبش و استفاده از ماشین‌های آب‌پاش جلوی مردم را نخواهد گرفت و درست عکس آن عمل خواهد کرد. اعتراضات مثل آتش پخش می‌شوند.»

وب‌سایت اصلاح‌طلب «رویداد ۲۴» توقیف شد

روزنامه «اعتماد» اعلام کرد که کمیته فیلترینگ پنج‌شنبه ۳ فروردین دستور توقیف وب‌سایت اصلاح‌طلب «رویداد ۲۴» را صادر کرد. ریاست کمیته فیلترینگ اینترنت در ایران یا همان کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه فضای مجازی برعهده دادستان کل کشور است. «اعتماد» نوشته است توقیف «رویداد ۲۴» بدون هیچ‌گونه احضاریه و اطلاع قبلی انجام شده است. به‌تازگی علی صالحی، دادستان تهران از تشکیل پرونده قضایی علیه محمد حیدری، مدیر مسئول «رویداد ۲۴» به دلیل انتشار خبرهای مربوط به حملات شیمیایی به مدرسه‌های دخترانه خبر داده بود.

ده‌ها نفر بر اثر وقوع سیل در ولایت بلخ افغانستان ناپدید شدند

روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان جمعه ۴ فروردین / ۲۴ مارس اعلام کرد که بر اثر جاری شدن سیل در ولسوالی زارع واقع در ولایت بلخ ده‌ها نفر ناپدید شدند. این روزنامه نوشته است که سیل روز گذشته پنج‌شنبه ۳ فروردین / ۲۳ مارس در منطقه‌ «میرزایی» ولسوالی زراع رخ داده است و در آن‌جا نزدیک به یک‌هزار خانواده زندگی می‌کنند. منابع محلی گفته‌اند که نزدیک به ۳۰۰ خانه مسکونی تخریب و اعضای این خانواده‌ها ناپدید شده‌اند. محمدآصف وزیری، سخنگوی فرماندهی امنیتی طالبان در بلخ از شمار تلفات این سیلاب چیزی نگفت اما تخریب ۳۰۰ خانه مسکونی را تأیید کرد و گفت خسارت‌های زیاد مالی به ساکنان این منطقه وارد شده است. او افزود نزدیک به سه‌هزار هکتار زمین زراعتی زیر آب رفته و سیل صدها رأس دام را با خود برده است.

بیش از ۴۵۰ نفر در اعتراضات سراسری فرانسه به اصلاحات قانون بازنشستگی بازداشت شدند

بیش از ۴۵۰ نفر در جریان اعتراضات خشونت‌آمیز پنج‌شنبه ۳ فروردین / ۲۳ مارس علیه اصلاحات قانون بازنشستگی در فرانسه دستگیر شده‌اند. ژرالد دارمنن، وزیر کشور فرانسه نیز اعلام کرد که نزدیک به ۴۴۰ مأمور پلیس مجروح شدند و حدود ۹۰۰ آتش‌سوزی در حاشیه تظاهرات اعتراضی پاریس رخ داده است. اتحادیه‌های کارگری می‌گویند در اعتراضات سراسری پنج‌شنبه ۳,۵ میلیون نفر شرکت کردند، در حالی که مقام‌های دولتی تعداد شرکت‌کنندگان را کمی بیش از یک میلیون نفر اعلام کردند. از زمانی که دولت فرانسه اصلاحات بحث‌برانگیز قانون بازنشستگی را در هفته گذشته بدون رأی مجلس ملی تصویب کرد، اعتراضات به‌شکل فزاینده‌ای خشونت‌آمیز شده است. اصلاح قانون بازنشستگی یکی از برنامه‌های اصلی امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه است. هدف آن افزایش تدریجی سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال است. افزون بر این، تعداد سال‌های پرداخت حق بیمه از ۴۱ سال به ۴۳ سال افزایش می‌یابد. امانوئل مکرون چهارشنبه ۲ فروردین / ۲۲ مارس در تلویزیون فرانسه اعلام کرد که اصلاح قانون بازنشستگی باید تا پایان سال اجرایی شود.

وزیر خزانه‌داری آمریکا: تحریم‌ها رفتار جمهوری اسلامی را تغییر نداده است

جانت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، روز پنجشنبه ۲۳ مارس / سوم فروردین اعلام کرد که آمریکا به دنبال راه‌هایی برای تقویت تحریم‌های علیه جمهوری اسلامی است هرچند به نظر او تاکنون این تحریم‌ها اثری در تغییر رفتار یا سیاست‌های رژیم آن‌گونه که مد نظر آمریکا بوده نداشته است. به گزارش العربیه انگلیسی، یلن در جلسه‌ای با قانونگذاران آمریکایی گفت: «تحریم‌های ما علیه ایران بحران اقتصادی واقعی در کشور ایجاد کرده است و ایران به خاطر تحریم‌ها دچار سختی‌های اقتصادی بسیاری شده است. اما این منجر به تغییر رفتار شده است؟ پاسخ این سوال کمتر از آنچه ما دوست داریم به ایدئال‌هایمان نزدیک است.» یلن به طور مشخص اشاره نکرد که واشنگتن چه تغییر رفتاری را از جمهوری اسلامی انتظار دارد. با این‌همه، برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، نقض حقوق بشر و رابطه با روسیه در جریان جنگ با اوکراین از نگرانی‌های عمده ایالات متحده بوده‌اند. ایالات متحده در طول سال‌های اخیر تحریم‌های گوناگونی بر جمهوری اسلامی اعمال کرده است. تحریم‌های اخیر به طور مشخص صنایع تولید پهپاد جمهوری اسلامی را که منبع تأمین پهپادهای مورد نیاز روسیه برای حمله به زیرساخت‌های اوکراین بوده است هدف قرار داده‌اند. در این مورد، آمریکا روز سوم فوریه / ۱۴ بهمن‌ماه پهپادهای سری شاهد نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همچنین دو شناور نیروی دریایی ارتش به نام‌های مکران و ناوچه دنا در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفتند. همچنین دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا با هماهنگی اداره تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی) سه‌شنبه یکم فروردین / ۲۱ مارس سه فرد ایرانی و ترکیه‌ای و همچنین سه شرکت ایرانی و یک شرکت مستقر در ترکیه را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. به‌گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا این شبکه تدارکاتی به نمایندگی از وزارت دفاع و لجستیک نیروهای مسلح جمهوری اسلامی بر چندین شرکت دخیل در توسعه پهپادها و موشک‌های بالستیک نظارت داشته و از جمله موتورهای اروپایی برای پهپادها را تهیه می‌کرده است. روابط میان ایران و ایالات متحده در پی متوقف ماندن مذاکرات بر سر احیای توافق هسته‌ای برجام رو به وخامت رفته است. ایالات متحده همچنین تحریم‌هایی در زمینه مسائل حقوق بشری و به ویژه سرکوب معترضان در پی قتل حکومتی ژینا امینی در شهریور ماه اعمال کرده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان غربی اعلام کرد ده‌ها نفر در زلزله خوی مجروح شدند

امیرعباس جعفری، مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان غربی گفت: زلزله ۵,۶ ریشتری صبح جمعه ۴ فروردین در شهرستان خوی سبب مصدومیت ۸۲ نفر در شهرستان‌های خوی و سلماس شد. جعفری گفت: «به تعدادی از واحدهای مسکونی خسارت وارد شده که همکاران بنیاد مسکن در حال ارزیابی دقیق هستند.» در همان حال بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تماس تلفنی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی، دستور رسیدگی فوری به مصدومان زلزله صبح امروز خوی را داد و مراکز درمانی را به حالت آماده‌باش درآورد. زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵,۶ شهر خوی در شمال آذربایجان‌غربی را لرزاند. مرکز لرزه‌نگاری کشوری وابسته به دانشگاه تهران، زمان وقوع زلزله را ساعت ۶:۴۶:۵۴ ثانیه صبح جمعه ۴ فروردین در منطقه یزدگان خوی اعلام کرد. این زمین‌لرزه در ۱۹ کیلومتری خوی، ۲۴ کیلومتری سلماس و ۲۹ کیلومتری تازه‌شهر، آذربایجان غربی در عمق هشت کیلومتری سطح زمین اتفاق افتاد و در مناطقی از استان آذربایجان غربی از جمله شهر ارومیه نیز احساس شد.

تلویزیون عربستان سعودی هم از مذاکره با سوریه برای احیای روابط خبر داد

در پی گزارش رویترز به‌نقل از سه مقام آگاه درباره مذاکرات پشت پرده عربستان سعودی و سوریه برای ازسرگیری روابط خود، شبکه الاخباریه عربستان سعودی نیز به‌نقل از یک منبع وزارت امور خارجه این کشور اعلام کرد که در چارچوب تمایل پادشاهی سعودی برای تسهیل در ارائه خدمات کنسولی بین دو کشور، مذاکراتی با مقام‌های سوریه برای از سرگیری خدمات کنسولی در جریان است. این شبکه افزود که منبع وزارت خارجه در مورد گزارش‌های رسانه‌های بین المللی اظهار نظر کرده است. عربستان سعودی که از مخالفان سوری در جنگ این کشور حمایت می‌کرد، سفارت خود در دمشق را ۱۰ سال پیش بست و سفیر سوریه را هم اخراج کرد. رویترز روز پنج‌شنبه به‌نقل از منابع آگاه همسو با دمشق نوشت پس از توافق برای برقراری مجدد روابط بین عربستان سعودی و ایران، متحد کلیدی بشار اسد، تماس‌های ریاض و دمشق افزایش یافته است و دو طرف با بازگشایی سفارتخانه‌های خود موافقت کرده‌اند.

پاشینیان: ارمنستان و جمهوری آذربایجان توافق صلح امضا می‌کنند

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان شامگاه پنجشنبه ۲۳ مارس/ ۳ فروردین در توییتر نوشت: «توافق صلحی بین باکو و ایروان امضا می‌شود که بر اساس بیانیه‌های مشترک رسمی تصویب شده در عالی‌ترین سطوح است.» پاشینیان در ادامه خاطرنشان کرد: تنش تازه‌ای در منطقه قفقاز درنمی‌گیرد و از جامعه بین‌الملل خواست «قویا از این روند» حمایت کند. ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در واکنش به این اقدام گفت، واشنگتن از بابت پیشرفت حاصله در راستای دستیابی به صلحی پایدار و با دوام در قفقاز جنوبی خرسند است. سه‌شنبه گذشته وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در گفت‌وگوی تلفنی با الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان بر «کمک‌های مستمر» ایالات متحده برای تسهیل گفت‌وگوهای صلح دوجانبه با ارمنستان تأکید کرد. بر این اساس، بلینکن یافتن راه حل برای مسائل باقی‌مانده را تشویق کرد و تأکید کرد که راه حل نظامی وجود ندارد. او همچنین بر اهمیت بازگشایی گذرگاه لاچین به روی خودروهای تجاری و شخصی تأکید کرد. بلینکن گفت آمریکا مشتاق ادامه همکاری با آذربایجان در روند صلح است. باکو و ایروان مدت‌هاست که درگیر تنش بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ هستند. جنگ سال ۲۰۲۰ باعث کشته شدن بیش از ۶۵۰۰ نفر شد و ارمنستان را مجبور کرد تا بخش‌هایی از قلمروی خود را که چندین دهه کنترلشان را برعهده داشت، به جمهوری آذربایجان واگذارد. اخیراً نیز نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره‌باغ تبادل تیرندازی داشتند که در نتیجه آن، پنج نفر کشته شدند.

رئیس سازمان زندان‌ها می‌گوید: در سال ۱۴۰۱ تولید پابندها و استفاده از آنان چند برابر شده است

غلامعلی محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها در یک برنامه تلویزیونی در سیمای جمهوری اسلامی گفت: «در سال ۱۴۰۱ رشد خوبی در استفاده از پابند الکترونیک داشتیم و تولید پابندها چند برابر شد.» محمود ضیایی‌فرد، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان زندان‌ها اردیبهشت سال گذشته اعلام کرده بود که ۱۰ هزار «زندانی غیر خطرناک و کسانی که مخل امنیت در کشور» نیستند از پابند الکترونیکی استفاده می‌کنند. او پیش‌بینی کرده بود که این آمار تا شهریور به دو برابر افزایش بیابد. رئیس سازمان زندان‌ها آماری از تعداد زندانیانی که از پابند استفاده می‌کنند ارائه نداد. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بهمن گذشته به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب با توجه به مخارج بالای سازمان زندان‌ها برای نگهداری انبوه زندانیان فرمان عفو بزرگی را صادر کرد. تعداد کل زندانیان در ایران ۲۲۰ هزار نفر تخمین زده شده است که برای تأمین حداقل نیازمندی‌های آنان از جمله غذا با نرخ تورم سال گذشته دست‌کم به ۱۱ هزار میلیارد تومان نیاز است در حالی که در بودجه ۱۴۰۱ فقط شش هزار میلیارد تومان به سازمان زندان‌ها تخصیص داده شد و به این ترتیب سازمان زندان‌ها ورشکسته‌ترین سازمان دولتی در ایران است تا آن حد که مسئولان اعلام کرده بودند نمی‌توانند غذای کافی برای زندانیان فراهم کنند و بسیاری از زندانیان «کف‌خواب» هستند یعنی روی زمین می‌خوابند.

نیروی هوایی هند:‌ روسیه به خاطر جنگ اوکراین قادر به تأمین تسلیحاتی هند نیست

نیروی هوایی هند اعلام کرده است که روسیه به خاطر درگیری در جنگ اوکراین قادر نیست تجهیزاتی دفاعی‌ای را که تعهد کرده بود به هند بدهد تأمین کند. مقامات دهلی همواره نگران بوده‌اند که حمله نظامی روسیه به اوکراین بر روند عرضه تجهیزات نظامی از دومین منبع تأمین هند تأثیر منفی بگذارد. اطلاعیه اخیر نیروی هوایی هند، که خطاب به یک کمیته پارلمانی مرتبط صادر شده، نخستین سند تأیید رسمی این نگرانی‌ها و کمبودهاست. طبق این اطلاعیه، روسیه وعده «یک محموله بزرگ» را برای امسال داده بود که محقق نخواهد شد. در مقابل، سخنگوی سفارت روسیه در دهلی نو گفته است «ما اطلاعات کافی برای تأیید آنچه در اطلاعیه آمده است نداریم.» «روسوبورون اکسپورت» که سازمان دولتی مسئول صادرات سلاح در روسیه است هنوز واکنشی به این اظهارات نیروی هوایی هند نشان نداده است. طبق اطلاعیه نیروی هوایی به کمیته پارلمانی مربوطه، جنگ روسیه و اوکراین سرمایه‌گذاری‌های هند در زمینه مدرن‌سازی نظامی را به اندازه یک‌سوم سال پیش از آن کاهش داده است. اطلاعیه نیروی هوایی چیزی از جزییات محموله تجهیزات نظامی نگفته است. با این‌حال، بزرگ‌ترین انتقال در جریان سیستم پدافند هوایی تریامف اس-۴۰۰ است که هند در سال ۲۰۱۸ به قیمت ۵٫۴ میلیارد دلار از روسیه خریده بود. سه واحد از تجهیزات تاکنون به دست هند رسیده و دو واحد همچنان در انتظار تحویل است. نیروی هوایی هند همچنین برای ذخیره جنگنده‌های هوایی سو-۳۰ ام‌کی‌آی و میگ-۲۹ به روسیه وابسته است. روسیه و پیش از آن اتحاد جماهیر شوروی تا سال‌ها منبع اصلی تأمین سلاح و تجهیزات دفاع هند بوده‌اند. بر اساس آخرین داده‌هایی که مؤسسه پژوهش‌های صلح بین‌المللی در استکهلم، از سال ۲۰۱۷ تاکنون، ۸٫۵ میلیارد دلار از ۱۸٫۳ میلیارد دلار هزینه‌کرد هند برای سلاح و تجهیزات نظامی در جیب روسیه رفته است. با وجود این، در طول دو دهه گذشته، دهلی کوشیده است با نگاهی به غرب و به ویژه به فرانسه، ایالات متحده و اسرائیل، از وابستگی تسلیحاتی‌اش به مسکو بکاهد. دولت هند همچنین شرکت‌های هندی را به سمت تولید داخلی بیشتر در همکاری با شرکای جهانی هدایت کرده است.

یک اقتصاددان: ایران با طولانی‌ترین دوره تورمی در تاریخ بشر درگیر است

علی سعدوندی، اقتصاددان در مصاحبه با انتخاب گفت: ۵۲ سال است ایران با بحران تورم درگیر است. به گفته سعدوندی: «مشکل اقتصادی ما به هیچ وجه کمبود ارز نبوده، بلکه مازاد ارز بوده است، منتهی دولت اینقدر ولخرج بوده است که کمبود بودجه را سعی کرده از این طریق جبران کند و کشور را به وضعیت اسفبار امروز رسانده و طولانی‌ترین دوره تورمی در تاریخ بشر را ثبت کرده‌ایم.» این اقتصاددان سپس درباره خروج سرمایه از ایران گفت: «متاسفانه شرایط کشور به سوی زیست‌ناپذیری هدایت شده است و این وضعیت باعث خروج سرمایه شده از جمله با قوانینی مانند طرح صیانت بخشی از مردم تمایلی به حضور در کشور ندارند و طبیعی است که وقتی امکانات ابتدایی در اختیار تحصیل‌کردگان در خارج قرار بگیرد از ایران مهاجرت کنند، از جمله پزشکان و متخصصان که، چون افراد متمول نیز در میانشان زیاد است دارایی‌های زیادی خارج می‌شود.» سعدوندی درباره تداوم تورم در سال آینده گفت: «ما ۵۲ سال است که تورم داریم، بودجه سال ۱۴۰۲ نیز تورمی بسته شده است و فرقی با بودجه ۱۴۰۱ ندارد. تورم یعنی دست بردن در جیب مردم. یک دورهمی در نظام بانکی شکل گرفته است و در حال خدمت به قدرتمندان‌اند و از جیب مردم برداشت می‌کنند. اگر کشور دیگری بود این روند تورمی پس از مدت اندکی متوقف می‌شد، اما اینجا هنوز این روند ادامه دارد.»

زمین‌لرزه بزرگی دوباره خوی را لرزاند؛ هنوز گزارش خسارت‌ها و تلفات منتشر نشده است

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵,۶ شهر خوی در شمال آذربایجان‌غربی را لرزاند. مرکز لرزه نگاری کشوری وابسته به دانشگاه تهران، زمان وقوع زلزله را ساعت ۶:۴۶:۵۴ ثانیه صبح جمعه ۴ فروردین در منطقه یزدگان خوی اعلام کرد. این زمین‌لرزه در ۱۹ کیلومتری خوی، ۲۴ کیلومتری سلماس و ۲۹ کیلومتری تازه شهر، آذربایجان غربی در عمق هشت کیلومتری سطح زمین اتفاق افتاد و در مناطقی از استان آذربایجان غربی از جمله شهر ارومیه نیز احساس شد. هنوز گزارشی از خسارات و تلفات احتمالی گزارش نشده است. در ۸ بهمن ۱۴۰۱ زمین‌لرزه‌ای با بزرگی ۵٫۹ شهر خوی را لرزاند. این زلزله حدود ۶۰ پس‌لرزه در پی داشت. زمین‌لرزهٔ ۸ بهمن ۱۴۰۱، ۳ کشته بر جای ‌گذاشت. در این زمین‌لرزه ۱۱۶۰ نفر مصدوم شدند که مصدومان اهل شهرهای خوی، سلماس، فیرورق بودند. حدود ۷۰ روستا در این زلزله آسیب دیدند و ۲۰ تا ۹۰ درصد منازل مسکونی در این مناطق ویران شدند.