ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اتاق معماران ترکیه دولت را مقصر گستردگی حادثه زلزله دانست

اتاق معماران ترکیه جمعه ۵ اسفند / ۲۴ فوریه دولت رجب طیب اردوغان را مسئول وسعت فاجعه زلزله در این کشور دانست. این نهاد مدنی در گزارشی از قانونی‌کردن ساخت هزاران ساختمان انتقاد کرد و گفت این ساختمان‌ها در واقع نباید تأیید می‌شدند. تقریباً نیمی از ساختمان‌های آسیب‌دیده در زلزله پس از سال ۲۰۰۱ زمانی که قوانین ساخت‌وساز سخت‌گیرانه برای ایمنی در برابر زمین‌لرزه وجود داشت، ساخته شده‌اند. به‌گفته اتاق معماران، نظارت بر ساخت‌وساز به بخش خصوصی واگذار شد و دولت از مسئولیت خود در قبال عموم مردم غفلت کرد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و دیگر مقامات دولتی این اتهامات را رد می‌کنند. به‌گفته دولت ترکیه، تاکنون ۱۶۴ هزار ساختمان بر اثر زلزله فروریخته یا آسیب زیادی دیده‌اند. ۱۷ بهمن / ۶ فوریه زلزله‌ مهیبی به بزرگی ۷,۸ ریشتر ۱۱ استان در جنوب شرق ترکیه و همچنین شمال سوریه را لرزاند و تلفات بسیاری بر جای گذاشت. تنها در ترکیه بیش از ۴۳ هزار نفر جان خود را از دست دادند.

سفر هیئت کنگره آمریکا به اسرائیل برای گفت‌وگو درباره ایران

هیئتی از کنگره آمریکا، متشکل از نمایندگانی از دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه برای بررسی مسائل مختلف از جمله ایران به تل آویو سفر کرد. اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل با گروهی از اعضای حزب دموکرات مجلس سنای آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز با گروهی از اعضای جمهوری‌خواه مجلس سنا در دفتر خود دیدار کرد. اسحاق هرتزوگ در دیدار خود گفت: «مسئله ایران در صدر مسائلی است که در دستور کار اسرائیل قرار دارد. متاسفانه این کشور تهدید بزرگی برای منطقه به‌شمار می‌آید.»

اتحادیه اروپا تحریم‌های خود علیه سوریه را برای تسریع ارسال کمک‌ها به زلزله‌زدگان اصلاح کرد

پس از زلزله ویرانگر اخیر در منطقه مرزی ترکیه و سوریه، اتحادیه اروپا می‌خواهد کمک‌ها به سوریه را تسهیل کرده و سرعت بخشد. شورای اتحادیه اروپا جمعه ۵ اسفند / ۲۴ فوریه اعلام کرد که با توجه به‌ شدت بحران پس از زلزله، تصمیم به تعدیل تحریم‌ها علیه دمشق گرفته است. بر این اساس، سازمان‌های کمک‌رسان دیگر نیازی به تأییدیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای ارائه کالاها و خدمات بشردوستانه به افراد و مؤسسات تحریم‌شده نخواهند داشت. این تغییر به مدت شش ماه اعمال خواهد شد. اتحادیه اروپا در حال حاضر حدود ۲۹۰ فرد و ۷۰ شرکت را به دلیل سرکوب مداوم مردم غیرنظامی در سوریه توسط رژیم بشار اسد تحریم کرده است. روز گذشته (پنج‌شنبه) دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که شمار کشته‌شدگان زلزله در شمال این کشور به شش هزار و ۷۵۰ نفر افزایش یافت. سلیمان صویلو، وزیر کشور ترکیه نیز روز گذشته شمار کشته‌شدگان زلزله ۱۷ بهمن / ۶ فوریه در جنوب این کشور را ۴۳ هزار و ۵۵۶ نفر اعلام کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران از پیشنهاد عراق، قطر و عمان برای میانجیگری در احیای برجام خبر داد

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه اعلام کرد که برخی کشورهای منطقه پیشنهاد میانجیگری برای بازگشت طرف‌های برجام به میز مذاکره را دادند. کنعانی گفت «عراق و کشورهای دیگری نظیر قطر و عمان پیشنهاد میانجیگری برای بازگشت طرف‌های توافق هسته‌ای به میز مذاکره را دادند» و تهران از این پیشنهادها حمایت می‌کند. او تأکید کرد که اگر طرف‌های برجام به‌ویژه آمریکا تضمین برداشته شدن تحریم‌ها را بدهند، ایران می‌تواند به توافق هسته‌ای بازگردد. مذاکرات احیای برجام که فروردین‌ماه ۱۴۰۰ آغاز شده بود پس از ارائه طرحی از سوی اتحادیه اروپا و رد آن توسط جمهوری اسلامی، در تابستان گذشته متوقف و از شهریور‌ماه پس از آغاز اعتراضات سراسری در ایران بن‌بست در آن قطعی شد. پیش از این گزارش شده بود که در مسقط و بغداد، دوستان سنتی جمهوری اسلامی در تلاش‌اند تا میان واشنگتن و تهران واسطه‌گری کنند. خبرهایی هم در مورد تلاش قطر در این زمینه منتشر شده بود.

حج بورسی و تابع دلار شده است، نماینده ولی فقیه در امور حج: حج هنوز قیمت ندارد

هفته آینده ثبت‌نام در کاروان‌های حج تمتع آغاز می‌شود اما به دلیل افزایش قیمت دلار هنوز قیمت آن به ریال مشخص نشده است. سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «قیمت حج هنوز معلوم نشده است، گروهی از سازمان حج و زیارت برای اجاره هتل به عربستان رفته‌اند، قیمت هتل در عربستان بالا و پایین می‌شود. ما نمی‌خواهیم مبلغی را اعلام کنیم که بعد خلاف آن را انجام دهیم. اجاره هتل‌ها که کامل شد قیمت‌ سفر حج اعلام می‌شود.» نماینده ولی فقیه که پیش از این دو رقم متفاوتِ ۱۲۰ و ۱۵۰ میلیون تومان را برای حج آینده پیش‌بینی کرده بود، با توجه افزایش بی‌سابقه قیمت دلار گفت: «ما هیچ وقت نگفتیم حج دقیقاً همین قیمت است. ما حدود آن را اعلام کردیم، حدود هم بالا و پایین دارد و قیمت را مشخصاً اعلام نکردیم. نسبت به قیمت دلار و هزینه‌های سال‌های قبل، مبلغ حدودی را اعلام کردیم که امکان دارد کمتر و یا بیشتر شود.» سازمان حج و زیارت پیش‌تر اعلام کرده بود حج ۱۴۰۲ «دو نرخی» خواهد بود. ۳۷ هزار نفر از بازماندگان سال ۱۳۹۹ در آن سال، هزینه حج را کامل پرداخت کرده بودند. پول حج در آن‌ سال با ارز ۹ هزار تومان محاسبه شده و به بانک مرکزی سپرده شده است. به گزارش ایسنا هیأت دولت، تخصیص ارز ویژه به حج ۱۴۰۲ با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان را تصویب کرده و با بانک مرکزی نیز برای انتقال ۲۵۰ میلیون دلار به عربستان، توافق شده است.

عمان حریم هوایی خود را بر روی هواپیماهای اسرائیلی گشود

به گزارش خبرگزاری رویترز اداره هوانوردی غیرنظامی عمان (CAA) در توییتر نوشت: «با اجرای الزامات بین‌المللی و محلی برای جلوگیری از اعمال تبعیض برای استفاده هواپیماهای غیرنظامی از حریم‌های هوایی، سازمان هواپیمایی کشوری عمان تأیید می‌کند که حریم هوایی سلطان‌نشین برای همه هواپیماهای غیر نظامی که شرایط پرواز را برآورده می‌کنند باز است.» مقامات اسرائیلی از این اقدام مسقط که به کاهش دو ساعته زمان سفر به مقاصد آسیایی و کاهش بهای بلیط این مقاصد منجر می شود استقبال کردند. الی کوهن، وزیر امور خارجه آمریکا در توییتی نوشت: «یک گام بزرگ دیگر به سوی یکپارچگی منطقه‌ای. این روز قطعاً یک روز جشن برای اسرائیل است.» اسرائیل امیدوار است که عمان به توافقنامه ابراهیم بپیوندد که بر اساس آن اسرائیل در سال ۲۰۲۰ و با میانجیگری آمریکا روابط خود را با کشورهای امارات متحده عربی، بحرین عادی‌ کرد. عربستان سعودی هرچند به این توافق ملحق نشد اما حریم هوایی‌اش را به روی خطوط هوایی هواپیماهای اسرائیل که از مسیر ابوظبی، دبی یا منامه پرواز می‌کنند باز کرد. سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: «این گام تاریخی فرآیندی را تکمیل می‌کند که سال گذشته در جریان سفر رئیس جمهوری بایدن به منطقه خاورمیانه آغاز شد.» عمان در طول این سال ها میزبان رهبران اسرائیل بوده است. اما مسقط نیز مانند ریاض گفته است که هر گونه عادی‌سازی روابط با اسرائیل مستلزم پیشرفت در تلاش فلسطینی‌ها برای تشکیل کشوری مستقل است. بدر البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان در مصاحبه با فیگارو گفت: «برای موفقیت توافق ابراهیم، باید صدای فلسطین را که در این توافقنامه‌ها غایب است، بازتاب داد. صلح اقتصادی به تنهایی کارساز نخواهد بود.»

مجمع عمومی سازمان ملل خواهان عقب‌نشینی روسیه از اوکراین شد

مجمع عمومی سازمان ملل متحد (UNGA) یک سال پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین با اکثریت قاطع آرا با صدور قطعنامه‌ای از مسکو خواست نیروهایش را از اوکراین خارج کند و به جنگ پایان دهد. ۱۴۱ کشور از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد پنجشنبه ۲۳ فوریه/ ۴ اسفند به این قطعنانه رأی مثبت دادند. این قطعنامه خواستار «صلح جامع، عادلانه و پایدار» شد و بر استقلال و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کرد. هفت کشور روسیه، بلاروس، کره شمالی، اریتره، مالی، نیکاراگوئه و سوریه به آن رأی منفی دادند. ایران، چین، هند و آفریقای جنوبی از جمله ۳۲ کشوری بودند که به قطعنامه رأی ممتنع دادند. تنها در چین و هند دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر از جمعیت جهان زندگی می‌کنند. دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین از تصویب این قطعنامه استقبال کرد و با انتشار پیامی در توییتر نوشت: «یک سال بعد از آغاز تهاجم تمام‌ عیار روسیه، حمایت جهانی از اوکراین همچنان نیرومند است.» کولبا در جمع خبرنگاران در نیویورک گفت: «تأثیر قطعنامه بسیار واضح است. این نشان می دهد که کشورها کجا ایستاده‌اند. اگر قطعنامه‌ها تاثیری نداشت، روسیه به شدت با آن‌ها مقابله نمی‌کرد. این سیاست‌ورزی است.» ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در پیامی در شبکه‌های اجتماعی گفت قطعنامه سازمان ملل «یک سیگنال قدرتمند از حمایت صریح جهانی از اوکراین» است. اوکراین خواهان تصویب قطعنامه‌ای بود که شامل برگزاری یک دادگاه برای بررسی جنایت‌های جنگی باشد و طرح ۱۰ ماده‌ای زلنسکی را به سند سازمان ملل تبدیل می‌کرد. این خواسته‌ها کنار گذاشته شدند. چین در حال تلاش برای ایجاد تعادل دیپلماتیک دشوار بر سر جنگی است که رقابت‌های ژئوپلیتیکی را به‌ویژه بین روسیه و کشورهای غربی عمیق‌تر کرده است. دای بینگ، معاون سفیر چین در سازمان ملل متحد، در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «شواهد زیادی در دست است که نشان می‌دهد ارسال سلاح، صلح را به ارمغان نمی‌آورد و تنها بر آتش جنگ می‌دمد.» پکن تاکید کرده است که حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها باید مورد احترام قرار گیرد، اما معتقد است که همه نگرانی‌های امنیتی از جمله نگرانی‌های روسیه باید مورد توجه قرار گیرد. سایر کشورهایی که رأی ممتنع دادند نیز ابراز نگرانی کردند که شکاف شدید بین‌‌المللی مانع بزرگی برای پایان دادن به درگیری‌هاست.

صدای انفجار در عظیمیه کرج، پدافند هوایی فعال شد

ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی بر صدای شلیک ممتد و انفجار در آسمان کرج در شامگاه پنجشنبه ۴ اسفند دلالت دارد. خبرگزاری ایرنا به نقل از کانال خبری سپاه پاسداران می‌گوید سپاه پاسداران در اطراف کرج یک رزمایش نظامی برگزار کرده است. خبرگزاری امنیتی تسنیم به نقل از یک منبع آگاه نوشت: «هم اکنون دوره آموزشی نیروهای بسیجی در اردوگاه آموزشی شهید مطهری بسیج در حوالی کرج درحال انجام است و صداهای انفجار هم متعلق به انفجار فوگاز در این رزمایش است که به صورت روتین انجام می‌شود.» ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشرشده نشان می‌دهد که سامانه‌های پدافند هوایی به سمت اهداف نامعلومی شلیک می‌کنند. بر اساس گزارش تسنیم نیروهای تحت آموزش، در بخشی از این رزمایش با گلوله‌های «رسام» به سمت اهداف فرضی و از پیش تعیین‌شده شلیک کردند. حدود یک ماه قبل وزارت دفاع ایران اعلام کرده بود که ریزپهپادهایی قصد عملیات علیه مجتمع صنایع نظامی در استان اصفهان را داشتند. ایران اسرائیل را مسئول آن حمله دانسته و مدعی شده بود که خسارت قابل‌توجهی به مجتمع کارگاهی وزارت دفاع در اصفهان وارد نشده است. تأسیسات دفاعی در کرج و نزدیکی آن در سال‌های اخیر بارها مورد هدف حملات قرار گرفته‌اند. خرداد دو سال قبل، تأسیسات اتمی کرج که قطعات سانتریفیوژ تولید می‌کند، هدف حملات پهپادی قرار گرفت. مقامات جمهوری اسلامی این حمله را هم به اسرائیل نسبت دادند. در خرداد سال جاری هم، انفجاری غرب تهران را لرزاند و تصاویر ماهواره‌ای که توسط وب‌سایت اینتلی تایمز به اشتراک گذاشته شد، نشان داد به سقف یک سازه در پایگاه شهید همت آسیب‌هایی وارد شده است. این پایگاه برای بار دوم هدف قرار گرفته بود.