ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خامنه‌ای در دیدار با رهبر حماس از «محو» اسرائیل سخن گفت

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی چهارشنبه ۲ خرداد در حاشیه مراسم تشییع جنازه ابراهیم رئیسی و همراهانش، با اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس دیدار کرد و در این دیدار گفت: «وعده اول خداوند درباره مردم فلسطین محقق شده و آن، همان غلبه مردم غزه که گروهی کوچک هستند در مقابل گروه بزرگ و قدرتمندِ آمریکا، ناتو، انگلیس و برخی کشورهای دیگر است. برهمین اساس وعده دوم یعنی محو رژیم صهیونیستی نیز قابل تحقق است.» خامنه‌ای افزود: «به لطف الهی آن روزی که فلسطین از بحر تا نهر تشکیل شود، فراخواهد رسید.» او همچنین با اشاره به ریاست موقت محمد مخبر، معاون اول ابراهیم رئیسی در دولت تا انتخابات بعدی گفت مخبر نیز «سیاست‌ها و جهت‌گیری‌های» رئیسی درباره فلسطین را «با همان انگیزه و روحیه ادامه خواهد داد».

مرگ رئیسی، مذاکرات ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به تأخیر انداخت

مرگ ابراهیم رئیسی، عضو هیئت مرگ و رئیس دولت سیزدهم به همراه وزیر خارجه‌اش در سانحه سقوط بالگرد، سبب شد که مذاکرات ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متوقف شود. رئیس این آژانس، رافائل گروسی، چهارشنبه ۲۲ مه/۲ خرداد ۱۴۰۳ در هلسینکی، پایتخت فنلاند به خبرگزاری رویترز گفت: «ایرانی‌ها در دوره عزاداری هستند که باید به آن احترام گذاشت.» گروسی در ادامه گفت که پس از پایان دوره عزاداری مذاکرات از سر گرفته می‌شود. او این وضعیت را یک «وقفه موقت» توصیف و اظهار امیدواری کرد که طی چند روز تمام شود. گروسی گفت آژانس قصد داشت تا مذاکرات فنی با ایران را ادامه دهد اما این مذاکرات به دلیل سقوط بالگرد هنوز انجام نشده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با چالش‌های متعددی در ایران روبه‌روست، از ممانعت اخیر تهران از حضور بسیاری از باتجربه‌ترین کارشناسان غنی‌سازی اورانیوم در تیم بازرسی‌اش گرفته تا تداوم ناکامی ایران در توضیح آثار اورانیوم یافت شده در سایت‌های اعلام‌نشده با وجود سال‌ها تحقیق آژانس. آژانس اتمی در تلاش است تا نظارت خود بر فعالیت‌های اتمی ایران را گسترش دهد. ایران در حال غنی‌سازی اورانیوم تا خلوص ۶۰ درصد و نزدیک به ۹۰ درصد است، کاری که هیچ کشور دیگری بدون تولید سلاح هسته‌ای انجام نداده است. با این حال، تهران می‌گوید اهدافش در برنامه هسته‌ای کاملاً صلح‌آمیز است. گروسی گفت ایران حدود ۱۴۰ کیلوگرم اورانیوم ۶۰ درصد غنی‌شده دارد. طبق تعریف آژانس، در صورت غنی‌سازی بیشتر، این مقدار برای ساختن سه بمب هسته‌ای کافی است. بر اساس گزارش سه‌ماهه آژانس در فوریه، ایران ۱۲۱٬۵ کیلوگرم اورانیوم دارد که برای ساختن دو بمب هسته‌ای کافی است. ایران همچنان ماهانه حدود ۹ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد تولید می‌کند. گروسی گفت که ایران همچنین به غنی‌سازی در سطوح پایین‌تر را ادامه می‌دهد که ممکن است برای تولید بمب‌های بیشتری کافی باشد. دو هفته پیش گروسی گفته بود که انتظار دارد به‌زودی نتایج ملموسی از همکاری بهبود یافته با ایران ببیند. او دوباره این امیدواری را تکرار کرد اما گفت توافق گسترده‌تر به «زمان بیشتری» نیاز دارد. گروسی گفت تیمش هنوز در مسائل اصلی پیشرفتی نداشته است. او گفت: «زمان آن رسیده است که برخی مسائل به‌طور قطعی مشخص شوند.» آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین گفت که کشورهای بیشتری در جهان در حال از دست دادن اعتمادشان به ایران در مورد مسئله‌ هسته‌ای هستند.

سازمان‌های غیردولتی می‌گویند در سال ۲۰۲۳ حملات به پزشکان و مراکز بهداشتی در مناطق جنگی ۲۵ درصد افزایش یافته است

گروهی از نهادهای غیردولتی چهارشنبه ۲ خرداد / ۲۲ مه اعلام کردند که در سال گذشته میلادی حملات به پزشکان و مراکز بهداشتی در مناطق جنگی به بالاترین میزان از زمان شروع ثبت آمار در ۱۱ سال پیش رسید و تقریباً نیمی از آن‌ها به نیروهای دولتی نسبت داده می‌شود. «ائتلاف حفاظت از سلامت در درگیری»، متشکل از ۴۰ نهاد غیردولتی از جمله خیریه‌های پزشکی، دو هزار و ۵۶۲ مورد خشونت یا مانع‌تراشی شامل دستگیری، قتل و ربودن پزشکان و حملات به بیمارستان‌ها در ۳۰ مورد جنگ و درگیری از جمله در جنگ‌های غزه، اوکراین و سودان را گزارش کرد. این میزان در مقایسه با سال ۲۰۲۲ حدود یک چهارم افزایش یافته است. این رقم همچنین شامل ۶۸۵ مورد دستگیری یا ربوده شدن کارکنان بهداشتی از جمله پزشکان، پرستاران و رانندگان آمبولانس و ۴۸۷ مورد کشته شدن آن‌ها است. لن روبنشتاین، رئیس این ائتلاف و استاد دانشگاه جانز هاپکینز، خواستار «اقدامات قاطعانه‌تر برای پایان دادن به خشونت‌ها علیه مراکز بهداشتی» شد و از دولت‌ها خواست تا انتقال تسلیحات به مجرمان را متوقف کنند و دادستان‌ها را تحت فشار قرار دهند تا آن‌ها را پاسخگو کنند. این ائتلاف ۴۸۹ مورد خشونت در سال ۲۰۲۳ در غزه را به نیروهای اسرائیلی نسبت داد. از جمله کشته یا زخمی شدن پزشکان و حملات به بیمارستان‌ها. به‌گفته این ائتلاف، در هفت مورد دیگر از جمله مرگ شش پزشک نظامی اسرائیلی که در درگیری‌ها و در حوادث جداگانه بین اکتبر و دسامبر کشته شدند، و بمباران بیمارستان الاهلی در ۱۷ اکتبر ۲۰۲۳، هیچ مسئولیتی مشخص نشده است. اسرائیل می‌گوید شبه‌نظامیان حماس از بیمارستان‌ها در غزه به‌عنوان پایگاه استفاده می‌کنند.