ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس جمهوری فنلاند قوانین مربوط به پیوستن این کشور به ناتو را امضا کرد

سائولی نینیستو، رئیس جمهوری فنلاند پنج‌شنبه ۳ فروردین / ۲۳ مارس در کاخ ریاست جمهوری در هلسینکی قوانین مربوط به پیوستن این کشور به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را امضا کرد. پارلمان فنلاند پیش از این در ابتدای ماه مارس این قوانین را با اکثریت بالا تصویب کرده بود. ۲۸ کشور از ۳۰ کشور عضو ناتو هم قبلاً با الحاق فنلاند به این پیمان نظامی موافقت کرده بودند. اکنون تصویب رسمی الحاق فنلاند توسط ترکیه و مجارستان ضروری است. این دو کشور اعلام کرده‌اند که آن‌ها نیز موافقت خواهند کرد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه ۲۶ اسفند / ۱۷ مارس در دیدار با سائولی نینیستو در آنکارا موافقت خود با پذیرش فنلاند در ناتو را اعلام کرد و از پارلمان ترکیه خواست تا آن را تصویب کند. رأی‌گیری پارلمان ترکیه در این‌باره به پایان ماه مارس جاری موکول شد. پس از حمله روسیه به اوکراین، فنلاند و سوئد برای پیوستن به این ائتلاف نظامی درخواست دادند. در مورد پیوستن سوئد، ترکیه همچنان مخالف است. آنکارا این کشور را متهم می‌کند که به فعالان کُردی که ترکیه آن‌ها را «تروریست» می‌داند، پناه داده است. پارلمان دانمارک نیز با الحاق این کشور به آژانس دفاعی اروپا (EDA) موافقت کرد. سایر کشورهای اتحادیه اروپا به این گروه تعلق دارند. آژانس دفاعی اروپا مرکز هماهنگی همکاری‌های دفاعی اروپا است.

اردوغان کمال قلیچ‌داراوغلو رقیب اصلی خود در انتخابات را به نزدیک بودن به «سازمان‌های تروریستی» متهم کرد

حزب دموکراتیک خلق‌ها در ترکیه روز گذشته، چهارشنبه ۲ فروردین / ۲۲ مارس، اعلام کرد که کاندیدایی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴ مه معرفی نخواهد کرد. این تصمیم به‌منزله حمایت ضمنی از کمال قلیچ‌داراوغلو، نامزد ائتلاف شش حزب اپوزیسیون تلقی شده است. قلیچ‌داراوغلو، رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق رقیب اصلی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در انتخابات است. اردوغان در حال حاضر مقابله با تقویت رقیب خود در انتخابات را دستور کار قرار داده است. به گزارش خبرگزاری دولتی آناتولی، اردوغان شامگاه چهارشنبه گفت که رقیبش کمال قلیچ‌داراوغلو بازوی پارلمانی «سازمان‌های تروریستی» است. بر اساس این گزارش، اردوغان بار دیگر حزب دموکراتیک خلق‌ها را با حزب ممنوعه کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) یکی دانست، اتهامی که این حزب قاطعانه آن را رد می‌کند. اردوغان همچنین حزب دموکراتیک خلق‌ها را «شریک پنهانی» ائتلاف شش حزبی توصیف کرد. حزب دموکراتیک خلق‌ها در سه انتخابات سراسری گذشته بیش از ۱۰ درصد آرا را به‌دست آورده بود. اردوغان ۶۹ ساله که دو دهه است در قدرت مانده، نگران واگذاری قدرت است.

۳۰۰ نفر از هنرمندان، سینماگران و کنشگران فرهنگی فرانسه خواستار لغو قانون جدید بازنشستگی شدند

بیش از ۳۰۰ نفر از هنرمندان و کنشگران فرهنگی فرانسه در نامه‌ سرگشاده‌ای خطاب به امانوئل مکرون، رئیس جمهوری این کشور خواستار لغو فوری اصلاحات در قانون بازنشستگی شدند. آن‌ها در نامه خود که در روزنامه «لیبراسیون» فرانسه منتشر شده است اصلاحات را ناکارآمد و ناعادلانه توصیف کردند، زیرا به‌گفته آن‌ها این اصلاحات عمدتاً بر زندگی زنان و افرادی که به لحاظ مالی ضعیف هستند تأثیر منفی خواهد گذاشت. افزون بر این، اهالی فرهنگ از تصویب اصلاحات قانون بازنشستگی توسط دولت فرانسه که بدون رأی‌گیری در مجلس ملی صورت گرفت، انتقاد کردند. آن‌ها از مکرون خواستند که اعتراضات مردم در خیابان‌ها را جدی بگیرد و از تشدید بیشتر تنش‌ها جلوگیری کند. از جمله امضاکنندگان این نامه سرگشاده می‌توان به بازیگرانی چون ژولیت بینوش، اودری فلورو، کامیل کاتین، لور کالامی، ژان پیر داروسین، جاناتان کوهن و همچنین عبدالمالک خواننده رپ اشاره کرد.

اعتراضات سراسری علیه اصلاح قانون بازنشستگی در فرانسه بار دیگر آغاز شد

یک هفته پس از تصویب اصلاح قانون بازنشستگی توسط دولت فرانسه، از صبح پنج‌شنبه ۳ فروردین / ۲۳ مارس اعتصابات و اعتراضات جدیدی در سراسر این کشور آغاز شد. تظاهرکنندگان بزرگراهی در نزدیکی تولوز، یک انبار اتوبوس در شهر رن و یک پایانه گاز طبیعی مایع در دانکرک را مسدود کردند. همچنین عبور و مرور قطارها لغو شد، برخی از مدرسه‌ها بسته ماندند و زباله‌ها از خیابان‌ها جمع‌آوری نشدند. اعتراضات و تظاهرات متعدد دیگری هم برای روز پنج‌شنبه برنامه‌ریزی شده است. مقامات دولتی انتظار دارند که تا ۸۰۰ هزار نفر در اعتراضات پنج‌شنبه شرکت داشته باشند. در این روز ۱۲ هزار مأمور پلیس آماده شده‌اند. شورش‌های احتمالی نیز انتظار می‌رود. تلاش روز گذشته امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه برای آرام کردن اوضاع موجب بی‌اعتمادی و خشم بیشتر به‌ویژه در بین اتحادیه‌ها شد. مکرون از تصمیم خود برای تغییر قانون بازنشستگی دفاع کرد و گفت قانون جدید باید تا پایان سال جاری میلادی اجرایی می‌شود. از ابتدای سال جاری اعتصابات و اعتراضات به افزایش تدریجی سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال آغاز شده است. این اعتراضات یک هفته پیش زمانی شدت گرفت که دولت مکرون قانون جدید بازنشستگی را با استفاده از ماده‌ای در قانون اساسی بدون رأی مجلس ملی تصویب کرد.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی از واکنش مثبت شورای همکاری خلیج فارس به توافق ایران و عربستان استقبال کرد

وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه پایانی یک‌صد و پنجاه‌ و پنجمین نشست خود از توافق ایران و عربستان سعودی استقبال و بر حل اختلافات با ایران از طریق راه‌های مسالمت‌آمیز تأکید کردند. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به این بیانیه حمایت کشور‌های منطقه از این توافق را نشانه‌ای از عزم همسایگان برای تقویت ابتکارات دیپلماتیک در سطح منطقه دانست و ابراز امیدواری کرد که توافق حاصله نقش مؤثری در افزایش ثبات، صلح و توسعه منطقه‌ای و تقویت رویکرد‌های گفت‌وگومحور در منطقه خلیج فارس ایفاء کند. کنعانی اما با بخش‌های دیگری از بیانیه پایانی نشست وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس، از جمله حاکمیت امارات متحده عربی بر جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، و همچنین نقش ایران در جنگ یمن مخالفت کرد و گفت این سه جزیره متعلق به ایران است و جمهوری اسلامی دخالتی در یمن ندارد.

زنان معترض در مزار شریف افغانستان خواستار لغو محدودیت‌های طالبان شدند

همزمان با آغاز سال آموزشی جدید در افغانستان گروهی از زنان شهر مزارشریف، مرکز ولایت بلخ چهارشنبه ۲ فروردین / ۲۲ مارس بار دیگر در یک گردهمایی اعتراضی خواستار لغو محدودیت‌های طالبان علیه زنان در آموزش، تحصیل و کار شدند. بازگشایی مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها به‌ روی دختران و زنان و لغو محدودیت در برابر کار خواست زنان در سراسر افغانستان است و آن‌ها بارها برای دستیابی به این حقوق دست به اعتراض زده‌اند اما طالبان به اعتراضات آن‌ها توجهی نمی‌کنند. زنان معترض مزارشریف فراگیری علم را از حقوق اساسی شهروندان دانستند و گفتند طالبان نباید این حق را پایمال کنند. یکی از این زنان که نخواست نامش فاش شود، در گفت‌وگو با روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان بر سهم مشترک پسران و دختران در ترقی و پیشرفت کشور تأکید کرد و گفت: «برای برون‌رفت از بحران ناشی از جنگ‌های اخیر باید برای زنان اجازه‌ کار و خدمت‌رسانی داده شود.» برخی دیگر از زنان معترض از مردم افغانستان خواستند که برای تحقق خواسته‌های دختران و زنان مبنی بر بازگشایی مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها به‌روی دختران، با آن‌ها هم‌صدا شوند. زنان معترض بلخی اعلام کردند که تا رسیدن به خواسته‌های‌شان به دادخواهی‌های‌ خود ادامه خواهند داد. روز چهارشنبه گروهی از مردم ولایت دایکندی نیز خواهان بازگشایی مراکز آموزشی به ‌روی دختران شدند.

عضو تشکیلات دولتی خانه کارگر: مزد ۸ میلیون تومانی کارگر کفاف یک دست کت و شلوار را هم نمی‌دهد

علی اصغر نجاری، عضو تشکیلات دولتی خانه کارگر گفت: در شرایطی که دولت خط فقر را ۱۴ میلیون و نیم اعلام کرده، چگونه دقیقا نصف این مقدار را به‌عنوان مزد کارگر به رسمیت شناخته است؟ نجاری در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: «امروز شعارهای محکم مهار تورم ممکن است نوید‌دهنده افزایش بیشتر تورم باشد؛ آن هم در شرایطی که خود دولت می‌داند که با مزد ۷ و ۸ میلیون تومانی یک دست کت و شلوار متوسط و نه چندان با کیفیت نیز نمی‌توان تهیه کرد.» نشست دستمزد شورای عالی کار که یکشنبه گذشته با حضور وزیران کار، اقتصاد، صمت و نمایندگان گروه‌های کارگری مورد تایید حاکمیت و نمایندگان کارفرماییان آغاز شده بود سرانجام با تصویب افزایش ۲۷ درصدی حداقل دستمزد پایان یافت. بر این اساس حداقل دستمزد از چهار میلیون و ۱۷۹ هزار تومان به ۵ میلیون و ۳۰۷ هزار و ۳۳۰ تومان افزایش یافت. کارگروه مزد «کانون عالی شوراهای اسلامی کار» سبد معیشت کارگری را رقمی نزدیک به ۱۸ میلیون تومان و شورای عالی کار رقمی بزرگتر از ۱۳ میلیون تومان برآورد کرده بود. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خط فقر سرانه در تهران را برای یک خانوار ۳٬۳ نفره حدود ۱۴ میلیون تومان تعیین کرده است. جلسه پیشین شورای عالی کار در ۲۶ اسفند پس از ۱۵ ساعت بدون نتیجه به پایان رسیده و اعضای کارگری گفته بودند که دولت بر افزایش ۲۰ تا ۲۴ درصدی دستمزد پافشاری کرده است و کارفرمایان هم تهدید کرده‌اند در صورت افزایش دستمزد بر اساس سبد معیشت، کارگران بیشتری اخراج خواهند شد.

اکسیوس: اسرائیل به آمریکا و اروپا اعلام کرده که غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد ایران را تحمل نمی‌کند

یک مقام ارشد اسرائیلی به نشریه اکسیوس گفت که اسرائیل به دولت بایدن و چندین کشور اروپایی گفته است که چنانچه ایران به غنی‌سازی اورانیوم بالای ۶۰ درصد، روی بیاورد ممکن است اسرائیل به ایران حمله کند. این مقام افزود که اسرائیل نمی‌خواهد غنی‌سازی ۹۰ درصد را به عنوان «خط قرمز» تعیین کند، زیرا مقامات معتقدند ایران احساس خواهد کرد که می‌تواند غنی‌سازی و انباشت اورانیوم را در سطحی کمتر از درجه تسلیحات آغاز کند. دو مقام اسرائیلی گفتند که نتانیاهو و یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، از لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا خواسته‌اند که تجهیزات سوخت‌گیری در هوا را تا قبل از پایان سال ۲۰۲۴ به اسرائیل تحویل دهد. اسرائیل برای حمله هوایی به ایران به این هواپیماها نیاز دارد. این مقامات گفتند که آستین به نتانیاهو و گالانت گفته است که ایالات متحده تلاش خواهد کرد تا هواپیماها را زودتر تحویل دهد، اما تاکید کرده است که این کار به دلیل نیازهای نظامی ایالات متحده دشوار خواهد بود. پنتاگون از اظهار نظر خودداری کرد.

همزمان با تلاش‌های ایران و عربستان برای از سرگیری روابط حوثی‌های یمن به جنوب غربی این کشور حمله کردند

حوثی‌های یمن همزمان با تلاش‌های ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط به جنوب غربی این کشور حمله کردند. به گزارش خبرگزاری رویترز شورشیان حوثی که شمال یمن را تحت کنترل خود دارند، به منطقه حریب در استان نفت‌خیز مأرب حمله کردند. یک منبع که نام او افشا نشده در مصاحبه با رویترز از پیشروی حوثی‌ها در این منطقه و آواره شدن برخی خانواده‌ها خبر داد. بر این اساس در این حمله دست‌کم ۱۰ سرباز و تعداد نامعلومی از حوثی‌های یمن کشته شدند. منابع دیگری به رویترز گفتند که شمار تلفات این درگیری هنوز مشخص نیست. آتش‌بس مورد حمایت سازمان ملل از آوریل ۲۰۲۲ به اجرا درآمد و مدت آن در اکتبر گذشته منقضی شد و با این ‌حال همچنان پایدار است. هفته گذشته، هانس گروندبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن گفت که وضعیت کلی نظامی در این کشور «نسبتاً باثبات» است و با این حال از وقوع درگیری‌ها به‌ویژه در مأرب و تعز در جنوب غربی یمن ابراز نگرانی کرد. به نشانه تنش‌زدایی، دولت مستقر در جنوب و حوثی‌های مستقر در شمال دوشنبه گذشته توافق کردند حدود ۸۸۰ زندانی را مبادله کنند. این مذاکرات با میانجی‌گری سوئیس و صلیب سرخ جهانی انجام شد. نمایندگان هر دو طرف نیز از توافق ریاض و تهران با میانجی‌گری چین استقبال کرده‌اند. پادشاهی سعودی و جمهوری اسلامی ایران ۱۹ اسفند گذشته در بیانیه مشترک با چین، درباره ازسرگیری روابط دیپلماتیک و گشایش مجدد سفارتخانه‌ها توافق کردند. در این بیانیه آمده که دو طرف بر حاکمیت ملی کشورها و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر توافق کرده و خواستار اجرای توافق‌نامه امنیتی امضاشده میان دو کشور شده‌اند. برخی تحلیلگران درباره تأثیر این توافق بر جنگ یمن تردید دارند.

وزیران خارجه عربستان و ایران در یک گفت‌وگوی تلفنی توافق کردند با یکدیگر دیدار کنند

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، وزارت امور خارجه عربستان سعودی اعلام کرد، شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی پنجشنبه ۲۳ مارس/ ۳ فروردین در یک گفت‌وگوی تلفنی توافق کردند که «به زودی» برای اجرای توافق تاریخی احیای روابط با یکدیگر دیدار کنند. دیدار این دو مقام بازگشایی سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌های دو کشور را امکان‌پذیر می‌کند. پادشاهی سعودی و جمهوری اسلامی ایران ۱۹ اسفند گذشته در بیانیه مشترک با چین، درباره ازسرگیری روابط دیپلماتیک و گشایش مجدد سفارتخانه‌ها توافق کردند. در این بیانیه آمده که دو طرف بر حاکمیت ملی کشورها و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر توافق کرده و خواستار اجرای توافقنامه امنیتی امضاشده میان دو کشور شده‌اند. بیانیه سه جانبه مشترک میان سعودی، ایران و چین خواستار برقراری روابط و گشایش سفارتخانه‌ها طی دو ماه آینده شده بود. روابط ایران و عربستان سعودی در سال ۲۰۱۶ با حمله به سفارتخانه و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد قطع شد.