ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شمار زیادی از مردم سنندج یاد کشته‌شدگان جنبش سراسری را گرامی داشتند

براساس گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، جمع کثیری از مردم سنندج پنج‌شنبه ۴ اسفند برای تجدید عهد با کشته‌شدگان راه آزادی در آرامستان «بهشت محمدی» سنندج بر مزار آن‌ها گرد آمدند و شعارهایی علیه حکومت سر دادند. آن‌ها فریاد می‌زدند «مرگ بر دیکتاتور»، «شهید نمی‌میرد». در شبکه‌های اجتماعی ویدئوهایی از این مراسم منتشر شده است. در آبان‌ماه سال جاری نیز آرامستان «بهشت محمدی» سنندج در زیر باران شاهد حضور مردم در مراسم چهلم یحیی رحیمی، داریوش علیزاده، محمد امینی و پیمان منبری از کشته‌شدگان این شهر در جنبش سراسری «ژن، ژیان، ئازادی» بود.

سقوط بالگرد حامل وزیر ورزش جمهوری اسلامی چند کشته و مجروح بر جای گذاشت

یک بالگرد متعلق به هلال احمر، حامل حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان جمهوری اسلامی در سفر به شهرستان بافت در استان کرمان هنگام نشستن در یک ورزشگاه از ارتفاع ۱۰ تا ۱۵ متری سقوط کرد. این حادثه تا لحظه تنظیم گزارش یک کشته و ۱۸ مصدوم داشت. خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) ابتدا نوشت حال دو نفر از مصدومان وخیم است. این خبرگزاری پس از مدتی اعلام کرد که اسماعیل احمدی، مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارتخانه ورزش و جوانان در این حادثه جان خود را از دست داد. مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان، مدیرکل ورزش و جوانان استان یزد، نماینده بافت در مجلس، جمعی از معاونان و مسئولان وزارت ورزش و چند خبرنگار در این پرواز حضور داشتند. محمد صابری، رئیس اورژانس کرمان نیز اعلام کرد که وزیر ورزش در این حادثه دچار ضربه مغزی و خون‌ریزی مغزی شده اما به‌گفته او «علایم حیاتی وی از جمله نبض، فشار خون و تنفس اینک پایدار است». پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر از اعزام تیم کارشناسی برای بررسی علت سقوط بالگرد خبر داد.

سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه برای «یکشنبه‌های اعتراضی» فراخوان داد؛ بازنشستگان نیز تجمع سراسری برگزار خواهند کرد

کانال تلگرامی سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه در پست جدیدی برای «یکشنبه‌های اعتراضی» فراخوان داد. تجمع اعتراضی در شوش برای یکشنبه ۷ اسفند تعیین شده است. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران نیز در کانال تلگرامی خود از فراخوان اعتراضی بازنشستگان کشوری و لشکری و تامین اجتماعی برای دوشنبه ۹ اسفند خبر داد. تجمع سراسری بازنشستگان در تهران در برابر سازمان برنامه و بودجه و در مرکز دیگر استان‌ها در برابر فرمانداری و استانداری برگزار خواهد شد . سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه و شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان از جمله تشکل‌هایی هستند که منشور مشترک خواسته‌های حداقلی را در کنار ۱۸ تشکل دیگر امضا کردند. این منشور در چهل و چهارمین سالروز انقلاب ۱۳۵۷ منتشر شد و خواست آن انجام تغییرات بنیادین حقوقی، سیاسی و اقتصادی با هدف رفع هر گونه تبعیض و ستم و نابرابری اقتصادی و اجتماعی است. همزمان تورم لجام‌گسیخته و گرانی کالاهای اساسی و دیگر کالاها به نارضایتی عمیق دامن زده. افزایش قیمت هر دلار به ۵۰ هزار تومان نیز بر فشار تورم و فقیرسازی مردم افزوده است.

زلزله‌ای به بزرگی ۶,۸ تا ۷,۲ ریشتر تاجیکستان و مناطقی از چین را به لرزه درآورد

مرکز زلزله‌نگاری چین (CENC) اعلام کرد زلزله‌ای به بزرگی ۷,۲ ریشتر در نزدیکی مرز منطقه خودمختار سینجان اویغور در شمال غربی چین و منطقه خودمختار کوهستانی بدخشان در شرق تاجیکستان اتفاق افتاد. بر اساس این گزارش این زمین‌لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داد. سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده آمریکا (USGS) اما بزرگی این زمین لرزه را ۶,۸ ریشتر در ۲۰ کیلومتری عمق زمین و مرکز آن را در ۶۷ کیلومتری غرب شهر مرغاب در سمت مرز تاجیکستان اعلام کرد. شهر مرغاب مرکز ناحیه مرغاب است که یکی از نواحی ولایت خودمختار کوهستان بدخشان به شمار می‌رود. جمعیت این شهر که در میان کوه‌های پامیر واقع شده، حدود پنج هزار نفر برآورد می‌شود. خسارات و تلفاتی از این زلزله گزارش نشده است. این زلزله ۱۷ روز پس از زلزله ۷,۸ ریشتری در ترکیه و سوریه رخ داد که تاکنون ۴۸ هزار کشته بر جای گذاشته است. همچنین دو روز پیش نیز زلزله ۶.۸ ریشتری دیگری مناطقی از ترکیه و سوریه را به لرزه درآورد که در پی وقوع آن نیز دست‌کم ۶ نفر جان خود را از دست دادند.

اعتماد: در مرز استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری مردم به خاطر فقر غارنشین شده‌اند

روزنامه اعتماد صبح پنجشنبه ۴ اسفند گزارش داد در مرز استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری، از ۷۰ سال قبل به این سو سه دهانه غار که به نام «غارهای کتک سوخته» شهرت دارند و در شمال شهرستان اندیکا واقع‌اند، خانه رایگان خانواده‌های فقیر منطقه است. در این گزارش آمده است: «هیچ امکاناتی به این منطقه نرسیده. هرچه هم بوده، سیل با خود برده. دکل‌های فشار قوی برق از یک جایی به بعد؛ خیلی دورتر از غارها، تمام می‌شوند. آب برای خوردن نیست کنار رودخانه‌ای که سرچشمه کارون را حمل می‌کند. باید با تانکر به مردم آب برسد که هر وقت باران فصلی و سیلابی بزند، آبرسانی به منطقه هم متوقف می‌شود.» اعتماد می‌نویسد: «مردم این منطقه، نه نظام بهداشت و درمانی در دسترس دارند و نه می‌توانند بهداشت را رعایت کنند وقتی سوراخ‌های گود حفر شده در زمین و پشت تیغه‌های گلی گوشه حیاط خانه‌ها، حکم دستشویی دارد. در منطقه‌ای که سیراب شدن و تشنه ماندنش، وابسته سرعت چرخ تانکرهای آبرسان است، زن و مرد و پیر و جوان و کودک، هنوز به بدوی‌ترین نحو، دو هفته یا ۱۰ روز یک‌بار، در پستوهای تاریک پنهان می‌شوند تا دور از چشم غریبه، یکی، دو کاسه آب به سرشان بریزند، چون در این منطقه، آب تمیز، طلاست.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد برجام مدت‌هاست که در دستور کار قرار ندارد

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد سفر رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به عمان برای رایزنی درباره احیای برجام و همچنین اظهارات یک نماینده مجلس شورای اسلامی درباره سفر قریب الوقوع سلطان عمان به تهران برای انتقال پیامی از واشنگتن به مقام‌های ایرانی صحت ندارد. پرایس بامداد ۲۳ فوریه /۴ اسفند در یک نشست خبری گفت: «آنچه می‌توانم به شما بگویم این است که برجام در دستور کار نیست و با این حال ما همچنان تاکید می‌کنیم که در نهایت تنها راه پایدار دائمی برای رسیدگی به برنامه هسته‌ای ایران از طریق دیپلماسی است. بنابراین، حتی اگر ایرانی‌ها در موارد قبلی نشان داده‌اند که نمی‌خواهند یا نمی‌توانند دیپلماسی را به شیوه‌ای سازنده به پیش ببرند، این بدان معنا نیست که ما ضرورت دیپلماسی برای پرداختن به این موضوع عقب‌نشینی کرده‌ایم.» پرایس در ادامه افزود: «عمان نقش سازنده‌ای در سراسر خاورمیانه در کمک به حل چالش‌ها ایفا کرده است. تعامل راب با همتایان عمانی خود و رهبری عمان بخشی از آن بود.» رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که اخیرا سفری به عمان داشته گغته بود در دیدار با شیخ خلیفه الحارثی معاون وزیر خارجه عمان در مورد «تعمیق همکاری نزدیک خود درباره طیف وسیعی از موضوعات مرتبط با ایران» گفت‌وگو کرده است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سپس در ادامه درباره احتمال تداوم مذاکرات غیرمستقیم با ایران افزود: «تمرکز ما روی سه موضوع بوده است: وحشیگری جمهوری اسلامی در سرکوب مردم، ارائه فناوری پهپادی ایران به روسیه، و تلاش‌های بی‌وقفه ما برای آزادی زندانیان آمریکایی در ایران. این اما بدان معنا نیست که ما چشم از برنامه هسته‌ای برداشته‌ایم.»