ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیانیه عفو بین‌الملل: مرگ رئیسی نباید آسیب‌دیدگان میراث شوم حقوق بشری او را از حق دستیابی به پاسخ‌گویی محروم کند

در پی مرگ ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم و عضو هیئت مرگ به دلیل سقوط هلیکوپتر در استان آذربایجان شرقی، سازمان عفو بین‌الملل پنج‌شنبه ۳ خرداد / ۲۳ مه بیانیه‌ای با عنوان «مرگ رئیسی نباید آسیب‌دیدگان میراث شوم حقوق بشری او را از حق دستیابی به پاسخ‌گویی محروم کند»، منتشر کرد. عفو بین‌الملل در بیانیه خود ضمن اشاره به پیشرفت سریع رئیسی در سلسله‌مراتب قضائی و اجرایی جمهوری اسلامی، گفت: «در ۴۴ سال گذشته، او به‌طور مستقیم در ناپدیدسازی‌های قهری و اعدام‌های فراقضایی هزاران مخالف سیاسی در دهه ۶۰، قتل، بازداشت خودسرانه، ناپدیدسازی قهری و شکنجه هزاران معترض و آزار و اذیت خشونت‌آمیز زنان و دخترانی که از حجاب اجباری سرپیچی می‌کردند، و دیگر نقض‌های جدی حقوق بشر، مستقیماً دست داشته یا بر آن‌ها نظارت داشته است.» دیانا الطحاوی، معاون مدیر منطقه‌ای عفو بین‌الملل برای خاورمیانه و شمال آفریقا، در این‌باره گفت: «ابراهیم رئیسی تا زمانی که زنده بود باید از جمله برای جنایت‌ها علیه بشریت قتل، ناپدیدسازی قهری و شکنجه مورد تحقیق کیفری قرار می‌گرفت. مرگ او نباید قربانیان جنایت‌های وی و خانواده‌های آن‌ها را از حق دستیابی به حقیقت و دیدن محاکمه و مجازات تمامی افرادی که در جنایت‌های او همدست بودند، محروم کند.» او افزود: «دهه‌هاست که مجرمانی با مسئولیت کیفری در ایران از مصونیت نظام‌مند از مجازات برخوردار بوده‌اند. جامعه بین‌المللی اکنون باید اقدام کند تا برای پاسخ‌گویی به قربانیان جنایت‌های بین‌المللی و نقض‌های جدی حقوق بشر که ابراهیم رئیسی و دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی مرتکب شده‌اند، راه‌هایی بیابد.»

اعتراض دانشجویان دانشگاه هومبُلت برلین به «نسل‌کشی اسرائیل» با سرکوب نیروهای پلیس روبه‌رو شد

از روز چهارشنبه ۲ خرداد / ۲۲ مه، ده‌ها دانشجو در اعتراض به «نسل‌کشی» اسرائیل در غزه و «همدستی» مدیریت دانشگاه هومبُلت، دانشکده علوم اجتماعی این دانشگاه را اشغال کردند. با این‌که طبق بیانیه مدیریت دانشگاه، گفته شده بود که اشغال این دانشکده تا ساعت ۱۸ بعد از ظهر پنج‌شنبه ۳ خرداد / ۲۳ مه ادامه خواهد داشت، اما پلیس به‌شدت به دانشجویان حمله‌ور شد و آن‌ها را مورد ضرب‌وشتم قرار داد. در جریان این حرکت اعتراضی، هنگامی که دانشجویانی بنری باز کردند و اعلامیه‌هایی از بالکن ساختمان پخش شد، نیروهای امنیتی ساختمان را با زنجیر و قفل بستند تا کسی نتواند داخل یا خارج شود و سپس تمامی دسترسی‌ها به ساختمان را مسدود کردند. پیش از آن، تحصن فعالان دانشجویی در مقابل درب دانشکده با خشونت سرکوب شد و پلیس فعالان را با خود برد و یک نفر نیز به‌طور موقت بی‌هوش شد. دانشجویان از جمله خواستار آن شدند که دانشگاه هومبُلت برلین در حمایت از دانشجویانی که به دلیل اقدامات سیاسی خود محکوم شده‌اند، بیانیه‌ای منتشر کند و در آن نسل‌کشی در غزه را به‌رسمیت بشناسد و واضح و روشن تشدید قوانین در آموزشگاه‌های عالی برلین را رد کند.

مرکز آمار تورم ماهانه خدمات بهداشت و درمان را ۹ درصد اعلام کرد

میانگین هزینه خدمات بهداشت و درمان در اردیبهشت ۱۴۰۳ نسبت به یک ماه قبل‌تر ۹ درصد افزایش یافت. مرکز آمار در تازه‌ترین گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده، نرخ تورم ماهانه را ۲٬۸ درصد گزارش کرد. این شاخص برای کالاهای خوراکی و دخانیات ۱٬۸ درصد و کالاهای غیرخوراکی ۳٬۳ درصد برآورد شد. در میان کالاهای غیرخوراکی خدمات بهداشت و درمان با تورم ۹ درصدی بالاترین افزایش قیمت را ثبت کرد. این گزارش نرخ تورم سالانه و نقطه به نقطه را به ترتیب ۳۷ و ۳۱ درصد اعلام کرد که بیانگر روند نزولی نرخ تورم است. در میان کالاهای خوراکی گوشت قرمز و سفید با شاخص ۷۲٬۸ و ۷۳٬۸ درصد بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند و پس از آن نیز گروه ماهیان و صدف‌داران با ۶۱٬۴ درصد قرار گرفت. در میان کالاهای غیرخوراکی علاوه بر بهداشت و درمان که تورم سالانه ۳۹٬۱ درصدی را از سر گذراند، اجاره مسکن با ۴۰٬۳ درصد و حمل و نقل عمومی ۵۷٬۱ درصد تورم بالایی داشتند. تورم خدمات رستوران هم همچنان بزرگتر از ۵۰ درصد (۵۴٬۱ درصد) برآورد شد. مرکز آمار و دولت ایران به دستکاری نرخ تورم و کاهش تصنعی آن متهمند. برخی از نهادها و کارشناسان غیردولتی معتقدند نرخ واقعی تورم نزدیک به دو برابر نرخ رسمی تورم است. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی پیش از این تفاوت نرخ رسمی تورم و تورم ملموس را تایید کرده بود.

کلمبیا در رام‌الله، پایتخت اداری دولت فلسطین در کرانه باختری، سفارت افتتاح می‌کند

کلمبیا پس از قطع روابط دیپلماتیک با اسرائیل قصد دارد به زودی سفارتش را در رام‌الله، پایتخت اداری دولت خودگردان فلسطین در کرانه باختری افتتاح کند. گیلبرتو موریلو، وزیر خارجه کلمبیا چهارشنبه ۲۲ مه/ ۲ خرداد گفت رئیس‌جمهوری این کشور دستور افتتاح سفارتخانه در رام‌الله را صادر کرده است. او افزود که باور دارد کشورهای بیشتری به زودی حمایت خود را از به رسمیت شناختن کشور فلسطین در سازمان ملل آغاز خواهند کرد. کلمبیا از سه مه با تعطیلی سفارتش در تل‌آویو، روابطش با اسرائیل را در اعتراض به حملات مرگبار در غزه قطع کرد. در روزهای گذشته اسپانیا، نروژ و ایرلند نیز گفته بودند دولت فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت. پیش تر مجمع عمومی سازمان ملل متحد از به رسمیت شناخته شدن دولت فلسطین و عضویت کامل آن در این مجمع با اکثریت قاطع حمایت کرد. ایالات متحده آمریکا اما با این تصمیم مخالفت کرد.

نیروهای امنیتی سه شهروند کُرد را در پیرانشهر بازداشت کردند

نیروهای امنیتی طی یک روز سه شهروند کُرد را در پیرانشهر بازداشت کردند. آژانس خبری «کردپا» که به صورت ویژه خبرهای کردستان ایران را پوشش می‌دهد ظهر پنج‌شنبه ۳ خرداد گزارش کرد که با بازداشت طاهر زیوه، شمار بازداشت‌شدگان در پیرانشهر طی یک روز به سه تن رسید. نیروهای امنیتی این شهروند کرد را چهارشنبه دوم خرداد بازداشت کردند. پیش از این شبکه حقوق بشر کردستان و کردپا گفته بودند نیروهای امنیتی بامداد چهارشنبه دوم خرداد بدون اینکه حکم قضایی ارائه بدهند، امیر فقه و صلاح سلطانی را بازداشت کردند. به گفته این منابع، نیروهای امنیتی به منزل این افراد یورش بردند و آنها را بازداشت کردند.

خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران از جلسه مشترک «محور مقاومت» در تهران خبر داد

فرمانده سپاه قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران در حاشیه مراسم خاکسپاری ابراهیم رئیسی، عضو هیئت مرگ و همراهان او با چند تن از مسئولان گروه‌های سیاسی و شبه نظامی همسو با جمهوری اسلامی دیدار کرده است. خبرگزاری تسنیم که به سپاه پاسداران وابسته است با انتشار یک عکس که در آن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله یمن و حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران دیده می‌شوند، نوشت: «در این جلسه، آخرین وضعیت سیاسی، اجتماعی و نظامی غزه و عملیات طوفان الاقصی و نقش جبهه مقاومت مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بر استمرار جهاد و مبارزه تا پیروزی کامل مقاومت فلسطین در غزه با مشارکت همه گروه‌ها و جبهه‌های مقاومت در منطقه تأکید شد.» جزئیات بیشتری از محتوی این جلسه مشترک منتشر نشده است. جمهوری اسلامی ایران نیروهای همسو با خودش در منطقه را «محور مقاومت» می‌نامد. از هفت اکتبر ۲۰۲۳ که اسرائیل به دنبال حمله غیرمنتظره حماس به شهرک‌های اشغالی، حمله‌های مرگباری به غزه را شروع کرد، برخی از گروه‌های همسو با ایران، از جمله حوثی‌ها در یمن، در حمایت از فلسطینی‌ها به مواضع اسرائیل و حامیان آن حمله کردند. ایران اما تنها یک بار پس از اینکه اسرائیل ساختمان کنسولگری‌اش در سوریه را هدف قرار داد، در یک حمله از پیش اعلام شده چندین پهپاد و موشک به اسرائیل شلیک کرد. پیش از این منابع بین‌المللی از مذاکره ایران و آمریکا در یمن به منظور «کاهش تنش» در منطقه خاورمیانه خبر داده بودند. آمریکا پیش از این نیز از ایران خواسته بود مانع حمله نیروهای همسو به مواضع آمریکا در منطقه شود.

نیروهای امنیتی پنج کشاورز معترض به فعالیت کارگاه‌های ماسه‌شویی در هشترود را بازداشت کردند

نیروهای امنیتی دست‌کم پنج کشاورز را در شهرستان هشترود به دلیل اعتراض به فعالیت کارگاه‌های ماسه‌شویی بازداشت کردند. فعالان حقوق بشر در آذربایجان شرقی به نقل از منابع محلی هویت پنج تن از بازداشت‌شدگان را رحمت سعیدی، جعفر شریفی، داوود شریفی، هادی شریفی و عقیل طالبی گزارش کردند. این افراد پس از تجمع ساکنان روستاهای نزدیک به رودخانه «قرانقوچای» به برداشت ماسه که به گفته آنها سبب «تغییر عمق رودخانه» و «خسارت فراوان به کشاورزان» شده است، بازداشت شدند. منابع محلی گفتند که تجمع کشاورزان با مداخله نیروی انتظامی به خشونت کشیده شد. کشاورزان روستاهای خوجااویغور، بایات، لمشان، خراسانلوی در هشترود چندین سال است که خواستار توقف فعالیت کارگاه‌های ماسه‌شویی در این منطقه هستند و پیش از این حکم قضایی منع فعالیت این کارگاه‌ها را از دستگاه قضایی گرفته‌اند اما می‌گویند «مافیای ماسه» بدون توجه به این حکم، بخشی از منطقه را حصارکشی کرده است و به برداشت ماسه ادامه می‌دهد.

سرانه مصرف گوشت ۶۰۰ گرم کاهش یافت؛ ارزان‌ترین گوشت ۶۰۰ هزار تومان است

به دلیل افزایش قیمت، تقاضا برای گوشت گوسفند کاهش یافته است. مدیرعامل «اتحادیه مرکزی دام سبک» با تأیید این موضوع گفت عرضه گوشت گوسفند «به صورت مقطعی کاهش یافته است». افشین صدردادرس علت افزایش قیمت گوشت گوسفند را «گرانی نهاده‌های دامی» عنوان کرد. او گفت: «پس از حذف ارز ترجیحی قیمت تمام‌شده نهاده‌های وارداتی دام و طیور تا شش برابر بالا رفته و در پی این اتفاق قیمت نهاده‌های تولید داخل نیز افزایش داشته و همه این ها به افزایش قیمت تمام‌شده تولید گوشت در کشور انجامیده است. تا جایی که قیمت لاشه پروار گوسفند اکنون در ارزان‌ترین قیمت به ۶۰۰ هزار تومان در هر کیلو رسیده است.» به گفته صدردادرس، سرانه مصرف گوشت قرمز در سال ۱۴۰۲ به هفت کیلوگرم رسید که ۶۰۰ گرم کمتر از سرانه گزارش شده برای سال ۱۴۰۱ است. او پیش‌بینی کرد با نزدیک شدن به «عید قربان»، یکی از مناسبت‌های مذهبی مسلمانان، تقاضا برای دام زنده افزایش یابد و به همین دلیل قیمت گوشت گران‌تر شود. افزایش قیمت گوشت تحت تأثیر حذف ارز ترجیحی سبب حذف این ماده غذایی پروتئینی از سبد خانوارهای کم‌درآمد شده است. دولت وعده کرده بود با واردات گوشت و دام زنده قیمت را کاهش دهد اما واردات ۱۲۹ هزار تن گوشت گرم و یخ‌زده و ۲۸ هزار و ۵۰۰ تن دام زنده در سال ۱۴۰۲، روند افزایشی قیمت گوشت را متوقف نکرد. رسانه‌های داخلی ایران قیمت یک بسته ۱۰۰۰ گرمی گوشت گوسفند چرخ کرده را حداقل ۵۳۰ هزار تومان و گوشت بدون استخوان را ۷۴۰ هزار تا ۹۰۰ هزار تومان گزارش می‌کنند.

مانور نظامی چین در اطراف تایوان ـ ارتش تایوان می‌گوید برای دفاع از کشور در برای پکن آماده‌اند

ارتش تایوان نیروهای خود را بسیج کرده است و می‌گوید که مطمئن است می‌تواند از خود در برابر تهدید چین محافظت کند. این بسیج نیروها پس از آغاز مانور نظامی چین در روز پنج‌شنبه ۳ خرداد/ ۲۳ مه صورت گرفت. مانور نظامی چین در اطراف تایوان را پکن «اقدامی تنبیهی» و پاسخی به سوداهای «جدایی‌طلبانه» تایوان خوانده است. رزمایش‌ چین در تنگه تایوان و اطراف گروهی از جزایر تحت کنترل تایوان که در کنار سواحل چین قرار دارند انجام می‌شود. تمرین نظامی چین تنها سه روز پس از روی کار آمدن لای چینگ-ته به عنوان رئیس‌جمهوری جدید تایوان برگزار می‌شود، فردی که پکن او را «جدایی‌طلب» می‌داند. چین که تایوان را بخش جدانشدنی سرزمین خود می‌داند، سخنرانی روز دوشنبه لای در مراسم تحلیف را محکوم کرد که در آن وی از چین خواست تا تهدیدهای خود را متوقف کند. روز سه‌شنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، سخنان لای را «شرم‌آور» خواند. رئیس‌جمهوری جدید تایوان بارها پیشنهاد مذاکره با چین را داده اما رد شده است. او می‌گوید فقط مردم تایوان می‌توانند برای آینده خود تصمیم بگیرند و ادعاهای حاکمیت پکن را رد می‌کند. مقام‌های تایوانی در آستانه مراسم تحلیف گفته بودند که مواظب تحرکات نظامی چین هستند. ارتش چین گفت که این رزمایش که از روز پنج‌شنبه در اطراف تایوان آغاز شد، «مجازاتی قوی برای اقدامات جدایی‌طلبانه نیروهای استقلال‌طلب تایوان و هشداری شدید در برابر مداخله و تحریک نیروهای خارجی است». سو تزو یون، پژوهشگر اندیشکده نظامی ارشد تایوان در مؤسسه تحقیقات دفاع و امنیت ملی گفت که اگرچه این رزمایش تنها دو روز به طول می‌انجامد، اما دامنه آن نسبت به رزمایش‌های قبلی بزرگ است، زیرا شامل جزایر دور افتاده تایوان می‌شود. در ماه اوت ۲۰۲۲ هم چین بلافاصله پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، مجموعه‌ای از تمرینات نظامی را در اطراف تایوان انجام داد. آن سلسله مانورها، که وسعت آن بی‌سابقه بود، چهار روز به طول انجامید و به دنبال آن چندین روز تمرینات اضافی انجام شد.

رسانه‌های آلمان: شمار اخراج‌ پناهجویان در سه ماهه اول سال ۳۴ درصد افزایش یافته است

براساس گزارش رسانه‌های آلمان، تعداد اخراج‌ پناهجویان و مهاجران در این کشور در سه ماهه نخست سال جاری میلادی نسبت به سال قبل بیش از یک سوم افزایش یافته است. به‌گزارش روزنامه «نویه اوزنابروکر تسایتونگ»، در پی پرسش حزب چپ‌های آلمان از دولت فدرالِ این کشور در مورد وضعیت اخراج پناهجویان، دولت پاسخ داده است که در مجموع حدود چهار هزار و ۸۰۰ نفر بدون اجازه اقامت تا پایان ماه مارس از آلمان اخراج شده‌اند. این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۴ درصد افزایش داشته است. بین ژانویه تا مارس سال جاری در میان پناهجویان اخراجی اتباع مقدونیه شمالی در رتبه نخست و پس از آن‌ها اتباع ترکیه و گرجستان قرار داشتند. با این حال، همه‌ی اخراج‌ها انجام نمی‌شوند. در سه ماهه اول سال جاری، اخراج بیش از هفت هزار نفر که پیش از آن برنامه‌ریزی شده بود، انجام نشده است.